Mitä ajattelet naisesta joka on ollut 20 vuotta töissä vaatekaupassa?
Rivimyyjänä, aina samassa työpaikassa. Ei edennyt vastuutehtäviin. On nyt 42-vuotias.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Minkä hemmetin takia nykyään pilkataan kaikkia "oikeita töitä" tekeviä? Ei kaikki voi olla jotain asiantuntijoita ja tohtoreita. Ennen oli ihan normaalia olla koko ikänsä töissä vaikka tehtaassa, kaupassa tai leipomossa eikä niitä ihmisiä katsottu alaspäin.
En yhtään ihmettele, että nykyään nuoret masentuu ja voi huonosti kun maailma on pinnallisempi paikka kuin koskaan!
Olen tehnyt pelkkiä asiantuntijatöitä jo opiskeluajoista lähtien liki kolmenkymmenen vuoden ajan, joten koen niiden niputtamisen oikeiden töiden ulkopuolelle loukkaavana.
Ajattelen, että ihanaa, Anne on työvuorossa tänään, nyt voin mennä ostamaan takin. Anne tietää, mikä minulle sopii, löytää rekeistä jotain sellaista uutta, mitä en itse huomaisi. Käyn tietyssä vaateliikkeessä vain tämän myyjän takia, ei ainuttakaan hutiostosta eikä tyrkytystä.
Kuulostaa itse asiassa aika kivalta.
Miksi läpi tuntuu tulevan oletus, että pitkä ura vaatekaupan työntekijänä on negatiivinen asia?
Aloittaja varmaan hakee sitä, että henkilö on liian vanha ja ei ymmärrä nuorempien ihmisten vaatemuodista mitään.
Aloittajan kannattaa muuttaa asennettaan ja miettiä tulevaisuuskuvaansa , mitä hän on ja missä sekä miltä näyttää 40, 50 ja 60+ vuotiaana.
Ja miten toivoo ihmisten häntä silloin ja vanhempana kohdeltavan.
Jahnukaisten kanssa nyt voi jahnuttaa mistä tahansa tuhnukaisesta runsaan aikansa kuluksi.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen, että ihanaa, Anne on työvuorossa tänään, nyt voin mennä ostamaan takin. Anne tietää, mikä minulle sopii, löytää rekeistä jotain sellaista uutta, mitä en itse huomaisi. Käyn tietyssä vaateliikkeessä vain tämän myyjän takia, ei ainuttakaan hutiostosta eikä tyrkytystä.
Nimenomaan näin. Ammattitaitoinen vaatemyyjä osaa suositella ja löytää oikeat koot ja muut hetkessä.
Miljoona kertaa parempi kuin joku purkkaa jauhava somettaja, jonka katse ei edes irtoa puhelimesta asiakkaan astellessa sisään ja joku ärsyyntyy, kun joutuu jättämään netin selaamisen kesken, kun asiakkaan haluamat tuotteet pitäisi rahastaa kassalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä hemmetin takia nykyään pilkataan kaikkia "oikeita töitä" tekeviä? Ei kaikki voi olla jotain asiantuntijoita ja tohtoreita. Ennen oli ihan normaalia olla koko ikänsä töissä vaikka tehtaassa, kaupassa tai leipomossa eikä niitä ihmisiä katsottu alaspäin.
En yhtään ihmettele, että nykyään nuoret masentuu ja voi huonosti kun maailma on pinnallisempi paikka kuin koskaan!
Olen tehnyt pelkkiä asiantuntijatöitä jo opiskeluajoista lähtien liki kolmenkymmenen vuoden ajan, joten koen niiden niputtamisen oikeiden töiden ulkopuolelle loukkaavana.
Älä saivartele.
Palstan päivystävänä asiantuntijana tiedät aivan varmasti, että "oikeilla töillä" tarkoitetaan paskaduuneja.
Miten kiva, että jollain on ollut työpaikka noin kauan.
Ei tule mitään negatiivista mieleen. Luultavasti 1) pitää työstään, 2) osaa työnsä todella hyvin, 3) maksaa veroja eikä loisi, 4) on uskollinen työnantajalleen ja 5) on luultavasti muutenkin sellainen ihminen, joka osaa tehdä pitkäaikaissuunnitelmia, eikä ns. "ajelehdi" jokaisen pienien impulssien perässä. Täysi kunnioitus tällaiselle ihmiselle, toivottavasti saan itsekin pitää tällaisen "vakityön" 20 vuotta! Ja lisäksi, lomaedut varmaan kunnossa, kun ei menetä niitä vaihtaessaan jatkuvasti uuteen työhön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä saivartele.
Palstan päivystävänä asiantuntijana tiedät aivan varmasti, että "oikeilla töillä" tarkoitetaan paskaduuneja.
Mitähän ne paskaduunit mahtaa olla? Työurallani olen törmännyt ainakin yhteen oikeasti paskaduunia tehneeseen ammattilaiseen. Hän tyhjensi festareilta palautettujen käymälöiden astiat säiliöautoon.
Mikäs tuossa. Elättää itsensä ja maksaa työstään verot. Jos viihtyy hommissaan, niin silloinhan kaikki on hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä huomio, vaikka edellinen kommentoija käyttikin lainausmerkkejä. Asiantuntijatyöt ovat yhtä lailla oikeita ja tarpeellisia.
Totta silti sekin, että joillakin on kummallinen asenne vähemmän koulutusta vaativia töitä kohtaan. Ei kaikki ihmiset ole samanlaisia, eikä nousujohteinen ura ole mikään itsetarkoitus. Oikeastaan aika moni korkeakoulutettu asiantuntijakin ihan vain käy töissä saadakseen palkkaa.
Mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, ajattelen että kyseinen ihminen on ammatiltaan vaatekaupan myyjä. Ei kai näillä tiedoilla voi ihmisestä mitään sen kummempaa ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Jos on sinkku, mukava eikä naama kuin petolinnun perse niin ottaisin vaimoksi.
”petolinnun perse”?
”ottaisin vaimoksi”?
Mitä kieltä! Mikä olematon sivistystaso! Ei hän sinusta huoli! Mene pois!
Enemmän voisi "ajatuksia" aiheuttaa, jos olisi ollut Siwan kassalla 20 vuotta...
Parinkymmenen vuoden kokemuksella voisit olla nykyjargonilla vaatemyynnin erityisasiantuntija. Monet akateemiset asiantuntijat ovat ihan rivityöntekijöitä hekin.
Oispa kaupoissa enemmän hyviä vaatemyyjiä joilla on paljon kokemusta.
Siis mikä tuo kommentti oli että mistä saa älyllisiä haasteita…? Mitä ne ovat ja miksi sellaisia pitäisi erityisesti haalia?? Eikö se riitä että käy töissä ja nauttii elämästään, on onnellinen ja tulee toimeen.
Hän on työnantajan mielestä luottotyöntekijä ammattitaitoineen. Nämä tällaiset vaatemyyjät saavat asiakkaan tulemaan aina uudestaan kaupoille ja myös uusia asiakkaita. Jos sillä myyjällä ei ole ammattitaitoa tai on töissä hällä väliä tilapäinen työpaikka -asenteella, karkottaa hän huonosti palvellun asiakkaan lisäksi myös satapäin muita potentiaalisia asiakkaita.