Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi on oikeassa minä vai seinänaapurini. Teen blenderillä joka aamun itselleni aamupalaa klo 7.00 ja 2 naapuriani valittaa siitä jatkuvast...

Vierailija
23.10.2021 |

Mielestäni äänet kuuluvat normaaliin elämään, varsinkin aamupalan laittaminen, mutta naapureiden mielestä minun tulisi elää äänettä asunnossani ja varoa häiritsemästä heitä.

Kommentit (2119)

Vierailija
1881/2119 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta hiljaisuusajat voisi muuttaa alkamaan klo 9. Ne on sovittu aikana ennen blendereitä, yleistä itsekkyyttä ja päivätyökin oli melkein kaikilla

Samaa mieltä. Ilmeisesti kaikki on säädettävä virallisilla säännöillä, kun minä minä minä

Vierailija
1882/2119 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta turha jauhaa sitä että onko metelöinti kello 7.00 sallittua vai ei. Terve järki ja toisenhuomioon ottamien kertoo sen ihmisille, jotka osaa ajatella muutakin kuin omaa napaansa.. Klo 7.00 blenderin jyristely on yksinkertaisesti naapurien  kiusaamista. Eihän missään lue esim. että  naapurin pihan reunalle sontiminen tai jalkakäytävän nuoleminen on kiellettyä/ei suositeltavaa. Ei tarvi, kun terveellä järjellä varustettu ihminen tajuaa olla tekemättä niin ilmankin. Sama pätee blenderin huudattamiseen JOKA aamu klo7.00!!!

Buhuu. Aamiaisen tekeminen nyt kuinkin on ihan normaalia terveen järjen käyttöä ja johtaa normaaliin lopputulokseen (aamiaiseen). Sen sijaan sontiminen pihalle (ei taida muuten olla edes oikeastikaan sallittua) tai jalkakäytävän nuoleminen ei ole normaalia käytöstä. En tosin kyllä ymmärrä miksi sen nuolemisenkaan pitäisi olla naapurin asia, jos joku niin sattuisi tekemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1883/2119 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta turha jauhaa sitä että onko metelöinti kello 7.00 sallittua vai ei. Terve järki ja toisenhuomioon ottamien kertoo sen ihmisille, jotka osaa ajatella muutakin kuin omaa napaansa.. Klo 7.00 blenderin jyristely on yksinkertaisesti naapurien  kiusaamista. Eihän missään lue esim. että  naapurin pihan reunalle sontiminen tai jalkakäytävän nuoleminen on kiellettyä/ei suositeltavaa. Ei tarvi, kun terveellä järjellä varustettu ihminen tajuaa olla tekemättä niin ilmankin. Sama pätee blenderin huudattamiseen JOKA aamu klo7.00!!!

Buhuu. Aamiaisen tekeminen nyt kuinkin on ihan normaalia terveen järjen käyttöä ja johtaa normaaliin lopputulokseen (aamiaiseen). Sen sijaan sontiminen pihalle (ei taida muuten olla edes oikeastikaan sallittua) tai jalkakäytävän nuoleminen ei ole normaalia käytöstä. En tosin kyllä ymmärrä miksi sen nuolemisenkaan pitäisi olla naapurin asia, jos joku niin sattuisi tekemään.

Minulla ei tulisi mieleenkään valita kaikista ajoista ja keinoista tehdä aamiainen, jokin meluisa tapa kello 7. Minulla onkin aivot ja sydän.

Vierailija
1884/2119 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi uskoa että tästäkin aiheesta on saatu 90 sivua keskustelua. Jos järjestyssäännöt sanovat että klo 22-07 pitää välttää häiritsevää meteliä, niin ap:lla on ihan täysi oikeus tehdä smoothiensa blenderillä klo 7 jälkeen. Sitten tämä naapuri, joka asiasta häiriintyy voi a) hankkia korvatulpat, b) vastamelukuulokkeet tai c) muuttaa jos kerrostalossa oleminen on niin vaikeaa. Jos kerrostalossa saa alkaa rempata klo 7 niin kyllä siellä saa smoothieta tehdä silloin myös. Luojan kiitos asun nykyään omakotitalossa jos meininki on tällaista, että järjestyssääntöjen lisäksi pitää vielä erikseen kysellä naapureilta mihin aikaan saa omassa kämpässään asioita tehdä.

Kyse on siitä, että blenderin ääni on niin voimakas, että se voi herättää nukkuvan ihmisen ihan sekunneissa. Ap:n tapauksessa naapurit ovat jo valittaneet. Kuka oikeasti viitsii olla niin veemäinen, että valmistaa joka aamu itselleen jonkin sotkujuoman naapureidensa unien ja naapurisovun kustannuksella?

Joku nukkuu aina, käytti sitä blenderiä milloin tahansa. Niin ja samalla tavalla se herätyskello voi olla niin veemäinen, että se herättää muutkin. Silti sitä herätyskelloa nyt vain on käytettävä. Sinulle ei kuulu mitä naapuri syö tai ei syö, vaikka se kuinka ällöttävää sotkua mielestäsi olisikin. 

Minä kävin kertomassa seinänaapurille, että en halua herätä samaan aikaan kuin hän. Hän sääti herätyksen äänen pienemmälle.

Mutta vähän reppana tuo "joku nukkuu aina" -pointti. Tässä ketjussa sinä ja monet muut ette halua tunnustaa sitä tosiasiaa, että varhain aamulla kovat äänet häiritsevät enemmän ja useampia. 

Mistä lähtien klo 7 on ollut varhain aamulla? Eikö klo 5 ole ennemmin sitä. Itse käyn ennen aamuneljää aina suihkussa, joten ei haittaa kenenkään blenderöinnit aamuseiskalta.

Jospa nyt yrittäisit asettua vaikka ap:n naapurien asemaan - jos siis kykenet hahmottamaan maailmaa muustakin kuin omasta navasta käsin.

Nimen omaan, tosin narsistille saattaa olla haasteellista yrittää ymmärtää edes näin yksinkertaista asiaa.

Mutta te ette voi asettua ap:n asemaan? Luuletteko, että hänestä on mukavaa joutua heräämään niin aikaisin, kun muut vain koisii?

Oikeuttaako se kovaäänisen ruoanlaiton toisten vielä nukkuessa?

Kyllä oikeuttaa. Normaaliin omaan elämään omassa rytmissä on oikeus, vaikka toinen ei sitä samaa rytmiä eläkään.

Omakotitalossa vielä kivemmin. Kerrostalossa kannattaa asua vain, jos on empaattinen ja huomioonottava

En ole samaa mieltä. Omakotitalossa on muita miinuksia eikä siihen kaikille ole edes varaa. Empaattinen ja huomioon ottava tietysti kannattaa olla ja sääntöjä noudattamallahan se toteutuu.

Vierailija
1885/2119 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta hiljaisuusajat voisi muuttaa alkamaan klo 9. Ne on sovittu aikana ennen blendereitä, yleistä itsekkyyttä ja päivätyökin oli melkein kaikilla

Samaa mieltä. Ilmeisesti kaikki on säädettävä virallisilla säännöillä, kun minä minä minä

Minusta se olisi liian myöhäinen. Katsos kun ajattelen muitakin.

Vierailija
1886/2119 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauraisin jos naapuri laittaisi jotain heippalappuja asiasta enkä muuttaisi aamupalan valmistamista. Normaalia elämää eikä hiljaisuuden aikana joten valittajan mielenterveydessä vain vikaa.

Eli jos sinun asunnosta kantautuvat äänet häiritsevät naapurin elämää ja naapuri tulee kertomaan asiasta sinulle, naapurin täytyy olla seinähullu? Oletko tosiaan sitä mieltä, että hiljaisuuden päättymisen jälkeen ei tarvitse piitata muiden asumisrauhasta?

Se, että valmistaa aamulla smoothiensa ei ole sitä, että ei piittaisi muiden asumisrauhasta!

Minä valmistan smoothien, siihen menee pari minuuttia, mutta en metelöi enkä huudata musiikkia tai paisko ovia. Miksi juuri tämä smoothie saa täällä kaikki sekaisin?

Ymmärrän, että ap:n naapuri häiriintyi juurikin tästä smoothien valmistuksesta, mutta nyt jokainen on sitä mieltä, että smoothieta ei missään nimessä saa tehdä missään kerrostalossa tai on häirikkö.

Mutta jospa se valmistusääni on tasoltaan sama kuin jos joku laittaisi joka aamu naapureille kuuluvan musiikin kotonaan soimaan?

Kumpi on silloin mielestäsi hyväksyttävää jos melu on samaa tasoa?

Ajatteletko, että musiikista olisi hyväksyttävää valittaa, mutta aamupalasta ei.

Vai olisiko naapuri edelleen pähkähullu?

Ei ole se smoothien valmistus vään äänen taso nyt ongelma.

Kotirauha vastaan aamupala nyt tosiaan mietinnässä.

Kyllä kotirauhan pitää olla kellon ympäri. Jos jonkun kotirauhaa häiritään millä tahansa milloin tahansa siitä saa valittaa.

Leimautumatta hulluksi.

Niin, kyse tässä kai on siitä minkä kukakin kokee kotirauhan häirinnäksi. Kolmatta kertaa laitan esimerkiksi sen kaverin alakerran mummon, jonka kotirauhaa häiritsi se, että yläpuolisessa asunnossa käveltiin. Aina ihminen ei itse ymmärrä olevansa kohtuuton hiljaisuuden vaatimuksissaan. Silloin voi kyllä sanoa ettei ihan täysillä käy, jos menee sellaisesta valittamaan, vaikka tämän valittajan mielestä hänessä ei ole mitään vikaa. Sen takia ei tosiaan voi tanssia jokaisen naapurin pillin mukaan, koska ei ne kaikki oikeasti ole järjellisiä vaatimuksia. Mun korvaani vaatimus ettei blenderiä saa käyttää silloin jos joku taloyhtiössä ehkä mahdollisesti nukkuu, on älytön.

Tästä syystä onkin isännöitsijä, taloyhtiön hallitus, asumisen ammattilaiset, lakimiehet tarvittaessa näitä ratkomassa. Koska teidän täysmaalikkojen mielipiteet nyt on mitä on. Kunnioitettavia toki jokainen sinänsä, mutta yhtä helvettiähän siitä tulisi, josko vain niihin perustuen pitäisi taloyhtiötä pyörittää. 

Ja ne nauraa sut pihalle, jos sä nillität blenderistä. Sopii kokeilla.

Väärin meni taas. Ihan tasavertaisuusperiaatteen vuoksi pitää myös blenderistä mahdollisesti nillittäneen asukkaan huoli huomioida. Ilman mitään naureskelua. Olen myös itse tehnyt naapurista valituksen. Niillä kerroilla luonnollisesti kun asiaa on käsitelty, minä en ole hallituksen jäsenenä ottanut kantaa, tai voinut äänestää puolesta tai vastaan. 

Tasavertaisuusperiaatteen puitteissa blenderistä valittaneellakin on oikeus blenderöidä aamuisin. Ei sen enempää.

Alkaa mennä tuo pelkästä blenderistä jauhaminen jo pakkomielteiseksi. Tuskin missään taloyhtiössä myöskään kiellettäisi esim. trumpetteja tai kaiuttimia, vaikka ne voivat olla se metelin lähde. Ja en minä ainakaan ole väittänyt myöskään, että blenderit pitäisi kieltää. Mutta voisi ap ainakin hankkia vähän hiljaisemman laitteen.

Siinä myös josko aikoo taloyhtiötä viedä oikeuteen aiheettomasta häädöstä, niin kannattaa muistaa että sehän onnistuu vain, josko asunto oli taloyhtiön. Usein ei ole. 

Älä keksi omia sääntöjäsi.

Taloyhtiö joutuu viedä oikeuteen asian jos he haluaa häätää jonkun asukkaan. Siellä joutuu antamaan lainmukaiset syyt häädölle ja lainmukaiset todisteet. 

Kukaan EI koskaan joudu häädetyksi jostain blenderistä. Vaikka käyttäisi sitä 24/7. 

Miten taloyhtiö mielestäsi noin käytännössä häätäisi osakkaan z vuokralaisen y? Teoriassa kyllä josko osakas z ei reagoi siihen, että hänen vuokralaisensa y elää kuin pellossa, taloyhtiö voisi aloittaa asunnon haltuunottoprosessin. Ja sitten kun haltuunotto tapahtunut, sitten häätää sen y:n. Käytännössä haltuunotto kuitenkin niin kallis ja raskas prosessi, että siinä tarvittaisin "pari" muutakin rikettä, kuin blenderi. 

Toistaiseksi voimassaolevan vuokrasopimuksen purkaminen on raskas prosessi sekin. Ihan siksikin moni vuokranantaja tekee vain vuoden vuokrasopparin kerrallaan ja ottaa sen riskin, että vuoden kohdalla asukas aina vaihtuu. Samalla se riski tuo nimenomaan turvaa siinä, josko asunnossa asuu joku blenderöintihullu, niin sopimuksen voi vuoden kohdalla vain päättää, (ja niitä vuoden pituisia voi toki samankin kanssa solmia vaikka kuinka). Eli ei siinä taaskaan ole mitään häätöä, mitä voisi viedä mihinkään oikeuteen jos sopimusta ei vain jatketa. 

Joten kyllä itse ottaisin ihan tosissaan valitukset blenderöinnistäni, josko vuokrasopimukseni olisi määräaikainen, ja ensi vuonnakin mielellään samassa asunnossa haluaisin asua. 

Juuri näin. Mutta minusta haltuunottoprosessi ei välttämättä ole pitkä ja raskas, jos taloyhtiö etenee ripeästi ja jos yhtiökokouksessa enemmistö on haltuunoton kannalla. Mutta ei minulla ole tästä käytännön kokemusta. Pari kertaa meidän talossa on hallituksessa tehty päätös ylimääräisen yhtiökokouksen koollekutsumisesta haltuunoton vuoksi. Ensimmäisellä kerralla perusteena maksamattomat vastikkeet, toisella kerralla metelöivä vuokralainen. Mutta kummallakin kerralla asia ratkesi ennen kuin yhtiökokouskutsuja oli ehditty lähettää: vastikkeeet maksettiin ja möykkäävä vuokralainen muutti pois.

Vierailija
1887/2119 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan loogista, kun yhä enemmän ihmiset tekevät töitä vuorotyönä, joustavana työaikana ja kotoa käsin, että naapurin huomioinnissa tämä tulisi ottaa huomioon. Ei voi todellakaan olettaa, että kaikki heräävät kello 7

Vierailija
1888/2119 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko aloittaja ilmoittaa tänne minkä merkkinen vekotin hänellä on? Silloin täällä olevat blenderiasiantuntijat voisivat arvioida onko se kovaääninen malli.

Itsellä ei ole minkäänmoista eikä ilmeisesti naapureillakaan.

Myös kerrostalossa tai rivitalossa asuvat blenderistit voisivat testata kuuluuko kuinka hyvin sen ääni naapureille.

Saataisiin muutakin kuin mutu-tietoa.

Vierailija
1889/2119 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei tulisi mieleenkään valita kaikista ajoista ja keinoista tehdä aamiainen, jokin meluisa tapa kello 7. Minulla onkin aivot ja sydän.

En minäkään tee, kun ei ole tarvetta. Sen sijaan jos pakollinen herääminen sijoittuu seitsemän pintaan ja mieluisa aamiainen vaatii kodinkoneen käyttöä minun on vain hyväksyttävä, että joku niin tekee.

Vierailija
1890/2119 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain itsekeskeisiä ihmisiä kiinnostaa naapurin asiat.

Vierailija
1891/2119 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään tee, kun ei ole tarvetta. Sen sijaan jos pakollinen herääminen sijoittuu seitsemän pintaan ja mieluisa aamiainen vaatii kodinkoneen käyttöä minun on vain hyväksyttävä, että joku niin tekee.

Kyllä voit vähintään kohteliaasti kertoa, että asia häiritsee. Harva on kuin ap ja haluaa tahallaan häiriköidä. Riittävä unensaanti on kuitenkin todella tärkeää

Vierailija
1892/2119 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan loogista, kun yhä enemmän ihmiset tekevät töitä vuorotyönä, joustavana työaikana ja kotoa käsin, että naapurin huomioinnissa tämä tulisi ottaa huomioon. Ei voi todellakaan olettaa, että kaikki heräävät kello 7

Juurikin näin. Se myös tarkoittaa sitä, että sitä suurempi osa ihmisistä elää aivan erilaista rytmiä myös päiväsaikaan ja illalla kun itsellä on se paras draivi menossa. Joko muiden huomioimisessa pitäisi ottaa käyttöön 24/7 hiljaisuus, tai sitten mennä yleisillä keskiverron säännöillä.

Olisihan se ihan mielenkiintoista, jos hiljaisuus aika vaihtelisi kerrostaloissa. Toisissa se olisi aamupainotteinen ja toisissa ilta. Voisi asukkaat valita asumuksensa sen mukaan mikä itselleen parhaiten sopisi. 

Vierailija
1893/2119 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on käsittämättömän omanapakeskeistä pauhata jollain blenderillä aikaisin aamulla. Sama kuin poraisi seinää.

Vierailija
1894/2119 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites nyt kun ihmiset ovat olleet koronan takia paljonkin etätyössä ja tekevät töitä kotonaan. Heräävätkö sillloinkin klo 7.00?

Luulisi nyt näinä aikoina monenkin työssäkäyvä nukkuvan pitempään kun ei ole sitä töihin lähtöä.

Mikisi herätä niin aikaisin kun pystyy itse ajoittamaan miten ja milloun päivittäisen hommansa hoitavat.

Joten ei kannata irvailla työttömiä ja sossunpummeja jotka makaavat laisloina aamuisin

Kyllä moni työssäkäyväkin koronan aikana haluaa tai siis halusi nukkua pitempään kun kerran voi.

Luulisi heitäkin aikainen pärinä suututtavan.

Aloittaja itse ei ilmeisesti etätyössä ole ollut.

Mutta ehkä joku tuttava kun työikäinen ihminen on.

Vierailija
1895/2119 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voit vähintään kohteliaasti kertoa, että asia häiritsee. Harva on kuin ap ja haluaa tahallaan häiriköidä. Riittävä unensaanti on kuitenkin todella tärkeää

Se onkin eri asia, jos kohteliaasti asiasta keskustellaan puolin ja toisin ja katsoa löytyykö kompromissi. Välttämättä ei löydy. Millähän perusteella ap haluaa nimenomaan häiriköidä eikä tehdä ruokaa?

Vierailija
1896/2119 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tietysti on, koska sitten siellä on kaikki minäminäminä kun toisesta klo 8 on aivan hieno ja normaali aika ja toisesta klo 20 jälkeen jo aivan liian myöhä.

Vierailija
1897/2119 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurit on oikeassa. Jos jatkat edelleen naapureiden kiusaamista, niin ei kannata ihmetellä jos postiluukusta saattaa löytyä kusilevy tai koirankakkaa. Tai saatat huomata että renkaasi on jonain aamuna tyhjät, ihan ansaitusti.

Koulut käymättä, äly ei riittänyt, mutta renkaiden puhkominen ja kusipelti koirankakalla on mun juttu?

Vierailija
1898/2119 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, yövuorolaiset menevät vasta nukkumaan klo 7, joten sen jälkeen ei ainakaan kannata tehdä mitään mistä kuuluu ääntä, koska yövuorolaisille riittävä uni on vielä tärkeämpää kuin öisin nukkuville.

Vierailija
1899/2119 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin aikaisin aamulla yleensä on viekä hiljaista. Siksi se 7.00 alkava ääni häiritsee enemmän kuin myöhemmin. Vaikka joku nukkuisikin minä aikana nukkuu niin joku yksittäinen kovempi ääni ei haittaa niin paljon kun on normaalia muuta ääntä myös.

Myös on tosiasia, että noin aikaisin nukkuu paljon suurempi osa ihmisistä kuin myöhemmin.

Jos saat muuten nukkua esimerkisi puoli kahdeksaan niin ärsyttävää herätä turhaan jo klo 7.00.

Kyllä aika moni työssäkäyvä hminen menee myöhemmin töihin, on esimerkiksi liukuva tyäaika monella 7.00-9.00.

Moni haluaisi nukkua pitempään kun kerran voi. Mutta aloittaja blenderöi seiskalta kun kerran voi.

Turha sitä aamulla nukkumista on muiden aliarvioida.

Vierailija
1900/2119 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvinkin tehdä edellisenä iltana.

Aina teen jos en päivällä tee.

Eikä hedelmät pilaannu enää, kun ne on seoksena muiden kanssa.

Et varmana tee illalla smoothieta kerrostalossa, koska minä menen aikaisin nukkumaan ja tarvitsen unta. Tee aamulla, silloin olen töissä ja se aika sopii minulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi