Jos syö viikon vanhaa makkaraa, lähteekö pilaantumat pois 200c lämmössä?
Kommentit (9)
Minulla taas on menossa juusto, jonka päiväys on 26.8.2021. Oikein hyvältä maistuu, mutta jonkun mielestä varmasti kuolen kun syön sitä.
Söin eilen keitettyjä kananmunia jossa oli päiväys 19.7.
Minne ne lähtis? Ei ne pääse uunista minnekään!
Pilaantuneessa ruoassa ongelma ei ole pelkästään itse bakteerit, ne saattaakin kypsentäessä kuolla, vaan niiden tuottamat hermo myrkyt, jotka ei kuumentaessa häviä, vaan kuormittaa maksaa.
En tiedä kuinka tosissaan näitä kirjoitetaan, että syödään 2-3 kk vanhaa juustoa, pekonia ja kananmunia. Kysyn kuitenkin siltä varalta, että se onkin totta: mikä on tämän pointti? Miksei näitä ruokia voinut syödä aiemmin?
Onko nää nyt jotain vitsejä vai syökö joku oikeasti ikivanhoja ruokia kuoleman uhalla?
Vierailija kirjoitti:
Onko nää nyt jotain vitsejä vai syökö joku oikeasti ikivanhoja ruokia kuoleman uhalla?
No ei kyllä mitään kuolemanvaaraa ole, jos syö viikon vanhaa (jääkaapissa säilytettyä) makkaraa, mikäli kuumentaa hyvin. Korkeintaan ripulin ja vatsakipujen vaara voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Pilaantuneessa ruoassa ongelma ei ole pelkästään itse bakteerit, ne saattaakin kypsentäessä kuolla, vaan niiden tuottamat hermo myrkyt, jotka ei kuumentaessa häviä, vaan kuormittaa maksaa.
Joidenkin homeiden tuottamat myrkyt voivat olla hyvinkin maksatoksisia, mutta bakteerien tuottamat myrkyt aiheuttavat lähinnä pahoinvointia ja suolistovaivoja.
https://www.ruokavirasto.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-elintarvikkeista/el…
Söin tänään 10 päivää vanhaa pekonia. Pannulla ensin paistettu ja sitten oli uunissa 30 min.
Maha ei ole kipeä mutta oudosti pitää ääntä. :D
Söin, koska pekoni näytti ja haisi aivan tuoreelta.