Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko maksat vuosittain kirkollisveroa?

Vierailija
29.12.2014 |

Oma veroni olisi ollut yli 600 euroa vuodessa, mutta neuvottelin sen nollaksi :)

Veron voi tarkistaa ja neuvotella osoitteessa Kirkollisverolaskuri

Kommentit (148)

Vierailija
121/148 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 10:22"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 09:15"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 07:15"]

0 euroa.. Kuten 2 miljoonaa muutakin suomalaista jotka ovat eronneet kirkosta.

[/quote]

Just oli lehdessä että n. 80% suomalaisista kuuluu kirkkoon, aika paljon olet suomalaisia tähän maahan lisännyt jos 2 miljoonaa on n. 20%... Osahan ei ole kirkkoon koskaan kuulunutkaan.

[/quote]

Aika rajua pyöristelyö. Kirkkoon kuuluu noin 75% suomalaisista ja uskonnottomia on vähän yli miljoona. Uskonnottomuus on nopeiten kasvava vakaumus, jos sitä nyt voi sanoa vakaumukseksi että ei usko.

[/quote]

Helsingissä pakkokastetaan enää 40% lapsista uskontoonne. Ja helsingissä kirkkoon kuuluu enää 54% ihmisistä. Sairas uskontonne on Suomessa tilastojen mukaan 50 vuoden kuluttua alle 10%, kun vielä nämä omilla aivoillaan ajattelemattomat aivopestyt vanhemmat ikäluokat kuolevat.

Vierailija
122/148 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin näyttää kirkosta porukkaa poistuvan. taitaa tula yli 80 eron tunti. :D

Eikun muutkin mukaan niin pääsee samalla oven avauksella eroon turhasta jäsenyydestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/148 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas kauhea summa 850€ jonka joutuisin vuosittain maksamaan. Onneksi erosin jo täysi-ikäisyyden kynnyksellä.

Kirkollisveroista sen sijaan olen nauttinut monesti, kun olen ollut korjaamassa kirkkojen kattoja :)

Vierailija
124/148 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 11:37"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 09:33"]

499 näkyy laskurin mukaan menevän. Luulin, että olisi ollut isompi. 

[/quote] Vastasin kysymykseen vuosittaisen kirkollisveroni määrästä.

Hiukan hämmennyin kun se on noin pieni. Saan mielestäni palveluja paljon isommalla summalla eli pitää lisätä summaa, jolla tuen diakoniatyötä.

[/quote]

Kerro nyt ihmeessä mullekin mitä todellista vastinetta saat kirkolta yli 500 eurolla vuodessa? Ihan vaan siis vinkkinä minulle, nimittäin ilmanmuuta liityn takasin kirkkoon, jos sieltä noin isolla summalla jotain konkreettista vastinetta saa. Ja ne satu-tunnit ei sitten kelpaa minun kohdallani vastaukseksi, koska minä en aivopesulla tee mitään.

Vierailija
125/148 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mille alalle näitä suuremmissamäärin työttömäksi jäävejä pappeja oikein palkataan? Myyntialalle varmaan kun osaavat niin hyvin silmät kirkkaina puhua paskaa ihmisille.

Vierailija
126/148 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 11:59"]

Mille alalle näitä suuremmissamäärin työttömäksi jäävejä pappeja oikein palkataan? Myyntialalle varmaan kun osaavat niin hyvin silmät kirkkaina puhua paskaa ihmisille.

[/quote]

Kiinteistövälittäjiksi. Olis jo valmiiksi käytännöntuntemusta myytäväksi tulevista kiinteistöistä, kun tulevaisuudessa iso osa myytävistä kiinteistöistä on kirkon tiloja.

Vierailija
127/148 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 11:49"]

[/quote]

Tuli melkein saturaisen tunti, eli klo11-12 erosi 97 ihmistä kirkosta kun ennuste oli alle 70, eli taas jouduttiin rustaamaan ennustetta ylemmäs. Tällä hetkellä ennuste näyttää 1200 eroa tälle päivälle.

Vierailija
128/148 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

0€. Sen sijaan pienelle lahkolleni (ei Lasarus veljet) annan puolet tuloistani.

Vierailija
129/148 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 11:59"]

[/quote]

Automyyjinä uusi uljas ura edessä. Tottuneet puhumaan paskaa vakuuttavalla äänellä.

