Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Juurihoidetussa hampaassa särkyä :O Miten voi olla mahdollista?

Vierailija
28.12.2014 |

Välillä tuo hammas(alarivin toinen takahammas) on tuntunut oudolta, ei ole särkenyt tms. tuntunut vaan oudolta. Nyt tuota on sitten pari päivää "jomottanut", tänään sitten enempi, varsinki jos sormella koputtaa tai puree hampaat yhteen, niin jomotus kovenee. 

Hammas on hoidettu muistaakseni 5-6 vuotta sitten (hampaasta lohkesi suht iso pala, mutta mulla on niin kova hammaslääkäri fobia etten mennyt lääkäriin pariin vuoteen, ainoastaan silloin, kun tuota rupesi kunnolla juilimaan, niin menin). Eihän tuo enää pitäisi veetuilla? Ja eihän tuossa pitäisi olla enää juuriakaan?? Mulla kyllä oli tuossa hampaassa yksi ylimääräinen juuri, mutta mutta..

Otin nyt kaksi Burana 600 tabua, jos ne auttaisi ja vaikka ennen nukkumaanmenoa vielä yhden.

Mietin kyllä sitäkin, että oireilisiko esim. niska jumi tuolla tavalla? Niskat on ollut taas vaihteeksi enempi ja vähempi jumissa ja jos poskea/leukaa sivelee ja painelee, niin kipua tuntuu korvan juuressa ja leuan alla.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi samalla lailla. Sulla on varmaan epäonnistunut se juurihoito tai lääkärillä jäänyt joku juuri hoitamatta. Kannattaa varata heti huomenna aika, mulla oli ainakin ihan törkeen kipeä se hammas kun venytin lääkärille menoa. Paljon kipeämpi mitä sellainen mitä menin ensimmäistä kertaa juurihoidattaan.

Vierailija
2/16 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on huomenna kipeä, niin kannattaa varata aika hammaslääkärille. Edessä voi olla hampaan poisto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne on jäänyt hermoa jonkinlainen osanen jäljelle osaan hammasjuurta. Burana auttaa lihaksessa olevaan tulehduskipuun, ei hermokipuun. Siitä et siis luultavasti saa apua. Ainut pitkäaikaisesti järkevä vaihtoehto on soittaa suoraan akuuttipäivystykseen (liiottele rohkeasti että kivut on aivan helvetilliset), niin pääset samana päivänä tutkituttamaan hampaan. Mahdollista on myös se, että viereinen hammas oireilee samoin kuin juurihoidettu aikanaan, ja säteilee siihen viereen.

Vierailija
4/16 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, täytyy huomenna soittaa päivystys numeroon, jos saisi huomiseksi ajan. Kävin silloin kahdella eri lääkärillä, eka oli päivystyksessä ollut lääkäri, joka totesi tuon ylimääräisen juuren ja laittoi siitä maininnan tietoihini.

Seuraavan kerran meninkin sitten oman terkka-aseman hammaslääkärille, joka ei vissiinkään osaa mitenkään hirveän hyvin suomea (on venäläinen tai virolainen). Laittoi ensinnäkin liian vähän puudutetta ja voi sanoa, että en ole koskaan itkenyt niin paljon kun silloin itkin.  Hammas ei tietty puutunut kunnolla ja se särky oli kovin mitä olen ikinä kokenut (ja mulla on suht korkea kipukynnys), vedet vaan valui silmistä ym. ym. Lääkäri sitten yritti väkisin ronkkia tuota, mutta kun ei onnistunut, niin tokaisi hoitajalle lässyttäen, että ei me nyt voida tehdä mitään, kun koskee niin paljon. Voi voi. 

Seuraavilla kerroilla sitten onnistui ihan ok, kun laittoi tarpeeksi puudutetta. Eli hyvin mahdollista, että tuo olisi jotain ryssinyt :/

Vierailija
5/16 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaan juuressa voi olla iso tulehdus, näkyy röntgenessä. Voi olla mahdoton tehdä uutta juurihoitoa, jolloin hammas pitää poistaa.

Vierailija
6/16 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buranaa on turha ottaa enemmän kuin 600mg kerralla.

Vierailija
7/16 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vastaava ja piti poistaa.

Vierailija
8/16 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on noita vahvoja Buranoita sen takia, että selkä ja polvi on paskana ja noita saa ottaa max kolme per päivä (ja se on se määrä, mikä auttaa kun pari vuotta sitten leikattu polvi kipuilee). Onneksi yleensä riittää yksi tabu parin päivän välein, joskus sitten pitää ottaa se kolme päivässä.

Vierailija
9/16 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 21:24"]Hampaan juuressa voi olla iso tulehdus, näkyy röntgenessä. Voi olla mahdoton tehdä uutta juurihoitoa, jolloin hammas pitää poistaa.
[/quote]
Mulla oli just tuollainen tulehdus hampaan juuressa leukaluussa ja juurihoidettu hammas rupesi kipuilemaan. Hammas onneksi vielä säästyi.

Vierailija
10/16 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurihoitoa ei muuten monikaan hammaslääkäri enää mielellään ala tekemään. Iso riski tulehdukseen ja periaatteessa onnistuessaankin ensiapu,jossain vaiheessa hammas yleensä joudutaan poistamaan. Näin on tuumannut useampikin hammaslääkäri.

Vierailija
11/16 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammas saattaa olla myös haljennut juuresta ja kipuilee. On yleistä juurihoidetuissa hampaissa eikä auta kuin hampaan poisto. Juurihoito on aina viimeinen mahdollisuus ennen poistoa ja ikävä kyllä onnistumisprosentti pitkällä tähtäimellä ei ole sataprosenttinen, etenkään takahampaissa.

Vierailija
12/16 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut tosi huonoa tuuria hampaiden kanssa ja monta juurihoitoa takahampaisiin tehty. JOKAINEN on epäonnistunut siinä mielessä että ne on pitänyt uusia, välillä kovia kipuja ja lopulta nämä juurihoidetut hampaat on poistettu :/ nyt mulla on sikakalliit implantit tilalla, ois pitäny vaan heti poistaa niin oisin säästynyt paljolta. Omasta kokemuksesta siis voin sanoa että poisto on varmasti ainoa mahdollisuus.

Vierailija
13/16 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuota hoidettua hammasta katsoo, niin jotenkin tuntuisi, että se paikka olisi jotenkin painunut :o Tuo oli aikaisemmin tasainen, nyt se näyttäisi olevan "kuopalla", ei siis mitään kraateria tms. mutta selvästi painunut.

Vierailija
14/16 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä juurihoidettu hammas kipeytyi todella pahasti noin 3 vuotta hoidon jälkeen. Hammas kuvattiin ja avattiin ja juurihoito uusittiin vaikka ensimmäisellä kerralla hoito oli tehty moitteettomasti. Sain myös antibioottikuurin. Hammas oli hyvä noin kuukauden, mutta kipeytyi taas. Uusi antibiootikuuri. Sitten kuvaus ja hampaan juuressa todettiin niin iso tulehdus, että koko hammas poistettiin lopulta. Lääkäri sanoikin että juurihoidetut hampaat ovat huomattavasti tulehdusherkempiä kuin muut ja näin käy usein.

Vierailija
15/16 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi just noin. Hammas juurihoidettiin, muutamaa kuukautta myöhemmin alkoi jännä tunne hampaassa, lähinnä siinä tuntui ikään kuin sydämen syke. Välillä jomotti, muttei pahasti ja varsinkin purressani jotain, hampaassa tuntui jomotus.

Hammas kuvattiin ja todettiin tulehdus. Avattiin uudestaan ja löydettiin ylimääräinen juurikanava, jota yritettiin puhdistaa. Se oli normaalia ahtaampi, joten siihen katkesi viila, jota ei saatu pois, mutta käytännössä ei haittaa olisi pitänyt olla. Mutta kanavaa ei oltu saatu kunnolla puhtaaksi, hoitoa jatkettiin ½ vuottA (olin tuolloin raskaana). Synnytyksen jälkeen hammas taas kuvattiin, tulehdus oli vaan pahentunut ja hammas päätettiin poistaa. Poisto meni hyvin (sitä ei tarvinnut maksaa, koska hoito oli epäonnistunut) ja hampaan poistoa en ole katunut. Pääsinpä eroon siitä riestasta.

Vierailija
16/16 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae antibiootti