Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sijaisvanhepien kohtelu lapsia kohtaan.

Vierailija
28.12.2014 |

Olen asunut sijaiskodissa sisarieni kanssa ja olen monesti lukenut juttuja joissa sijaislapset kertovat kuinka heitä on kohdeltu. Ajattelimpa kertoa myös pienimuotoisesti omasta kokemuksestani. Eli siis muutin yli kymmenen vuotta sitten sijaiskotiin jossa oli noin. 50 vuotiaat sijaisvanhemmat. (nyt olen täysi-ikäinen, onneksi) Minulle tehtiin sielä ihan kamalia juttuja.. uhkailtiin, haukuttiin, alistettiin, yritettiin estää tapaamisia yhden sisaren kanssa, joka asui eri perhessä. yritettiin myös (ja jokseenkin onnistuivatkin) estää tapaamasta mummoja, äitiä ja isää sekä muita sukulaisia. Kaikki puhelut kuunneltiin kun meillä oli soittopäivät- ja ajat. (siis äidillemme ja isällemme) meillä oli sukulaisia jotka lähettivät rahaa, kaikki kirjeet he ottivat itselleen, sisältöineen. Minua on myös pahoinpidelty perheessä. Varttuessamme mukaan tuli myös muita "sääntöjä" kuten, suihkussa ei saanut käydä kuin silloin kun "vanhemmat" niin sanoivat, ruokakaapille ei saanut mennä. Eikä sielä muutenkaan viimeisenä kahtena vuotena ruokaa tarjoiltu. Päivän ruokalista koostuikin yhdestä banaanista ja jugurtista. Jouduin pyytämään oikealta äidiltäni rahaa ruokaan että pääsin syömään jonnekkin päivittäin. Poikaystävääni en saanut tavata kuin joka toinen päivä ! HEH. Lisäksi minut mustamaalattiin mm. poikaystävälleni, hänen vanhemmilleen, opettajilleni, kavereilleni ja jopa omalle TÄDILLENI! kaikkea paskaa maan ja taivaan väliltä he keksivät jotta saisivat kaikki sosiaaliset yhteyteni tärkeisiin ihmisiin katkaistua. Miljoona muuta juttua olisi mitä voisin kertoa mutta jätän tämän tähän. pointtini oli nyt se että toivoisin että tämä aihe nousisi esille ja sossut yms ymmärtäisivät kuunnella sitä lastakin, vaikka se lapsi olisikin "sijaislapsi vain" joilla ei ole mitään arvoa tässä maailmassa. kertokaahan omia kokemuksianne sijaiskodissa asumisesta. Olisi "kiva" jos olisi muitakin kohtalontovereita jakamassa tätä paskaa fiilistä mikä mieleeni on jäänyt.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 22:14"]

Apnä tekisin noista sijaisvanhemmista rikosilmoituksen. Noilla teoilla voi tulla vankeuttakin, ainakin ehdollista, ja ainakin kunnon sakot ja vahingonkorvauksia. Olen pahoillani, ap, enpä usko kirjoittamaasi.

[/quote]

Vaikea minunkin on uskoa, että tuo on totta. Toki olet voinut kokea epäoikeudenmukaisuutta ja kokenut tulleesi väärinymmärretyksi, mutta mikä on koko totuus?

Jos on totta, tuohan olisi pitänyt sos viranomaisten puolesta tarkastaa ja sijaisvanhempana olo ko perheeltä olisi loppunut kokonaan.

Vierailija
22/60 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapasit sosiaalityöntekijän säännölllisesti. Kerroitko nuo asiat hänelle? Oletko kertonut ne viranomaisille sen jälkeen, kun sijoitus lakkasi? Vasta pyydettiin kirjoituksia sijoituksista. Osallistutko ja kirjoitit? Oletko jotenkin jossain muualla kuin tällä palstalla tuonut nämät asiat esiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahan takia kukaan ei sijaisvanhemmaksi ala. Se raha on työhön verrattuna niin surkea.

Vierailija
24/60 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 23:54"]

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 22:21"]

Apnä tekisin noista sijaisvanhemmista rikosilmoituksen. Noilla teoilla voi tulla vankeuttakin, ainakin ehdollista, ja ainakin kunnon sakot ja vahingonkorvauksia. Olen pahoillani, ap, enpä usko kirjoittamaasi.

[/quote]

Tosissani olen ja totta puhun, se tietenkin on oma valintasi mitä haluat uskoa, mutta mistä ihmeestä ja minkä ihmeen takia keksisin jotain tälläistä? tässä oli vasta murto-osa tapahtuneesta. 