Vierailija
130/148 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan 450 euroa vuodessa enkä pidä sitä pahana summana. Haluan kuulua kirkkoon ja hyväksyn kirkollisverotuksen.

Vierailija
131/148 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 06:40"]

Ainiin. Melkein unohdin. Eroan aina näinä vuoden viimeisinä päivänä ja liityn ensimmäisenä päivänä takaisin. Säästän vuosittain lähemmäs 1000€ kun ei tarvitse lainkaan maksaa kirkollisveroa. Saavat yritykseltäni tarpeeksi yhteisöveroa joten en katso olevani velvollinen maksamaan kahteen kertaan.

On kerrankin keskituloisellakin mahdollisuus "verosuunnitteluun" kuten onnisella ja walhroossilla.

[/quote]

Olet säälittävä ja halveksittava loinen.

Mitä tulee yrityksen yhteisöveroon, siitä menee kirkolle 2,5 %, loppu menee valtiolle ja kunnalle.

Vierailija
132/148 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 11:30"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 10:48"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 09:03"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 08:53"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 08:31"]

Katolisella kirkolla johon kuulun ei ole Suomessa verotusoikeutta, mutta maksan vapaaehtoista tukea paikalliselle seurakunnalleni noin 300 euroa vuodessa - messujen kolehdit siinä mukaanlukien.

[/quote]

Mainitsit messujen kolehdit, eli otat osaa uskonyhteisösi toimintaan ainakin jossain määrin, vai kuinka?

[/quote]

Jep, otan osaa varsin aktiivisesti kirkon/seurakunnan toimintaan. Kuten moni muukin katolisen kirkon jäsen (ei toki kaikki). Yksi syy aktiivisuuteen on varmasti vapaaehtoisuuteen perustuva maksu ja tieto siitä että ilman maksuja ja aktiivista osallistumista kirkko kuihtuu pois.

[/quote]

Tässäpä se olennaisin pointti. Sinä olet ihan itse liittynyt yhteisöön, jossa olet myös aktiivinen toimija. On erittäin perusteltua ja loogista, että sinä myös kannat oman kortesi kekoon ja tuet rahallisesti yhteisöäsi. Näinhän ne vapaaehtoisjärjestöt toimii ja näin niiden kuuluukin toimia.

Jos kuulut johonkin urheiluseuraan ja harrastat seurassa aktiivisesti jotakin urheilua, niin on erittäin loogista, että sinä maksat siitä seuralle jopa satojakin euroja vuodessa, kun se mahdollistaa liikuntasi kyseisessä seurassa. Jos taas isäsi olisi sinut aikanaan liittänyt sinulta kysymättä kyseiseen seuraan, etkä harrastaisi seurassa mitään liikuntaa täysi-ikäiseksi tultuasi, niin tuskinpa sinä enää siinä kohtaa  satoja euroja maksaisit vuodessa ihan vaan kannatuksen vuoksi. 

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 09:03"]

Entisenä ev.lut. kirkon jäsenenä olen kyllä pohtinut miten ko. kirkon toiminta muuttuisi jos rahoitus olisi vapaaehtoispohjalla. Väki vähenis ja pidot paranis ?...noin kärjistetysti...[/quote]

Suurinpiirtein näin minäkin entisenä ev.lut kirkon jäsenenä (tosin nykyään en minkään muunkaan kirkon jäsenenä) asian näen. Itse voisin kuvitella, että jos kirkko erotettaisiin valtiosta vaikkapa tulevalla eduskunta kaudella ja sen myötä kirkon verotusoikeus poistuisi ja vihkimisoikeus siirtyisi ainoastaan maistraateille, niin kuin se muissakin sivistysvaltioissa on, niin 10-20 vuoden päästä kirkkoon kuuluisi enää noin 500 000- 1000 000 suomalaista, eli 10-20% koko väestöstä. Tuo väki olisikin sitten sitä aktiivisempaa porukkaa, eli vain ne jäisi pois, jotka eivät toiminnassa ole mitenkään nytkään mukana, paitsi tietysti maksajina.

Tämä tietysti aiheuttasi sen, että kuluja olisi pakko karsia todella raskaalla kädellä, mutta ei sekään välttämättä pitkässä juoksussa kirkolle huono asia olisi.

[/quote]

No ei se jäsenmäärä nyt ihan noin nopeasti laske. Jos kirkosta eroaisi seuraavan 20 vuoden ajan 70 tuhatta vuodessa, niin silloin saavutettaisiin 50% jäsenraja. Tätä pidän aika todennäköisenä. Luultavati prosentti on alempi, sillä kirkkoon kuulumattomuudesta tulee koko ajan enemmän hyväksyttyä ja jäsenenä pysymisen sosiaalinen paine pienenee. Lisäksi kastettujen vauvojen määrä on laskussa ja vanhuusväestön kuolemien kautta jäsen määrä vähenee myös. Ikuisuusjäsenyyteen siirtyviähän on jo enemmän vuosittain kuin syntymäkastettuja.

[/quote]

Siis luitko sä yhtään lainaamaasi tekstiä???

Luepas tuo boldaamani ja oikein ajatuksella uudestaan, jos siis sitä edes koskaan luit. 

Tuossahan olisi kaksi dramaattista pointtia, jotka räjäyttäisivät erolukemat aivan uusiin ulottuvuuksiin. Eli kirkolta poistuisi verotusoikeus, jolloin jokainen joutuisi sen jäsenmaksun maksamaan ihan itse ja kirkolta poistuisi vihkimisoikeus, jolloin se tämänhetkinen suurin kirkkoon kuulumisen motiivi, eli kirkkohäät menettäisi merkitystään.

Noiden vaikutuksesta erojen määrä nousisi helposti vuositasolla moninkertaiseksi nykyiseen verrattuna. Itse veikkaisin sen ainakin alkuun olevan useita satojatuhansia ja laskien luonnollisesti sitä mukaa, kun väki kirkossa vähenee.

[/quote]

Nykytahdilla kirkon jäsenmäärä alittaa melkoisella varmuudella 50% 20 vuoden sisällä. Sitä voimme vain arvailla että minkälaisen muutoksen se tekisi jos jäsenmaksua alettaisiin periä laskulla. Voihan kirkko tehdä niinkin että luopuu kokonaan jäsenmaksusta ja toimii vapaaehtoisilla lahjoituksilla ja omaisuuttaan realisoimalla, tässä skenaariossa eroaminen luultavasti vähenisi, koska jäsenyys olsi maksuton.

Vierailija
133/148 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 12:23"]

Ainiin. Melkein unohdin. Eroan aina näinä vuoden viimeisinä päivänä ja liityn ensimmäisenä päivänä takaisin. Säästän vuosittain lähemmäs 1000€ kun ei tarvitse lainkaan maksaa kirkollisveroa. Saavat yritykseltäni tarpeeksi yhteisöveroa joten en katso olevani velvollinen maksamaan kahteen kertaan.

On kerrankin keskituloisellakin mahdollisuus "verosuunnitteluun" kuten onnisella ja walhroossilla.

[/quote]

Mitä tulee yrityksen yhteisöveroon, siitä menee kirkolle 2,5 %, loppu menee valtiolle ja kunnalle.

[/quote]

Ei vaan kyseinen henkilö on fiksu. Miksi maksaa turhasta kun sen saa ilmaiseksikin jos on tarvis. Ei ole tämä toiminta edes laitonta ja mistä kukaan saa tietää jos ei kerro.

Vierailija
134/148 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 11:50"]

Olipas kauhea summa 850€ jonka joutuisin vuosittain maksamaan. Onneksi erosin jo täysi-ikäisyyden kynnyksellä.

Kirkollisveroista sen sijaan olen nauttinut monesti, kun olen ollut korjaamassa kirkkojen kattoja :)

[/quote]

Et taida olla kattofirman omistaja tai johtaja? Seurakunnat eivä nimittäin palkkaa urakoihin yrittäjiä, jotka eivät kuulu kirkkoon.

Vierailija
135/148 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 11:49"]

Eikun muutkin mukaan niin pääsee samalla oven avauksella eroon turhasta jäsenyydestä.

[/quote]

Ei paljon saranat kulu kun ovi on koko ajan apposen auki ja virta käy kirkosta ulos.

