En halua imettää
Muiden samassa tilanteessa olevien mielipiteitä kysyisin? Miten toimitte kun ette halunneet imettää ja koska lopetitte? Varsinkin aivan alkutekijöissään olevien imetyksien lopettamisen suhteen neuvot kiinnostaa eli vauvan kanssa kotiutuessa- ollessa 8vkon ikäinen.
En aio käydä läpi tai kokea uudelleen sitä imetyshelvettituskaa mitä aikaisemmin, on mun ja vauvan etu kun tehdään mikä meille on parhaaksi.
Ei kiinnosta vastakkaiset mielipiteet enkä aio vastata edes asiattomiin parjauksiin.
Miten saitte maidontulon loppumaan/laantumaan? Kuinka nopeasti kovat rinnat alkoi pehmentyä? Onko muuta keinoa kuin lypsäys sillä en halua lypsää ollenkaan. Hyvät neuvot otetaan vastaan, kiitos!
Kommentit (97)
Kai synnytyksen yhteydessä kannattaisi pyytää lääkkeet, jotka estävät maidonnousua. Jos niitä ei sitten halua tai saa, niin sitten voi olla pientä kärsimystä. Itse lopetin imetyksen kerrasta lääkekuurin takia, kun vauva oli jotain 8-9 kk:tta eli huomattavasti vanhempi kuin ap:n tapauksessa. Viikon verran taisi olla aika epämukavat oltavat. Lypsin suihkussa pieniä määriä ja hieroin rintoja, ettei tulisi tukoksia ja kipu helpottaisi. Sitten yhtenä aamuna rinnat olivat pehmeät.
Ja meillä vauva oli täysimetyksellä vain kaksi viikkoa, kun paino ei noussut tarpeeksi. Sai korvikkeena Nania. Ei kokeiltu muita, kun se sopi vauvalle.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 21:10"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 21:07"][quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 20:58"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 20:55"][quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 20:21"] Onkohan koskaan tutkittu paljonko stressihormoneja erittyy äidinmaitoon kun se koetaan välttämättömänä suorituksena ja jos se ei sitten sujukaan. Vois korvikkeet tulla ihan virallisiinkin suosituksiin, ainakin osittaisesti. Neuvola nyt vaan laahaa jossain 70-luvulla. Eihän ne d-vitamiiniakaan suosittele kuin sen joku 5-7mikroa vaikka siitä on selvää dataa että enemmän pitäisi saada. [/quote] Ja varmuuden vuoksi voitaisiin tutkia stressihormonit myös korvikkeista, joita parsinavettoihin kytketyt lehmä-äidit vasikoistaan erotettuina heruttelevat. [/quote] Eiköhän tuo ole laadunvarmistuksessa tutkittu.
[/quote]
Laaduntarkkailussa tutkitaan mikrobeja, ei hormoneita. Ja muuten 70-luvusta puheen ollen, silloinhan nimenomaan hehkutettiin korvikkeiden ylivertaisuutta, kun ei oikein ymmärretty mitä kaikkea käsittelemätön ihmisenmaito sisältää.
[/quote]
No jos kerran olet töissä valiolla/nestlellä tms laadunvarmistusosastolla ja tiedät väittämäsi varmasti oikeaksi niin miksi et ehdottaisi heti seuraavassa palaverissa tuota asiaa tutkittavaksi.
[/quote]
Täh? Nestlet ja muut vastaavat kai viimeiseksi haluavat tutkia äidinmaidonkorvikkeiden hormoneja, antibioottijäämiä, ympäristömyrkkyjä ym.[/quote]
Sinähän se asiantuntijalta kuulostat. Not. Imetä vaan omat lapsesi, niin ne muutkin sekopäät hurmioituneena tekee. Ei ne väkisin imetetyt kakarat tässä maailmassa sen paremmin kuitenkaan menesty. (olen sivullinen, en aiempi kommentoija)
Imettäminen on ihanaa. Pienen katse ja tyytyväinen tuhina ja lämpö. Välillä irrottaa ja väläyttää hymyn ja naurun. Minua taas surettaa, että pieneni on pian jo vuoden ja imetys tarkoitus lopettaa.
harmi etteivät kaikki koe imetystä yhtä positiivisena kuin minä! Plussana myös, että raskauskilot sulivat parissa viikossa :)
tsemppiä kaikille äitiydessä, imetit tai pulloruokit. Kunhan rakastat lastasi :)
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 21:12"]Tarviiko aina syyllistyä? Enemmän korvikeäidit tuntuvat napisevan ja ottavan joka lausahduksen henkilökohtaisena pahana. Sen jälkeen esitetään kattava tutkimus omista lapsista jotka ei koskaan oo kipeitä ja älykkäitäkin ovat. Imetystä kannattavat ovat fanaatikkoja.
Pääasia että lapsi saa ruokaa ja hellyyttä. Liikaa näkyy sellaistakin, että pullo tuetaan sitteriin tms. ja ainoa fyysinen kontakti lapseen tapahtuu vaatteita tai vaippaa vaihdettaessa.
[/quote]
No pitihän sinunkin sieltä näpäyttää, että sitterit antavat maitoa korvikevauvoille. Ettet nyt vaan itse syyllistynyt tuohon syyllistymiseen senkin fanaattinen imettäjä-äityli. ;)
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 21:17"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 21:10"] [quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 21:07"][quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 20:58"] [quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 20:55"][quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 20:21"] Onkohan koskaan tutkittu paljonko stressihormoneja erittyy äidinmaitoon kun se koetaan välttämättömänä suorituksena ja jos se ei sitten sujukaan. Vois korvikkeet tulla ihan virallisiinkin suosituksiin, ainakin osittaisesti. Neuvola nyt vaan laahaa jossain 70-luvulla. Eihän ne d-vitamiiniakaan suosittele kuin sen joku 5-7mikroa vaikka siitä on selvää dataa että enemmän pitäisi saada. [/quote] Ja varmuuden vuoksi voitaisiin tutkia stressihormonit myös korvikkeista, joita parsinavettoihin kytketyt lehmä-äidit vasikoistaan erotettuina heruttelevat. [/quote] Eiköhän tuo ole laadunvarmistuksessa tutkittu. [/quote] Laaduntarkkailussa tutkitaan mikrobeja, ei hormoneita. Ja muuten 70-luvusta puheen ollen, silloinhan nimenomaan hehkutettiin korvikkeiden ylivertaisuutta, kun ei oikein ymmärretty mitä kaikkea käsittelemätön ihmisenmaito sisältää. [/quote] No jos kerran olet töissä valiolla/nestlellä tms laadunvarmistusosastolla ja tiedät väittämäsi varmasti oikeaksi niin miksi et ehdottaisi heti seuraavassa palaverissa tuota asiaa tutkittavaksi. [/quote] Täh? Nestlet ja muut vastaavat kai viimeiseksi haluavat tutkia äidinmaidonkorvikkeiden hormoneja, antibioottijäämiä, ympäristömyrkkyjä ym.[/quote] Sinähän se asiantuntijalta kuulostat. Not. Imetä vaan omat lapsesi, niin ne muutkin sekopäät hurmioituneena tekee. Ei ne väkisin imetetyt kakarat tässä maailmassa sen paremmin kuitenkaan menesty. (olen sivullinen, en aiempi kommentoija)
[/quote]
Selvä. Tehdään diili: minä imetän lapseni väkisin ja sinä annat omallesi väkisin korviketta. Pääasi että tulevat väkisin ruokituiksi.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 21:19"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 21:12"]Tarviiko aina syyllistyä? Enemmän korvikeäidit tuntuvat napisevan ja ottavan joka lausahduksen henkilökohtaisena pahana. Sen jälkeen esitetään kattava tutkimus omista lapsista jotka ei koskaan oo kipeitä ja älykkäitäkin ovat. Imetystä kannattavat ovat fanaatikkoja. Pääasia että lapsi saa ruokaa ja hellyyttä. Liikaa näkyy sellaistakin, että pullo tuetaan sitteriin tms. ja ainoa fyysinen kontakti lapseen tapahtuu vaatteita tai vaippaa vaihdettaessa. [/quote] No pitihän sinunkin sieltä näpäyttää, että sitterit antavat maitoa korvikevauvoille. Ettet nyt vaan itse syyllistynyt tuohon syyllistymiseen senkin fanaattinen imettäjä-äityli. ;)
[/quote]
Nyt koitat näpäyttää väärää henkilöä, minulla ei ole lapsia, eikä tule. Työni puolesta näen erilaisia äitejä, isiä ja lapisa.
mistä teidät että nyt olisi imetyshelvettiä? minulla kahden lapsen kanssa imetys mennyt aivan penkin alle ja ajattelin, että en imetä kolmattakaan. sitten mietin, että kokeilen, jos suosiolla alkaa niin sitten imetän. ja ei mitään ongelmaa ole ollut! niin paljon helpompaa.
8 viikkoinen on jo aika iso opettelemaan rinnalle.! meillä pääsi toinen 4 viikon ikäisenä kotiin eikä oppinut rinnalle.
Kyllä se maito ehtyy nopeastikin, kun vaan vähän tyhjentää.
Mä imetin 4 kk osittain. Varsinkin yöimetykset ei sopineet mulle, joten pullolla ja korvikkeilla mentiin. Nukkui vauva paremmin. 4 kk iässä sitten jo soseet ja velikin täytti vatsaa. Isäkin osallistuu enemmän, kun voi syöttää pullosta.
Älä vain lue aloitustani ja ymmärrä väärin sekin vähä mitä luit. En halua imettää ja ei tarvitse sinulle perustella eikä kiinnosta sinun imetyksestäsi kuulla pätkääkään. En kysynyt myöskään 8 vkon ikäisen imetyksestä vaan imetyksen lopettamisesta heti alkuunsa ja viimeistään 8 viikon kuluessa.
Se nyt vaan tarvii näköjään sietää, että jotkut moukat asiasta aukoo päätään mutta annan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, omapa on tyhmyytesi kun et osaa olla hiljaa.
Itse lopetin voimakkaan lääkityksen vuoksi, kun vauva oli viikon. Pumppasin kerran pari päivässä rinnat tyhjäksi. Pikkuhiljaa ehtyi
Ja vuoden äiti palkinto meneee....
Sitten vaan lopetat ja alat antaa korviketta. Ei sen kummempaa. Kannattaa toki siirtyä pikkuhiljaa pulloon, jotta rinnat ei kipeydy eikä tule tukoksia.
Et ole kenellekään tilivelvollinen imettämättömyydestäsi. Harva imettää esim. etelä-euroopassa muutamaa kuukautta kauempaa. Ja lisämaitoa annetaan yleensä jo alusta alkaen.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 15:12"]Ja vuoden äiti palkinto meneee....
[/quote]Ja Vuoden Idiootti -palkinto menee...
Miten ihmeessä voi ikinä olla lapsen parhaaksi se, ettei äiti imetä?
6 jatkaa vielä, että älä lypsä maitoa ollenkaan, vaan lopeta todella hitaasti ja pikkuhiljaa.
Täällä yksi! Sain sairaalassa jo lääkkeen, joka esti maidonnousun. Elämäni paras päätös!
Maidon tulo vähenee parhaiten kun kypsät vain sen verran että rinta pehmenee. Mahdollisimman vähän siis.
Itse osaimetin noin 3 viikkoa ja lopetin. En vaan halunnut jatkaa. Maidon tulo hyytyi aika pian ja kokonaan kun menkat alkoi. Eli suurinpiirtein 3 vkon kuluttua imetyksen lopetuksesta. :)
Haluatko lasta ollenkaan? Jätä se laitokselle niin ei tarvitse miettiä edes korvikkeen antamista.
Tarviiko aina syyllistyä? Enemmän korvikeäidit tuntuvat napisevan ja ottavan joka lausahduksen henkilökohtaisena pahana. Sen jälkeen esitetään kattava tutkimus omista lapsista jotka ei koskaan oo kipeitä ja älykkäitäkin ovat. Imetystä kannattavat ovat fanaatikkoja.
Pääasia että lapsi saa ruokaa ja hellyyttä. Liikaa näkyy sellaistakin, että pullo tuetaan sitteriin tms. ja ainoa fyysinen kontakti lapseen tapahtuu vaatteita tai vaippaa vaihdettaessa.