Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lääkäri kieltäytyä tekemästä lähetettä gynelle?

Vierailija
23.10.2021 |

Siis näköjään voi, mutta saako?
Olen 26 vuotias, sattuneista syistä en ole koskaan harrastanut seksiä ja näin ollen raskauskaan ei ole relevantti aihe elämässäni; kuitenkin minulla on ollut kipuja ja suvussa on yleistä kohdun vaikeat lihaskasvaimet. Kysyin taannoin lähetettä perustarkastukseen, koska haluisin lähinnä tietää että missä mennään. Lääkäri kuitenki sanoi, ettei aiemmin mainituista syistä mulla oo asiaa gynelle, sillä siellä kuulemma hoidetaan seksiin ja raskauteen liittyviä asioita, ja koska en ole aiemmin myöskään gynen perustarkastuksessa käynyt, ei mulla ole sille näin myöhään enää tarvetta, joten lähetettä hän ei tee. Tää ei kuulosta musta oikeelta, mut en tiedä aiheesta tarpeeks oikein sanookseni vastaan tms.

Onko tää ihan yleinen käytäntö, ja jos on, niin missä vaiheessa gynekologille sitten voi pyytää lähetettä? Vai kuuluuko asia jollekin muulle taholle? (yksityiset ei oo vaihtoehto, oon köyhä lol)

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveyskeskuksessa yleislääkärin tekee tavalliset gynetutkimukset. Gynekologille eli sen alan erikoislääkärille lähetetään vain hankalammat tapaukset, joita ei terkkarissa osata hoitaa. Yksityisesti voi toki hakeutua omalla rahalla suoraan gynelle, kuten moni tekeekin. Mutta lähetettä ei siis ole pakko tehdä ellei sille ole aihetta. Terveyskeskuslääkäri voi tehdä sinulle perustarkastuksen, mutta niitä ei tehdä ihan muuten vaan, ellei ole jotain tarvetta tehdä.

Kyllä meillä ainakin gyne tekee oman osaamisalansa perustutkimukset ja tarkastukset. Ei mennä yleislääkärin kautta, vaan aika varataan suoraan gynelle. Olisiko kuntakohtaisia eroja? Helsingissä ei ole ikinä yleislääkäri tehnyt minulle gynetarkastusta.

Et taatusti pysty itse varaamaan aikaa suoraan erikoissairaanhoitoon eli gynelle.

Olen soittanut terveyskeskukseen, ja lähete tehty aina suoraan gynelle. Esim. pilllerireseptin uusimisen yhteydessä on usein haluttu että gyne tekee tarkastuksen. Samoin rinnassa olleen kyhmyn tsekkasi suoraan gynekologi. Mikä siinä on outoa? Ei terveyskeskuksen gynellä käynti ole mitään erikoissairaanhoitoa.

Ei ole yleistä, että terkkarissa on gynejä töissä ja että gynelle pääsisi suoraan. Meillä päin ainakaan ei ole niin, eikä niissä parissa muussa kaupungissa, joissa aiemmin asuin. Missä päin on noin?

Vierailija
22/60 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveyskeskuksessa yleislääkärin tekee tavalliset gynetutkimukset. Gynekologille eli sen alan erikoislääkärille lähetetään vain hankalammat tapaukset, joita ei terkkarissa osata hoitaa. Yksityisesti voi toki hakeutua omalla rahalla suoraan gynelle, kuten moni tekeekin. Mutta lähetettä ei siis ole pakko tehdä ellei sille ole aihetta. Terveyskeskuslääkäri voi tehdä sinulle perustarkastuksen, mutta niitä ei tehdä ihan muuten vaan, ellei ole jotain tarvetta tehdä.

Kyllä meillä ainakin gyne tekee oman osaamisalansa perustutkimukset ja tarkastukset. Ei mennä yleislääkärin kautta, vaan aika varataan suoraan gynelle. Olisiko kuntakohtaisia eroja? Helsingissä ei ole ikinä yleislääkäri tehnyt minulle gynetarkastusta.

Et taatusti pysty itse varaamaan aikaa suoraan erikoissairaanhoitoon eli gynelle.

Olen soittanut terveyskeskukseen, ja lähete tehty aina suoraan gynelle. Esim. pilllerireseptin uusimisen yhteydessä on usein haluttu että gyne tekee tarkastuksen. Samoin rinnassa olleen kyhmyn tsekkasi suoraan gynekologi. Mikä siinä on outoa? Ei terveyskeskuksen gynellä käynti ole mitään erikoissairaanhoitoa.

Ei ole yleistä, että terkkarissa on gynejä töissä ja että gynelle pääsisi suoraan. Meillä päin ainakaan ei ole niin, eikä niissä parissa muussa kaupungissa, joissa aiemmin asuin. Missä päin on noin?

Ei missään, voivat lähettää muusta syystä suoraan jos on esimerkiksi sairaushistoriaa tai jonoa niin paljon että on pakko käyttää ostopalvelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mainitsin toki kivuista ja sukurasitteista, ne olivatkin asiat joiden takia sinne lääkäriin alunperin hakeuduin. Jäin tosin sitä miettimään, että onko jatkuvat alavatsakivut kuitenkin yleinen ja harmiton juttu, varsinki jos suvussa on muutenki jo aihealueen ongelmia, ja sen takii niihin ei tarviis reagoida?

-AP

Itselläni terveyskeskuslääkäri teki ensin gyne tutkimuksen ja sen jälkeen lähetteen. Varoitti myös, että voi olla ettei erikoissairaanhoitipuoli ota minua vastaan ja voin sitten tulla uudestaan terveyskeskukseen. Pääsin gynelle ja aivani selvisi ja vaatii jatkuvaa hoitoa. Hoito ei kuitenkaan jatkuu erikoissairaanhoidossa vaan joko terveyskeskuksessa tai sitten menen yksityiselle ja pyydän sellaisen gynen jolla on kokemusta sairaudestani.

Vierailija
24/60 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gynelle ei saa lähetettä mutta sitten kun jotain löytyy tutkimuksissa, saa kuulla veetuilua siitä ettei ole käynyt "säännöllisesti" gynekologilla. Ihan kuin kaikilla olisi muka varaa juosta yksityislääkäreillä.

Tee kuten minä, liioittele oireitasi tai keksi pokkana pari oiretta, joita yleislääkäri ei voi tarkistaa. Niin minulla löytyi pari isoa kasvainta, kun pelkkä paineentunne tuskin olisi johtanut lähetteeseen.

Aiemmin olen joutunut käymään päivystyksessä kun oli onneksi välillä niin kovia kipuja ja sitä kautta löytyi kystia, kun omalääkäri oli sellainen, joka ei tehnyt lähetettä koskaan edes verikokeeseen, vaikka minulla on diagnoosi sairaudesta, jonka takia olisi pitänyt ottaa verikoe kerran vuodessa.

Vierailija
25/60 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla perus terveysaseman lääkäri teki gynetutkimuksen koska on ollut kipuja 2. koronarokotteen jälkeen (menkat meni sekaisin), mutta mulla onkin kysta munasarjoissa. Lääkäri tyyliin leimasi rokotevastaiseksi mutta työnsi kuitenkin lähetteen gynelle kun ei kuitenkaan kykenyt sanomaan olisiko kysta kasvanut ja mahdollisesti kääntynyt munasarjassa. Pitää työntää aina näitä pahin skenaario juttuja tai muuta kummallista että saisi hoitoa. Hei, jos oot nuori (alle 30v) niin voit yrittää sitäkin kautta että olet ajatellut tätä seksielämääsi nyt (ei lääkärin tarvitse tietää vaikka kyse olisi vaan oman kivan harrastuksesta) ja sinua mietityttää oikea ehkäisykeino, kun sinulla on ollut kipuja pelkästään jo masturboinnissa, kohdun alueilla. Sen jälkeen pääset automaattisesti kuule gynelle. :D Tosin sano että olet kiinnostunut pillereistä mutta älä sitten lunasta reseptiä jos ei oo tarve, sepität sitten erosta. :D

Vierailija
26/60 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle lääkäri kieltäytyi tekemästä lähetettä tilanteessa jossa minulla oli diagnosoimaton kivulias endometrioma, diagnosoimaton kivulias umpilisäkkeentulehdus, diagnosoimaton struuma, diagnosoimaton kilpirauhasen liikatoiminta ja diagnosoimaton Hortonin syndrooma. Hän suositteli avun hakemista mielenterveyspalveluista. Sen puolen ongelmaa ei ollut mutta nämä diagnoosit tehtiin sittemmin pahasti myöhässä. Lääkärit ovat erehtyväisiä nääs…

Vierailija
27/60 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gynelle ei saa lähetettä mutta sitten kun jotain löytyy tutkimuksissa, saa kuulla veetuilua siitä ettei ole käynyt "säännöllisesti" gynekologilla. Ihan kuin kaikilla olisi muka varaa juosta yksityislääkäreillä.

Tee kuten minä, liioittele oireitasi tai keksi pokkana pari oiretta, joita yleislääkäri ei voi tarkistaa. Niin minulla löytyi pari isoa kasvainta, kun pelkkä paineentunne tuskin olisi johtanut lähetteeseen.

Aiemmin olen joutunut käymään päivystyksessä kun oli onneksi välillä niin kovia kipuja ja sitä kautta löytyi kystia, kun omalääkäri oli sellainen, joka ei tehnyt lähetettä koskaan edes verikokeeseen, vaikka minulla on diagnoosi sairaudesta, jonka takia olisi pitänyt ottaa verikoe kerran vuodessa.

Missä kohtaa sinulla oli tuota paineen tunnetta, jos saan udella? Kysyn koska itsellä ollut jo pitkään alavatsassa vähän kuin toisen munasarjan kohdalla pientä kipua tai ehkä pikemminkin juuri paineen tunnetta, jolle ei löytynyt syytä kun lääkäri teki gynekologisen tutkimuksen. Sain lähetteen vatsan ultraääneen mutta tyhmänä en uskaltanut mennä ennen kuin lähete umpeutui, ahdisti niin paljon... Lääkäri oli sitä mieltä ettei kyseessä voi olla kysta, mutta ei keksinyt oikein mitään muutakaan selitystä. Ei tuntunut olevan kovin huolissaan muutenkaan. Näitä outoja kipuja on välillä ylemmässäkin kohtaa vatsaa, mutta aina hyvin tarkasti vain tietyissä samoissa pisteissä. Itseäni ahdistaa ajatella, jos kyseessä onkin joku kasvain joku on saanut levitä rauhassa jo pitkään.

Voikohan tuollaista lähetettä saada voimaan uudestaan soittamalla terveyskeskukseen, vai pitääkö mennä uudestaan lääkärin vastaanotolle?

Vierailija
28/60 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Ja varaudu siihen että ennen gynelle menoa pääset antamaan testit mahdollisesta seksitaudista. :D :D

Vierailija
29/60 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on vasemmassa munasarjassa 4cm:n kysta, menkkojen lähestyessä tuntuu aina painetta vasemmalla puolella käden levyisellä mitalla alavatsan alueella. Kun menee kyyryyn, tuntuu kuin mahassa olisi sikiö. Jos kipu on voimakasta ja sellaista että oksettaa niin usein munasarjat ovat voineet kiertyä. Yli 5cm:n kokoiset kystat yleensä leikataan pois koska niissä on riski että muuttuvat huonolaatuiksi syöviksi tms. Kystat kannattaa tutkituttaa säännöllisesti. 

Vierailija
30/60 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pilleriuusinta ja rintakyhmyn tutkiminen on kyllä yleislääkärille peruskauraa. Verorahojen tuhlausta ohjata näitä gynelle

Vierailija
31/60 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on kohdun VAIKEA lihaskasvain?

Vierailija
32/60 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleisesti gynekäynnit maksetaan itse yksityisellä tai maksatetaan työterveydessä, tiedä sitten kuinka moni käy terveyskeskuslääkärillä tutkituttamassa, mutta sinne sitten jos ei ole mahdollisuutta yksityiselle, terveyskeskuslääkäri osaa tehdä perustutkimuksen. 

Ei ole ollenkaan yleistä, että työterveys korvaisi gynen. Ainakin pitää ehdottomasti ensin varmistaa asia.

Työterveyden kautta haetaan lähete gynelle.

Ei nekään mihinkään varmuuden vuoksi tarkastukseen voi lähettää. Erikoissairaanhoidossa on ihan samanlaiset kriteerit lähetteen hyväksymiseen riippumatta siitä, onko lähettää terkkarilääkäri vai yksityinen.

Vierailija
33/60 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tk-lääkäri oli kirjannut, että jatkonönnönnööt gynekologin vo:lla. Mutta mitään lähetettä ei ollut tehnyt, joten oletin, ettei ole tapana, vaan on mentävä yksityiselle, jos kykenee. En ole kyennyt, koska olen köyhä.

Saako kukaan tk:sta lähetettä mihinkään??

Vierailija
34/60 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on kohdun VAIKEA lihaskasvain?

oletettavasti sellainen, joka on riittävän iso aiheuttaakseen jatkuvaa haittaa tai sellainen joka on muutoin hankalassa paikassa ja esim painaa jotain. osa kohdun lihaskasvaimista voi johtaa kohdunpoistoon

Vierailija
35/60 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkinen sektoori ei vain huvin vuoksi anna lähetettä erikois sairan hoitoon. Kerää tyhijä pantti puloja tölkkejä,sääst rahat.Pääset vuodessa niillä samilla rahoilla yksityispuolen gynegolookille.Jos jotain vikaa ,kirjoita läheteen juklkisen puolen naistentautien sairaalan plk.Tai tauti kuin tauti jos oikeaasti on,taudin mukaisesti sen sektorin julkinen sairaalan plk.Jätät vaan maksuliset TV kanavat pois. Siirtyy älypuhelimesta,tavaliseen kännykään .Jos tarvii nettiä,varaat ilmasen vuoron kirjastosta tai menee asukastalojen ilmanen netti. Lopeta turha soppailu ja kampajalla käynit,kuin risteilyt,lomailut,Säätää rahaa! Jos piletät,nekin pois.Jo alkaa löytyy omaan terveyteen rahaa. Omat valinnat sen ratkaisee,mihin rahasi laitat?

Vierailija
36/60 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, mä tiedän, mutta ap ei taida tietää

Vierailija
37/60 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pilleriuusinta ja rintakyhmyn tutkiminen on kyllä yleislääkärille peruskauraa. Verorahojen tuhlausta ohjata näitä gynelle

Joissain terveyskeskuksissa on töissä myös erikoislääkäreitä. On meidänkin neuvolassa yksi gyne ja kaksi lastenlääkäriä. Toki nämä yleensä keskittyy oman alan erityisosaamista vaativiin juttuihin, en tiedä miksi gyne uusisi pillerireseptin. Ehkä sattumalta ollut joku ehkäisyneuvolan gyneaika vapaana, kun joku on perunut esim. kierukan laiton?

Minustakin kuulostaa kyllä oudolta, että jokaisen pikkujutunkin pääsisi aina hoitamaan erikoislääkärillä. Erityistä rahan tuhlausta se ei kyllä välttämättä olisi, ei gyne yleensä saa siellä terkkarissa sen suurempaa palkkaa kuin yleislääketieteen erikoislääkärikään.

-eri

Vierailija
38/60 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeestiko ei ole varaa maksaa jotain satkua käydäkseen yksityisellä? Miksi jonkun hörhön pitäisi päästä kunnalliseen hoitoon omien hörhökuvitelmien takia? Et sä mihinkään kyoomaan kuole, tuskin edes ton ikäisellä sellaista on, ainakaan isoa.

Vierailija
39/60 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitäpaitsi rintakyhmyn arviointi ei edes ole gynekologin erityisosaamisaluetta vaan kirurgin.

Vierailija
40/60 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joissain terveyskeskuksissa on töissä myös erikoislääkäreitä. On meidänkin neuvolassa yksi gyne ja kaksi lastenlääkäriä. Toki nämä yleensä keskittyy oman alan erityisosaamista vaativiin juttuihin, en tiedä miksi gyne uusisi pillerireseptin. Ehkä sattumalta ollut joku ehkäisyneuvolan gyneaika vapaana, kun joku on perunut esim. kierukan laiton?

Minustakin kuulostaa kyllä oudolta, että jokaisen pikkujutunkin pääsisi aina hoitamaan erikoislääkärillä. Erityistä rahan tuhlausta se ei kyllä välttämättä olisi, ei gyne yleensä saa siellä terkkarissa sen suurempaa palkkaa kuin yleislääketieteen erikoislääkärikään.

-eri

Tai olettanut että lääkäri ollut gyne, jos saanut ajan terveyskeskuksesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan