Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko teistä sukulaisten auttaa teidän omakotitalotyömaallanne?

Vierailija
24.10.2021 |

Tuli toisesta ketjusta mieleen. Minulle ei tulisi mieleenkään pyytää ketään auttamaan. Omapa olisi ollut valintamme, rakentaminen.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyä voi, mutta ei painostaa tai suuttua, jos muita ei kiinnosta. Minä olin kahden eri sukulaisen okt-työmaalla todella paljon. Olin noihin aikoihin teini-ikäinen ja sukulaiset minuun siinä "asemassa", etten kehdannut/uskaltanut kieltäytyä painokkaasti. He siis soittivat minulle, että nyt pitää tulla eikä varovaisia kieltäytymisiä kuunneltu. Jos yritin kieltäytyä, siitä suututtiin verisesti. Olin molemmilla työmailla (rakensivat peräjälkeen) maalaamassa, kantamassa harkkoja, sekoittamassa betonia, siivoamassa, vahtimassa lapsia ja tietysti myös muuttourakoissa. Ilman palkkaa siis, ruokaa sain yleensä.

No, muutin sittemmin toiseen kaupunkiin ja nyt kun minulla on pienet lapset, eivät kyseiset sukulaiset ole auttaneet missään kertaakaan. Eivät ole yhtään kertaa olleet esim. muuttoapuna. Toki minä en kehtaakaan sillä tavalla painostaa ja jankuttaa ketään auttamaan, ehkä pitäisi. Ja nykyään olen aikuistuttuani oppinut sanomaan ei myös heille.

Omakotitaloraksat ja "kivat talkoot" on mulle nykyään ihan kauhistus :D

En valitettavasti oikein ymmärrä tuollaista, että olet suostunut monta kertaa nuorempana pakkotöihin ja vieläpä raskaisiin töihin. Joku kasvatusjuttu tämäkin, vanhempasi ovat olleet varmaan samanlaisia miellyttäjiä.

Vierailija
22/31 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana lukea suvuista, jossa on tuollaista yhteisöllisyyttä! Meilläkin olisi mutta jotenkin oon ajautunut muista erilleen jo teininä eikä tuu pidettyä yhteyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut auttamassa kuin yksi lähiomainen, muut palkallisia. 

Vierailija
24/31 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä tai åuolisosi olette olleet sukulaisille tai ksvereille usrin apuna, niin kyllä odottaisin vastapalvelusta myöskin. Muuten ei.

Vierailija
25/31 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttamisen pitäisi olla vastavuoroista, niin että molemmille jää hyvä fiilis.

Vierailija
26/31 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun suunnittelimme aikanaan rakentamista, niin teimme teimme päätöksen, että käytämme ulkopuolisia ja keskitymme itse rahojen hankintaan. Olimme työmaan pomoina, siivoojina ja tavaran tilaajina, mutta maksettu työvoima teki isommat työt ja yhden yhtä talkoolaista ei tarvinnut. Silloin sai keskittyä olennaiseen ja omaan osaamiseen, eikä tarvinnut lähteä vahtimaan yhdenkään poropeukalon tekemisiä, alkaa vääntämään jostakin epämääräisestä ja hyysätä talkootyöläisiä. Se oli hyvä päätös.

Vierailija
27/31 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa saa kysyä, jos ajatellaan, et sukulaiset ammattinsa puolesta mukamas tulisivat automaattisesti myös juhliin kokkaamaan, tarjoilemaan,tekemään juhlakampaukset, hoitamaan lapsia jne. Tottakai ihan vain hyvää hyvyyttään, ilman korvausta, eikä edes ajatella, et sukulainenkin haluaisi vain nauttia myös juhlista olemalla vieras.

Vierailija
28/31 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen allerginen talkoille. Talkoot ja ilmainen apu on ihan riistoa ja hyväksikäyttöä.

Olen itse yrittäjä ja minua on kyselty sen tuhannen kerran ties minne viikonloppuisin, lomilla ja iltaisin "avuksi" ja "kaveriksi". Hommat voitaisiin tietenkin tehdä minun ammattivälineilläni ja oikeastaan voisin tehdä ne kokonaan itse, koska pyytäjillä on muutakin tekemistä ja minähän olen niin nopeakin tekemään ne, että toinen olisi vain edessä! Anoppia olen auttanut ja tehnyt parin päivän työt usein ruokapalkalla, mutta se ollut vain ilo, sillä appivanhemmat ovat ihania ihmisiä. Muihin pyyntöihin en ole suostunut, sillä ne ovat olleet aika härskejä.

Vierailija
29/31 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuuluuko teistä sukulaisten auttaa teidän omakotitalotyömaallanne?" No EI todellakaan kuulu! Näistä sukulaisten "auttamisista" ei koidu perheissä ja suvuissa mitään hyvää. Ainoastaan riitoja, vihaa ja välirikkoja!

Meillä ei asu ainuttakaan sukulaista samalla paikkakunnalla tai edes samassa maakunnassa. En ymmärrä, miten ja missä sukulaiset olisivat apuna. Meillä ei olla saatu mitään apua kummankaan sukulaisilta lastenhoitoon, kodinhoitoon tai mihinkään muuhunkaan asiaan. Tosin emme ole rakentaneet ainuttakaan omakotitaloa, vaikka sellaisessa asumme.

Me emme edes odota sukulaisilta apua mihinkään. Olen sitä mieltä, että on paras, kun jokainen perhe hoitaa itse omat asiansa, lapsensa, kotinsa, kotityönsä ja hyvä niin! Meillä hoidetaan itse lapset ja tehdään itse kaikki kotityöt ja pienet remontit. Sukulaisilta on turha odottaa näihin apua ja sukulaisten avun varaan on kenenkään turha ripustautua!

Vierailija kirjoitti:

Meidän suvussa autetaan aina muita, suku on kalleinta mitä on, ihan mielellään aina kaikki auttaa kykyjensä mukaan missä vaan.

Vierailija
30/31 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyä voi, mutta ei painostaa tai suuttua, jos muita ei kiinnosta. Minä olin kahden eri sukulaisen okt-työmaalla todella paljon. Olin noihin aikoihin teini-ikäinen ja sukulaiset minuun siinä "asemassa", etten kehdannut/uskaltanut kieltäytyä painokkaasti. He siis soittivat minulle, että nyt pitää tulla eikä varovaisia kieltäytymisiä kuunneltu. Jos yritin kieltäytyä, siitä suututtiin verisesti. Olin molemmilla työmailla (rakensivat peräjälkeen) maalaamassa, kantamassa harkkoja, sekoittamassa betonia, siivoamassa, vahtimassa lapsia ja tietysti myös muuttourakoissa. Ilman palkkaa siis, ruokaa sain yleensä.

No, muutin sittemmin toiseen kaupunkiin ja nyt kun minulla on pienet lapset, eivät kyseiset sukulaiset ole auttaneet missään kertaakaan. Eivät ole yhtään kertaa olleet esim. muuttoapuna. Toki minä en kehtaakaan sillä tavalla painostaa ja jankuttaa ketään auttamaan, ehkä pitäisi. Ja nykyään olen aikuistuttuani oppinut sanomaan ei myös heille.

Omakotitaloraksat ja "kivat talkoot" on mulle nykyään ihan kauhistus :D

En valitettavasti oikein ymmärrä tuollaista, että olet suostunut monta kertaa nuorempana pakkotöihin ja vieläpä raskaisiin töihin. Joku kasvatusjuttu tämäkin, vanhempasi ovat olleet varmaan samanlaisia miellyttäjiä.

Nojuu, kuten sanottu, olin tuolloin teini-ikäinen ja vanhemmat sukulaiset tietyssä henkisessä valta-asemassa minuun nähden. Kotona oli sitten alkoholismia sun muuta, eli vanhemmilta ei ainakaan herunut tukea tähän(kään) asiaan. Niille oli vaan parempi jos en ollut kotona. En kyllä enää näin aikuisena ja äitinä ole samanlainen lapatossu.

Vierailija
31/31 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei , ainakaan mitenkään suuremmissa määrin. Jotain laudan päässä hetken aikaa roikkumista lukuun ottamatta. 

Ei pidä jäädä kelleen kiitollisuuden velkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä