Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En halua imettää

Vierailija
28.12.2014 |

Muiden samassa tilanteessa olevien mielipiteitä kysyisin? Miten toimitte kun ette halunneet imettää ja koska lopetitte? Varsinkin aivan alkutekijöissään olevien imetyksien lopettamisen suhteen neuvot kiinnostaa eli vauvan kanssa kotiutuessa- ollessa 8vkon ikäinen.

En aio käydä läpi tai kokea uudelleen sitä imetyshelvettituskaa mitä aikaisemmin, on mun ja vauvan etu kun tehdään mikä meille on parhaaksi.

Ei kiinnosta vastakkaiset mielipiteet enkä aio vastata edes asiattomiin parjauksiin.

Miten saitte maidontulon loppumaan/laantumaan? Kuinka nopeasti kovat rinnat alkoi pehmentyä? Onko muuta keinoa kuin lypsäys sillä en halua lypsää ollenkaan. Hyvät neuvot otetaan vastaan, kiitos!

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 20:14"]

itse täällä kamppailen saman kysymyksen kanssa; lopettaakko vai ei.vauva kohta 3kk, ja alusta asti tarvinnut korviketta, rinnalla suostuu olemaan enää öisin, jos silloinkaan. miten jotku pystyy olla syyllistymättä imettämättömyydestä?? siis ei oo mitn vittuilua tämä, vaan ihan oikeasti, kun saisi iteltäkin tämän turhan syyllisyyden pois.. ekan lapsen kohalla tuli niin suurena pettymyksenä, kun imetys alkoi takuta 5kk iässä, sitten lopetin 6-7kk iässä, en millään meinannut päästä tämän yli. nyt kun toinen syntyi, niin haaveilin että imetän nyt oikein pitkään, niin karvas pettymys, kun menee vielä huonommin!! että turhaa lisästressiä hankin muutenkin väsyttävään arkeeni tällä..

[/quote]

Vauvani on nyt 5kk ja imetyksen lopetin kokonaan muutama viikko sitten. Osittaisimetys ollut käytössä kahden viikon iästä lähtien, pahan rintatulehduksen vuoksi (oli molemmissa rinnoissa ja hyvin ärhäkkä) ei maitoa enää tullut tarpeeksi ja lapsen paino tippui.

Onnistuin noin 3,5kk asti imettämään osittain, aina ennen kun annoin korviketta pullosta. Sitten alkoi vaan hylkiä rintaa ja taisteluksi meni. Jossain kohdassa havahduin että eihän tässä nyt ole mitään järkeä, itkeä pillitettiin molemmat, sekä äiti että vauva päivät pitkät kun ei onnistu. Ja tuntui että en kelpaa edes omalle lapselle.

Syyllistyin kyllä ja paljon siitä kun ei onnistu ja oli huono äiti-fiilikset useasti. Monet itkut itkin silloin jo parin viikon iässä kun en lastani kyennyt imettämään ja nyt imetyksen hiipuminen toi samat fiilikset takaisin. Minun piti vaan käydä läpi ja muistuttaa itselleni että olen hyvä äiti vaikkei se imetys onnistu. Ja nyt jälkeenpäin tajuan että hormonit vaikuttivat ja paljon. Nyt on jotenkin paljon selkeämpi olo ja olen parempi äiti lapselleni kun ei ole pinna jatkuvasti kireällä ja en itkeä pillitä joka päivä.

Päätät siis itse mitä teet mutta tuossa omat kokemukseni asiasta. Ei se imetys äitiä tee! Usein unohtuu myös että imetyksessä on mukana kaksi osapuolta, ei se ole pelkästä äidistä kiinni miten onnistuu.

Itse imetyksen lopetuksesta: (tämä tosin yli 4kk vanhalla vauvalla) Päätin sitten että tarjoan edelleen mutta en ota itseeni jos ei kelpaa ja taisteluun en lähde. Muutaman päivän jälkeen maidon makukin kai muuttui eikä kelvannut kunnolla, sitten se tarjoaminenkin jotenkin jäi. Ensin pumppasin ainakin kerran päivässä kun rinnat tuntuivat tukalilta. Ja pelkäsin että tulehtuvat taas. Sitten se oli joka toinen päivä. Sitten pitempi väli, olisiko ollut jo 5 päivää. Ja sitten pumppasin tyhjäksi kun tuntui muhkuroita ja teki kipeää. Nyt ollut jo pari viikkoa kokonaan pumppaamatta ja eiköhän tämä ollut tässä.

Jos olet päättänyt että et imetä niin eikö se olisi helpompi vaan pyytää se lääke joka estää maidonnousun? 

Vierailija
82/97 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnärillä vauva saa rintaa, en jaksa alkaa siinä tilanteessa taistella kenenkään kanssa ja ylimääräisiä lääkkeitä en halua syödä ellei pakko. Tosin täällä annetaan vauvoille lisämaitoa laitoksella vaikka ei pyydä ja kieltäytyy, sairaalakäytäntö. Tämä jo itsessään häiritsee koska mikäli olisi takuu ettei vauvalle tarjota pulloa voisi olla varmuus ettei tule ongelmia. Koska näin ei ole niin tuosta turha tehdä numeroa kerran sairaala päättää äidin puolesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 21:19"]

Imettäminen on ihanaa. Pienen katse ja tyytyväinen tuhina ja lämpö. Välillä irrottaa ja väläyttää hymyn ja naurun. Minua taas surettaa, että pieneni on pian jo vuoden ja imetys tarkoitus lopettaa. 

harmi etteivät kaikki koe imetystä yhtä positiivisena kuin minä! Plussana myös, että raskauskilot sulivat parissa viikossa :)

tsemppiä kaikille äitiydessä, imetit tai pulloruokit. Kunhan rakastat lastasi :)

[/quote]

alapeukuttajat kateellisia, kun jollain onnistunut imetys?

Vierailija
84/97 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ikinä päässyt sellaiseen tilaan että olisin ajatellut imettämisen olevan ihanaa. Minusta se oli kivuliasta, kahlitsevaa, masentavaa ja sotkevaa puuhaa. Eikä minun vauvani koskaan tuijotelleet minua silmiin koko aikaa, silmät kiinni imeskelivät :D

Imetin esikoista vaivaiset 3kk ja senkin osittain. Hän oli syntyessään pieni ja keltainen, eikä jaksanut imeä (eikä saanut kunnon otetta pinkeistä rinnoistani). Alku oli hankalaa ja myös pelottavaa, sillä keltaisuus ei meinannut mennä ohi ja vierailimme sairaalassa useamman kerran verikokeissa ym. Lääkärin käskystä myös imetys piti lopettaa kolmeksi päiväksi. Ne kolme päivää pilasivat sitten lopunkin.

Kuopuksen kohdalla kuvittelin, että se millaista imetys oli johtui ekalla kerralla olosuhteista, ei jostain muusta. Mutta kuopuksen synnyttyä huomasin, että jaahas, rinnoissa sama juttu. Maitoa tuli, liikaakin, eikä se ikinä tasaantunut. Jokaisella imetyskerralla minun täytyi pitää harsoa/pyyhettä/maidonkerääjää toisessa rinnassa kun imetin toisesta - ja vähintään kerran päivässä paita likaantui omasta maidosta. Se oli ahdistavaa ja teki julki-imettämisestä mahdotonta.

Vasemassa rinnassa tuntui kipua jokaisella imetyskerralla kahdeksan kuukauden ajan! 

Sain imetyksestä tarpeekseni kahdeksan kuukauden jälkeen. Ja varsinkin, kun ongelmani otettiin vastaan tyylillä että ei sille nyt mitään voi ja voi että sentään oletko suihkutissi ja toisilla kun ei tule maitoa koskaan kunnolla niin mitä valitat :( Nyt yritämme kolmatta ja tiedän, että kokeilen taas jos meille kolmas suodaan, mutta että tiedän nyt jättää sen suosiolla väliin jos se stressaa minua samalla tavalla kuin viimeksi. 

Vierailija
85/97 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 15:12"]Ja vuoden äiti palkinto meneee....
[/quote]

Minusta imettämättömyys on ehkä mitättömin asia, kun mietitään kuka on hyvä äiti.

Vierailija
86/97 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
87/97 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 15:09"]

Älä vain lue aloitustani ja ymmärrä väärin sekin vähä mitä luit. En halua imettää ja ei tarvitse sinulle perustella eikä kiinnosta sinun imetyksestäsi kuulla pätkääkään. En kysynyt myöskään 8 vkon ikäisen imetyksestä vaan imetyksen lopettamisesta heti alkuunsa ja viimeistään 8 viikon kuluessa.

Se nyt vaan tarvii näköjään sietää, että jotkut moukat asiasta aukoo päätään mutta annan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, omapa on tyhmyytesi kun et osaa olla hiljaa.

[/quote]

Edellinen kommentoija ei tarkoittanut mitään pahaa. Minäkään en ole imettämättömyyttä vastaan, mutta suoraan sanottuna en voi tuntea mitään empatiaa noin veemäisesti käyttäytyvää naista kohtaan. Se, ettet imetä,ei tee sinusta huonoa äitiä. Taidat olla sitä ihan muuten.

Miksi ihmeessä kyselet täällä? Käytä järkeäsi. Imettäminen loppuu kun sitä ei tee. Rintatulehdus tosin saattaa uhata, kun rinnat tukkeutuvat. Mutta jos et lääkettä aio ottaa etkä imettää tai lypsää, niin minkäs teet.

Vierailija
88/97 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 15:18"]Täällä yksi! Sain sairaalassa jo lääkkeen, joka esti maidonnousun. Elämäni paras päätös!
[/quote]

Samma här! Kysy neuvolasta tuollaista tablettia,eikö ne ole jotain prolaktiinin estäjiä (asiantuntijoita paikalla?) . Kyllä se neuvolan tätikin yrittää aivopestä imetykseen, mutta ole vain tiukkana.

Vierailija
89/97 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 18:58"][quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 21:19"]

Imettäminen on ihanaa. Pienen katse ja tyytyväinen tuhina ja lämpö. Välillä irrottaa ja väläyttää hymyn ja naurun. Minua taas surettaa, että pieneni on pian jo vuoden ja imetys tarkoitus lopettaa. 

harmi etteivät kaikki koe imetystä yhtä positiivisena kuin minä! Plussana myös, että raskauskilot sulivat parissa viikossa :)

tsemppiä kaikille äitiydessä, imetit tai pulloruokit. Kunhan rakastat lastasi :)

[/quote]

alapeukuttajat kateellisia, kun jollain onnistunut imetys?
[/quote]
Varmaan siksi alapeukutetaan koska pulloruokittu lapsi varmasti kokee ihan samaa lämpöä ja rakkautta kuin sekin lapsi jolla on se suonikasjättinännitissinlerpukka suussa. Ja niin, mulla suli raskauskilot viikossa vaikka en imettänyt kuin osittain. Ja olisihan tuo onnistunut en vain halunnut. :)

Vierailija
90/97 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luojani. Pääasia on, että lapsi saa ruokaa, tuli se sitten pullosta tai rinnasta. Millään muulla ei ole väliä. 

Meillä toinen lapsista on ollut rintaruokinnalla (8kk), toinen pullolapsi. Mitään eroa heissä ei ole, eivät ole sairastelleetkaan kuin sen flunssan per vuosi. 

Myöskin minä (ja kolme siskoani) ollaan oltu pullolapsia ja ihan hyvin kuulkaas elämässä pärjätty. Ei terveydellisiä ongelmia, ei ylipainoa jne.

Vierailija
91/97 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 09:29"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 21:19"]Imettäminen on ihanaa. Pienen katse ja tyytyväinen tuhina ja lämpö. Välillä irrottaa ja väläyttää hymyn ja naurun. Minua taas surettaa, että pieneni on pian jo vuoden ja imetys tarkoitus lopettaa. 

[/quote]

Näin minäkin imetyksen koin! Plus tietysti vauvalle saadut edut, joita nyt vaan korvikkeesta ei saa. Äidin maito on vauvalle paljon muutakin kuin mahan täytettä, mm. maidosta vauva saa vasta-aineita ja vähentää oikkulapsivaiheen sairastavuutta ja vähentää ylipainon riskiä myöhemmällä iällä. Itsekin nautin täysimetyksen mukanaan tuomista hyödyistä; "ylimääräinen" paino on pudonnut. Imetys on myös hyväksi luustolle ja rintasyöpäriski pienenee. Nautin myös imetyksen helppoudesta, ei pullorumbaa, sapuska aina vauvalle kätevästi mukana, ei tarvii lämmitellä jne.

Harmi, ettei kaikilla imetys onnistu. [/quote]

Minua imetetty vuosi ja kolme kuukautta. Ensimmäisen elinvuoteni aikana 14 todettua korvatulehdusta ja puhkaisua. Kolme punkteerausta poskionteloihin, mätä oli levinnyt nenän kautta otsaan. Sairaala hoidossa 4 kuukautta.

Oma tyttäreni osittain imetyksellä yhden kuukauden, minkä jälkeen korvikkeella 11 kuukautiseksi. Sairastanut yhden korvatulehduksen.

Vierailija
92/97 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 23:11"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 18:58"][quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 21:19"] Imettäminen on ihanaa. Pienen katse ja tyytyväinen tuhina ja lämpö. Välillä irrottaa ja väläyttää hymyn ja naurun. Minua taas surettaa, että pieneni on pian jo vuoden ja imetys tarkoitus lopettaa.    harmi etteivät kaikki koe imetystä yhtä positiivisena kuin minä! Plussana myös, että raskauskilot sulivat parissa viikossa :) tsemppiä kaikille äitiydessä, imetit tai pulloruokit. Kunhan rakastat lastasi :) [/quote]   alapeukuttajat kateellisia, kun jollain onnistunut imetys? [/quote] Varmaan siksi alapeukutetaan koska pulloruokittu lapsi varmasti kokee ihan samaa lämpöä ja rakkautta kuin sekin lapsi jolla on se suonikasjättinännitissinlerpukka suussa. Ja niin, mulla suli raskauskilot viikossa vaikka en imettänyt kuin osittain. Ja olisihan tuo onnistunut en vain halunnut. :)

[/quote]

Ihan pieni nyanssi vaan, mutta sillä sun lapsellasi oli suussa kuminen tekosuonikasjättinännitissinlerpukka. Annoitko sille kumista tekosuonikasjättinännitissinlerpukkaa myös viihdekäyttöön?

Vierailija
93/97 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 21:19"]

[/quote]

Näin minäkin imetyksen koin! Plus tietysti vauvalle saadut edut, joita nyt vaan korvikkeesta ei saa. Äidin maito on vauvalle paljon muutakin kuin mahan täytettä, mm. maidosta vauva saa vasta-aineita ja vähentää oikkulapsivaiheen sairastavuutta ja vähentää ylipainon riskiä myöhemmällä iällä. Itsekin nautin täysimetyksen mukanaan tuomista hyödyistä; "ylimääräinen" paino on pudonnut. Imetys on myös hyväksi luustolle ja rintasyöpäriski pienenee. Nautin myös imetyksen helppoudesta, ei pullorumbaa, sapuska aina vauvalle kätevästi mukana, ei tarvii lämmitellä jne.

Harmi, ettei kaikilla imetys onnistu.

Vierailija
94/97 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 00:12"]

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 21:33"]

Kyllä se maito ehtyy nopeastikin, kun vaan vähän tyhjentää.

Mä imetin 4 kk osittain. Varsinkin yöimetykset ei sopineet mulle, joten pullolla ja korvikkeilla  mentiin. Nukkui vauva paremmin. 4 kk iässä sitten jo soseet ja velikin täytti vatsaa. Isäkin osallistuu enemmän, kun voi syöttää pullosta.

[/quote]

Mä en nyt ihan ymmärrä kuinka rintaruokinta sulkee isän osallistumisen pois? Haluatko valaista? Vai tarkoitatko omaa miestäsi, että otti ohjat käsiin soseiden kanssa? Tämä vilpittömästi siis.

[/quote]

Niin tarkoitin, että kun lapsi sai pullosta ruokaa, voi isäkin syöttää. Esim. meillä mies hoiti välillä yösyöttöjä, että voin nukkua. Jos olisin vain imettänyt, ei olisi onnistunut. Kun jouduin sairaalaan, mies hoiti vauvan syötön kokonaan pullolla. 

Vierailija
95/97 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 09:58"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 00:12"]

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 21:33"]

Kyllä se maito ehtyy nopeastikin, kun vaan vähän tyhjentää.

Mä imetin 4 kk osittain. Varsinkin yöimetykset ei sopineet mulle, joten pullolla ja korvikkeilla  mentiin. Nukkui vauva paremmin. 4 kk iässä sitten jo soseet ja velikin täytti vatsaa. Isäkin osallistuu enemmän, kun voi syöttää pullosta.

[/quote]

Mä en nyt ihan ymmärrä kuinka rintaruokinta sulkee isän osallistumisen pois? Haluatko valaista? Vai tarkoitatko omaa miestäsi, että otti ohjat käsiin soseiden kanssa? Tämä vilpittömästi siis.

[/quote]

Niin tarkoitin, että kun lapsi sai pullosta ruokaa, voi isäkin syöttää. Esim. meillä mies hoiti välillä yösyöttöjä, että voin nukkua. Jos olisin vain imettänyt, ei olisi onnistunut. Kun jouduin sairaalaan, mies hoiti vauvan syötön kokonaan pullolla. 
[/quote]
Iskähän oli varmaan aivan onnesta soikeana, kun sai hoitaa yösyöttöjä.

Vierailija
96/97 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
97/97 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kolme lasta, pisimmillään olen imettänyt 3kk, ja senkin osittain. En ole koskan saanut hommaa sujumaan, lisäksi se on tehnyt äärimmäisen kipeää joka kerta. Maidon tuleminen on sitten vaan ehtynyt, kun olen pääosin syöttänyt pullosta. Ei ole ollut rinttulehdusta kertaakaan. lypsänyt en ole kuin muutaman kerran. Lapseni ovat ihan terveitä kaikki.