Pukeeko teidän 3-vuotiaat itse?
Meidän poika saa housut jalkaan, mutta esim paidan pukeminen ei onnistu. Sukkiakaan ei saa, olen yrittänyt opettaa mutta aina hän turhautuu ja alkaa vain heilutella kädessä olevaa sukkaa ees taas tai nakkelee lattialle. Lopuksi pyytää vanhempia laittamaan näyttäen sukkaa (ei siis myöskään puhu, käy puheterapiassa).
Kommentit (52)
Komppaan ylläolevaa, kyllä 3-vuotiaat pukevat jo itse, poislukien vetoketjut, hanskat takin hihansuiden sisälle ja renksut kenkien päälle. Siis karkeasti ottaen. Toki on eroja lasten välillä. Meillä melkein 4v ei oikeastaan kotona pue itse, koska ollaan niin laiskoja ja kiireisiä että puetaan kuopus. Hoidossa pukee kuitenkin sujuvasti kaiken, myös vetoketjun ja renksut. Koska lapsi on puheterapiassa niin jotain viivettä on selvästi jo huomattu, varmaan olet jonkun epikriisinkin asiasta saanut ja tiedätkin mistä kyse?
Meidän juuri 3v. täyttänyt tyttö on osannut jo vuoden päivät pukea itse, osaa myös pienetkin napit ja vetskarin. Opetteli koska kiinnosti ja on hirveästi omaa tahdonvoimaa onnistua. Meidän 5v. poika taas ei vieläkään osaa nappeja eikä vetskareita, hienomotoriikassa todettu häikkää neuvolassa. Ei pukenut itse vielä 3-vuotiaana.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:54"]Komppaan ylläolevaa, kyllä 3-vuotiaat pukevat jo itse, poislukien vetoketjut, hanskat takin hihansuiden sisälle ja renksut kenkien päälle. Siis karkeasti ottaen. Toki on eroja lasten välillä. Meillä melkein 4v ei oikeastaan kotona pue itse, koska ollaan niin laiskoja ja kiireisiä että puetaan kuopus. Hoidossa pukee kuitenkin sujuvasti kaiken, myös vetoketjun ja renksut. Koska lapsi on puheterapiassa niin jotain viivettä on selvästi jo huomattu, varmaan olet jonkun epikriisinkin asiasta saanut ja tiedätkin mistä kyse?
[/quote]
Ei ole mitään epikriisejä tai muita tutkimuksia tehty vielä. Itse ollaan puheterapiaan hakeuduttu neuvolan kehoituksesta. Nyt muutama kerta takana ja ensi vuoden puolella lastenlääkäriin ja mahdollisesti hänen lähetteellä menemme laajempiin tutkimuksiin..
Osaa.
Etkö yhtään epikriisiä asian puitteissa ole lukenut?
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:22"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:16"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 16:56"]2-vuotias tyttäreni pukee itse. Lapsia on 4 joten ovat hyvin omatoimisia. Kun puen vauvaa ulos niin isommat lapset pukevat samalla itse ne ulkovaateet mitkä olen kullekin antanut. Hän pulee myös sukat, sukkikset pikkarit, kaikki. Ulkovaatteissa autan nauhoissa ja napeissa. Vaipan vaihtoi itae 1-vuotiaana!! [/quote] Ja alapeukut koska...?
[/quote]
Siksi että kuulostaa siltä, että lapsia on syntynyt siihen tahtiin että pienikään lapsi ei saa tuossa porukassa olla tarvitseva, kun on jo uusi vauva syntynyt siihen tarvitsevan rooliin. Se ei oikeastaan ole mikään brassailun aihe että lapsi huolehtii itse itsestään mahdollisimman aikaisin, koska lapsella on oikeus hoivaan joka saadaan vanhemmalta, ei esimerkiksi vanhemmalta sisarukselta. Kyllä me kaikki tiedetään näitä omatoimisia perheitä, joissa esikoinen on ollut toinen pikkuäiti jo kaksivuotiaasta. Vanhempien mielestä se on niin suloista kun lapset ovat tiivist porukka, sivusta katsottuna lapset hoitavat niitä tehtäviä jotka kuuluisivat aikuisille.
[/quote]
Ei minun lapset toisistaan huolehdi. Minä olen äiti ja hoidan kaikki. Esikoinen on ollut yhtä kiinnostunut pukemaan ja siivoamaan ITSE kuin 2v kuopus joka on meidän viides lapsi. Kaikki toivottuja ja kaikkia hoidan. Jos lapset osaa 3v pistää lenkkareiden narut kiinni niin sen on osannut omasta mielenkiinnosta jokainen lapsi. Ymmärrän että sinä et käsitä että isossa perheessä jokaista lasta kohdellaan yksilönä -se kertoo jotain sinusta.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:39"]Osaa.
Etkö yhtään epikriisiä asian puitteissa ole lukenut?
[/quote]
Tarkoitatko puheterapeutin kirjoittamaa kirjoitusta käynnistä? En ole. Olen kyllä ollut läsnä molemmat käynnit ja sehän on vielä leikkimistä yhdessä lapsen kanssa.
Meillä 3-vuotias ei pukenut mitään. Toimintaterapeutti teki arvion muista syistä ja sanoi, että täysin normaali, ei tarvetta toimintaterapiaan, ei haittaa ettei vielä pue. Nyt 4-vuotias ja pukee housut ja jotkut paidoista. Sukat eivät useimmiten onnistu.
Ei pue vielä 5 vuotiaskaan :).
Haluan että lapsella on vaatteet siististi päällä ja itse pukemanaan lapsi on kuin katuojasta revitty :D.
Varsinkin pakkasilla pitää olla huolellinen ettei jää nilkat tai ranteet paljaiksi ja hattu on kunnolla päässä.
Kyllä se sen ennen eskariin menoa oppii :D. (huolestuneille tiedoksi; meidän 15 vuotias pukee jo itse vaikka harrastin hänen kanssaan samaa tapaa kuin nyt kuopuksen kanssa)
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 19:00"]
Ei pue vielä 5 vuotiaskaan :).
Haluan että lapsella on vaatteet siististi päällä ja itse pukemanaan lapsi on kuin katuojasta revitty :D.
Varsinkin pakkasilla pitää olla huolellinen ettei jää nilkat tai ranteet paljaiksi ja hattu on kunnolla päässä.
Kyllä se sen ennen eskariin menoa oppii :D. (huolestuneille tiedoksi; meidän 15 vuotias pukee jo itse vaikka harrastin hänen kanssaan samaa tapaa kuin nyt kuopuksen kanssa)
[/quote]
Minä taas sanon meidän viisivuotiaalle, että katsoo, että vaatteet menee oikein päin. Jos ei mene, laittaa ne oikein päin. Olen myös opettanut, että sukat lahkeiden päälle. Ja sanon, että suorista housut/paita/kypärämyssy/mikä vain, sillä AINA vaatteet täytyy olla puhtaat ja oikein päällä eikä mikään saa repsottaa.
Sinun tapaasi en ymmärrä.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:44"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:22"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:16"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 16:56"]2-vuotias tyttäreni pukee itse. Lapsia on 4 joten ovat hyvin omatoimisia. Kun puen vauvaa ulos niin isommat lapset pukevat samalla itse ne ulkovaateet mitkä olen kullekin antanut. Hän pulee myös sukat, sukkikset pikkarit, kaikki. Ulkovaatteissa autan nauhoissa ja napeissa. Vaipan vaihtoi itae 1-vuotiaana!! [/quote] Ja alapeukut koska...?
[/quote]
Siksi että kuulostaa siltä, että lapsia on syntynyt siihen tahtiin että pienikään lapsi ei saa tuossa porukassa olla tarvitseva, kun on jo uusi vauva syntynyt siihen tarvitsevan rooliin. Se ei oikeastaan ole mikään brassailun aihe että lapsi huolehtii itse itsestään mahdollisimman aikaisin, koska lapsella on oikeus hoivaan joka saadaan vanhemmalta, ei esimerkiksi vanhemmalta sisarukselta. Kyllä me kaikki tiedetään näitä omatoimisia perheitä, joissa esikoinen on ollut toinen pikkuäiti jo kaksivuotiaasta. Vanhempien mielestä se on niin suloista kun lapset ovat tiivist porukka, sivusta katsottuna lapset hoitavat niitä tehtäviä jotka kuuluisivat aikuisille.
[/quote]
Ei minun lapset toisistaan huolehdi. Minä olen äiti ja hoidan kaikki. Esikoinen on ollut yhtä kiinnostunut pukemaan ja siivoamaan ITSE kuin 2v kuopus joka on meidän viides lapsi. Kaikki toivottuja ja kaikkia hoidan. Jos lapset osaa 3v pistää lenkkareiden narut kiinni niin sen on osannut omasta mielenkiinnosta jokainen lapsi. Ymmärrän että sinä et käsitä että isossa perheessä jokaista lasta kohdellaan yksilönä -se kertoo jotain sinusta.
[/quote]
Luepas noi minun tekstit ihan ajatuksen kanssa uudestaan! Ja lainaatko sen kohdan miasä kerron että vahhemmay sisarukset hoitavat nuorempia? ! Itse en sellaista kohtaa kyllä löydä. Olen äiti, ennen kaikkea. Laitan kaikille lapsille eteiseen vaatteet ja alal pilea vauvaa. Laitan sitten vauvan jo ulos nukkumaan. Sitten autan isompia, myös tätä 2-vuotiasta. Mutta yleensä lapset ovat JOKAINEN ITSE jo aiihen mennessä mwökeon valmiit. Nauhat sison 2v. hatusta ja katson että kaikki muutenkin ok. Eivät auta vanhemmat sisarukset hänrä, hän pukee itse! Ja se mallin ottamimem vanhemmista sisaruksista...kun esikoinen oppi eskarissa lukemaan niin 4v oppi siinä samalla kum toinen opetteli! Kuten itae kirjoitit, lapset apinoivat toisistaan! Kaikki neljä lastani oöen hoitanut, heitä vaan sattuu kiinnostamaan oppimaan asioota toisilta! Ikävää, että sinun tarvitsee tuolla lailla päteä äitiyttäsi. Ei meillä lapset toisia lapsia hoida vaikka niin haluat uskoa ja niin ilmeisesti väärin tulkitsit. Taidat itse hoodattaa pienokaisesi isosisaruksilla kun noin älähdit! Meillä lapaet hoitaa äiti vaikka omatoimisia lapsia ovatkim eivätkä mitään vätyksiä. Niin ja arvele mikä tappelu on lasten kesken kuka saa imuroida? !
Meillä 2,5-vuotias poika.Puheterapiaan itse soitin ja muutama kerta nyt takana.Miten teidän poika puhuu vai puhuuko ollenkaan?Meillä tavupuhetta suurimmaksi osaksi,koko ajan kyllä äänessä on.Entä osaako riisua?Meillä osataan pukea housut,haalari (vetoketjussa joskus tarvii apua),pipo,hanskat ja kengät.Sukissa turhautuu myös.Kaikkien vaatteiden riisuminen onnistuu.En ole pukemisesta jaksanut stressata kun poika ei ole juuri ollut kiinnostunut siitä touhusta.Nyt alkaa kiinnostus heräämään niin nyt on aika harjoitella,ehtiihän sitä.En usko että kauhean poikkeavaa on jos 3-vuotias poika ei pue tai puhu niin hyvin.Tytöt kehityksessä edellä kuitenkin n.puoli vuotta tässä iässä.Millainen poika muuten on,mitä osaa?
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:35"]Meidän 3v osaa tehdä kaikki asiat. Viime viikolla se korjasi meidän auton ja teki putkiremontin.
[/quote]
Mitä jos olisit läsnä ja tekisitte yhdessä niin lapsesi oppisikin?
Meillä 3v tyttö pukee itse päiväkodissa kaiken. kotona ei aina viitti :) Poika ei pukenut 3 vuotiaana, ei osannut eika halunnut mutta nyt on 5v ja pukee nyt itse mutta on hidas.
Olen kuullut, että tytöt olisivat innokkaampia pukemaan itse kuin pojat. MLL: netissä on kuvauksia eri ikäisten lasten kehityksestä:
http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/kasvu_ja_kehitys/3_4-vuotias/
http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/kasvu_ja_kehitys
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 19:54"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:44"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:22"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:16"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Luepas noi minun tekstit ihan ajatuksen kanssa uudestaan! Ja lainaatko sen kohdan miasä kerron että vahhemmay sisarukset hoitavat nuorempia? ! Itse en sellaista kohtaa kyllä löydä. Olen äiti, ennen kaikkea. Laitan kaikille lapsille eteiseen vaatteet ja alal pilea vauvaa. Laitan sitten vauvan jo ulos nukkumaan. Sitten autan isompia, myös tätä 2-vuotiasta. Mutta yleensä lapset ovat JOKAINEN ITSE jo aiihen mennessä mwökeon valmiit. Nauhat sison 2v. hatusta ja katson että kaikki muutenkin ok. Eivät auta vanhemmat sisarukset hänrä, hän pukee itse! Ja se mallin ottamimem vanhemmista sisaruksista...kun esikoinen oppi eskarissa lukemaan niin 4v oppi siinä samalla kum toinen opetteli! Kuten itae kirjoitit, lapset apinoivat toisistaan! Kaikki neljä lastani oöen hoitanut, heitä vaan sattuu kiinnostamaan oppimaan asioota toisilta! Ikävää, että sinun tarvitsee tuolla lailla päteä äitiyttäsi. Ei meillä lapset toisia lapsia hoida vaikka niin haluat uskoa ja niin ilmeisesti väärin tulkitsit. Taidat itse hoodattaa pienokaisesi isosisaruksilla kun noin älähdit! Meillä lapaet hoitaa äiti vaikka omatoimisia lapsia ovatkim eivätkä mitään vätyksiä. Niin ja arvele mikä tappelu on lasten kesken kuka saa imuroida? !
[/quote] "lapsella oikeus hoivaa joka tulee vanhemmalta eikä esim. sisarukselta"
Meillä kun lapsia tullut tiuhaan 5 kpl 7 vuodessa, kaikki toivottuja eikä olla lahkolaisia. Lapset hoidan itse mutta on minulla koulutus ja vakityö löytyy myös. :(
Lapseni tykkää tehdä itse ja kokeilla. Mutta terveisiä vaan ahdasmielisyyteesi, ehkä saat jotain nautintoa ilkeydelläsi.
Meidän 3 v. tyttö ei osaa napittaa, muu pukeutuminen sujuu nopeasti. Puhuu myös 2 kieltä sujuvasti ja kynäote oikea.