Kiukkuiset talitintit yritti repiä parveketuolin pehmustetta
Kun ei ollut ruokabaaria.
No, tolla käytöksellä saavatkin olla ilman!
Kommentit (40)
Minunkin pihapiirissäni talitiaiset alkoivat muutama vuosi sitten röyhkeiksi ja hyökkälivät muiden lintujen päälle. Tilanne rauhoittui vasta kun pihapiiriin iskostautui pari palokärkeä jotka kyllä tekivät tiaisille selväksi kuka käskee.
Talitintit ovat oikeasti zombeja. Jos sammut parvekkeelle niin ne syövät sinun aivosi.
En pahemmin tunnista pikkulintuja. Jotkut sellaiset nokki ja repi parveketuolista pehmusteita. Kaveri mulle kertoi että käyttävät niitä pesän rakentamiseen. Tavalliseen tapaani en välittänyt siitäkään mitään. Mun puolesta vieköön tirpat tuolinkin parvekkeelta. Voin mä seistä kun käyn röökillä.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuommosta ikävää elävän nokkimista ilmenee (tai mieluummin jo ennen), on aika kaivaa talipallot ja -tangot esiin.
"Tilanteeseen tutustumassa käynyt luontokuvaaja Lassi Kujala piti ensin ilmiötä uskomattomana, mutta uskoi, kun näki omin silmin verisiä urpiaisia valkealla hangella. Niitä oli kuin pieniä ahvenia pilkkiavannon ympärillä. - Tiaiset kohdistavat iskut pään alueelle, kuten linnut yleensäkin tekevät, kun tappelevat, Kujala kertoo.
Lintulaudan ravintopalveluista huolehtiva nainen on yrittänyt mennä väliin aina, kun vain on nähnyt hyökkäyksen. Kyseessä on selvästi opittu saalitustekniikka - ei mikään satunnainen tappelu "nakkikioskilla".
Syynä ei ole nälkä, sillä lintulauta pursuaa siemeniä ja muuta rauhanomaista ravintoa.Tappaja-talitiaiset syövät saaliiltaan pään pehmeät osat kuten silmät."
Ote tuosta IS uutisesta. Ruoasta ei siis ollu puute.
Että sellaisia ihguja tsirputtajia. Itse oon myös havainnu noiden tiaisten käymistä yhä röyhkeämmiksk kantojen runsastuessa.
Vierailija kirjoitti:
Talitiaisilla ei ole talvipesää.
Talitinteillä on talvipesät.
Vierailija kirjoitti:
Arvelisin, että haluavat pesänlämmikettä. Jos jotain vanhaa vanutäytettä löytyy, niin pilko viiden sentin palasiksi ja seuraa tilannetta.
Eikai tintit nyt talvella pesi ja saa poikuetta?
Talitiaisille iskee aina ensimmäisten pakkasten aikaan se fanaattinen repimis- ja raastamisvaihe. Ötököitä etsivät, mutta siinä sivussa silppuavat kaiken mihin nokka pystyy.
Talvipesää ne eivät rakenna, mutta nukkuvat kyllä pakkasyöt mielellään samoissa pöntöissä missä pesivätkin.
Talvipesä on se paikka johon repivät materiaalia talvisin, eli pönttö, aka talvipesä.
Minulla on pihalla kaksi lintulautaa jossa ruokaa linnuille. Kova vilske käy siellä koko ajan. Aamulla viimeksi lisäsin sinne ruokaa linnuille.
Mun talon seinien koputtelu loppui siihen kun laitoin villaa tarjolle. Helpompi siitä viedä talvipesään kuin hiki nokassa rääpiä lautojen välistä
Vierailija kirjoitti:
On ehkä myös aggressiivisempia sukulinjoja, tosiaan.
Sinitiaiset eivät ole aggressiivisia. Talitiaiset joskus ovat.
Olen erimieltä. Meillä on parvekkeella lintujen ruokintapaikka. Sinitiainen häätää aina isommat linnut pois. Tosin tikat ovat vielä aggressiivisempia, niitä pelätään.
Talvipesässä ei tosiaan tehdä poikasia vaan pysytellään talviöisin lämpimänä. Kaikenlaiset villat ja muut eristeet ovat siinä suureksi avuksi.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä todellakin ovat sinitiaiset aggressiivisia
Vierailija kirjoitti:
Minunkin pihapiirissäni talitiaiset alkoivat muutama vuosi sitten röyhkeiksi ja hyökkälivät muiden lintujen päälle. Tilanne rauhoittui vasta kun pihapiiriin iskostautui pari palokärkeä jotka kyllä tekivät tiaisille selväksi kuka käskee.
Joo. Olen huomannut saman eikä enää ruokita. Talitiaiskanta on lisääntynyt nimenomaan talviruokinnan takia ja valitettavasti ne hallitsevat lintulautaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on tää sama vänkääjä joka valehtelee ettei tinteillä ole talvipesää
Talitinttien hyökkäs, teattereissa lähellä sinua.
TULOSSA
Talitinttien kosto, nähtävill'ä rajoitetun ajan.
Jossain aiemmassa ketjussa kerroinkin, että edesmenneen sakemannini (paksu aluskarva, joka lähtee tukuttain) harjasin aina samassa paikassa metsässä keväisin ja syksyisin. Muutoin ei karvaa irronnut, kuin säännöllisesti karvanlähdön aikaan. No, kävin niihin aikoihin joka päivä samassa paikassa ja aina oli kuin imuroitu joka ikinen karva ja karvatukko. Linnut ja pikkueläimet saivat pesänlämmikettä. Olisivat voineet tulla kotiinkin imuroimaan päivän aikana tulleet karvalattiat.
Nyt kerrostalossa talitiaiset käyvät syksyisin hakemassa sinne pöydälle asettamana hiusharjan hiustupot. Hauska nähdä pienen pieni nokka täynnä hiuksiani. Heitä on kaksi varmaan viime kesän poikasta. Jos parvekkeen ikkuna onkin kiinni, pitävät kovaäänistä neuvonpitoa ikkunan luona. Olen asunut 22 v. tässä ja talitinttien sukupolvi toisensa jälkeen on käynyt joko räntäsateelta suojassa pörhistämässä sulkiaan tai heitä varten laittamaani lampaantaljaa hyödyntäämässä pesänlämmikkeeksi. Viime syksynä sattumalta hoksasin hiustuppojen uusiokäytön.
Kertaakaan eivät ole sotkeneet tai rikkoneet mitään. Ovat erittäin tervetulleita edelleen. Ruokkia ei saa parvekkeella ymmärrettävästä syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen talvessa ei nyhveröt pärjää, koskee sekä eläimiä että ihmisiä :)
Meillä pikkulinnut vievät vintiltä uudet puhallusvillat. Koko takaterassi villan peitossa.
Ehkä ne vaan nauttii repimisestä, mene ja tiedä.