100 km automatka, mitä antaisit/pyytäisit bensarahaa?
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluaikoina 250 km matkalla pyydettiin/annettiin 5-10 e/matkustaja. Jos olin ainut kyytiläinen, annoin kympin. Jos oli auto täynnä annoin vitosen.
Olin sekä kyytiläisenä että kuskina näillä hinnoilla. Nämä siis sillä periaatteella, että kuski oli joka tapauksessa ajamassa ko. reitin eli ylimääräistä ajoa tuli vain joitakin kilometrejä kummassakin päässä.
Entäs nyt aikuisena, kun toinen tulee 250km kyydilläsi, niin pyydät häneltä 10e?
No riippuu kyytiläisestä, esim. työkaverilta pyytäisin kympin. Kaverilta tai sukulaispojalta en kehtais pyytää mitään. Tuntematonta en ottaisi kyytiin.
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluaikoina 250 km matkalla pyydettiin/annettiin 5-10 e/matkustaja. Jos olin ainut kyytiläinen, annoin kympin. Jos oli auto täynnä annoin vitosen.
Olin sekä kyytiläisenä että kuskina näillä hinnoilla. Nämä siis sillä periaatteella, että kuski oli joka tapauksessa ajamassa ko. reitin eli ylimääräistä ajoa tuli vain joitakin kilometrejä kummassakin päässä.
Niin minä vuonna? Bensa ei tainnut maksaa silloin n. 2e litralta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustetaanko nettisivu, jossa voi tarjota kyytejä eripuolille suomea?
Hintana on tietenkin pullakahvit/100km. Katotaan, monta kuskia ilmoittautuu…Tämän keskustelun pohjalta takuu menestys sivustolle!
Yleensä kyyditään ystäviä ja sukulaisia.
Eikä meillä oteta mitään rahaa bensoista.
Musta olet kyllä varsin tyhjäpää. Vähän kaukaa haettu vieraiden ihmisten kuskaaminen.
En ottaisi edes rahasta vierasta ihmistä kyytiini.Jos ajate tamepre jyväskylä, miksit et ottaisi toista kyytiläistä samalle matkalle kyytiin? Sama suunta, saisit pullakahvit vaivapalkaksi jokaista sadan km seivästä kohti.
Kyllä mä mukavan tyypin voisin 15 eurolla ottaa kyytille ihan helposti. Tosi mukavan niillä pullakahveillakin.
Miksi vastaat mulle esitettyyn kysymykseen.
En ottaisi vierasta kyytiin,
Koska mä voin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bensan hinta nyt= 1,8€, auton keskikulutus about 7€/100km = 12,6 €. Olettaen, että molemmille pakollinen matka, niin maksaisin 10€.
Kiinnostaisi tietää, että miksi jotkut kokee 10€ on 100 km matkalta liian vähän? Se kattaa kuitenkin reilusti suurimman osan bensan hinnasta ko.matkalla. En itse ole kyllä ikinä kuskina toivonut tuon enempää.
Koska:
- kuski valmiina, todennäköisesti vie ja tuo kotiovelle.
- autossa on kuluvia osia ja vakuutuksetMeinaitko, että se vain polttoaineella kulkee?
Parikymppiä antaisin, säästyisin itse monelta vaivalta: asemalle meno, kulkuneuvojen vaihto, perillä sama venkslaus
Jos kaveri kulkisi kyydilläni 100km, niin en todellakaan laskisi kuluihin mitään vakuutuksia yms. Kuluma sadan kilometrin matkalla on ihan mitätön asia siihen bensaan nähden.
Kysy AP kuinka paljon pyytää ja jos ei pyydä mitään, niin tyrkytä kymppiä tai vähintään tarjoa kahvit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hintana on tietenkin pullakahvit/100km. Katotaan, monta kuskia ilmoittautuu…Tämän keskustelun pohjalta takuu menestys sivustolle!
Aika usein facen kyytiryhmissä mennään bensat puoleksi-menetelmällä. Juttuhan on siinä, että se kuski on menossa määränpäähänsä jokatapauksessa. Ei kukaan lähde erikseen ketään kuskaamaan pullakahveilla, mutta ei tässä kukaan ole sellaista pyytänytkään.
Ei tietenkään erikseen, mutta usealle kelpaa pullakahvit vaivanpalkaksi, joten tuon naamapalstan ryhmän voisikin vaihtaa ”pullakahvit/100km” kuin bensat puokkiin.. Ainakin moni lokki tyytyisi täällä siihen…
Itseasiassa suurin osa näistä lokeiksi haukutuista tarjosi sitä kymppiä, joka on enemmän kuin kulutetun bensan hinta puoleksi. Itse olen useammin kuski kuin kyytiläinen, mutta en silti koe mitään 30€ kohtuulliseksi korvaukseksi 100km matkasta, jonka minä ajan joka tapauksessa. Kysyttäessä pyytäisin sen kympin. Ja kusipäitä en kuskaa millään rahalla.
Niin, ei monustakaan 30e matkasta ole enää kovin kohtuullista, koska julkinen maksaisi 20-25euroa minun tapaukessani. 20 euroa on sijaan varsin kohtuullinen ja esim. 30e menopaluulla jopa halpa ja maksaisin silloinkin paljon enemmän kuin pelkkä polttoaineenkulutus, mutta matkustaisin paljon mukavammin.
100km kimpassa
1h/suunta 20e
menopaluu 30e
matka-aika menopaluussa 2h, hinta 30e (tai 40e)
100km julkisella
2,5h/suunta 20-25e
menopaluu 40-50e
matka-aika menopaluussa 5h, hinta 40-50e
Ei tarvi miettiä kumman näistä valitsen.
Parempi on kun toinen jää palveluksen velkaa. Ei sitä koskaan tiedä milloin tarvitsee apua.
Antaisin 20 egee, niin saisin toisteki kyydin.
Tule kyytiin mutta jonain päivänä tulen pyytämään palveluksen, kapish?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bensan hinta nyt= 1,8€, auton keskikulutus about 7€/100km = 12,6 €. Olettaen, että molemmille pakollinen matka, niin maksaisin 10€.
Ikäänkuin autosta ei olisi mitään muita kuluja kuin polttoaine. Oletko nainen, persaukinen vai molempia? Mihin luulet esim. yritysten kilometrikorvausten perustuvan?
Kymppi riittäisi minulle = bensakulut. Muut kulut on saivartelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täm on hyvä kommentti.
Eikä ole. Kommentti vihjaa, että täällä ihmiset odottavat toisen vartavasten kuskaavan ihmisiä 100km päähän pullakahveilla. Todellisuudessa tässä tilanteessa kuski on valmiiksi menossa itsekin sinne 100km päähän ja täällä vain yksi tai kaksi on ehdottanut korvaukseksi kyydistä pullakahveja. Suurin osa taas on ehdottanut korvaussummaa, joka kattaa ei vain puolet, vaan suurimman osan kulutetusta bensasta. Jos paneudut asiaan, niin tälläkin hetkellä esim. facebookissa toimii ihan hyvin ryhmiä, joissa ihmiset tarjoaa tai hakee kyytejä puolikkaita bensoja vastaan. Ergo, kommentti ei ollut osuva, vaan heikosti rakennettu olkiukko ja siten kommenttina huono.
Vierailija kirjoitti:
En maksaisi mitään enkä pyytäisi itsekään mitään. Luotan siihen että vuoroin vieraissa.
Harvemmin onnistuu mennä autottoman kyytiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Tämä oli hyvä ja oikea laskukaava.
Väärin. Maksaisin huomattavasti vähemmän, koska lisäpainoni ei nosta kuluja kuin vähän. Maksaisin vain sen verran, mitä lisäpainoni tup - vaikka prosentuaalisesti koko auton painoon verruttuna - koska kuskihan olisi menossa joka tapauksessa ilman minukin.
Oletetaan ym. kulutus ja hinta ja lasketaan se vaikka 1200kg massalle. Minä painan 70kg, joten
70/1270*12,60euroa on 69 senttiä. Maksaisin siis 0,69 euroa.
Kohtootunta olettaa, että maksaisim yhtään enempää, koska tuon verran massani kuljettaminen maksoi.
Kohtuutonta odottaa, että joku ottaisi sinut kyytiinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää, että miksi jotkut kokee 10€ on 100 km matkalta liian vähän? Se kattaa kuitenkin reilusti suurimman osan bensan hinnasta ko.matkalla. En itse ole kyllä ikinä kuskina toivonut tuon enempää.
Anna kun arvaan, teet ruokaostoksesi Lidlissä?
Uskomattoman pihiä ja persaukista kansaa taas liikkeellä.
Sä taas olet ahne.
Ihmettelen myös ihmisten ahneutta. Eräs tuttu keräsi bensarahoja kavereiltaan (ihan tankillisen hinnan kehtasi pyytää) ja samalla toimi juoppokuskina, mistä känniset kaverit aina maksoivat. Olisi pitänyt käräyttää pimeänä taksina toimimisesta.
Ahneus siitä, että on juoppokuskina omalla vapaa-ajallaan omaa autoa köyttäen ja saa siitä vaivanpalkkaa?
Sä varmaan odotat, ettei se kuski pyytäis edes sitä kymppiä sulta vaan maksais sulle, että oot seuralaisena autossa…
Näytä mulle auto jonka tankin tilavuus vetää vain kympin edestä bensaa.
Ap kirjoitti, että kulut puoliksi. Kuski maksaa 10e ja matkustaja 10e. Eiköhän 20e riitä 100km matkalle.. Haloo!!
Ja suunta ja määränpää on sama, eli kuski ei edes ylimääräisiä lenkkejä tee. Asia on eri, jos pyydetään kyytiä ja sit mietitään hinta erikseen 100km sinne ja takas.
Jota kyyditään kuuluu ainakin kysyä, tarjoaisin kahvit ja sen lisäksi muita kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Kilometrikorvaus oman auton käytöstä on 0,44. Tämä kerrottuna sadalla kilometrillä on 44 euroa, eli kyytiläinen maksaa puolet = 22 euroa. Edellyttäen siis, että myös itse halusit tehdä saman matkan. Jos tarjosit kyydin muuten, lisäisin tähän oman tuntipalkkasi x2 päälle.
Jäljempänä esitetty täyttää luvattoman taksiliikenteen määritelmän ja on siis laitonta ilman asianmukaisia lupia.
Nää autojen " piilokulujen" laskijat varmaan lätkäisevät laskun sukulaisen/ kaverin käteen, kun ollaan kotona vietetty iltaa.
Sisältö:
Wc pöntön veto, 1 iso huuhtelu, 2 pientä.
Saunan lämmitys ( watit laskettu mittarista)
Pyyhkeen pesu muun pyykin seassa, 1tl pyykinpesuainetta.
Pyykkikoneen veden kulutuksesta 1/20.
Likaisten astoiden pesu ( fairy pisarat, vesi, harjan kulutus)
6 tölkin vienti kauppaan, jotka nyt muutenkin menis samalla reissulla, mutta auton käyttökulut siihen päälle.
Tai sit vaan, hei tuu meille viettää iltaa/ lähdetkö samalla kyydilla paikasta a paikkaan b.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuljin tuttavani kyydissä Helsinkiin, n. 230 km. Hän pyysi matkasta 20 €. Oli mielestäni kohtuullinen. Tosin jälkikäteen kuulin, että auto oli miehensä työsuhdeauto, josta hän ei joutunut maksamaan mitään.
Ei pidä paikkaansa. Maksoi verot. Verotusarvo varmaan 500-1000€ / kk useimmille työsuhdeautoille.
Vapaa auto-etu. Maksoi saman riippumatta km-määrästä. Ja mies maksoi verot, ei vaimo. Mutta kuten sanoin, oili kohtuullinen korvaus, maksoin mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja millähän vuosikymmenellä tämä opiskeluaikasi oli?
Nykyisillä bensanhinnoilla tuo tarkoittaisi tyypillisellä opiskelijan autolla sitä, että täydelläkin lastilla kuskille jäisi enemmän polttoainekuluja maksettavaksi kuin kyytiläisille.
2005-2010. Omalla autolla jos oli kaksi kyytiläistä ja kummatkin maksoi 10 e niin se kattoi kaikki bensakulut, jotka oli 20 e luokkaa tuolla matkalla sen aikaisilla bensan hinnoilla.
Nykyisellä bensan hinnalla ja nykyisellä autollani bensakustannus olisi 19 e tuolla matkalla.
Tankkasin 40e ja mittari näyttää, et pääsis yli 600km. Kerran olin menossa autottoman kanssa samaan juhlaan ja tarjosin kyytiä. En odottanut mitään, kun vaan sain kaverille tarjota kyydin, sillä ois ollu niin hankala päästä sinne. Antoi 20e. Olin todella kiitollinen, musta se oli jo liikaa. Sama matka ja suunta.
20e ja ruoat ja kahvi (ja joku pulla tms), toinen vaihto ehto on myös maksaa tankkaus.