Vierailija
136/148 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 12:29"]

[/quote]

Et taida olla kattofirman omistaja tai johtaja? Seurakunnat eivä nimittäin palkkaa urakoihin yrittäjiä, jotka eivät kuulu kirkkoon.

[/quote]

Olen suuremman toimiston alihankkija. Kaikki 3 työmiestämme on juttujensa perusteella uskomattomia.

Vierailija
137/148 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 10:16"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 06:44"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 06:43"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 06:37"]

Oma veroni olisi ollut yli 600 euroa vuodessa, mutta neuvottelin sen nollaksi :)

Veron voi tarkistaa ja neuvotella osoitteessa Kirkollisverolaskuri

[/quote]

929,37 euroa, eikä tunnu missään

[/quote]

Hyvä hyvä. Jonkun rahalla se pappikin joutuu uuden iphonen ostamaan. Ja työsuhde Audiin löpöä.

[/quote]

Mieluummin vaikka noin, kuin tulonsiirtona velliperse-av-mammoille.

[/quote]

Hahaa, siellä me seurakunnan kerhoissa juodaan mehua ja syödään pullaa... Lällätilää!

Vierailija
138/148 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 12:33"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 12:29"]

[/quote]

[/quote]

Olen suuremman toimiston alihankkija. Kaikki 3 työmiestämme on juttujensa perusteella uskomattomia.

[/quote]

Ovat siis uskomattomia työmiehiä juttujensa perusteella ja lisäksi uskomattomia uskontoja kohtaan.

Vierailija
139/148 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 12:23"]

[/quote]

[/quote]

Muunneltua totuutta. Yritysten kirkollisverotus lopetettiin 1994. Valtio lohkaisee kirkolle yhteisöveroista muhevan siivun, mutta se ei siis varsinaisetsi ole mkään yritysten maksama kirkollisvero, vaan siivu verotuloista.

Vierailija
140/148 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 11:51"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 11:37"]

499 näkyy laskurin mukaan menevän. Luulin, että olisi ollut isompi. 

[/quote] Vastasin kysymykseen vuosittaisen kirkollisveroni määrästä.

Hiukan hämmennyin kun se on noin pieni. Saan mielestäni palveluja paljon isommalla summalla eli pitää lisätä summaa, jolla tuen diakoniatyötä.

[/quote]

Kerro nyt ihmeessä mullekin mitä todellista vastinetta saat kirkolta yli 500 eurolla vuodessa? Ihan vaan siis vinkkinä minulle, nimittäin ilmanmuuta liityn takasin kirkkoon, jos sieltä noin isolla summalla jotain konkreettista vastinetta saa. Ja ne satu-tunnit ei sitten kelpaa minun kohdallani vastaukseksi, koska minä en aivopesulla tee mitään.

[/quote] Noh arvostan minä niitä "satutuntejakin" eli ilmaista askartelu - ja kielikerhoa lapsilleni ja lapsenlapsilleni. Nuorten "mopopaja" (jossa lämpimät tilat ja vehkeet) on myös kiva, smaoin kuin aina silloin tällöin esiteineille järkättävät kokkikurssit.

Arvostan vanhojen arvokkaiden kirkkorakennusten kunnossapitoa ja restaurointia. Ne ovat mielestäni historiallisesti arvokkaita ja merkittävä osa kulttuuriperintöäkin. 

Lisäksi arvostan ilmaisia/ hyvin halpoja perhelounaita juhlapyhinä, nuotioretkiä, vaelluksia ja kirkon kotiapua (joka kävi päivittäin ilmaiseksi tekemässä kotitöitä, kun olin taannoin muutaman viikon, niin jalka kuin käsikin paketissa) . Arvostan kirkkokuoroa, jossa osa omastakin perheestä laulaa) ja - konsertteja.

Tulen hyvälle mielelle, kun näen kirkon järkänneen vapaaehtoisen luomaan lumet naapurin papan pihalta ja kun he noutavat suoraan kotoa "lumput ja rätit", jotka joutuisin muuten itse kiikuttamaan SPR:n noutopisteisiin.

Arvostan kirkon ulkomaanapua. 

Arvostan, että läheisteni hautapaikat pidetään kauniina ja hyvässä kunnossa.

Paljon muutakin tulee mieleen, mutta johan tuossa tuli sne verran, että jotain toista kautta maksaisin "samoista palevluista" vähintään tuplan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi