En halua imettää
Muiden samassa tilanteessa olevien mielipiteitä kysyisin? Miten toimitte kun ette halunneet imettää ja koska lopetitte? Varsinkin aivan alkutekijöissään olevien imetyksien lopettamisen suhteen neuvot kiinnostaa eli vauvan kanssa kotiutuessa- ollessa 8vkon ikäinen.
En aio käydä läpi tai kokea uudelleen sitä imetyshelvettituskaa mitä aikaisemmin, on mun ja vauvan etu kun tehdään mikä meille on parhaaksi.
Ei kiinnosta vastakkaiset mielipiteet enkä aio vastata edes asiattomiin parjauksiin.
Miten saitte maidontulon loppumaan/laantumaan? Kuinka nopeasti kovat rinnat alkoi pehmentyä? Onko muuta keinoa kuin lypsäys sillä en halua lypsää ollenkaan. Hyvät neuvot otetaan vastaan, kiitos!
Kommentit (97)
Mikä ihmeen ajatus joillakin on että jos äiti ei imetä on silloin huono äiti? Menkää muualle marisemaan, nykyajan korvikkeet ovat niin laadukkaita että ihan terveitä lapsia niistä kasvaa...
Kiitos kommentoija 6, noin ajattelin että pulloon siirrytään. Juuri tuo lypsäys on sellainen jos sen voi täysin välttää niin mielellään. Muille länkyttäjille tiedoksi, että oma päätös ja hyvät syyt, siinäpä se. Keksikää jotain muuta koska tästä ette tule saamaan rankutusketjua superimetyksen puolesta puhujille. Provot menee ohi merkityksettömyydellään.
Miten tää imettämättömyys aina provosoikaan mammoja? Miksi teille tulee niin paha mieli jos joku toinen ei imetä? Ei se, että ei halua imettää, tarkoita samaa kuin heitteillejättö tai nälässä pito. Miksi ette vauhkoa samalla tavalla, kun näätte lapsen syömässä karkkia? Viittaan 13. tyylisiin viesteihin.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 15:19"]Haluatko lasta ollenkaan? Jätä se laitokselle niin ei tarvitse miettiä edes korvikkeen antamista.
[/quote]
No ei tietenkään halua! Imetyksen vuoksihan niitä lapsia tehdään! Siis oikeasti miksi jotkut ihmiset on tollasia saappaita?
Nro 12, kiitos. Tuo kuulostaa myös sopivalta. En halua, että maidontuotanto kiihtyy pumppaamisesta.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 15:24"]Mikä ihmeen ajatus joillakin on että jos äiti ei imetä on silloin huono äiti? Menkää muualle marisemaan, nykyajan korvikkeet ovat niin laadukkaita että ihan terveitä lapsia niistä kasvaa...
[/quote]
Niimpä. Itselläni 3 korvikkeilla kasvanutta ja todella terveitä ja fiksuja kaikki. Ei mitään allergioita ja ehkä 1 flunssa (lievä) kullakin talvessa. Vatsatauteja tms ei oikeasti tartu kehenkään. Kaikki olleet ikätasoisiaan edellä kehityksessä, niin henkisesti kuin fyysisestikkin. Sitten on tuttavissa näitä kitukasvuisia taaperoikäisiksi asti imetettyjä joilla jatkuvasti räkä valuu ja kamalia korvatulehduskierteitä. Ja allergioita. Ihme juttu. ;)
Jos haluat imettää alkuun niin imetä kerran- pari ja sitten ota ne maidonnousun estävät lääkkeet. Älä yritä pärjätä muutamaa viikkoa. Ne on kuitenkin ne koko imetyksen vaikeimmat viikot.
Nro 20: Sama täällä! Tyttö on nyt 8kk, eikä koko elämänsä aikana ollut yhdessäkään flunssassa yms. kipeenä! (Ei imetetty, korvikkeella menty alusta alkaen!)
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 15:50"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 15:24"]Mikä ihmeen ajatus joillakin on että jos äiti ei imetä on silloin huono äiti? Menkää muualle marisemaan, nykyajan korvikkeet ovat niin laadukkaita että ihan terveitä lapsia niistä kasvaa... [/quote] Niimpä. Itselläni 3 korvikkeilla kasvanutta ja todella terveitä ja fiksuja kaikki. Ei mitään allergioita ja ehkä 1 flunssa (lievä) kullakin talvessa. Vatsatauteja tms ei oikeasti tartu kehenkään. Kaikki olleet ikätasoisiaan edellä kehityksessä, niin henkisesti kuin fyysisestikkin. Sitten on tuttavissa näitä kitukasvuisia taaperoikäisiksi asti imetettyjä joilla jatkuvasti räkä valuu ja kamalia korvatulehduskierteitä. Ja allergioita. Ihme juttu. ;)
[/quote]Joo! Mulla on 7 kk ikäinen tyttö jota en imettänyt ja yksi nuha on ollut joka kesti 3 päivää. Kasvaa hyvin eikä muitakaan ongelmia. :)
mä en imetä, syynä se että koen sen epämukavaksi. lastani rakastan kuitenkin :D
Aloittaja vastaa 24, samoin. Rakastan vauvaani. Nuo sekavat huutelijat sen sijaan kertovat vain omista ongelmistaan.
Kukaan ei pysty täydelliseen vanhemmuuteen
Ehkä kaikkien on parasta jättää lapset tekemättä, kun ei kuitenkaan kukaan onnistu olemaan täydellinen äiti.
Imettäminen ei tee täydellistä. Tajutkaa jo.
Huh huh..Kuten jo alussa heti mainitsin niin jätän kommentoimatta surkeimmat tyypit joiden oli aivan pakko tulla tähänkin provoamaan. 54, lukutaitosi on yhtä olematonta mitä kakkosen hurjistuminen. Kirjoitit kiihkossa mitä sylki suuhun tuo mutta vailla sisältöä. Jos et lue tai edes yritä ymmärtää niin sinulla on isompia ongelmia kommunikoinnissa. En lähde noihin itsensä pönkittäjien uhkumisiin. Lähinnä naurattaa niiden osalta jotka vaivautuivat ala-arvoisesti haukkumaan. Ymmärrän kun vituttaa etten kerro taustaa enkä syitä mutta kun ne eivät yksinkertaisesti kuulu teille millään muotoa.
Asialliset kommentoijat, kiitos :) Hyviä vinkkejä sai onneksi lukea joten ei ollut täysin turhaa lukea koko ketjua läpi. En syyllisty. Tsemppiä muut äidit samassa tilanteessa. Itseään ei kannata rääkätä. Tissi ei ole vuorovaikutusta vauvan kanssa vaan se läheisyys tulee rakkaudesta ja ihokontaktista jota on runsaasti tarjolla vauvalle.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 21:33"]
Kyllä se maito ehtyy nopeastikin, kun vaan vähän tyhjentää.
Mä imetin 4 kk osittain. Varsinkin yöimetykset ei sopineet mulle, joten pullolla ja korvikkeilla mentiin. Nukkui vauva paremmin. 4 kk iässä sitten jo soseet ja velikin täytti vatsaa. Isäkin osallistuu enemmän, kun voi syöttää pullosta.
[/quote]
Mä en nyt ihan ymmärrä kuinka rintaruokinta sulkee isän osallistumisen pois? Haluatko valaista? Vai tarkoitatko omaa miestäsi, että otti ohjat käsiin soseiden kanssa? Tämä vilpittömästi siis.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 15:12"]
Ja vuoden äiti palkinto meneee....
[/quote]
Saattaa yllättää, mutta äidin hyvyyttä ei mitata imetyksellä tai maitolitroilla. Vain lypsylehmiä palkitaan siksi että ovat maidontuotannon huippuluokkaa.
Ap:lle: omalla kokemuksella aluksi jouduin lypsämään pari kertaa päivässä, mutta kun harvensin kerrat äärimmilleen ja lypsin mahd. vähän, maidon eritys loppui. Tulehdusvaara on myös olemassa, eli ole huolellinen sen suhteen.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 20:33"]Äidinmaito on lapsen oikeus. Ajatelkaa asiaa siltä kannalta :)
[/quote]
Ai jaa. Mua ei ole imetetty, sain vasta tietää. Nostanko kanteen äitiäni vastaan vai mitä ehdotat?
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 09:58"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 00:12"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 21:33"]
Kyllä se maito ehtyy nopeastikin, kun vaan vähän tyhjentää.
Mä imetin 4 kk osittain. Varsinkin yöimetykset ei sopineet mulle, joten pullolla ja korvikkeilla mentiin. Nukkui vauva paremmin. 4 kk iässä sitten jo soseet ja velikin täytti vatsaa. Isäkin osallistuu enemmän, kun voi syöttää pullosta.
[/quote]
Mä en nyt ihan ymmärrä kuinka rintaruokinta sulkee isän osallistumisen pois? Haluatko valaista? Vai tarkoitatko omaa miestäsi, että otti ohjat käsiin soseiden kanssa? Tämä vilpittömästi siis.
[/quote]
Niin tarkoitin, että kun lapsi sai pullosta ruokaa, voi isäkin syöttää. Esim. meillä mies hoiti välillä yösyöttöjä, että voin nukkua. Jos olisin vain imettänyt, ei olisi onnistunut. Kun jouduin sairaalaan, mies hoiti vauvan syötön kokonaan pullolla.
[/quote]
Tässä ei hyvin nukkuvan vauvan äitinä tajunnutkaan, että osa tosiaan tankkaisi vaikka koko yön eikä imetys aina onnistu makuultaan.
Asumme keski-Euroopassa ja täällä on 3 kk:n äitiysloma. Pakko siis lopettaa imetys hyvissä ajoin ennen töihin paluuta. Kiitos hyvistä vinkeistä asiallisille vastaajille myös minun puolestani! :)
Tässä on tullut monia hyviä vinkkejä, jotka varmasti on toimivia. PAKKO kertoa oma kokemukseni. Esikoista osittaisimetin, sai sekä korviketta että tissiäkin 7kk asti. Seuraavan kohdalla aattelin että sujuu samallalailla..vauva vaan ei ollu ihan samaa mieltä. Se oli oikeasti yks imetyshelvetti. Me jäätiin sairaalaan harjottelemaan vielä rinnalla syöntiä ja minä itkien väkisin syötin ja kuuntelin hirveet syyllistykset siitä miten pilaan lapseni suoliston ja bakteerikannan jne jne jne antamalla korviketta. Sairaalasta mentiin suoraan ostaan rintapumppu, ja ekat kuukaudet meni täysin koko helvetin imetyksen, pumppaamisen ja pullojen ympärillä. Osittaisimetin alle 6kk ja siihen loppu. Olin niiin helpottunut kun imetys loppui. Kuopusta odottaessani kävin valmiiksi ostamassa pienen lavallisen korviketta ja monta pulloa. No, tää pienin päättikin, että niille ei oo tarvetta. Imetys sujuu ihan äärettömän helposti, korviketta ei oo tarvinnut antaa yhtään ja jopa minä(?!!?) oon nauttinut tästä. Eikä oo ollu mitään ongelmia ja vauva nukkuu hyvin yöt jne. Vauvalla nyt ikää 4kk. Mää TODELLA tiiän ton sun tunteen, mutta pyydän sua harkitsemaan, että kuuntelisit ittees ja vauvaasi. Jos se imetys takkuaa heti alkuunsa nii joo, ei ehkä kannatakkaan väkisin yrittää imettää, se ei yhtään äitiä sen paremmaksi äidiksi tee, mutta jos se sujuu, niin en oo kyllä vielä yhtään huonoa kokemusta kuullut nimenomaan onnistuneesta imetyksestä. Enivei, tsemppiä vauva-aikaan. <3
Mä vihasin imettämistä. Mua ahdisti jokainen kerta kun piti imettää. Se oli ihan kamalaa. Kaksi kuukautta sinnittelin, sitte lopetin. Muutaman päivän rinnat oli pinkeet ja kipeet, mut sit meni ohi.
Niin ja lapsi oli ensimmäisen kerran kipeänä vasta reilusti yli vuoden vanhana. Ja on kehittynyt aikaisemmin kuin lapset keskimäärin.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 15:18"]Itse osaimetin noin 3 viikkoa ja lopetin. En vaan halunnut jatkaa. Maidon tulo hyytyi aika pian ja kokonaan kun menkat alkoi. Eli suurinpiirtein 3 vkon kuluttua imetyksen lopetuksesta. :)
[/quote]
Niin ja minäkään en lypsänyt rintoja kuin ihan vähän tarvittaessa ettei maidontulo provosoituisi. Annoin toki nämä tilkkaset vauvalle pullosta. Suihkussa voi myös rintoja varovasti tyhjennellä.