Paljonko maksat vuosittain kirkollisveroa?
Oma veroni olisi ollut yli 600 euroa vuodessa, mutta neuvottelin sen nollaksi :)
Veron voi tarkistaa ja neuvotella osoitteessa Kirkollisverolaskuri
Kommentit (148)
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 10:08"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 09:26"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 09:20"]
Aika outoa että täällä joku jaksaa pitää jotain tilastoa että kuinka moni eroaa minäkin päivänä. Miksi jotkut vihaavat niin paljon seurakuntaansa tai uskontokuntaansa? Minä maksan vähäiset kirkollisveroni mielelläni, ylevero kyllä karvastelee, ylen kanavia kun niin vähän katson, ehkä kahta sarjaa seuraan, kalliiksi tulee, halvempaa olisi katsoa nekin maksukanavilta. Minä ja lapseni olemme kyllä saaneet seurakunnalta paljon hyvää, ja suon sen muillekin. Kyllä sitä sitten hädän tullen mennään seurakunnalta apua hakemaan...
Mutta kukin olkoon jäsenenä missä yhdistyksessä haluaa. Nämä sopulieroajat on vaan jotenkin niin säälittäviä.
[/quote]
Ei vaan ne ovat säälittäviä jotka kuuluvat kirkkon vain siksi että se on maantapa ja "perinne". Näitä sopuleita on reilusti yli 3 miljoonaa. Tosiuskovia on vain noin 5% kirkkoonkuuluvista eli 200000.
Miksi maksaa jäsenmaksuja jos ei käytä edes palveluita kuten ei suurin osa kirkkoon nyt kuuluvista.
[/quote]
Kylläpä sitä vaan ollaan sitten vainaana tukkimassa meidän hautuumalle, ja vaaditaan peijaisia pidettäväksi seurakunnan huoneistoissa ja henkilökuntaa loitsut lukemaan... Ja onhan ne kirkkohäätkin niin ihqut...
[/quote]
Kirkkohäät eivät ole monenkaan mielestä ihqut. Eikä enää edes kastaminen. Hautajaisetkin muuttuvat kun kiviä ei ole kukaan enää palvomassa pienetuvien sukujen myötä. Itse en hoida ensimmäistäkään hauta. Kaatukoon kivet tai viekööt kivet minne haluavat. EVVK. Itse en halua kirkkoonpäin kuin pyllistää myös tuhkani haluan muualle kuin kirkkomaahan.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 09:20"]
Aika outoa että täällä joku jaksaa pitää jotain tilastoa että kuinka moni eroaa minäkin päivänä. Miksi jotkut vihaavat niin paljon seurakuntaansa tai uskontokuntaansa? Minä maksan vähäiset kirkollisveroni mielelläni, ylevero kyllä karvastelee, ylen kanavia kun niin vähän katson, ehkä kahta sarjaa seuraan, kalliiksi tulee, halvempaa olisi katsoa nekin maksukanavilta. Minä ja lapseni olemme kyllä saaneet seurakunnalta paljon hyvää, ja suon sen muillekin. Kyllä sitä sitten hädän tullen mennään seurakunnalta apua hakemaan...
Mutta kukin olkoon jäsenenä missä yhdistyksessä haluaa. Nämä sopulieroajat on vaan jotenkin niin säälittäviä.
[/quote]
Kyllähän itsenäisellä valtiolla täytyy olla oma yleisradio. Tosin olen sitä meltä että ylelle riittäisi yksi kanava telkkarin ja yksi radion, turhat rönsyt pitäisi karsia pois.
Mutta valtionkirkkoa ei tarvita, valtion pitäisi erota kirkosta. Koska tätä ei ole vielä tapahtunut, eikä vapaaehtoisesti tapahdu, niin jäsen määrän alenemisen kautta valtion ja kirkon ero tehdään väkisin. Siksi kannusta kaikkia uskonnottomia tapajäseniä eroamaan kirkosta.
En voi ymmärtää miksi ihmiset ovat jäsenenä uskontokunnassa, jonka oppeja eivät tunnusta.
Opiskeluaikoina summa oli yli 200 e joten erosin ko silloin kun ei ollut varaa moisia summia maksaa. Nykyään olis tuhansia euroja.
Säästän näköjään yli 1400 euroa vuodessa...
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 10:12"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 10:06"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 10:00"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 09:37"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 09:33"]
499 näkyy laskurin mukaan menevän. Luulin, että olisi ollut isompi.
[/quote]
mitähän laskuria katselet? Tänään kirkosta on eronnut jo 143 ihmistä ja ennuste näyttää hieman yli 1000 eroajaa.
[/quote]
Joo, kyllä lainaamasi kirjoittaja on katellut ihan omia taulukkojaan :D.
1008 tosiaan oli yhdeksältä ennuste, mutta tullee korjautumaan nyt 10 hitusen ylöspäin, koska klo 9-10 ennuste oli reilut 40 kun toteutunut on yli 60
[/quote]
Näinhän siinä tosiaan kävi, eli edellisen tunnin aikana erosi 65 kun ennuste oli siis vähän rapiat 40 (tarkkaa lukemaa ei käppyrästä näe).
Joka tapauksessa varsin muikea vauhti päällä tällä hetkellä, toivottavasti pysyy saman jatkossakin, tai jopa tuosta vielä vilkastuu.
[/quote]
Eikö teillä ole elämää? Ihan oikeesti seuraatte kuin jotain hengentärkeää pörssikurssia? Mitä ihmettä se teidän elämään vaikuttaa eroaako kirkosta sata vai tuhat, tänään vai ensi viikolla?
[/quote]
Eikö sulla ole elämää, kun tarvii kommentoida asioita, jotka ei itseäsi nappaa mitenkään?
Minun elämääni se ainakin vaikuttaa konkreettisesti. Minulla on pässinselvä agenda tässä ja se on se, että mahdollisimman nopeasti kirkko eroon valtiosta ja valtiolta ei latin latia enää kirkolle. Kirkko tulkoon omillaan toimeen niin kuin muutkin järjestöt.
Kommentoitko täällä jokaiseen kirjoitukseen samanlailla, jos et itse satu olemaan kiinnostunut kirjoittajan seurannan kohteista? Oletko käynyt kommentoimassa kaikenmaailman mungojen ja mangojen seuraajille, että miten ihmeessä se heidän elämäänsä nappaa, miten joku muotiblogejaan (tai mitä lienevätkään) päivittelee?
Enhän minäkään nillitä sinulle siitä, että käytät aikaasi jonkun turhanaikaisen satukirjan tavaamiseen.
[/quote]
mitähän laskuria katselet? Tänään kirkosta on eronnut jo 143 ihmistä ja ennuste näyttää hieman yli 1000 eroajaa.
[/quote]
Varmaan kirkollisverolaskuria, eli puhutaan euroista, ei eroista.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 09:03"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 08:53"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 08:31"]
Katolisella kirkolla johon kuulun ei ole Suomessa verotusoikeutta, mutta maksan vapaaehtoista tukea paikalliselle seurakunnalleni noin 300 euroa vuodessa - messujen kolehdit siinä mukaanlukien.
[/quote]
Mainitsit messujen kolehdit, eli otat osaa uskonyhteisösi toimintaan ainakin jossain määrin, vai kuinka?
[/quote]
Jep, otan osaa varsin aktiivisesti kirkon/seurakunnan toimintaan. Kuten moni muukin katolisen kirkon jäsen (ei toki kaikki). Yksi syy aktiivisuuteen on varmasti vapaaehtoisuuteen perustuva maksu ja tieto siitä että ilman maksuja ja aktiivista osallistumista kirkko kuihtuu pois.
[/quote]
Tässäpä se olennaisin pointti. Sinä olet ihan itse liittynyt yhteisöön, jossa olet myös aktiivinen toimija. On erittäin perusteltua ja loogista, että sinä myös kannat oman kortesi kekoon ja tuet rahallisesti yhteisöäsi. Näinhän ne vapaaehtoisjärjestöt toimii ja näin niiden kuuluukin toimia.
Jos kuulut johonkin urheiluseuraan ja harrastat seurassa aktiivisesti jotakin urheilua, niin on erittäin loogista, että sinä maksat siitä seuralle jopa satojakin euroja vuodessa, kun se mahdollistaa liikuntasi kyseisessä seurassa. Jos taas isäsi olisi sinut aikanaan liittänyt sinulta kysymättä kyseiseen seuraan, etkä harrastaisi seurassa mitään liikuntaa täysi-ikäiseksi tultuasi, niin tuskinpa sinä enää siinä kohtaa satoja euroja maksaisit vuodessa ihan vaan kannatuksen vuoksi.
Entisenä ev.lut. kirkon jäsenenä olen kyllä pohtinut miten ko. kirkon toiminta muuttuisi jos rahoitus olisi vapaaehtoispohjalla. Väki vähenis ja pidot paranis ?...noin kärjistetysti...[/quote]
Suurinpiirtein näin minäkin entisenä ev.lut kirkon jäsenenä (tosin nykyään en minkään muunkaan kirkon jäsenenä) asian näen. Itse voisin kuvitella, että jos kirkko erotettaisiin valtiosta vaikkapa tulevalla eduskunta kaudella ja sen myötä kirkon verotusoikeus poistuisi ja vihkimisoikeus siirtyisi ainoastaan maistraateille, niin kuin se muissakin sivistysvaltioissa on, niin 10-20 vuoden päästä kirkkoon kuuluisi enää noin 500 000- 1000 000 suomalaista, eli 10-20% koko väestöstä. Tuo väki olisikin sitten sitä aktiivisempaa porukkaa, eli vain ne jäisi pois, jotka eivät toiminnassa ole mitenkään nytkään mukana, paitsi tietysti maksajina.
Tämä tietysti aiheuttasi sen, että kuluja olisi pakko karsia todella raskaalla kädellä, mutta ei sekään välttämättä pitkässä juoksussa kirkolle huono asia olisi.
[/quote]
No ei se jäsenmäärä nyt ihan noin nopeasti laske. Jos kirkosta eroaisi seuraavan 20 vuoden ajan 70 tuhatta vuodessa, niin silloin saavutettaisiin 50% jäsenraja. Tätä pidän aika todennäköisenä. Luultavati prosentti on alempi, sillä kirkkoon kuulumattomuudesta tulee koko ajan enemmän hyväksyttyä ja jäsenenä pysymisen sosiaalinen paine pienenee. Lisäksi kastettujen vauvojen määrä on laskussa ja vanhuusväestön kuolemien kautta jäsen määrä vähenee myös. Ikuisuusjäsenyyteen siirtyviähän on jo enemmän vuosittain kuin syntymäkastettuja.
Kannattaa muistaa että huomenna mm
- lapsilisät pienenevät
- asuntojen korkovähennys pienenee
- työmatka vähenys pienenee
- monen verotus kiristyy kun kunnallis- ja kirkollisverot nousevat
- ajoneuvovero nouseee
- palkasta perittävä eläkemaksu nousee
- monet verot ja maksut nousevat kuten pääoma-, perintö-, lahja-, kiinteistö-, valmiste-, tupakka-, poltoaine- ja sähkövero sekä kuntien vesimaksut
jne.
=> vastikkeet nousevat samoin vuokrat
Ainoa missä voi tehdä verosuunnittelua tavallinen palkansaaja on kirkollisvero. Se on VAPAAEHTOINEN jäsenmaksu, josta pääsee minuutisa eroon.
730€ vuodessa, eli ei kovin paljoa. Sama määrä rahaa menee helposti turhempaankin. ;)
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 09:05"]
730€ vuodessa, eli ei kovin paljoa. Sama määrä rahaa menee helposti turhempaankin. ;)
[/quote]
Sitä ei varmasti kukaan ihmettele että SINULTA menee turhempaankin rahaa. Ja tuolla asenteella tulee menemään vielä kauan ;)
Itse olen eronnut jo lähes 20vuotta sitten ja säästänyt tässä ajassa n.15000€ eli 10 etelänmatkan/yhden mopoauton verran. Laitan rahat mielummin perheeseen ja lapsiini, kuin mielikuvitusolentoihin tai pappien työsuhde mersuihin.
Itse olen eronnut jo lähes 20vuotta sitten ja säästänyt tässä ajassa n.15000€ eli 10 etelänmatkan/yhden mopoauton verran. Laitan rahat mielummin perheeseen ja lapsiini, kuin mielikuvitusolentoihin tai pappien työsuhde mersuihin.
300. Luulin s2n olevan enemmän kaikesta hulabqloosta päätellen.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 10:48"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 08:53"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 08:31"]
Katolisella kirkolla johon kuulun ei ole Suomessa verotusoikeutta, mutta maksan vapaaehtoista tukea paikalliselle seurakunnalleni noin 300 euroa vuodessa - messujen kolehdit siinä mukaanlukien.
[/quote]
Mainitsit messujen kolehdit, eli otat osaa uskonyhteisösi toimintaan ainakin jossain määrin, vai kuinka?
[/quote]
Jep, otan osaa varsin aktiivisesti kirkon/seurakunnan toimintaan. Kuten moni muukin katolisen kirkon jäsen (ei toki kaikki). Yksi syy aktiivisuuteen on varmasti vapaaehtoisuuteen perustuva maksu ja tieto siitä että ilman maksuja ja aktiivista osallistumista kirkko kuihtuu pois.
[/quote]
Tässäpä se olennaisin pointti. Sinä olet ihan itse liittynyt yhteisöön, jossa olet myös aktiivinen toimija. On erittäin perusteltua ja loogista, että sinä myös kannat oman kortesi kekoon ja tuet rahallisesti yhteisöäsi. Näinhän ne vapaaehtoisjärjestöt toimii ja näin niiden kuuluukin toimia.
Jos kuulut johonkin urheiluseuraan ja harrastat seurassa aktiivisesti jotakin urheilua, niin on erittäin loogista, että sinä maksat siitä seuralle jopa satojakin euroja vuodessa, kun se mahdollistaa liikuntasi kyseisessä seurassa. Jos taas isäsi olisi sinut aikanaan liittänyt sinulta kysymättä kyseiseen seuraan, etkä harrastaisi seurassa mitään liikuntaa täysi-ikäiseksi tultuasi, niin tuskinpa sinä enää siinä kohtaa satoja euroja maksaisit vuodessa ihan vaan kannatuksen vuoksi.
Entisenä ev.lut. kirkon jäsenenä olen kyllä pohtinut miten ko. kirkon toiminta muuttuisi jos rahoitus olisi vapaaehtoispohjalla. Väki vähenis ja pidot paranis ?...noin kärjistetysti...[/quote]
Suurinpiirtein näin minäkin entisenä ev.lut kirkon jäsenenä (tosin nykyään en minkään muunkaan kirkon jäsenenä) asian näen. Itse voisin kuvitella, että jos kirkko erotettaisiin valtiosta vaikkapa tulevalla eduskunta kaudella ja sen myötä kirkon verotusoikeus poistuisi ja vihkimisoikeus siirtyisi ainoastaan maistraateille, niin kuin se muissakin sivistysvaltioissa on, niin 10-20 vuoden päästä kirkkoon kuuluisi enää noin 500 000- 1000 000 suomalaista, eli 10-20% koko väestöstä. Tuo väki olisikin sitten sitä aktiivisempaa porukkaa, eli vain ne jäisi pois, jotka eivät toiminnassa ole mitenkään nytkään mukana, paitsi tietysti maksajina.
Tämä tietysti aiheuttasi sen, että kuluja olisi pakko karsia todella raskaalla kädellä, mutta ei sekään välttämättä pitkässä juoksussa kirkolle huono asia olisi.
[/quote]
No ei se jäsenmäärä nyt ihan noin nopeasti laske. Jos kirkosta eroaisi seuraavan 20 vuoden ajan 70 tuhatta vuodessa, niin silloin saavutettaisiin 50% jäsenraja. Tätä pidän aika todennäköisenä. Luultavati prosentti on alempi, sillä kirkkoon kuulumattomuudesta tulee koko ajan enemmän hyväksyttyä ja jäsenenä pysymisen sosiaalinen paine pienenee. Lisäksi kastettujen vauvojen määrä on laskussa ja vanhuusväestön kuolemien kautta jäsen määrä vähenee myös. Ikuisuusjäsenyyteen siirtyviähän on jo enemmän vuosittain kuin syntymäkastettuja.
[/quote]
Siis luitko sä yhtään lainaamaasi tekstiä???
Luepas tuo boldaamani ja oikein ajatuksella uudestaan, jos siis sitä edes koskaan luit.
Tuossahan olisi kaksi dramaattista pointtia, jotka räjäyttäisivät erolukemat aivan uusiin ulottuvuuksiin. Eli kirkolta poistuisi verotusoikeus, jolloin jokainen joutuisi sen jäsenmaksun maksamaan ihan itse ja kirkolta poistuisi vihkimisoikeus, jolloin se tämänhetkinen suurin kirkkoon kuulumisen motiivi, eli kirkkohäät menettäisi merkitystään.
Noiden vaikutuksesta erojen määrä nousisi helposti vuositasolla moninkertaiseksi nykyiseen verrattuna. Itse veikkaisin sen ainakin alkuun olevan useita satojatuhansia ja laskien luonnollisesti sitä mukaa, kun väki kirkossa vähenee.
[/quote] Vastasin kysymykseen vuosittaisen kirkollisveroni määrästä.
Hiukan hämmennyin kun se on noin pieni. Saan mielestäni palveluja paljon isommalla summalla eli pitää lisätä summaa, jolla tuen diakoniatyötä.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 09:15"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 07:15"]
0 euroa.. Kuten 2 miljoonaa muutakin suomalaista jotka ovat eronneet kirkosta.
[/quote]
Just oli lehdessä että n. 80% suomalaisista kuuluu kirkkoon, aika paljon olet suomalaisia tähän maahan lisännyt jos 2 miljoonaa on n. 20%... Osahan ei ole kirkkoon koskaan kuulunutkaan.
[/quote]
Aika rajua pyöristelyö. Kirkkoon kuuluu noin 75% suomalaisista ja uskonnottomia on vähän yli miljoona. Uskonnottomuus on nopeiten kasvava vakaumus, jos sitä nyt voi sanoa vakaumukseksi että ei usko.