Sairaalloisen lihava ja hoikka pariskuntana
Tosi usein näkee pariskuntia, joista toinen on todella todella (sairaalloisen) liikalihava, ja toinen taas saattaa olla varsin hoikka, jopa urheilullinen. Monesti olen miettinyt, miten voi olla pariskunnalla keskenään niin erilainen elämäntyyli? Siis kärjistettynä; toinen syö terveellisesti ja liikkuu, toinen ei liiku ollenkaan ja mättää roskaa... Itse olen ihan normaalipainoinen, enkä voisi kuvitella sairaalloisen ylipainoista puolisokseni.
Kommentit (70)
Tää aloittushan oli täällä jo eilen? NOLO.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 10:53"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 10:38"]
Kyllä kuitenkin sanoisin, että ei sitä 170cm nainen saa itseään 130kiloiseksi ihan helpolla syötyä pelkällä terveellisellä kotiruualla :). Katsokaapa näitä "olen mitä syön" yms ohjelmia. Kyllä niissä järjestään on muuta mätetty kuin porkkanakeittoa.
[/quote]
Minä olen aina ihmetellyt noita ohjelmia juuri siitä syystä, että niissä tosiaan näyttää ihmisten ruokavaliot olevan ihan järkyttäviä. Valitaankohan niihin sellaisia tyyppejä ihan shokkiarvon takia, että katsojilla on kauhisteltavaa? Niissähän tuntuu että ylipainoisten ruoka koostuu pääasiassa herkuista, eineksistä, limsoista, siidereistä tai kaljasta, ja kasvista tai hedelmää eksyy sekaan hyvin satunnaisesti.
Kuitenkin luulen että suurin osa tämän maan ylipainoisista on ihan tavallisella kotiruoalla itsensä lihottanut. Itsellänikin on 25 kg ylipainoa, mutta aika tavallista ruokaa syön. Aamulla teetä ja jonkun voileivän leikkeleellä ja juustolla. Lounaaksi työpaikkaruokalassa lautasmallin mukaan lämmintä ruokaa. Iltapäivästä ehkä jogurtin ja hedelmän välipalaksi. Päivälliseksi illalla kotiruokaa. Herkkuja syön ehkä kerran viikossa, enkä silloinkaan järjettömiä määriä ahmien. Silti tällaiselle istumatyöläiselle naisihmiselle vaan kertyy liikapainoa, kun kulutus on niin pientä.
[/quote]
On todella vaikea uskoa että syöt noin jos ylipainoa on kuitenkin tuo määrä. Aterioiden annoskooissa täytyy olla jotain suurempaa häikkää, tai sitten lautasmalli on käsitetty väärin.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 10:35"]Me ollaan sellainen pariskunta. Minä olen läski, mieheni hoikka ja urheilullinen.
" Siis kärjistettynä; toinen syö terveellisesti ja liikkuu, toinen ei liiku ollenkaan ja mättää roskaa.."
No tuo todellakin oli kärjistys... Esim. minä en mätä roskaa, vaikka läski olenkin. Syön ihan terveellistä ja hyvää ruokaa mutta vaan liikaa. Mies meillä syö enemmän esim. herkkuja, mutta toki hän kuluttaakin paljon enemmän kun on isokokoinen mies ja harrastaa liikuntaa. Omat liikuntani rajoittuvat perheen koirien ulkoiluttamiseen, mistä tulee yhteensä noin pari tuntia kävelemistä päivässä. Ei vaan aika eikä jaksaminen riitä muuhun liikuntaan enää, kun kotitöistä ja lasten asioistakin minulla on päävastuu meillä, ja koirista vastaan yksin.
[/quote]
No syö läski vähemmän si hyi saatana
AP ja muut kanat, EIPÄ OLE TEIDÄN ASIA! Miten joku edes jaksaa miettiä tollasta? Olen hoikka ja poikaystäväni on hoikka, mutta ei emme kyttää muita pareja ja päivittele miten erikokoisia he ovat, eipä edes kiinnosta :)! Suosittelen hankkimaan elämän ;)
Terv. tyttö 20
Miksei tätä saisi päivitellä. Liikalihavuus taitaa kuitenkin terveydellisesti olla tämän kansan suurin vitsaus! Saahan sitä muiden tupakointiakin paheksua.
Niin se yleensä onkin. Lihavien mursujen kanssa seurustelee yleensä ne nörttimäiset kynäniskat. Harvemmin oikeasti hyvännäköisellä ja urheilullisella miehellä on läskiä puolisoa. Mua rupee naurattaa ku mietin sellasta hoikkaa miestä joka kyntää liikalihavaa naistaan ja läskit vaan aaltoilee joka puolelle :'D
Mä tiedän yhden parin joka erosi kun miehen mukaan vaimo ei tehnyt kodin eteen enää mitään. Ruoka vain maistui.
Läskit jaksaa selittää, että kotiruoka lihottaa? Bullshit! Uskotteko itsekään, mitä puhutte? Tämä kotiruokaon teillä kyllä ihan muuta, kuin kotiruokaa!
Ihan sama minkä ruuan ylensyönnillä on itsensä lihottanut. Joko on syönyt vääränlaista ruokaa tai aivan liikaa tai molempia. Mutta se, että syö kuluksensa mukaan ja silti lihoo sairaalloisiin mittasuhteisiin, on useimmiten täyttä puppua! Itse n. 10kg ylipainoisena voin sanoa, että suklaalla yms herkuilla on kyllä kilot hankittu. Ja toki sillä kunnon ruuallakin -annoskoot liian suuria. Sitä monesti ihmettelenkin, että jos mun syömisellä ei tätä paksumpi ole, niin miten oikeasti ne, joilla on 40-50kg ylipainoa :O!
Mun vanhemmat on näin. Äitini oli pyöreä tai lihava ollessani lapsi, nyt 70 vuoden iässä sairaalloisen ylipainoinen. Kaikkea sairauttakin on, diabetes ja sydänvaivoja. Ei jaksa kulkea kerrosten väliä lepäämättä.
Isäni on normaalipainoinen ellei vähän hoikka. Ollut aina.
Syövät samaa ruokaa, mutta hyvin eri tavalla. Isä syö normaalit ateriat, äiti myös, mutta sen lisäksi niiden välillä välipalat. Äiti tykkää leipoa ja on siinä hyväkin. Leipomukset on vaan nykyisin ihan tolkuttoman makeita, hölvää sokeria tuolamäärät.
Ei kukaan tule obeesiksi yhtäkkiä, kyllä tuossakin on taustalla vuosien liikasyönti.
...ja turha tulla selittämään taas lihavuuteen johtavista sairauksista. Ylivoimaisesti suurin osa on kuitenkin ihan syönyt itsensä siihen kuntoon.
onko tullut mieleen että terveellinenkin ruoka lihottaa jos sitä syö liikaa? vähän ot mut kuitenkin, moni lihava ei mätä roskaa vaan lihottaa itsensä perus kotiruoalla.
Me ollaan sellainen pariskunta. Minä olen läski, mieheni hoikka ja urheilullinen.
" Siis kärjistettynä; toinen syö terveellisesti ja liikkuu, toinen ei liiku ollenkaan ja mättää roskaa.."
No tuo todellakin oli kärjistys... Esim. minä en mätä roskaa, vaikka läski olenkin. Syön ihan terveellistä ja hyvää ruokaa mutta vaan liikaa. Mies meillä syö enemmän esim. herkkuja, mutta toki hän kuluttaakin paljon enemmän kun on isokokoinen mies ja harrastaa liikuntaa. Omat liikuntani rajoittuvat perheen koirien ulkoiluttamiseen, mistä tulee yhteensä noin pari tuntia kävelemistä päivässä. Ei vaan aika eikä jaksaminen riitä muuhun liikuntaan enää, kun kotitöistä ja lasten asioistakin minulla on päävastuu meillä, ja koirista vastaan yksin.
Ja taas näitä kliseitä ja yleistyksiä. Mummuni on ollut koko aikuisikänsä lihava. Edesmennyt pappani oli hoikka. Mummuni ei todellakaan koskaan " mättänyt roskaruokaa ja sipsejä", vaan ihan samaa kotiruokaa söivät molemmat, pappa paljon isommat määrät vain, ja silti pysyi hoikkana. Mummu ei ole myöskään makean perään. Jotkut ihmiset nyt vain lihovat paljon helpommin kuin toiset, onko se tosiaan niin mahdoton ymmärtää? Lihavakin ihminen voi olla liikunnallinen ja täysin terve. Mummuni on nyt 82- vuotias, liikkuu edelleen, kävelee, pyöräilee, siivoaa itse sekä kotona että mökillä, marjastaa ja sienestää.... Joten älä sinä ap puhu asiasta josta et mitään tiedä. Taidat olla aika nuori, villi veikkaus... ;-)
Valitettavan totta että perheellisenä arjen pyörittäminen on jo niin raskasta, että liikunta jää vähälle.
Kyllä kuitenkin sanoisin, että ei sitä 170cm nainen saa itseään 130kiloiseksi ihan helpolla syötyä pelkällä terveellisellä kotiruualla :). Katsokaapa näitä "olen mitä syön" yms ohjelmia. Kyllä niissä järjestään on muuta mätetty kuin porkkanakeittoa.
Mua hävettää olla selluliittivuori, vaikka ei ylipainoa olekaan. Mies normaalipainoinen.