[/quote]

Ap, tee rikosilmoitus tapahtumista, jos ne ovat totta. Sitten ne tutkitaan ja pahantekijälle määrätään rangaistus, jos se on tarpeellista.

Aika uskomattomilta kertomuksesi kuitenkin tuntuvat, varsinkin tuo sähköjen katkaisu päiviksi. Eikö jo pakastimen sisältö mene tuossa pilalle. Tuollaista liikettä ei todellakaan tehdä kovin helposti. En voi minäkään mitään sille, etten usko tarinaasi. 

[/quote]

Eivät he koko talosta niitä sähköjä ottaneet vaan juuri mun huoneesta, tai siitä osasta missä on mun huoneeni ja vessa. -ap

Vierailija
25/60 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 00:14"][quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 23:54"]

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 22:21"]

[/quote]

Tosissani olen ja totta puhun, se tietenkin on oma valintasi mitä haluat uskoa, mutta mistä ihmeestä ja minkä ihmeen takia keksisin jotain tälläistä? tässä oli vasta murto-osa tapahtuneesta. 

[/quote]

Ap, tee rikosilmoitus tapahtumista, jos ne ovat totta. Sitten ne tutkitaan ja pahantekijälle määrätään rangaistus, jos se on tarpeellista.

Aika uskomattomilta kertomuksesi kuitenkin tuntuvat, varsinkin tuo sähköjen katkaisu päiviksi. Eikö jo pakastimen sisältö mene tuossa pilalle. Tuollaista liikettä ei todellakaan tehdä kovin helposti. En voi minäkään mitään sille, etten usko tarinaasi. 

[/quote]

Eivät he koko talosta niitä sähköjä ottaneet vaan juuri mun huoneesta, tai siitä osasta missä on mun huoneeni ja vessa. -ap
[/quote]

Höpöhöpö, yksikään omakotitalon omistaja ei näin toimi missään tilanteessa. Nyt ne lääkkeet.

Vierailija
26/60 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten onnistuikin sulkea sähköt vain osasta taloa. Jos olisit soittanut hätäpuhelun ja kertonut jääneesi yksin päiviksi, olisit hyvin äkkiä päässyt tuosta paikasta pois. Yhteys ulkomaailmaan kuitenkin oli, kun se poikaystäväkin pystyi huolehtimaan.

Vierailija
27/60 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
28/60 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 00:01"]

[/quote]

Vaikea minunkin on uskoa, että tuo on totta. Toki olet voinut kokea epäoikeudenmukaisuutta ja kokenut tulleesi väärinymmärretyksi, mutta mikä on koko totuus?

Jos on totta, tuohan olisi pitänyt sos viranomaisten puolesta tarkastaa ja sijaisvanhempana olo ko perheeltä olisi loppunut kokonaan.

[/quote]

Voi vitsit kun mun tekis mieli laittaa tähän perheen nimi ja paikkakunta.. nii johan alkaisitte uskoo ainaki jos joku paikkakuntalainen tänne eksyy, varmasti tietää keistä puhutaa. Ja joo, kyllä olemme harkinneet asian eteenpäin viemisestä! asia on vain tällä hetkellä aika arka, koska yksi sisaruksistamme pääsi juuri pois perheestä. Mutta jotain teemme, aivan varmasti vielä asian eteen. Saatte tekin sitten jotka ette usko, mennä itseenne kun luette lehdestä koko kauheuden. Ja niistä sossuista,, kaikki olemme yrittäneet heille kertoa mitä on tapahtunut mutta eivät ne usko! Juuri hetki sitten kun juttelin yhden sossun kanssa tapahtuneista, hän vain pyöritteli silmiään ja sanoi että "ikävää jos noin on päässyt käymään" !!?! joka on minunmielestäni aivan naurettavaa ! Ja nyt ymmärrän miksi tänne ei kannata mitään alkaa kertomaan kun kukaan ei usko. kiitos teille kun saitte mun mieleni vain vahvistumaan että aijon tämän asian viedä eteenpäin. Onneksi on paljon ystäviä ja tuttavia jotka tietävät tapahtuneista ja ovat puolellamme ! saadaanpa nämä rahanperässä juoksijat vastuuseen !!! niin ja niistä sossukäynneistä vielä, en tiedä onko tämä turhaa tätäkään kertoa kun pian joku kukkahattutäti täälä jo epäröi, mutta tosiaan meidän ei annettu edes niitä tavata kun osasivat nekin meiltä pimittää, eivät kertoneet koska ovat tulossa ja sossuille puolestaan valehtelivat joka käynneillä että olemme koulussa ja on sellainen päivä ettei voi aiemmin lähteä pois. joten en nähnyt sossujakaan kuin n. vuoden parin välein ja silloinkin koko porukka oli paikalla niin siinä ei paljon voinut alkaa kertomaan tapahtuneita. Mutta onneksi olen nyt "vapaa" ja kukaan ei voi mua enään lahjoa/manipuloida ! -ap!!

