Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko teistä sukulaisten auttaa teidän omakotitalotyömaallanne?

Vierailija
24.10.2021 |

Tuli toisesta ketjusta mieleen. Minulle ei tulisi mieleenkään pyytää ketään auttamaan. Omapa olisi ollut valintamme, rakentaminen.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä pyytää apua, mutta ei pidä vetää herneitä nenään jos ei haluta tulla. Ja jos pyydetään niin ei ole pakko suostua.

Vierailija
2/31 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan. Auttavat omasta tahdostaan jos auttavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kysyä joiltakin mutta valinta on vapaa. Auta toki itsekin esim siskoani monessa

Vierailija
4/31 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ihanaa jos sukulaiset auttaisivat toisiaan. Ainakin toivon että omat lapseni tekevät aina niin ja itse autan heitä aina.

Vierailija
5/31 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän piireissä autetaan aina. On kuulunut eettisiin tapoihin. Mitään ei kuitenkaan kuulu tehdä, eli hyvää hyvyyttämme autamme missä vain.

Tiedän, meillä on harvinainen suku.

Vierailija
6/31 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mutta olishan se mukavaa.

Vierailija
7/31 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eivät tulleet työmaalle, mutta ottivat lapset hoiviinsa kun miehen kanssa raadettiin.

Vierailija
8/31 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä eivät tulleet työmaalle, mutta ottivat lapset hoiviinsa kun miehen kanssa raadettiin.

Tästäkin on jo suuri apu, jos lapset ovat pieniä.

Vierailija
9/31 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa autetaan aina muita, suku on kalleinta mitä on, ihan mielellään aina kaikki auttaa kykyjensä mukaan missä vaan.

Vierailija
10/31 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi ihanaa jos sukulaiset auttaisivat toisiaan. Ainakin toivon että omat lapseni tekevät aina niin ja itse autan heitä aina.

Minulla on kaksi lasta, kyllä he auttavat toisiaan paljon. Esikoisen lapsi on jo iso, kuopuksella vasta ihan pienet lapset, esikoinen on kyllä usein apuna puolisonsa kanssa lapsiperheessä. Muutossa, kuopus perheineen muutti uuteen taloonsa, mm. tekivät valtavan työn. Kuopus oli aikoinaan esikoisen talotyömaalla, teki mm. pihatyöt kaivinkoneellaan ilmaseksi, jne.

Lapseni auttoivat paljon isovanhempiaan näitten eläessä, samoin isovanhemmat meitä.

Vierailija
11/31 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suku haluaisi tulla tekemään, mutten päästä niitä työmaalle jeesustelemaan ja viisastelemaan.

Nykyajan rakentaminen ja materiaalit on meinaan pikkasen eri mitä isosetävainaan soramontulta tuotu hiesu talon alle tai "kyllä se paskavesi kestää perskaatoa kymmenen metriä"- asennukset...

Vierailija
12/31 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kuulu, mutta toki vapaaehtoisesti saa. Meillä appiukko oli miehen apuna koko ajan ja anoppi hoiti lapsia tosi paljon rakentamisen aikana, niin minäkin pääsin usein raksalle avuksi ja siivoamaan. Minun vanhempani osallistuivat lähinnä siten, että kävivät aika usein katsomassa työmaata mukanaan ruokaa kaikille, mukavaa ja hyödyllistä oli sekin. Muuten sukulaisia kävi lähinnä satunnaisesti katsomassa.

Vierailija
13/31 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eräs sukulainen aloitti rakennus projektin ja automaattisesti luuli, että saa ammattilaisen sinne työpäivien jälkeen, vapailla ja lomilla. Ilman korvausta tottakai. Välit viileni, kun tajusi, ettei sukulainen haluakkaan tehdä ilmaiseksi vapailla.

Vierailija
14/31 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä oli 4 kaveripariskuntaa jotka aloitimme rakentamisen 1,5v sisällä. Autoimme toisiamme aina kun voimme mutta kenellekään tämä ei tullut rasitteeksi, jokaisella päävastuu kuitenkin omasta raksastaan. Meidän raksalla oli lisäksi appiukko mutta ihan omasta halustaan ja silloin kun hänelle sopi. Ei tuon työpanoksesta paljon iloa ollut mutta saipa jotain tekemistä elämälleen:) 

Nykyisessä talossamme vävypoika oli mukana pihan raivaushommissa ja autotallia tekemässä, hänelle oli tärkeää tehdä jotain kun oli muuten työttömänä tuon ajan. Maksoimme työstä tietysti palkkaa

Vierailija
15/31 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyä voi, mutta ei painostaa tai suuttua, jos muita ei kiinnosta. Minä olin kahden eri sukulaisen okt-työmaalla todella paljon. Olin noihin aikoihin teini-ikäinen ja sukulaiset minuun siinä "asemassa", etten kehdannut/uskaltanut kieltäytyä painokkaasti. He siis soittivat minulle, että nyt pitää tulla eikä varovaisia kieltäytymisiä kuunneltu. Jos yritin kieltäytyä, siitä suututtiin verisesti. Olin molemmilla työmailla (rakensivat peräjälkeen) maalaamassa, kantamassa harkkoja, sekoittamassa betonia, siivoamassa, vahtimassa lapsia ja tietysti myös muuttourakoissa. Ilman palkkaa siis, ruokaa sain yleensä.

No, muutin sittemmin toiseen kaupunkiin ja nyt kun minulla on pienet lapset, eivät kyseiset sukulaiset ole auttaneet missään kertaakaan. Eivät ole yhtään kertaa olleet esim. muuttoapuna. Toki minä en kehtaakaan sillä tavalla painostaa ja jankuttaa ketään auttamaan, ehkä pitäisi. Ja nykyään olen aikuistuttuani oppinut sanomaan ei myös heille.

Omakotitaloraksat ja "kivat talkoot" on mulle nykyään ihan kauhistus :D

Vierailija
16/31 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän suvussa autetaan aina muita, suku on kalleinta mitä on, ihan mielellään aina kaikki auttaa kykyjensä mukaan missä vaan.

Meidän suvussa opiskellaan ja muutetaan opiskeluiden ja töiden perässä satojen kilometrien päähän. Etäisyydet 500 km.

Vierailija
17/31 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voisin kysyä, mutta en olettaisi tulevan.

Monet tosiaan olettavat, että alan ammattilais-sukulaiset tulisivat tekemään hommat ilmaiseksi.

Vierailija
18/31 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitä kypsää aikuisuutta jos ei suutu ku joku kieltäytyy.

Vierailija
19/31 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana tuli autettua kavereita niin rakennuksella kuin muutoissakin.

Siinä vaiheessa, kun itse remppa-apua olisi tarvinnut, niin eipä sitä juuri saanut, kun ei enää lapsettomia ollut.

Viime muuttoon tilattiin muuttofirma niin kantamaan kuin kuskaamaan. Itse pakkailin ja purin tavaroita, muut sai hoidella laatikoiden nostelut, kun olin aika pitkällä raskaana.

Vierailija
20/31 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni auttoi omasta halustaan, hän jäi siihen aikaan eläkkeellekin juuri sen takia, että pääsee auttamaan. Muita emme edes pyytäneet, vaan maksoimme mielummin ulkopuolisille.

Itse en halua järjestää mitään talkoita ja en niihin myöskään osallistu. Hoidamme oman läänimme itse, sitä varten olemme sen hankkineetkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi