Mieheni on ostanut 7v lapsellemme murha-aiheisen lautapelin (Cluedon), onko ok?
Tyttäremme täyttää pian 7v, ja mieheni kertoi tänään ostaneensa hänelle lahjaksi Cluedon. Siinä kuuluu siis selvittää, että missä on tapahtunut murha, kuka teki sen ja millä välineellä. Saatan olla tiukkapipo, mutta minusta ei ole hyvä juttu, että lapsi pelaa peliä, jossa kuuluu arvuutella mm. sitä, että murhattiinkohan uhri köydellä, pistoolilla vai millä. Ja joo, lautapeli ei ole yhtä paha kuin esim. videopelit joissa tapetaan, mutta tappamisaiheinen peli yhtä lailla ja sellaiset eivät mielestäni ole hyväksi tuon ikäisille. Olen itse tuota peliä joskus pelannut, ja mielestäni se sopii ehkä 10-vuotiaille ja siitä ylöspäin.
Saatiin tästä miehen kanssa pieni riitakin aikaiseksi, kun haukuin hänen ostamansa lahjan ja kielsin antamasta sitä. Miehestä lahja on täysin ok ja hyvä. Haluaisin nyt ulkopuolisen mielipiteitä, kumpi tässä ajattelee oudosti, mies vai minä?
Kommentit (95)
Siis onko ap sun lapsi jotenkin jälkeenjäänyt, vai mitä pelkäät? Oliko se kuitenkin 7 v+ Osaako lukea?
Tietty jos omn jotenkin erityislapsi ja pelkotiloja, ei käy edes Kimble.
Äitini oli hyvin samantyylinen kuin ap,. Emme ole enää missään tekemisissä ja olen ahtomattakin edeleen hieman katkera tynnyrilapsuudesta
minka murhan sina ap olet itse jo aloittanut? varmaa on etta jonain paivana jalkikasvusi on vainaa, kuollut, ilmat pihalla you name it. NOIN ei kavisi jos et olisi ajattelemattomasti nussinut ilman ehkaisya.
Kyllä meidän 6v (joka täyttää pian 7) ahdistuu selvästi jos joku puhuu tappamisesta, murhasta, kuolemasta. Alkaa miettiä ja pelätä että sattuu omalle perheelle.
Ei siis mielestäni ole hyvä että peli käsittelee sitä aihetta. Miten ois vaikka "arvaa kuka" tuossa iässä mieluummin? Vähän myöhemmin sitten se cluedo, kun on lapsen maailmankuva vähän kehittyneempi. Meillä ainakaan ei vielä tajua miten iso kokonaisuus maailma on ja että kaikki paha ei ole meidän oma murhe tai ihan nurkan takana...
Meillä on ko. peli. Kuopus ei pienempänä halunnut pelata sitä, joten hänen ei ole tarvinnut. Keskimmäinen ei sen sijaan ole siitä ahdistunut.
84 lisää että meidän poika on siis vielä eskarissa. Varmaan koulu tekee sit parissa vuodessa tuon maailmankuvan kasvun. En osaa sanoa joko sitten ekaluokkalainen ajattelee eri tavoin, mutta eiks pian (=tammikuussa?) 7v täyttävä ole vielä eskari, ja siis kovin pieni lapsi vielä.
Cluedossa on samaa tunnelmaa kuin Agatha Christien murhamysteereissä. Ei niitäkään kukaan ota tosissaan, että heräisi murhanhimo. Pelin pointti on ongelman ratkaisu.
Siis miten viitsit hermostua miehellesi siitä, että hän on ostanut lapselle lautapelin lahjaksi? Siis lautapelin, haloo.
Pelasin myös tuon ikäisenä cluedoa.
Cluedohan on ihan mahtava! Kehittää ongelmanratkaisutaitoja ja päättelykykyä. Siinähän ei suinkaan tehdä murhaa, vaan koitetaan selvittää sitä. Mitään raakaa koko pelissä ei ole.
Ei 7v siitä mitään tajua eikä osaa pelata, turha ostos
Onneksi miehesi ei ostanut Monopolia. Tiedä häntä millainen sydämetön pörssihai lapsestanne sitten kasvaisi.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 22:07"]
Onneksi miehesi ei ostanut Monopolia. Tiedä häntä millainen sydämetön pörssihai lapsestanne sitten kasvaisi.
[/quote]
Tai Kimbleä, kannibaalihan siitä olisi tullut. "Mä syön sun nappulan..."
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 22:07"]Onneksi miehesi ei ostanut Monopolia. Tiedä häntä millainen sydämetön pörssihai lapsestanne sitten kasvaisi.
[/quote]
:DD
Eikö tosiaan kaupasta löytynyt mitään muuta ongelmanratkaisutaitoja kehittävää peliä kuin murhapeli? Vaikea uskoa.
Olet oikeassa! Se ei sovi lapsille! Itse kerran olin jo tuo peli kädessä mutta en ostanut.
Pelata nyt murhapeliä!!
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 21:27"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 21:19"]Miten sekaisin jotkut voikaan olla että vetää herneen nenäänsä jostain Cluedosta. Ihan 100 % varma juttu, ettei se tyttäresi siitä traumatisoidu. Ikäraja siinä toki on 8+, mutta tuskin ovat pelänneet pumpulilapsesi järkytyksiä sitä laatiessaan.
[/quote]
Ai siinä on ikärajana 8+? Eli olin sittenkin oikeassa sen sopimattomuudesta 7-vuotiaalle. -ap
[/quote]
Ikärajat on sen mukaan (lautapeleissä), keille peli on miellekäs. Cluedo ei ole mikään Afrikan tähti tai domino. Siinä pitää miettiä.
Miettikääs shakkia. Valtavan anarkistinen peli kun kuningas pitää tappaa
Tämän ketjun perusteella voin todeta, että lapsemme on nero. Pelasi jo 5-6 -vuotiaana Cluedoa sujuvasti perheen kanssa. Tai hups ehkä hänestä tuleekin murhaaja.