Onko epäkohteliasta olla tilaamatta alkuruokaa?
Kuuluuko käytöskoodiin tilata ravintolassa aina koko paketti vai voiko syödä esimerkiksi pelkän pääruoan?
Kommentit (23)
Asiakas päättää! Itse olen sellainen, että haluan kaksi alkuruokaa ja jälkiruoan. Välillä joudun vääntämään asian rautalangasta tarjoilijoille mutta toisissa paikoissa ymmärretään tarjoilla ruoka ikäänkuin toinen alkuruoka olisi pääruoka.
Siten kaikki syövät samassa tahdissa. Näyttäisi hölmöltä jos minulla olisi kaksi alkuruokaa kuin muilla on yksi. Osa puolestaan tietää jos ravintolassa on suuri pääruoka niin käyttävät ruokahalunsa sen syömiseen.
Ei ole epäkohteliasta ellei kyseessä ole joku nimenomaan kokonaisuudeksi suunniteltu menu. Silloin siihen yleensä kuuluvat myös juomat.
Ei ole. Mä yleensä menen suoraan pääruokaan. Syynä se, että en jaksa syödä niin paljon. Ja myös taloudellinen tilanne sanelee. Jälkiruoaksi olen saattanut ottaa teen tai makeaa viiniä.
Ns. hienommassa ravintolassa yleensä tilataan alkuruoka. Silloin olen itsekin tilannut.
Mutta teet miten tykkäät! Jotkut etikettisäännöt ovat täysin turhia. Tietynlaiset ihmiset vain pönkittävät niiden toteuttamisella omaa egoaan.
Jos on tarkoitus istua iltaa vaikkapa ystävien kanssa, niin kuuluu. Jos on vain aikomus aterioida, niin ei.
Olen kyllä tilannut aina alkuruuan. Tarkoitus on tosiaan syödä hyvin ja paljon.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei vatsa vedä yhtä paljon. Siksi tilaan kaksi alkuruokaa, joista toinen on se ”pääruoka”.
Tilaa vaikka kolme jälkiruokaa, jos haluat. Sinä maksat laskun.
Vierailija kirjoitti:
Jos on tarkoitus istua iltaa vaikkapa ystävien kanssa, niin kuuluu. Jos on vain aikomus aterioida, niin ei.
No ei ole ystävienkään illanvietossa mikään pakko ottaa alkuruokaa.
No eiköhän asiakas ole aina oikeassa? Jos ei jaksa syödä, niin tilaa vain pääruoan.
Voihan sitä seurustella muun seurueen kanssa juomalla vaikka vettä tai viiniä sillä aikaa, kun nämä syövät alkuruokansa.
Minä diggaan vain jälkkäristä. Siksi tilaan yleensä vain alkuruoan ja jälkiruoan x 2.
Ehkä silloin on epäkohteliasta, jos joku tarjoaa. Se nimittäin on inhottavaa, kun tuodaan alkuruoat ja yksi kuijottaa tyhjin suin, kun ei halua ottaa.
Jos on rahakysymys niin miksi edes lähtee ravintolaan.
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän asiakas ole aina oikeassa? Jos ei jaksa syödä, niin tilaa vain pääruoan.
Voihan sitä seurustella muun seurueen kanssa juomalla vaikka vettä tai viiniä sillä aikaa, kun nämä syövät alkuruokansa.
Ei ole, muttei tällä olekaan mitään tekemistä sen kanssa haluaako tilata alkuruuan vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei vatsa vedä yhtä paljon. Siksi tilaan kaksi alkuruokaa, joista toinen on se ”pääruoka”.
Tiedäthän, että sitä pääruokaakin voi tilata pienemmän annoksen?
Ei ole koskaan tarvinnut vängätä näistä tarjoilijoiden kanssa, vaan he ottavat tilauksen vastaan ja kysyvät missä järjestyksessä ruokani halua. Esim jos tilaan kaksi alkuruokaa tai otan vaikka kaksi pienempää pääruokaa. Jälkkäreitä en tilaile.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä silloin on epäkohteliasta, jos joku tarjoaa. Se nimittäin on inhottavaa, kun tuodaan alkuruoat ja yksi kuijottaa tyhjin suin, kun ei halua ottaa.
Jos on rahakysymys niin miksi edes lähtee ravintolaan.
Ruokailu on sovittu kuukausi sitten ja on tullut yllätyslasku ja silti haluaa nähdä kavereitaan.
Ei meillä kukaan mitään tuijottele.
Jos kyseessä on kiinteähintainen, etukäteen suunniteltu menu, niin on epäkohteliasta. Monet laadukkaat ravintolat tarjoavat vain menuja, joita ei voi muuttaa.
Ainakin ärsyttävää silloin jos mennään syömään jonkin virallisen tilaisuuden puitteissa ja sitten joku alkaa jättää annoksia välistä.
Jos joudut syöpöttelemään työsi puolesta, koko setti otetaan jos isäntä vie sinut johonkin muualle kuin heseen. Näin se vaan menee.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Nyt tiedän tilata kalleinta, jos joku tarjoaa. Eipä sitten häntä inhota katsella minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedäthän, että sitä pääruokaakin voi tilata pienemmän annoksen?
Varmaan riippuu annoksesta. Jos siihen kuuluu broilerin rintapala, niin haluavatko tehdä siitä vain puolet? Tai lohimedaljongista jättää osa pois? Minä len yrittänyt pyytää pienempiä annoksia, mutta silti ne ovat usein jättiläismäisiä.
(eri vastaaja)
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ärsyttävää silloin jos mennään syömään jonkin virallisen tilaisuuden puitteissa ja sitten joku alkaa jättää annoksia välistä.
Jos joudut syöpöttelemään työsi puolesta, koko setti otetaan jos isäntä vie sinut johonkin muualle kuin heseen. Näin se vaan menee.
että vihaan näitä. Töissä käydään kerran kaksi kuussa syömässä porukalla.
Parit tyypit, kun ei uskalla poiketa linjasta, niin tilaavat kaikki härpäkkeet ja sitten jättävät yli puolet syömättä. Eikä uskalla edes doggybagia ottaa, kun sehän olisi noloa avata suunsa.
Ei!