Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sijaisvanhepien kohtelu lapsia kohtaan.

Vierailija
28.12.2014 |

Olen asunut sijaiskodissa sisarieni kanssa ja olen monesti lukenut juttuja joissa sijaislapset kertovat kuinka heitä on kohdeltu. Ajattelimpa kertoa myös pienimuotoisesti omasta kokemuksestani. Eli siis muutin yli kymmenen vuotta sitten sijaiskotiin jossa oli noin. 50 vuotiaat sijaisvanhemmat. (nyt olen täysi-ikäinen, onneksi) Minulle tehtiin sielä ihan kamalia juttuja.. uhkailtiin, haukuttiin, alistettiin, yritettiin estää tapaamisia yhden sisaren kanssa, joka asui eri perhessä. yritettiin myös (ja jokseenkin onnistuivatkin) estää tapaamasta mummoja, äitiä ja isää sekä muita sukulaisia. Kaikki puhelut kuunneltiin kun meillä oli soittopäivät- ja ajat. (siis äidillemme ja isällemme) meillä oli sukulaisia jotka lähettivät rahaa, kaikki kirjeet he ottivat itselleen, sisältöineen. Minua on myös pahoinpidelty perheessä. Varttuessamme mukaan tuli myös muita "sääntöjä" kuten, suihkussa ei saanut käydä kuin silloin kun "vanhemmat" niin sanoivat, ruokakaapille ei saanut mennä. Eikä sielä muutenkaan viimeisenä kahtena vuotena ruokaa tarjoiltu. Päivän ruokalista koostuikin yhdestä banaanista ja jugurtista. Jouduin pyytämään oikealta äidiltäni rahaa ruokaan että pääsin syömään jonnekkin päivittäin. Poikaystävääni en saanut tavata kuin joka toinen päivä ! HEH. Lisäksi minut mustamaalattiin mm. poikaystävälleni, hänen vanhemmilleen, opettajilleni, kavereilleni ja jopa omalle TÄDILLENI! kaikkea paskaa maan ja taivaan väliltä he keksivät jotta saisivat kaikki sosiaaliset yhteyteni tärkeisiin ihmisiin katkaistua. Miljoona muuta juttua olisi mitä voisin kertoa mutta jätän tämän tähän. pointtini oli nyt se että toivoisin että tämä aihe nousisi esille ja sossut yms ymmärtäisivät kuunnella sitä lastakin, vaikka se lapsi olisikin "sijaislapsi vain" joilla ei ole mitään arvoa tässä maailmassa. kertokaahan omia kokemuksianne sijaiskodissa asumisesta. Olisi "kiva" jos olisi muitakin kohtalontovereita jakamassa tätä paskaa fiilistä mikä mieleeni on jäänyt.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on vain sinun oma kokemasi. Tuskinpa olosi paranee sillä, että yrität saada aikaan sijaisvanhempien haukkumisketjun. Ymmärrät varmaan itsekin, että suurin osa sijaisvanhemmista ei ole tuollaisia.

Vierailija
2/60 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lisään tähän vielä sen mitä tuosta aloituksesta jäi sanomatta joka mieltäni myös kalvaa, siis kun sijaisvanhemmat lähtivät viikonlopuksi pois he eivät jättäneet edes avaimia, eikä ilmoittaneet matkailuistaan vaan jättivät oman onneni nojaan. Silloin harvoin jos sain avaimen he olivat lukinneet suihkutilat, keittiönoven ja olohuoneen oven, en siis päässyt koko viikonlopun aikana syömään tai peseytymään. niin ja myös sähköt katkaistiin talosta ja patteritkin oltiin sammutettu, vietäppä siinä sitten mukavaa viikonloppua ! Pelastuksekseni minulla oli poikaystävä joka minusta huolta piti. Niin ja se toinen pointtini oli se että, en tiedä kuinka moni sijaisvanhempi tekee työtään rahasta mutta tämä perhe missä me vartuimme teki 100% tätä työtä vain ja ainoastaan rahan takia, ja älkää tulko sijaisvanhempien oikeat lapset pätemään tänne, tiedän itse kokemuksesta mitä puhun ja olen tarpeeksi lukenut näitä puolusteluja heitä kohtaan heiltä ja sellaisilta joilla kokemusta ei itsellään ole vaan aina ne ovat kaverin-kaverin-siskon-tuttuja. kiitos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lasta pidetään sijaisperheessä vuosia mutta sitä ei kuitenkaan adoptoida? Siksikö että saa paljon rahaa? Tiedän yhden tytön joka on pienestä saakka ollut samassa sijaisperheessä. Nyt jo noin 11vuotta. Mikä idea siinä on?

Vierailija
4/60 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 22:08"]

Miksi lasta pidetään sijaisperheessä vuosia mutta sitä ei kuitenkaan adoptoida? Siksikö että saa paljon rahaa? Tiedän yhden tytön joka on pienestä saakka ollut samassa sijaisperheessä. Nyt jo noin 11vuotta. Mikä idea siinä on?

[/quote]

Ei voi adoptoida ilman vanhempien lupaa.

Vierailija
5/60 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja en, en yritäkkään saada sellaista aikaan, vaan jakaa kokemuksia mitä perheessä on tapahtunut. Enkä sanonutkaan että jokainen sijaisvanhempi olisi samanlainen mutta puhuinkin edelleen OMISTA kokemuksistani.

Vierailija
6/60 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 22:08"]

[/quote]Biovanhemmat eivät yleensä anna lapsiaan adoptioon.

Vierailija
7/60 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on väärä paikka kokemusten jakamiseen. Täällä saat vain aikaan yleisen sijaisvanhempien haukkumisryöpyn.

Vierailija
8/60 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apnä tekisin noista sijaisvanhemmista rikosilmoituksen. Noilla teoilla voi tulla vankeuttakin, ainakin ehdollista, ja ainakin kunnon sakot ja vahingonkorvauksia. Olen pahoillani, ap, enpä usko kirjoittamaasi.

Vierailija
9/60 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 22:10"][quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 22:08"]

[/quote]

Ei voi adoptoida ilman vanhempien lupaa.
[/quote] Tunnen vanhemmat, eivät pidä pahemmin yhteyttä lapseen ja eivät vastustelleet lapsen muuttoa sijaisperheeseen. Eivät tehneet mitään sen eteen että saisivat lapsensa takaisin. Minusta vaan tuntuu että rahan takia tämäkin perhe sijaislapsia ottaa. Omia lapsiakin heillä on.

Vierailija
10/60 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös näillä palstoilla just oo tarkotus arvostella ja jakaa mielipiteitä eri aiheista? jos sua ei nyt miellytä voit vaihtaa palstaa. Sama se on puhutaanko tässä sijaisvanhemmista vai afrikan lapsista. 

Vierailija
11/60 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 22:14"]

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 22:10"][quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 22:08"] Miksi lasta pidetään sijaisperheessä vuosia mutta sitä ei kuitenkaan adoptoida? Siksikö että saa paljon rahaa? Tiedän yhden tytön joka on pienestä saakka ollut samassa sijaisperheessä. Nyt jo noin 11vuotta. Mikä idea siinä on? [/quote] Ei voi adoptoida ilman vanhempien lupaa. [/quote] Tunnen vanhemmat, eivät pidä pahemmin yhteyttä lapseen ja eivät vastustelleet lapsen muuttoa sijaisperheeseen. Eivät tehneet mitään sen eteen että saisivat lapsensa takaisin. Minusta vaan tuntuu että rahan takia tämäkin perhe sijaislapsia ottaa. Omia lapsiakin heillä on.

[/quote]

Mutta jos vanhemmat eivät anna lupaa adoptioon, lasta ei voi adoptoida.

Vierailija
12/60 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sijaislapsi elää muiden lasten mukana samoilla säännöillä ja oikeuksilla. Keneltäkään ei ole syömistä tai peseytymistä kielletty eikä sukulaisten tapaamisia estetty. Eiköhän tämä ole yleisempi kokemus.

Vierailija
13/60 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apnä tekisin noista sijaisvanhemmista rikosilmoituksen. Noilla teoilla voi tulla vankeuttakin, ainakin ehdollista, ja ainakin kunnon sakot ja vahingonkorvauksia. Olen pahoillani, ap, enpä usko kirjoittamaasi.

[/quote]

Tosissani olen ja totta puhun, se tietenkin on oma valintasi mitä haluat uskoa, mutta mistä ihmeestä ja minkä ihmeen takia keksisin jotain tälläistä? tässä oli vasta murto-osa tapahtuneesta. 

Vierailija
14/60 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyviä ja huonoja sijaisperheitä, tiedän yhden erittäin hyvän jossa vanhemmat tekevät pyyteettömästi hienoa työtä lasten hyväksi. Tiedän myös yhden huonon..ja tämä kertomani on sijaisvanhempi isän omaa kertomaa, tunnen hänet aiemmasta työpaikastani. He vuokrasivat ison talon hienostoalueelta..perheessä kaksi pientä omaa lasta. Neljä kouluikäistä sijaislasta jotka asuvat suuren talon yläkerroksessa ilman kontaktia perheen kahteen omaan lapseen. Kuri on kova. Perhe matkustelee omien lasten kanssa ulkomailla ja tekee kaikkea kivaa, sijaislapset ei. Se on heille vain elinkeino ja rahaa tulee kivasti. Asuivat aiemmin kaupungin asunnossa, isän mukaan on niin rahakas homma että ostivat talon tämän vuokratun talon naapurista..meren rannasta pk-seudulta..että niin se menee.

Vierailija
15/60 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen erittäin iloinen siitä että tuollaisiakin perheitä on. Ja hattua teille nostan! kumpa vain kaikki tekisivät tuota työtä rakkaudesta ja halusta auttaa. Olen myös kiitollinen yhden sisareni sijaisvanhemmille siitä että ovat antaneet hänelle kodin, jossa voi ja saa vieläkin asua, vaikka ikää on lähemmäs kolmekymmentä. Tiedän että monet jotka nämä kertomukseni lukevat, epäilevät kirjoittamaani, koska eihän tällaista saisi tapahtua. Ja tämä onkin pahinta kun kukaan ei usko, ei sossut, ei opettajat joille yrittänyt kertoa. Mutta tiedän vielä että joku uskoo, joku jolla on merkitys.

Vierailija
16/60 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 22:27"]

On hyviä ja huonoja sijaisperheitä, tiedän yhden erittäin hyvän jossa vanhemmat tekevät pyyteettömästi hienoa työtä lasten hyväksi. Tiedän myös yhden huonon..ja tämä kertomani on sijaisvanhempi isän omaa kertomaa, tunnen hänet aiemmasta työpaikastani. He vuokrasivat ison talon hienostoalueelta..perheessä kaksi pientä omaa lasta. Neljä kouluikäistä sijaislasta jotka asuvat suuren talon yläkerroksessa ilman kontaktia perheen kahteen omaan lapseen. Kuri on kova. Perhe matkustelee omien lasten kanssa ulkomailla ja tekee kaikkea kivaa, sijaislapset ei. Se on heille vain elinkeino ja rahaa tulee kivasti. Asuivat aiemmin kaupungin asunnossa, isän mukaan on niin rahakas homma että ostivat talon tämän vuokratun talon naapurista..meren rannasta pk-seudulta..että niin se menee.

[/quote]

Tuo nyt ei pidä paikkaansa. Noin monta lasta ei edes voi olla samassa sijaisperheessä. Sijaishuollon palkkioilla ei taloja ostella. Rahaa kun ei tule "kivasti". Miksikähän tällaisia urbaanijuttuja täytyy levittää.

Vierailija
17/60 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin kasvanut sijaisperheissä. Perheitä minulla oli 3.
Ensimmäinen oli ihan kamala. 50-vuotiaat vanhemmat, 18-v lapsi jolla 25-vuotias avovaimo jolla oli ennestään 7- ja 4-vuotiaat lapset jotka olivat kunnon kauhukakaroita. Perheen isä hiplasi minua ja siskoani, pakotti meitä katsomaan sinkkuelämää, hänellä oli suhde tähän poikansa avovaimoon. Ruokana oli pääsääntöisesti nakkikeittoa. Minulla ja siskollani oli vessan kokoinen huone, rahaa emme saaneet koskaan eikä kavereita saanut nähdä koulun jälkeen. Heti kun siskoni kertoi että tämä perheen isä koski häntä niin otin yhteyttä omaan äitiini (kirjoitin hänelle kirjeen salaa koska puhelinta emme saaneet käyttää), postimerkin sain opettajalta.
Päästiin siskon kanssa uuteen perheeseen. Perheessä oli pelkkä yksinäinen nainen ja hänen tytär. Sängyt joissa nukuimme olivat koirien sänkyjä, taas otettiin puhelimet pois ja rahaa ei saatu. Tämä yksinäinen nainen ja hänen ystävänsä joivat lähes kokoajan. Kerran naapurin lapset tulivat meille ja päästivät naisen kaikki kolme koiraa ulos. Lapsi väitti että minä päästin ne, ja jouduin sitten yksin jahtaamaan ne kaikki kiinni. Koko sen ajan mitä perheessä olimme meidän pääasiallinen tehtävä oli käyttää koiria ulkona. Olivat vielä ihan järkyttävän isojakin.
No, täältäkin päästiin pois kun äiti tuli käymään ja näki tilanteen.
Kolmas perhe oli kiva. Asuivat kivassa talossa hyvällä alueella. Mies oli vaimoaan vanhempi, olivat meille aivan ihania. Miehen lapsi kävi joka toinen viikonloppu meillä. Tässä perheessä oltiin molemmat siskon 4 vuotta, ja sen jälkeen päästiin kotiin äidin luo. Äitimme oli siis niin sairas ettei pystynyt meistä huolehtimaan ja isämme kuoli ollessa pieniä. Tähän sijaisperheeseen jossa oltiin 4v ollqan vieläkin yhteydessä :)
Eli sijaisperheitä on kaikenlaisia, on hyviä ja huonoja.

Vierailija
18/60 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälä todennäköisesti päivystää sijaisvanhemmat jotka itse samaistuvat ap tekstiin lukemassa keskusteluja joissa heistä yritetään tuoda ikäviä tosiasioita esille. Minä en myöskään väitä että kaikki tai edes joka toinen olisi tällainen perhe, mutta sen tiedän että näitä friikkiperheitäkin löytyy. Moni tänne tuskin haluaa avautua omista huonoista kokomuksistaan mutta jos joku nyt näin tekee ja jotain lohtua täältä hakee, on hänenkin kirjoitustaan kunnioitettava. Kukaan täälä ei voi todeksi todeta mitään, jokainen uskokoon mitä tahtoo mutta kokemuksen rintaäännellä uskon ap. 

Vierailija
19/60 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh jos tuo on totta :/ Itse olin jo teini kun sijaisperheeseen muutin ja mitään pahaa sanottavaa ei niistä muutamasta vuodesta ole. Perheessä oli kaksi biologista lasta, minä ja pieni poika sijoitettuna. Kaikilla omat huoneet, samat säännöt kaikilla. Yhdessä tehtiin paljon asioita, käytiin luistelemassa, uimassa, ostoksilla ja pari kertaa risteilylläkin. En koskaan kokenut olleeni mitenkään eriarvoinen bologisiin lapsiin verrattuna. Edelleen pidän yhteyttä perheeseen ja heidän tyttärensä on mulle kuin sisko.

Vierailija
20/60 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 22:21"]

[/quote]

Tosissani olen ja totta puhun, se tietenkin on oma valintasi mitä haluat uskoa, mutta mistä ihmeestä ja minkä ihmeen takia keksisin jotain tälläistä? tässä oli vasta murto-osa tapahtuneesta. 

[/quote]

Ap, tee rikosilmoitus tapahtumista, jos ne ovat totta. Sitten ne tutkitaan ja pahantekijälle määrätään rangaistus, jos se on tarpeellista.

Aika uskomattomilta kertomuksesi kuitenkin tuntuvat, varsinkin tuo sähköjen katkaisu päiviksi. Eikö jo pakastimen sisältö mene tuossa pilalle. Tuollaista liikettä ei todellakaan tehdä kovin helposti. En voi minäkään mitään sille, etten usko tarinaasi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä