Selittäkää minulle tämä oi korkeakoulutetut
Olen itse tradenomi-nainen. Olen tehnyt koko urani ajan töitä aika lailla. Ja pyrkinyt ahkeruudella ja tietyllä nöyryydellä myös eteenpäin. En ole mikään kyynärpäätaktikko. Olen tarttunut mahdollisuuksiin ja vaikka välillä on pelottanut selviänkö, niin menestystä on tullut. Olen hyvä työssäni ja saavuttanut jo aikaa sitten ihan näyttävän aseman ja sen mukaisen palkan. Olen naimisissa miehen kanssa, jonka perhe arvostaa kovasti korkeaa koulutusta. Selvää on, että minä en ole ollut siinä mittapuussa heille yhtään mitään koko avioliittomme aikana, vaikka silti olen tehnyt koko ajan samaa työtä kuin kanssani saman ikäiset KTM-tutkinnon omaavat. Tämä alempiarvoisuuteni on tuotu tosiaan aika selvästi esiin. Koko avioliiton aikana olen jatkanut urallani etenemistä ja yltänyt myös työni ulkopuolella saavutuksiin, jota yleisesti kunnioitetaan. Näitä asioita mitätöidään tai ei vain mitenkään huomioida vaihtelevin tavoin. Olen myös muuten ihan esiteltäävää sorttia, eli osaan käyttäytyä, keskustella yms. seurassa kui seurassa. Ystäväpiiriini kuuluu mielestäni vain älykäitä ja menestyneitä ihmisiä, josta suurin osa taitaa olla myös korkeasti koulutettuja. Ystäviäni en ole kyllä valinnut ulkosin kriteerein.
Tiedän, että tämä on vain keino pitää minut lestissäni. Olen tottunut asiaan, ja tavallaan tämä huvittaakin. Mutta onko jotain mitä minä en ehkä ihan oikeasti tajua huonommuudestani?! Mikä on se asia mitä yliopistossa opetetaan, joka minusta paistaisi päivänselvästi, jokin mistä minulla ei olisi näyttöä? Tämä on vilpitön kysymys. Toki ymmärrän, että olen vain omalla alallani menestynyt, ja maailmassa on niin paljon mitä en tiedä, mutta mikä olisi se sivistyaukko, joka olisi paikattu, jos olisin suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon? Ja tämä ei siis ole ns. provo. Kysyn täältä, kun en saa muualta vastausta. Ehkä siksi, ettei kukaan kehtaa minulle suoraankaan sanoa ;)
Kommentit (50)
Miksi fiksuna naisena olet valinnut kusipäisen miehen joka antaa noin tapahtua?
Voi voi sentään. oletko yliherkkä ja huomaat arvostelua sielläkin, missä sitä ei ole...Onneksi olen jo sen verran vanha, että olen oivaltanut, ettei muiden sanomisilla ole suurtakaan väliä ja itse elää omaa elämäänsä ja viittaa kintaalla muiden arvostelulle. Muutama hyvä ystävä auttaa kylläkin ja ota paikkasi, ole oma itsesi:)
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 19:37"]
Miksi fiksuna naisena olet valinnut kusipäisen miehen joka antaa noin tapahtua?
[/quote]
Seurusteluaikamme ei ollut riittävän pitkä. Tämä ilmeni vasta myöhemmin. Kyllä miehenikin tämän on välillä huomannut, mutta niihin on vaikea puuttuakin. Varsinkin kun nämä dissaukset ja letkautukset tapahtuu pääasiassa kun mieheni ei ole kuulemassa...
Kuulostaa että sinulla itselläsi on alemmuudentunne koulutuksestasi. Ei se oikeasti ole noin tärkeää.
Jos sulla on hyvä ura, niin miksi välität lapsellisista kommenteista?
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 19:43"]
Voi voi sentään. oletko yliherkkä ja huomaat arvostelua sielläkin, missä sitä ei ole...Onneksi olen jo sen verran vanha, että olen oivaltanut, ettei muiden sanomisilla ole suurtakaan väliä ja itse elää omaa elämäänsä ja viittaa kintaalla muiden arvostelulle. Muutama hyvä ystävä auttaa kylläkin ja ota paikkasi, ole oma itsesi:)
[/quote]
kyllä nämä saamani kommentit on sen verran suoraa ja väärääkin, että väärinkäsityksestä ei ole kyse. Kuten kirjoitinkin, se nykyään enemmän huvittaa. Jos luet vielä alkuperäisen kysymykseni, niin huomaat ehkä varsinaisen pointtini?
Ehkä minulla akateemisesti koulutetulla on sydämen sivistystä, joka sinulta näyttää puuttuvan. En ole koskaan valikoinut ystävikseni älykkäitä ja menestyneitä ihmisiä, vaan aitoja ihmisiä puutteineen, vahvuuksineen, iloineen ja suruineen olivatpa he sitten lopettaneet koulunkäyntinsä peruskouluun tai tehneet väitöskirjankin. Ehkä sinulta ei puutukkaan sitä maisterin tutkintoa vaan ihan jotain muuta? Itsetutkiskelun paikka vaikka vuodelle 2015.
Kuule, sinä olet hyvä sellaisena kuin olet suvullesikin. Jos tunnet, että et ole tarpeeksi hyvä, vika ei todennäköisesti liity persoonallisuuteesi, koulutukseesi, sukutaustaasi, tahtoosi tai haluusi, sinulla vain on alentuvaisesti suhtautuvia ihmisiä ympärilläsi. Älä anna sen häiritä, heidän henkinen kasvunsa on keskeneräistä (kuten meillä kaikilla). Toiset ovat suvaitsevaisuuden ja ihmisyyden oppimisessa parempia kuin toiset.
En ruinaa tässä mitään ja olen hyväksynyt tilanteen. Kohdistakaa huomio kysymykseen. Kysyin, mitä aluetta en mahdollisesti osaa/tiedä/ymmärrä, siitä syystä, että ylempää korkeakoulututkintoa ei ole?
Oi ap, ei kyse ole sivistyksestä tai koulutuksen puutteesta -- tuollaisille ihmisille merkitsee vain tittelit.
Appivanhempasi ovat ihmisiä, jotka elävät menneessä maailmassa, jossa "maisteri sitä ja tätä" oli jotain merkittävää. He eivät tiedä tutkinnonuudistuksistakaan eli eivät tajua ammattikorkeakouluista mitään.
Koulutuksessa amk:n ja yliopiston välillä on tietysti eroa, muutenhan jaolla ei ole merkitystä. Mutta ero liittyy vain koulutukseen ja opetusohjelmaan, ei yliopistossa opeteta ketään käyttäytymään moukkamaisesti kuten appivanhempasi.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 19:49"]
Ehkä minulla akateemisesti koulutetulla on sydämen sivistystä, joka sinulta näyttää puuttuvan. En ole koskaan valikoinut ystävikseni älykkäitä ja menestyneitä ihmisiä, vaan aitoja ihmisiä puutteineen, vahvuuksineen, iloineen ja suruineen olivatpa he sitten lopettaneet koulunkäyntinsä peruskouluun tai tehneet väitöskirjankin. Ehkä sinulta ei puutukkaan sitä maisterin tutkintoa vaan ihan jotain muuta? Itsetutkiskelun paikka vaikka vuodelle 2015.
[/quote]
öh, luitko viestiäni kunnolla? Nimenomaan kirjoitin, etten valitse ystäviäni ulkoisin perustein.
Merkonomi, tradenoimi, ekonomi, ihan sama. Kauppatieteiden koulutus on muutenkin semmoista pelleilyä että on pikemminkin oppilaasta kiinni mitä oppilas on valmistuessaan sattunut oppimaan.
Ja sinä fiksuna korkeakoulutettuna teit täysin perustellun yleistyksen siitä, että kaikki yliopisto-opiskelijat ajattelevat samalla tavalla ammattikorkeasta valmistuneista?
Voi hyvää päivää taas.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 19:53"]
En ruinaa tässä mitään ja olen hyväksynyt tilanteen. Kohdistakaa huomio kysymykseen. Kysyin, mitä aluetta en mahdollisesti osaa/tiedä/ymmärrä, siitä syystä, että ylempää korkeakoulututkintoa ei ole?
[/quote]
Ehkäpä se onkin juuri syy, että sellaista osa-aluetta ei ole, mutta ihmisenä et ole kaikkien kanssa samalla viivalla. Sen kertoo jo pelkästään lausahduksesi, että kaikki ystäväsi ovat älykkäitä ja menestyneitä ihmisiä...
Olen sen verran vuosia kerännyt, että moisista en enää välitä. Tiedän kyllä miltä se tuntuu. Kun seuraava kommentti tulee, niin kysy suoraan mitä sitten pitäisi tehdä; mitä kommentoija ehdottaisi. Pidä juttu huumoritasolla, älä nosta riitaa. Tee sama juttu kerta toisensa jälkeen. Jos huomauttelija on iäkäs, niin käy ystävälliseen lähitaisteluun. Kerro mitä tunnet, ja haasta hänet piiiiiitkään keskusteluun, ja kuuntele häntä ja hänen historiaansa. Saatat löytää helmen omaan elämääsi.
No, appivanhempasi eivät vain tykkää sinusta. Ovat huomanneet että olet hieman herkkä koulutuksestasi joten iskevät siihen. Asialla ei ole mitään tekemistä yliopistokoulutuksen kanssa.
Erohan on vain hieman laajemmat ja teoreettisemmat opinnot. That's it.