Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pukeeko teidän 3-vuotiaat itse?

Vierailija
27.12.2014 |

Meidän poika saa housut jalkaan, mutta esim paidan pukeminen ei onnistu. Sukkiakaan ei saa, olen yrittänyt opettaa mutta aina hän turhautuu ja alkaa vain heilutella kädessä olevaa sukkaa ees taas tai nakkelee lattialle. Lopuksi pyytää vanhempia laittamaan näyttäen sukkaa (ei siis myöskään puhu, käy puheterapiassa).

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 16:07"]Meidän poika saa housut jalkaan, mutta esim paidan pukeminen ei onnistu. Sukkiakaan ei saa, olen yrittänyt opettaa mutta aina hän turhautuu ja alkaa vain heilutella kädessä olevaa sukkaa ees taas tai nakkelee lattialle. Lopuksi pyytää vanhempia laittamaan näyttäen sukkaa (ei siis myöskään puhu, käy puheterapiassa).
[/quote] Pukee ja riisuu kaikki vaatteensa itse. Käy myös välillä vaihtamassa vaatteensa jolloin valitsee itse päällensä esim. sukkikset, paidan ja hameen. Tyttö kyseessä. Pojat on selvästi huonompia pukemaan kun vaatteet ei kiinnosta.

Vierailija
2/52 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta teillä on myös puhumattomuus ongelmana. Oma tyttöni ei juuri ole hiljaa. Puhuu kuin runeberg..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On osannut pukea pitkään, mutta useimmiten ei välitä. Oppi pukeutumaan joskus alle 2v useimmat vaatteet. En oikein muista, milloin, mutta ähisi ja harjoitteli sukkia 1-vuotiaana.

Vierailija
4/52 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa periaatteessa pukea, työlästä on. Jos otetaan yhdessä se pukeminen urakaksi, niin onnistuu, itsekseen ei, koska lasta ei vois vähempää kiinnostaa. 

Vikaa on myös minussa: minusta on ihana pukea aamulla uninen lapsi, pitää sylissä ja höpötellä kun edessä on pitkä hoitopäivä. Samoin illalla on mukavaa vaan sujauttaa lapsi pyjamaan ja ottaa kainaloon. Luotan siihen että lapsi oppii pukemaan ajan kanssa, en ota tätä niin vakavasti. 

Vierailija
5/52 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei halua pukea. Temppuilee ja ilmaisee omaa tahtoa. :) Osaa puhua hyvin. Tarvitsee apua pukeutumisessa.

Vierailija
6/52 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, puen sukat hänelle. Joskus on saanut itse, mutta mutkalle on menneet.

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 16:39"]

Ei halua pukea. Temppuilee ja ilmaisee omaa tahtoa. :) Osaa puhua hyvin. Tarvitsee apua pukeutumisessa.

[/quote]

Vierailija
7/52 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-vuotias tyttäreni pukee itse. Lapsia on 4 joten ovat hyvin omatoimisia. Kun puen vauvaa ulos niin isommat lapset pukevat samalla itse ne ulkovaateet mitkä olen kullekin antanut. Hän pulee myös sukat, sukkikset pikkarit, kaikki. Ulkovaatteissa autan nauhoissa ja napeissa. Vaipan vaihtoi itae 1-vuotiaana!!

Vierailija
8/52 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaa pukea, vetoketjua ei saa kiinni, eikä osaa nappeja laittaa kiinni

Vierailija
9/52 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On osannut jo reilusti alle 2-vuotiaasta, ainoastaan vetoketjun sulkemisessa tarvitsee sen verran apua, että laittaa sen alulle, samoin napit. Puhuu myös sujuvasti kahta kieltä. Itse olisin huolissani jos tuon ikäinen ei pue eikä puhu, mutta pitää vissiin vastata kuten av:lta on oppinut; "lapset kehittyy eri tahtiin, ei huolta"... 

Vierailija
10/52 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huolissani, siksi kysynkin pukevatko muut ja kuulostaa että pukevat tai ainakin osaavat. Meillä kun poika aina haluaa yrittää pukea, mutta se ei sitten onnistukaan kun ei saa sitä sukkaa jalkaan vaikka halua on. Mikähän hänellä on :( ap

Vierailija
11/52 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:04"]

On osannut jo reilusti alle 2-vuotiaasta, ainoastaan vetoketjun sulkemisessa tarvitsee sen verran apua, että laittaa sen alulle, samoin napit. Puhuu myös sujuvasti kahta kieltä. Itse olisin huolissani jos tuon ikäinen ei pue eikä puhu, mutta pitää vissiin vastata kuten av:lta on oppinut; "lapset kehittyy eri tahtiin, ei huolta"... 

[/quote]

Siis vaan kahta kieltä, kolmevuotiaana? Meillä kolmevuotias aloitti just korkeakouluopinnot, ja en nyt halua mitenkään pahoittaa sun mieltä, mutta aika huolissani olisin, jos lapsi tuossa iässä ei hallitse jo useampia kieliä. Ehkä teillä vanhempina ois peiliin katsomisen paikka. 

Vierailija
12/52 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 16:56"]2-vuotias tyttäreni pukee itse. Lapsia on 4 joten ovat hyvin omatoimisia. Kun puen vauvaa ulos niin isommat lapset pukevat samalla itse ne ulkovaateet mitkä olen kullekin antanut. Hän pulee myös sukat, sukkikset pikkarit, kaikki. Ulkovaatteissa autan nauhoissa ja napeissa. Vaipan vaihtoi itae 1-vuotiaana!!
[/quote]

Ja alapeukut koska...?

Vierailija
13/52 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2.5v poika ei puhu eikä kiinnosta pukeminen, mutta on helppo pukea.

Ja nyt on muutaman viikon taas kiukunnut ihan älyttömästi ihan kaikesta, samalla lopetti myös syömisen?? Ei suostu syömään tai juomaan oikeastaan mitään, mutta samalla on alkanut tulemaan paljon uusia sanoja, ei myöskään tee pottaan mitään.

Mummo sanoi että mun isäkään ei osannut kunnolla puhua kun meni kouluun.

Vierailija
14/52 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:16"]

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 16:56"]2-vuotias tyttäreni pukee itse. Lapsia on 4 joten ovat hyvin omatoimisia. Kun puen vauvaa ulos niin isommat lapset pukevat samalla itse ne ulkovaateet mitkä olen kullekin antanut. Hän pulee myös sukat, sukkikset pikkarit, kaikki. Ulkovaatteissa autan nauhoissa ja napeissa. Vaipan vaihtoi itae 1-vuotiaana!! [/quote] Ja alapeukut koska...?

[/quote]

Siksi että kuulostaa siltä, että lapsia on syntynyt siihen tahtiin että pienikään lapsi ei saa tuossa porukassa olla tarvitseva, kun on jo uusi vauva syntynyt siihen tarvitsevan rooliin. Se ei oikeastaan ole mikään brassailun aihe että lapsi huolehtii itse itsestään mahdollisimman aikaisin, koska lapsella on oikeus hoivaan joka saadaan vanhemmalta, ei esimerkiksi vanhemmalta sisarukselta. Kyllä me kaikki tiedetään näitä omatoimisia perheitä, joissa esikoinen on ollut toinen pikkuäiti jo kaksivuotiaasta. Vanhempien mielestä se on niin suloista kun lapset ovat tiivist porukka, sivusta katsottuna lapset hoitavat niitä tehtäviä jotka kuuluisivat aikuisille.

Vierailija
15/52 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jo 4 v poika: osaa pukea mutta ei kotona yleensä pue, mielellään puetuttaa. Muuten erittäin omatoiminen, pilkkoi esim jouluna perunasalaattiainekset..

Vierailija
16/52 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:16"]

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:04"]

[/quote]

Siis vaan kahta kieltä, kolmevuotiaana? Meillä kolmevuotias aloitti just korkeakouluopinnot, ja en nyt halua mitenkään pahoittaa sun mieltä, mutta aika huolissani olisin, jos lapsi tuossa iässä ei hallitse jo useampia kieliä. Ehkä teillä vanhempina ois peiliin katsomisen paikka. 

[/quote]Heheh, johan oli hauskaa. Perheemme sattuu olemaan kaksikielinen, niin olisi erittäin huolestuttavaa, jos lapsi ei osaisi molempia kieliä. Noh, täytyy vissiin antaa sulle lisää vettä myllyyn että voit provota vähän lisää, niin kiitos kahden sujuvan kielen, lapsi harjoittelee jo alkeita myös kolmannesta kielestä.. ;)

Vierailija
17/52 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:22"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:16"]

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 16:56"]2-vuotias tyttäreni pukee itse. Lapsia on 4 joten ovat hyvin omatoimisia. Kun puen vauvaa ulos niin isommat lapset pukevat samalla itse ne ulkovaateet mitkä olen kullekin antanut. Hän pulee myös sukat, sukkikset pikkarit, kaikki. Ulkovaatteissa autan nauhoissa ja napeissa. Vaipan vaihtoi itae 1-vuotiaana!! [/quote] Ja alapeukut koska...?

[/quote]

Siksi että kuulostaa siltä, että lapsia on syntynyt siihen tahtiin että pienikään lapsi ei saa tuossa porukassa olla tarvitseva, kun on jo uusi vauva syntynyt siihen tarvitsevan rooliin. Se ei oikeastaan ole mikään brassailun aihe että lapsi huolehtii itse itsestään mahdollisimman aikaisin, koska lapsella on oikeus hoivaan joka saadaan vanhemmalta, ei esimerkiksi vanhemmalta sisarukselta. Kyllä me kaikki tiedetään näitä omatoimisia perheitä, joissa esikoinen on ollut toinen pikkuäiti jo kaksivuotiaasta. Vanhempien mielestä se on niin suloista kun lapset ovat tiivist porukka, sivusta katsottuna lapset hoitavat niitä tehtäviä jotka kuuluisivat aikuisille.
[/quote]

Minusta taas kuulostaa siltä että yleistät. 2-vuotiaalla on nyt semmoinen"minä itse"-vaihe ( oletko koskaan sellaisesta kuullut?!). Matkii isompien peräasä, totta se on. Mutta totta myös sekin että ulos emme pääse jos häntä autan. On ollut vauvasra saalla sellainen tinttara, kovapäinen. Välillä yritän auttaa joa kengät väärissä jaloissa mutta sekään ei aina ole korjattavissa. Minuata on hyvä piirre että ei anna liian helpolla periksi.

Omat lapsesi taitavat olla curling lapsia?!

Vierailija
18/52 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 3v osaa tehdä kaikki asiat. Viime viikolla se korjasi meidän auton ja teki putkiremontin.

Vierailija
19/52 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 3-vuotias lapsi yleisesti ottaen osaa pukea. Haluaminen on sitten toinen juttu. Napit ja vetoketjut ei vielä mene, mutta muuten sujuu kyllä. Pukemisen vauhti vaihtelee salamannopean ja toivottoman vetelehtimisen välillä. 

Vierailija
20/52 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:35"]

Meidän 3v osaa tehdä kaikki asiat. Viime viikolla se korjasi meidän auton ja teki putkiremontin.

[/quote]

Hei miten saitte lapsen tekemään sen putkriremontin? Ollaan yritetty tehdä meidän kohta kolmevuotiaasta yhdistetty sähköputkimiestä ja kuntotarkastajaa, koska se helpottaisi elämää niin paljon kun asunnon osto on tässä ajankohtainen. Mukula vaan ryömimään välipohjiin taskarin kanssa aina kun ollaan asuntoa katsomassa, ja sitten kun asunto on ostettu vois vähän remppailla muutenkin kun kerran on joutilaana tässä vielä hoitovapaalla pari kuukautta.

On se tää uhmaikä niin raskasta aikaa, ei edes alkeellisia sähkötöitä voi taapero uhmassaan tehdä. :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi