Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lääkäri kieltäytyä tekemästä lähetettä gynelle?

Vierailija
23.10.2021 |

Siis näköjään voi, mutta saako?
Olen 26 vuotias, sattuneista syistä en ole koskaan harrastanut seksiä ja näin ollen raskauskaan ei ole relevantti aihe elämässäni; kuitenkin minulla on ollut kipuja ja suvussa on yleistä kohdun vaikeat lihaskasvaimet. Kysyin taannoin lähetettä perustarkastukseen, koska haluisin lähinnä tietää että missä mennään. Lääkäri kuitenki sanoi, ettei aiemmin mainituista syistä mulla oo asiaa gynelle, sillä siellä kuulemma hoidetaan seksiin ja raskauteen liittyviä asioita, ja koska en ole aiemmin myöskään gynen perustarkastuksessa käynyt, ei mulla ole sille näin myöhään enää tarvetta, joten lähetettä hän ei tee. Tää ei kuulosta musta oikeelta, mut en tiedä aiheesta tarpeeks oikein sanookseni vastaan tms.

Onko tää ihan yleinen käytäntö, ja jos on, niin missä vaiheessa gynekologille sitten voi pyytää lähetettä? Vai kuuluuko asia jollekin muulle taholle? (yksityiset ei oo vaihtoehto, oon köyhä lol)

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysitkö siis lähetettä gynekologisten kipujen takia vai katsoaksesi missä mennään? Jos olet ilmaissut itseäsi jälkimmäisellä tavalla, lääkäri ei tietenkään kirjoita lähetettä. Erikoissairaanhoidossa käydään, jos on tarvetta.

Vierailija
2/60 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoissairaanhoitoon ei saa lähetettä varmuuden vuoksi. Jos tk lääkäri lähetteen tekisi niin lähete tulisi bumerangina takaisin ja esimieheltä tiukka puhuttelu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskuksessa yleislääkärin tekee tavalliset gynetutkimukset. Gynekologille eli sen alan erikoislääkärille lähetetään vain hankalammat tapaukset, joita ei terkkarissa osata hoitaa. Yksityisesti voi toki hakeutua omalla rahalla suoraan gynelle, kuten moni tekeekin. Mutta lähetettä ei siis ole pakko tehdä ellei sille ole aihetta. Terveyskeskuslääkäri voi tehdä sinulle perustarkastuksen, mutta niitä ei tehdä ihan muuten vaan, ellei ole jotain tarvetta tehdä.

Vierailija
4/60 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoissairaanhoitoon ei saa lähetettä varmuuden vuoksi. Jos tk lääkäri lähetteen tekisi niin lähete tulisi bumerangina takaisin ja esimieheltä tiukka puhuttelu.

Juuri noin. Suosittelen, ap, että hakeudut yksityiselle, jos asia vaivaa sinua.

Vierailija
5/60 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis jos sinulla on kipuja, sinut pitäisi tutkia siellä terveyskeskuksessa. Sanoitkohan selvästi noista kivuista? Vai pyysitkö vaan lähetettä "missä mennään" -perustelulla? Jos sinulla on kipuja, joiden epäilet olevan gynevaivoja, varaa uusi aika terveyskeskuslääkärille. t nro 4

Vierailija
6/60 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella puolella on juuri tuollaista. Yksityiseltä saat erikoislääkäriajan samalle päivälle.

Vierailija
7/60 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti gynekäynnit maksetaan itse yksityisellä tai maksatetaan työterveydessä, tiedä sitten kuinka moni käy terveyskeskuslääkärillä tutkituttamassa, mutta sinne sitten jos ei ole mahdollisuutta yksityiselle, terveyskeskuslääkäri osaa tehdä perustutkimuksen. 

Vierailija
8/60 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleisesti gynekäynnit maksetaan itse yksityisellä tai maksatetaan työterveydessä, tiedä sitten kuinka moni käy terveyskeskuslääkärillä tutkituttamassa, mutta sinne sitten jos ei ole mahdollisuutta yksityiselle, terveyskeskuslääkäri osaa tehdä perustutkimuksen. 

Ei ole ollenkaan yleistä, että työterveys korvaisi gynen. Ainakin pitää ehdottomasti ensin varmistaa asia.

Vierailija
9/60 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ollenkaan yleistä, että työterveys korvaisi gynen. Ainakin pitää ehdottomasti ensin varmistaa asia.

Työterveyden kautta haetaan lähete gynelle.

Vierailija
10/60 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa itse aika suoraan gynelle esim mehiläinen tms kautta. Maksaa mutta pääset pinteestä ja kela korvaa yleensä osan.,

Vierailija
11/60 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mainitsin toki kivuista ja sukurasitteista, ne olivatkin asiat joiden takia sinne lääkäriin alunperin hakeuduin. Jäin tosin sitä miettimään, että onko jatkuvat alavatsakivut kuitenkin yleinen ja harmiton juttu, varsinki jos suvussa on muutenki jo aihealueen ongelmia, ja sen takii niihin ei tarviis reagoida?

-AP

Vierailija
12/60 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset varaa yksityiselle gynelle aikaa, siellä voidaan tehdä noita varmuuden vuoksi tsekkauksia.

Vierailija
13/60 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveyskeskuksessa yleislääkärin tekee tavalliset gynetutkimukset. Gynekologille eli sen alan erikoislääkärille lähetetään vain hankalammat tapaukset, joita ei terkkarissa osata hoitaa. Yksityisesti voi toki hakeutua omalla rahalla suoraan gynelle, kuten moni tekeekin. Mutta lähetettä ei siis ole pakko tehdä ellei sille ole aihetta. Terveyskeskuslääkäri voi tehdä sinulle perustarkastuksen, mutta niitä ei tehdä ihan muuten vaan, ellei ole jotain tarvetta tehdä.

Kyllä meillä ainakin gyne tekee oman osaamisalansa perustutkimukset ja tarkastukset. Ei mennä yleislääkärin kautta, vaan aika varataan suoraan gynelle. Olisiko kuntakohtaisia eroja? Helsingissä ei ole ikinä yleislääkäri tehnyt minulle gynetarkastusta.

Vierailija
14/60 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä ainakin gyne tekee oman osaamisalansa perustutkimukset ja tarkastukset. Ei mennä yleislääkärin kautta, vaan aika varataan suoraan gynelle. Olisiko kuntakohtaisia eroja? Helsingissä ei ole ikinä yleislääkäri tehnyt minulle gynetarkastusta.

Et taatusti pysty itse varaamaan aikaa suoraan erikoissairaanhoitoon eli gynelle.

Vierailija
15/60 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset varaa yksityiselle gynelle aikaa, siellä voidaan tehdä noita varmuuden vuoksi tsekkauksia.

Eihän se ole mikään "varmuuden vuoksi" kun ap kertoi että hänellä on oireita. Sellaiset kuuluu tutkia.

Vierailija
16/60 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekee kun vain menet vastaanotolle ja esität asian, voi määrätä perusreseptin.

Vierailija
17/60 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taatusti pysty itse varaamaan aikaa suoraan erikoissairaanhoitoon eli gynelle.

Olen soittanut terveyskeskukseen, ja lähete tehty aina suoraan gynelle. Esim. pilllerireseptin uusimisen yhteydessä on usein haluttu että gyne tekee tarkastuksen. Samoin rinnassa olleen kyhmyn tsekkasi suoraan gynekologi. Mikä siinä on outoa? Ei terveyskeskuksen gynellä käynti ole mitään erikoissairaanhoitoa.

Vierailija
18/60 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekee kun vain menet vastaanotolle ja esität asian, voi määrätä perusreseptin.

Olen käynyt ihan perustarkastuksissa, joista ei tule mitään reseptejä, jos ei ole tarvetta.

Vierailija
19/60 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen soittanut terveyskeskukseen, ja lähete tehty aina suoraan gynelle. Esim. pilllerireseptin uusimisen yhteydessä on usein haluttu että gyne tekee tarkastuksen. Samoin rinnassa olleen kyhmyn tsekkasi suoraan gynekologi. Mikä siinä on outoa? Ei terveyskeskuksen gynellä käynti ole mitään erikoissairaanhoitoa.

Onhan se erikoissairaanhoitoa koska terveyskeskuslääkärin osaamisalueeseen kuuluu gynekologinen tutkimus. 

Vierailija
20/60 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kivut on jo syy perustutkimukseen ja sen voi kyllä tehdä ihan tk-lääkäri. Mulla kanssa outoja alavatsakipuja joiden takia kävin lääkärissä, syytä ei löytynyt, mutta lääkäri teki kyllä myös gynekologisen tutkimuksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi