Pukeeko teidän 3-vuotiaat itse?
Meidän poika saa housut jalkaan, mutta esim paidan pukeminen ei onnistu. Sukkiakaan ei saa, olen yrittänyt opettaa mutta aina hän turhautuu ja alkaa vain heilutella kädessä olevaa sukkaa ees taas tai nakkelee lattialle. Lopuksi pyytää vanhempia laittamaan näyttäen sukkaa (ei siis myöskään puhu, käy puheterapiassa).
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 19:54"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:44"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:22"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:16"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 16:56"]2-vuotias tyttäreni pukee itse. Lapsia on 4 joten ovat hyvin omatoimisia. Kun puen vauvaa ulos niin isommat lapset pukevat samalla itse ne ulkovaateet mitkä olen kullekin antanut. Hän pulee myös sukat, sukkikset pikkarit, kaikki. Ulkovaatteissa autan nauhoissa ja napeissa. Vaipan vaihtoi itae 1-vuotiaana!! [/quote] Ja alapeukut koska...?
[/quote]
Siksi että kuulostaa siltä, että lapsia on syntynyt siihen tahtiin että pienikään lapsi ei saa tuossa porukassa olla tarvitseva, kun on jo uusi vauva syntynyt siihen tarvitsevan rooliin. Se ei oikeastaan ole mikään brassailun aihe että lapsi huolehtii itse itsestään mahdollisimman aikaisin, koska lapsella on oikeus hoivaan joka saadaan vanhemmalta, ei esimerkiksi vanhemmalta sisarukselta. Kyllä me kaikki tiedetään näitä omatoimisia perheitä, joissa esikoinen on ollut toinen pikkuäiti jo kaksivuotiaasta. Vanhempien mielestä se on niin suloista kun lapset ovat tiivist porukka, sivusta katsottuna lapset hoitavat niitä tehtäviä jotka kuuluisivat aikuisille.
[/quote]
Ei minun lapset toisistaan huolehdi. Minä olen äiti ja hoidan kaikki. Esikoinen on ollut yhtä kiinnostunut pukemaan ja siivoamaan ITSE kuin 2v kuopus joka on meidän viides lapsi. Kaikki toivottuja ja kaikkia hoidan. Jos lapset osaa 3v pistää lenkkareiden narut kiinni niin sen on osannut omasta mielenkiinnosta jokainen lapsi. Ymmärrän että sinä et käsitä että isossa perheessä jokaista lasta kohdellaan yksilönä -se kertoo jotain sinusta.
[/quote]
Luepas noi minun tekstit ihan ajatuksen kanssa uudestaan! Ja lainaatko sen kohdan miasä kerron että vahhemmay sisarukset hoitavat nuorempia? ! Itse en sellaista kohtaa kyllä löydä. Olen äiti, ennen kaikkea. Laitan kaikille lapsille eteiseen vaatteet ja alal pilea vauvaa. Laitan sitten vauvan jo ulos nukkumaan. Sitten autan isompia, myös tätä 2-vuotiasta. Mutta yleensä lapset ovat JOKAINEN ITSE jo aiihen mennessä mwökeon valmiit. Nauhat sison 2v. hatusta ja katson että kaikki muutenkin ok. Eivät auta vanhemmat sisarukset hänrä, hän pukee itse! Ja se mallin ottamimem vanhemmista sisaruksista...kun esikoinen oppi eskarissa lukemaan niin 4v oppi siinä samalla kum toinen opetteli! Kuten itae kirjoitit, lapset apinoivat toisistaan! Kaikki neljä lastani oöen hoitanut, heitä vaan sattuu kiinnostamaan oppimaan asioota toisilta! Ikävää, että sinun tarvitsee tuolla lailla päteä äitiyttäsi. Ei meillä lapset toisia lapsia hoida vaikka niin haluat uskoa ja niin ilmeisesti väärin tulkitsit. Taidat itse hoodattaa pienokaisesi isosisaruksilla kun noin älähdit! Meillä lapaet hoitaa äiti vaikka omatoimisia lapsia ovatkim eivätkä mitään vätyksiä. Niin ja arvele mikä tappelu on lasten kesken kuka saa imuroida? !
[/quote]
Enkä hoidata lapsiani toisiensa kautta vaan olen jokaista varten. En käsitä miten voit olla noin ilkeä.
En päde vaan vastasin kysymykseen mun lapset tykkää opetella itse asioita. Miten se minuun liittyy?
41
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 20:46"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 19:54"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:44"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:22"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:16"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 16:56"]2-vuotias tyttäreni pukee itse. Lapsia on 4 joten ovat hyvin omatoimisia. Kun puen vauvaa ulos niin isommat lapset pukevat samalla itse ne ulkovaateet mitkä olen kullekin antanut. Hän pulee myös sukat, sukkikset pikkarit, kaikki. Ulkovaatteissa autan nauhoissa ja napeissa. Vaipan vaihtoi itae 1-vuotiaana!! [/quote] Ja alapeukut koska...?
[/quote]
Siksi että kuulostaa siltä, että lapsia on syntynyt siihen tahtiin että pienikään lapsi ei saa tuossa porukassa olla tarvitseva, kun on jo uusi vauva syntynyt siihen tarvitsevan rooliin. Se ei oikeastaan ole mikään brassailun aihe että lapsi huolehtii itse itsestään mahdollisimman aikaisin, koska lapsella on oikeus hoivaan joka saadaan vanhemmalta, ei esimerkiksi vanhemmalta sisarukselta. Kyllä me kaikki tiedetään näitä omatoimisia perheitä, joissa esikoinen on ollut toinen pikkuäiti jo kaksivuotiaasta. Vanhempien mielestä se on niin suloista kun lapset ovat tiivist porukka, sivusta katsottuna lapset hoitavat niitä tehtäviä jotka kuuluisivat aikuisille.
[/quote]
Ei minun lapset toisistaan huolehdi. Minä olen äiti ja hoidan kaikki. Esikoinen on ollut yhtä kiinnostunut pukemaan ja siivoamaan ITSE kuin 2v kuopus joka on meidän viides lapsi. Kaikki toivottuja ja kaikkia hoidan. Jos lapset osaa 3v pistää lenkkareiden narut kiinni niin sen on osannut omasta mielenkiinnosta jokainen lapsi. Ymmärrän että sinä et käsitä että isossa perheessä jokaista lasta kohdellaan yksilönä -se kertoo jotain sinusta.
[/quote]
Luepas noi minun tekstit ihan ajatuksen kanssa uudestaan! Ja lainaatko sen kohdan miasä kerron että vahhemmay sisarukset hoitavat nuorempia? ! Itse en sellaista kohtaa kyllä löydä. Olen äiti, ennen kaikkea. Laitan kaikille lapsille eteiseen vaatteet ja alal pilea vauvaa. Laitan sitten vauvan jo ulos nukkumaan. Sitten autan isompia, myös tätä 2-vuotiasta. Mutta yleensä lapset ovat JOKAINEN ITSE jo aiihen mennessä mwökeon valmiit. Nauhat sison 2v. hatusta ja katson että kaikki muutenkin ok. Eivät auta vanhemmat sisarukset hänrä, hän pukee itse! Ja se mallin ottamimem vanhemmista sisaruksista...kun esikoinen oppi eskarissa lukemaan niin 4v oppi siinä samalla kum toinen opetteli! Kuten itae kirjoitit, lapset apinoivat toisistaan! Kaikki neljä lastani oöen hoitanut, heitä vaan sattuu kiinnostamaan oppimaan asioota toisilta! Ikävää, että sinun tarvitsee tuolla lailla päteä äitiyttäsi. Ei meillä lapset toisia lapsia hoida vaikka niin haluat uskoa ja niin ilmeisesti väärin tulkitsit. Taidat itse hoodattaa pienokaisesi isosisaruksilla kun noin älähdit! Meillä lapaet hoitaa äiti vaikka omatoimisia lapsia ovatkim eivätkä mitään vätyksiä. Niin ja arvele mikä tappelu on lasten kesken kuka saa imuroida? !
[/quote] "lapsella oikeus hoivaa joka tulee vanhemmalta eikä esim. sisarukselta"
Meillä kun lapsia tullut tiuhaan 5 kpl 7 vuodessa, kaikki toivottuja eikä olla lahkolaisia. Lapset hoidan itse mutta on minulla koulutus ja vakityö löytyy myös. :(
Lapseni tykkää tehdä itse ja kokeilla. Mutta terveisiä vaan ahdasmielisyyteesi, ehkä saat jotain nautintoa ilkeydelläsi.
[/quote]
No voi hyvä ihme! Taidat olla ihan lukutaidoton!!! MISSÄ ON SE KOHTA JOSSA LAPSIA HOITAA SISARUS? Tässä kuule parhaillaan imetän vauvaa unille ja 2v nukkuu kuumeessa toisessa kainalossa. Sinulla on nut joku ihme vimma päteä jostain. Säälin sinua! Olkoot koulutus ja vakityö, niillä ei lapsia hoideta! Ja on minullakin 4 lasta kuudessa vuodessa, kaikki tosella toivottuja! Sattuvat vaan olemaan sellaisia lapsia että heitä kiinnoataa yrittää ja oppia. Jostain vaan olet saanut päähäsu etten hoida lapsia! Olen ollut kotiäiti 6vuotta ja ikävän tapaturman johsosta olen nyt lasteni ainoa elossa oleva vanhempi. Minä en mitään muuta teekään kun hoidan lapsiani! Kannustan toki omatoimisuuteen mutta hoivaa ja hellyyttä ei heiltä puutu...vaikka isä kuolikin.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 20:30"]Meillä 2,5-vuotias poika.Puheterapiaan itse soitin ja muutama kerta nyt takana.Miten teidän poika puhuu vai puhuuko ollenkaan?Meillä tavupuhetta suurimmaksi osaksi,koko ajan kyllä äänessä on.Entä osaako riisua?Meillä osataan pukea housut,haalari (vetoketjussa joskus tarvii apua),pipo,hanskat ja kengät.Sukissa turhautuu myös.Kaikkien vaatteiden riisuminen onnistuu.En ole pukemisesta jaksanut stressata kun poika ei ole juuri ollut kiinnostunut siitä touhusta.Nyt alkaa kiinnostus heräämään niin nyt on aika harjoitella,ehtiihän sitä.En usko että kauhean poikkeavaa on jos 3-vuotias poika ei pue tai puhu niin hyvin.Tytöt kehityksessä edellä kuitenkin n.puoli vuotta tässä iässä.Millainen poika muuten on,mitä osaa?
[/quote]
Niin minäkin olen kuullut, että tytöt innokkaampia. Meidän poika muuten empaattinen, leikkii mielellään itsekseen mutta ottaa kontaktia muihin. Puhe on joitain tavuja, seassa muutama selvä sana esim äiti on sanonut jo vuoden ajan. Sitten käyttää omia sanoja esim akka kun ei oikeaa sanaa osaa sanoa. Kuinka usein teillä puheterapia ja onko puhuttu muista tutkimuksista?
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 21:02"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 20:30"]Meillä 2,5-vuotias poika.Puheterapiaan itse soitin ja muutama kerta nyt takana.Miten teidän poika puhuu vai puhuuko ollenkaan?Meillä tavupuhetta suurimmaksi osaksi,koko ajan kyllä äänessä on.Entä osaako riisua?Meillä osataan pukea housut,haalari (vetoketjussa joskus tarvii apua),pipo,hanskat ja kengät.Sukissa turhautuu myös.Kaikkien vaatteiden riisuminen onnistuu.En ole pukemisesta jaksanut stressata kun poika ei ole juuri ollut kiinnostunut siitä touhusta.Nyt alkaa kiinnostus heräämään niin nyt on aika harjoitella,ehtiihän sitä.En usko että kauhean poikkeavaa on jos 3-vuotias poika ei pue tai puhu niin hyvin.Tytöt kehityksessä edellä kuitenkin n.puoli vuotta tässä iässä.Millainen poika muuten on,mitä osaa?
[/quote]
Niin minäkin olen kuullut, että tytöt innokkaampia. Meidän poika muuten empaattinen, leikkii mielellään itsekseen mutta ottaa kontaktia muihin. Puhe on joitain tavuja, seassa muutama selvä sana esim äiti on sanonut jo vuoden ajan. Sitten käyttää omia sanoja esim akka kun ei oikeaa sanaa osaa sanoa. Kuinka usein teillä puheterapia ja onko puhuttu muista tutkimuksista?
[/quote]
Me ollaan käyty nyt siis kahdesti ja puheterapeutti sanoi et otetaan nyt 5-6 käyntiä ja seuraillaan tilannetta.Sanoi et poika on vielä kuitenkin niin nuori ettei tarvitse huolestua.Jos sama tilanne n.vuoden kuluttua niin sit mietitään asiaa tarkemmin.Jännä et teitä lähetellään jo eteenpäin,jossei muuta ole..Vai onko tääkin asia niin paikkakuntakohtaista!
Täällä 3,5 vuotias joka osaa kyllä pukea sisävaatteet itse, ulkovaatteista haalari on ehkä laiskuudesta johtuen autettava :) kengät, napit ja vetskareiden alut autan.
Ei sinun pojallasi ap välttämättä mikään vika ole :) mutta koeta kannustaa pukemaan, ja anna hänelle itsenäistä aikaa toteuttaa puleutuminen. Laitat vaikka housut lattialle oikein päin puettavalsi, käske hänen pukea, ja uppoudu itse omaan pukemiseesi tai vielä parempi poistu paikalta hetkeksi hakemaan jotain. Ehkä hän innostuu itse kokeilemaan? Peruuta siis itse hieman siitä avunantajan asemasta jotta hän voi ottaa askelia eteen päin!
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:16"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:04"]
On osannut jo reilusti alle 2-vuotiaasta, ainoastaan vetoketjun sulkemisessa tarvitsee sen verran apua, että laittaa sen alulle, samoin napit. Puhuu myös sujuvasti kahta kieltä. Itse olisin huolissani jos tuon ikäinen ei pue eikä puhu, mutta pitää vissiin vastata kuten av:lta on oppinut; "lapset kehittyy eri tahtiin, ei huolta"...
[/quote]
Siis vaan kahta kieltä, kolmevuotiaana? Meillä kolmevuotias aloitti just korkeakouluopinnot, ja en nyt halua mitenkään pahoittaa sun mieltä, mutta aika huolissani olisin, jos lapsi tuossa iässä ei hallitse jo useampia kieliä. Ehkä teillä vanhempina ois peiliin katsomisen paikka.
[/quote]Heheh, johan oli hauskaa. Perheemme sattuu olemaan kaksikielinen, niin olisi erittäin huolestuttavaa, jos lapsi ei osaisi molempia kieliä. Noh, täytyy vissiin antaa sulle lisää vettä myllyyn että voit provota vähän lisää, niin kiitos kahden sujuvan kielen, lapsi harjoittelee jo alkeita myös kolmannesta kielestä.. ;)
[/quote]
Se, että kaksikielisen perheen lapsi ei puhu sujuvasti molempia kieliä tuossa iässä ei ole huolestuttavaa, vaan todella yleistä.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 21:11"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 21:02"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 20:30"]Meillä 2,5-vuotias poika.Puheterapiaan itse soitin ja muutama kerta nyt takana.Miten teidän poika puhuu vai puhuuko ollenkaan?Meillä tavupuhetta suurimmaksi osaksi,koko ajan kyllä äänessä on.Entä osaako riisua?Meillä osataan pukea housut,haalari (vetoketjussa joskus tarvii apua),pipo,hanskat ja kengät.Sukissa turhautuu myös.Kaikkien vaatteiden riisuminen onnistuu.En ole pukemisesta jaksanut stressata kun poika ei ole juuri ollut kiinnostunut siitä touhusta.Nyt alkaa kiinnostus heräämään niin nyt on aika harjoitella,ehtiihän sitä.En usko että kauhean poikkeavaa on jos 3-vuotias poika ei pue tai puhu niin hyvin.Tytöt kehityksessä edellä kuitenkin n.puoli vuotta tässä iässä.Millainen poika muuten on,mitä osaa?
[/quote]
[/quote]
Me ollaan käyty nyt siis kahdesti ja puheterapeutti sanoi et otetaan nyt 5-6 käyntiä ja seuraillaan tilannetta.Sanoi et poika on vielä kuitenkin niin nuori ettei tarvitse huolestua.Jos sama tilanne n.vuoden kuluttua niin sit mietitään asiaa tarkemmin.Jännä et teitä lähetellään jo eteenpäin,jossei muuta ole..Vai onko tääkin asia niin paikkakuntakohtaista!
[/quote]
Voi olla paikkakunnasta kiinni, ja sitten kun meillä on poika tarkalleen jo 3v.3kk ja myös vanhemmilla on huoli, että laittavat jo nyt eteenpäin. Toivon että teillä edistyy puheen tuottaminen talven myötä :) me odottelemme mitä sitten jatko tuo tullessaan, itse olen asennoitunut että oli mitä oli niin sama hurmaava poika hän on edelleen.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 21:22"]Täällä 3,5 vuotias joka osaa kyllä pukea sisävaatteet itse, ulkovaatteista haalari on ehkä laiskuudesta johtuen autettava :) kengät, napit ja vetskareiden alut autan.
Ei sinun pojallasi ap välttämättä mikään vika ole :) mutta koeta kannustaa pukemaan, ja anna hänelle itsenäistä aikaa toteuttaa puleutuminen. Laitat vaikka housut lattialle oikein päin puettavalsi, käske hänen pukea, ja uppoudu itse omaan pukemiseesi tai vielä parempi poistu paikalta hetkeksi hakemaan jotain. Ehkä hän innostuu itse kokeilemaan? Peruuta siis itse hieman siitä avunantajan asemasta jotta hän voi ottaa askelia eteen päin!
[/quote]
Kiitos neuvosta!:) joskus olen poistunut huoneesta ja kun palaan poika on turhautunut ja nakannut sukat pitkin lattioita. Housut saa jalkaan juurikin noin että laitan valmiiksi lattialle oikein päin, paitaa ei saa itse vaan nostaa sen ylös ja katsoo minua sanoen äiti. Jos vastaan että yrittäisitkö vielä itse tai laitetaanko yhdessä hän nakkaa senkin lattialle ja ja hermostuu.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 21:26"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 21:11"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 21:02"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 20:30"]Meillä 2,5-vuotias poika.Puheterapiaan itse soitin ja muutama kerta nyt takana.Miten teidän poika puhuu vai puhuuko ollenkaan?Meillä tavupuhetta suurimmaksi osaksi,koko ajan kyllä äänessä on.Entä osaako riisua?Meillä osataan pukea housut,haalari (vetoketjussa joskus tarvii apua),pipo,hanskat ja kengät.Sukissa turhautuu myös.Kaikkien vaatteiden riisuminen onnistuu.En ole pukemisesta jaksanut stressata kun poika ei ole juuri ollut kiinnostunut siitä touhusta.Nyt alkaa kiinnostus heräämään niin nyt on aika harjoitella,ehtiihän sitä.En usko että kauhean poikkeavaa on jos 3-vuotias poika ei pue tai puhu niin hyvin.Tytöt kehityksessä edellä kuitenkin n.puoli vuotta tässä iässä.Millainen poika muuten on,mitä osaa? [/quote] Niin minäkin olen kuullut, että tytöt innokkaampia. Meidän poika muuten empaattinen, leikkii mielellään itsekseen mutta ottaa kontaktia muihin. Puhe on joitain tavuja, seassa muutama selvä sana esim äiti on sanonut jo vuoden ajan. Sitten käyttää omia sanoja esim akka kun ei oikeaa sanaa osaa sanoa. Kuinka usein teillä puheterapia ja onko puhuttu muista tutkimuksista? [/quote] Me ollaan käyty nyt siis kahdesti ja puheterapeutti sanoi et otetaan nyt 5-6 käyntiä ja seuraillaan tilannetta.Sanoi et poika on vielä kuitenkin niin nuori ettei tarvitse huolestua.Jos sama tilanne n.vuoden kuluttua niin sit mietitään asiaa tarkemmin.Jännä et teitä lähetellään jo eteenpäin,jossei muuta ole..Vai onko tääkin asia niin paikkakuntakohtaista! [/quote] Voi olla paikkakunnasta kiinni, ja sitten kun meillä on poika tarkalleen jo 3v.3kk ja myös vanhemmilla on huoli, että laittavat jo nyt eteenpäin. Toivon että teillä edistyy puheen tuottaminen talven myötä :) me odottelemme mitä sitten jatko tuo tullessaan, itse olen asennoitunut että oli mitä oli niin sama hurmaava poika hän on edelleen.
[/quote]
Hyvähän se on, että laittavat eteenpäin jos itseä huolestuttaa ja toivotaan, että teilläkin puheenkehitys alkaa vauhdilla etenemään. :) Katsotaan mikä tilanne meillä sitten keväällä on. Toivon todella, että puhe lähtisi edistymään. Onhan sitä puhetta tässä jo reilu vuoden päivät odoteltu.. ja on luettu, loruteltu ja puhuttu paljon, mutta ei. Meidän puheterapeuttikin sanoi, että jotkut oppii vaan tasaisen hitaasti ja toisilla tulee spurtti puheenkehityksessä ykskaks.
Pukemisesta en niinkään olisi kyllä huolissani.. meijän piti täyttää alkuhaastattelussa kaavake, jossa kysyttiin motorisia taitoja ja siinä oli mm. koska oppi ryömimään/konttaamaan/kävelemään eli näitä isompia asioita. :)
Te, joiden mielestä on paheksuttavaa, että 3-vuotias huolehtii omasta pukemisestaan ja saa silloin tällöin apua sisarukseltaan. Tässä muutama kysymys teille:
Missä vaiheesa ajattelitte opettaa lapset esim:
-Kattamaan pöydän, ottamaan omat aterimensa
-Pesemään kätensä
-Pyyhkimään pölyjä/takapuolensa
Olen kolmen pienen lapsen yh, kuntoutuksen alan ammattilainen(vihat päälle kun mainitsin, tiedetään), ja todellakin olen sitä mieltä, että mihin ihmislapsi vain kykenee, sitä hänen tulee opetella, sillä tuolloin hetki oppia asiat on luonnollisesti oikea. On myös hyvä, että lapset oppivat auttamaan toisiaan, kunhan tietävät, että äiti on aina hätätilanteessa saatavilla. Näin lapsi oppii empatiaa ja myönteistä suhtautumista toisiin ja ryhmässä toimimiseen.
Vanhempia on erilaisia, ja voi olla monta erilaista oikeaa tapaa toimia. Samoin lapsia. Myös lapset ja elämäntilanteet vaihtelevat. Joku päiväkotilaisen äiti mainitsi käyttävänsä pukeutumisen huomion antamisen paikkana. Joku toinen ottaa ehkä lapsen mukaan kotitöihin, joku toinen pelaa tai leikkii lapsen kanssa. Omatoimisuuteen voi kannustaa niin monessa paikassa. Ja joku valitsee taistelunsa, eli ei pakota lasta laittamaan vaikka sukkia, että pääsee itse helpommalla, vaikka toki pukemaan kannustaminen on hyvä asia, ja se että pukemiselle on aikaa. Mutta elämä on epätäydellistä, kenellä missäkin asiassa.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 22:08"]
Te, joiden mielestä on paheksuttavaa, että 3-vuotias huolehtii omasta pukemisestaan ja saa silloin tällöin apua sisarukseltaan. Tässä muutama kysymys teille:
Missä vaiheesa ajattelitte opettaa lapset esim:
-Kattamaan pöydän, ottamaan omat aterimensa
-Pesemään kätensä
-Pyyhkimään pölyjä/takapuolensa
Olen kolmen pienen lapsen yh, kuntoutuksen alan ammattilainen(vihat päälle kun mainitsin, tiedetään), ja todellakin olen sitä mieltä, että mihin ihmislapsi vain kykenee, sitä hänen tulee opetella, sillä tuolloin hetki oppia asiat on luonnollisesti oikea. On myös hyvä, että lapset oppivat auttamaan toisiaan, kunhan tietävät, että äiti on aina hätätilanteessa saatavilla. Näin lapsi oppii empatiaa ja myönteistä suhtautumista toisiin ja ryhmässä toimimiseen.
[/quote]
2