Vierailija
29/60 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nnn

Vierailija
30/60 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun usko loppui tähän tarinaan siinä vaiheessa, kun vain yhdestä huoneesta kaikki sähkö laitettiin pois. Ja lisäksi, kyllä ne sossut sieltä koulusta lapsen tapaamiseen saa jos haluaa.

Vierailija
31/60 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lääkkeitä se mies olisi tarvinnutkin! sinä voisit mielestäni vaikka tutustua 60-luvun sulakekaappeihin niin oppisit sinäkin uutta!

Vierailija
32/60 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
33/60 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko mammat koskaan nähneet sulaketaulua? hyvin yksinkertaista katkaista sähköt vain määrätyistä huoneista.

Vierailija
34/60 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 00:40"]

Mun usko loppui tähän tarinaan siinä vaiheessa, kun vain yhdestä huoneesta kaikki sähkö laitettiin pois. Ja lisäksi, kyllä ne sossut sieltä koulusta lapsen tapaamiseen saa jos haluaa.

[/quote]

Sinä voit uskoa mitä haluat :) omalla nimellä ja kuvallaniko täälä pitäisi puhua niin uskoisit ? en sitten saatana tiedä miten saivat manipuloitua mutta laita lapses sijaiskotiin niin alat säkin uskomaan. Mitä jos täälä kertoisi sijaisÄITI kamalasta sijaislapsesta? kaikki olisivat heti voivottelemassa hänen kurjaa kohtaloaan ja haukkumassa sijaislapsia. Toki näinpäin asiahan ei voi totta olla, kuin minun tapauksessani hah. No vielä te näette mikä oli totta ja mikä ei ! Mua ei kiinnosta selittää täälä enään yhtään mitään kun noin naiveja ja tyhmiä ihmisiä täällä liikkuukin ! :'D menkää itseenne ja miettikää omalle kohdallenne!

Vierailija
35/60 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
36/60 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 00:47"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 00:40"]

[/quote]

Sinä voit uskoa mitä haluat :) omalla nimellä ja kuvallaniko täälä pitäisi puhua niin uskoisit ? en sitten saatana tiedä miten saivat manipuloitua mutta laita lapses sijaiskotiin niin alat säkin uskomaan. Mitä jos täälä kertoisi sijaisÄITI kamalasta sijaislapsesta? kaikki olisivat heti voivottelemassa hänen kurjaa kohtaloaan ja haukkumassa sijaislapsia. Toki näinpäin asiahan ei voi totta olla, kuin minun tapauksessani hah. No vielä te näette mikä oli totta ja mikä ei ! Mua ei kiinnosta selittää täälä enään yhtään mitään kun noin naiveja ja tyhmiä ihmisiä täällä liikkuukin ! :'D menkää itseenne ja miettikää omalle kohdallenne!

[/quote]

Joo tyhmä voin olla, mutta itse myös sijaislapsi aikanaan. Kesti monta vuotta ymmärtää, että kaikki mun valituksen aiheet oli loppupeleissä turhia ja säännöt perheessä ihan normaaleja. Kun omien vanhempien luona sai elää miten lystää, oli säännöt vaikeita ottaa vastaa. Sitten kun aikuiseksi kasvoin, ymmärsin, että omaksi parhaakseni ne kaikki oli.

Vierailija
37/60 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus hieman miettinyt kun kaverini asui sijaisperheessä lapsuuden. Hänen sijaissiskollaan (sijaisperheen oma lapsi) oli kaikki merkkivaatteet, uudet kännykät ja kaverini joutui tyytymään vaan joihinkin rytkyihin. Hän ei tosin koskaan itse valittanut asiasta yhtään, itselleni vain jäi sellainen kuva, että sijaisperhe kohteli omia lapsia paljon paremmin kuin tätä kaveriani.

Vierailija
38/60 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tyhmä voin olla, mutta itse myös sijaislapsi aikanaan. Kesti monta vuotta ymmärtää, että kaikki mun valituksen aiheet oli loppupeleissä turhia ja säännöt perheessä ihan normaaleja. Kun omien vanhempien luona sai elää miten lystää, oli säännöt vaikeita ottaa vastaa. Sitten kun aikuiseksi kasvoin, ymmärsin, että omaksi parhaakseni ne kaikki oli.

Niin, sinulla varmasti oli se rakastava ja hyvä perhe, mutta minun kokemuksistani sinä et tiedä ja en nyt tiedä voinko sanoa että omaksi parhaakseni oli se että mua lyötiin ja haukuttiin kamalilla nimillä, mun äitiä siskoja ja veljiä haukuttiin. Mä en saanut käydä kavereiden syntymäpäivillä enkä muutenkaan koskaan käydä heidän luonaan. Mun huone sotkettiin ja lähetettiin kuvia mun poikaystävälle ja sossuille että oon sotkuinen ihminen vaikka totuus oli se että pidin huoneeni aina siistinä. kuinka uskomattomalta kuulostaakin, mut edes mun pyykkejä ei pesty loppuvaiheella ! ja siskoni tavarat heitettiin viimeisinä päivinä kun sijoitusta oli jäljellä täysi-ikäisyyteen, ne heitettiin pihalle ja soitettiin että tuu hakemaan kamasi pihalta. Ja mitä niiden omiin lapsiin tuli, niille osteltiin kaikenmailman mopot ja mopoautot! mä en koskaan saanut edes vanhaa skootteria. Ja vaatteet meille ostettiin kirpputoreilta kun taas omille oli juuri ne merkkivaatteet viimeisen päälle. Me ei olla koskaan oltu mitään kauhukakaroita mitä voisi luulla. ja meidän hyväsydämisyys on ollut monesti esteenä niiden käyttäytymisen paljastumisille. ja kun ei koskaan uskaltanut mitään kellekkään kertoa koska meitä kiristettiin ja uhkailtiin. Mä toivon että vielä joskus tästä aiheesta voitaisiin puhua ilman kenenkään epäröintejä yms. te jotka olette saaneet hyvän kodin ja perheen, olkaa kiitollisia. Mä oon ainakin teidän puolestanne iloinen ja toivon että tämä meidän kohtalomme on vain yksi niistä poikkeustapauksista. Mulla nyt vain ei satu oikeasti olemaan mitään hyvää kerrottavaa ja siksi ehkä joitakin tämä suututtaakin että nyt kun "yleistän" 

Vierailija
39/60 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

sori mutta sanon toduuden näille vitun kultalusika persees syntyneille kusipäille jokka ei ole kokenut mitään muutakuin rahaa ja rakkautta että painukaa hevon vittuun jos tulette tänne arvostelemaan niitä ihmisiä jokka on kokenut pahoja juttuja perheissä ja te jokka ootte täälä sijaisvanhempia niin tunkekaa sananne rotan vittuun eläkää itte eka kauheassa perheessä niin tiedätteMINKÄLAISTA ELÄMÄ ON TÄLLÄ HETKELLÄ OLEN ONNEKSI PÄÄSSYT POIS SIJAISPERHEESTÄ POIS OLEN TOISAALTA KIITOLLINEN ETTÄ ON KATSONUT MINUA MUTTA EN ANNA ANTEEKSI KOSKAAN ETTÄ ON TEHNYT KAUHEITA JUTTUJA JA NÄMÄ JUTUT OVAT NIMITTÄIN VANKEUSTUOMION TASOISIA terveisin olen itsekin VALITETTAVASTI JOUTUNUT SIJAISPERHEESEEN mutta sen sanon että pahoja sijaisvanhempia on useita valittettavasti ja niille terveiset jotka ovat kokeneet pahoja juttuja että ne jotka paholaisen työtä pääsee pois ehjänä NE PÄRJÄÄ AINA :)

Vierailija
40/60 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon tämän ja teidän sijaislapsien kohtelun, olen ollut sosiaalityöntekijä ja huomasin että minä en pystynyt vaikuttaamaan paljon mihinkään asiaan, niin lopetin koko työn ja vaihdoin ammatiin missä pystyn vaikuttamaan koska nyt on ollut niin monta juttua että pistää vihaksi että lapsia kohdellaan huonosti.Olette varmaan jokainen nähnyt iltalehdessä tänä vuonnakin kuinka on tapahtunut outoja kuolemia perheissä missä sosiaalintyöntekijä on ollut vain että on muka kaikki hyvin mutta TODELLISUUDESSA KAIKKI MULLIN MALLIN.Tiedän monta turhaa kuolemaa sijaisvanhempien takia tai sosiaalityöntekijän takia tai ihan biologisen vanhempien takia minun pari kollegaani on lopettanut sen takia työn kun heidän esimiehensä on määrännyt kaikki jutut ja sitten yksi kollegani meinasi tehdä itsarin kun huomasi mitä hän oli jättänyt näkemätä yhdessä sijaisperheessä, mutta en hauku enempää tai puhun vain faktaa ja kaikille hyvää uutta vuotta ja pärjäilkää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme