Lista tupla-arkea helpottavista asioista
kun nukkuu vauvojen kanssa perhepetissä. Ei tarvitse yöllä nousta sängystä hakemaan vauvoja tissille ja taas nousta laittamaan heitä takaisin sänkyyn. Meillä minä nukuin keskellä ja toinen tyttö toisella puolellani, toinen toisella. Yöllä sitten vain käännyin sille kyljelle kumpi tytöistä oli tissiä vailla =)
Alkuun käytettiin pelkkiä kertiksiä ja kestovaippoihin siirryttiin kun tytöt olivat 9kk ikäisiä. Edelleen käytämme kertiksiä yöllä ja reissussa. Vaipat pesen lasten pyykin seassa, enkä koe kestoilua rankaksi. Jos olisin kestoillut jo esikoisen vaippa-aikana, olisin luultavasti käyttänyt kestovaippoja kaksosilla syntymästä saakka. Mutta onneksi koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa kestoilua =)
White ja tytöt 1v7kk
Kommentit (54)
Hyviä vinkkejä tuleville ja oleville monikkoäideille :)!
- astianpesukone =) En ole eläessäni keittänyt pulloja, koska käyvät koneen kautta ja siellä on kyllä sellaiset myrkyt ja lämpötilat, että kaikki elävä kuolee... Tutit laitopn Naikkarin ohjeen mukaan keitettyyn kuumaan veteen viideksi minuutiksi. En siis keitellyt, kun tekivät näin myös keskosille siellä.
- sitterit. Saa vauvat teljettyä turvaan esikoiselta, joka " vahingossa" sattaa ajaa autolla yli ;) Esikoisella ei moisia nähty..
- kunnon rattaat, koska neljän seinän sisällä olo ei virkistä ketään
- juu ja allekirjoitan myös tuon, että kannattaa unohtaa lapsitahtisuus ja kaikki mitä pitää tehdä
- vaatteita sen verran, ettei tarvi koko ajan olla pesemässä
Ja ässänä hihasta itselläni on se, että mies palkkasi meille siivoojan tekeen perushommia ( silti riittää kyllä ihan itsellekin hommaa tällaisessa taloudessa) ja osallistuu itse perheen toimintoihin. lasten hoitoon ja kotitöihin
Jos lapset ovat pullolla, niin hommatkaa kaikki pullot samanlaisia. Helpottaa, kun ei tarvi ettiä juuri sitä oikeaa rengasta pullon suulle, kun se vieressä oleva ei käy...
mutta vauva-aikana ruvettiin aika pian vetämään huoneenlämpöistä korviketta. Pieni tuttipullo menee korkkeineen sellaiseen avarasuiseen (oisko joku " ruokatermos) termariin! Alkuaikoina lämmitettiin pullot jo illalla, sujautettiin termariin, korkki kiinni ja termarit sängyn viereen. Meillä myös ykkösjuttu oli sellainen pattereilla toimiva keinuva sitteri kun mies oli paljon reissussa. Toisen sai viihtymään aina sen hetken kun toisella oli joku operaatio käynnissä. Maksoihan se, mutta eurookaan en kadu, ja sain siitä vielä ihan hyvin kun myin lopuksi huuto.netissä. Pullosterilaattori (löytyi käytettynä) helpotti myös, koska dementikkona unohdin aina tuttipullokeiton tunniksi hellalle... :-X Päivisin meillä oli " viihtymö" olohuoneen lattialla: käytöstä poistettu 120 cm patja ja olohuoneen oviaukko blokattu sohvalla kiinni. Siellä sitten löhöiltiin :-) Oli ihan hirveen näköistä, mutta oikein mukavaa! Syöttötuoliajoiksi anoppi ompeli meille " pakkopaitoja" . Ne oli niinkuin liivit, napeilla takaa kiinni ja alareunasta lähti nauhat jotka saa solmittua tuoliin kiinni. Toimivat turvavälineenä ja ruokalappuna ja äidinkin hermo pysyi kunnossa...
kun keksitte vaikka mitä! :) Ihana lukea teidän vinkkejä, vaikka yksösiä onkin vain itsellä. Tosi hyviä vinkkejä on tullut, osaa aion hyödyntää tulevankin vauvan kanssa.
Oli vain pakko kommentoida, miten kekseliäiitä olettekaan. Hatunnosto teille! :)
Itse olen kaksonen, mutta toinen vauvoista menetettiin raskausaikana. Olen haaveillut aina tuplista,mutten ole vielä sellaisia saanut. Paljon olen kuitenkin tuplien arkea ajatellut ja saanut jopa välillä tuplia hoitaakin. Tässä olisivat minun hankintani tuplille. Nämä olisivat siis ykkös ostokseni.
- Bumbo -> Uloslähdettäessä voi istuttaa vauvat niihin (eivät pääse pakoon isompinakaan, syöttäessä, kyläillessä, suihkussa, saunassa, uimahallissa (mikäli sinne ikinä tulee lähdettyä tuplien ollessa pieniä).
- Uniliina (kapaloliina)-> pysyy tarralla kiinni, joten ei aukea helposti, sopii keskosesta lähtien aina 6 kiloon asti. Vauva nukahtaa helpommin, nukkuu paremmin,vähentää säpsähtelyä, kannatttaa kokeilla koliikkivauvoille taikka mahavaivoista kärsiville... pehmeä, joustava materiaali.
-kantoliina
-unipussit -> auttaa nukahtamiseen, nukkumaan paremmin ja keskeytyksittä...
Ja lisäksi vielä
potatus-> säästää pyykkäämistä ja roskien raahaamista ja vaippavuorien ostamista. En ole kokenut tätä rasitukseksi yksösten kanssa, silä olen vienyt vauvan potalle vain vaipanvaihdon yhteydessä. Pissa tai pissa ja kakka tulee muutamassa sekunnissa jo pottaan. Vauva oppi jo ensimmäisenä päivänä asioimaan potalla (ikää 2½kk) ja kahden viikon kuluttua kävi 4-5 kertaa päivässä asioimassa potalla.
3 lasta, mutta ei kaksosia... kenties seuraavalla kerralla
koska ketju oli jo päässyt hukkumaan
Itse pidän myös kapalointia hyvänä ideana - ainakin minusta tuntuu siltä, että se on auttanut vauvoja nukkumaan paremmin ja erottamaan päivän ja yön toisistaan. Kapalosta siirrytään vähitellen unipussiin, mutta levottomina öinä meillä kapaloidaan yhä.
Meillä on käytössä Miracle Blanket kapaloliina.
Kantoliina on kanssa huippu: toinen voi olla liinassa, jolloin kädet jää vapaaksi toisen hoitamiseen. Tai johonkin muuhun puuhaan.
Sitterit on kaksosperheessä tarpeelliset.
Vähän kävi hymyilyttämään ajatus, että sen kaiken alun kaaoksen keskellä (lue: ekat 3kk) olisin pystynyt paneutumaan vielä potattamaan vauvoja. Hyvä että sen väsymyksen ja muun sekasorron keskellä sai perushoidot hädin tuskin suoritettua ja kun koko ajan syötti jompaa kumpaa joka tapauksessa. Hatunnosto niille, jotka potatukseen heti laitokselta päästyään kykenee. Itse en kyllä olisi.. :)
Maqika ja pojat 8kk
Että eipä olisi nuo vauva-potatukset meilläkään toiminut! Enkä usko että monikaan kaksosten vanhempi moista edes ajattelee...
Tässä minun vinkkini:
sitterit, iso kasa tuttipulloja, leikkikehä jossa mahtuu 2 hyvin leikkimään, apuja lastenhoitoon. Ja tärkeimpänä se, että ei turhista stressaa ja on itselleen ja tilantelleen, jaksamiselleen armollinen.
Musta tuntu, että siihen imettämiseen meni niin paljon aikaa, että tein niin, että en imettänyt yöllä lainkaan vaan pumppasin illalla ja sitten taas aamulla, ja annettiin pullosta. Ruokailut tapahtui yölläkin nopeasti ja sai itse nukuttua mahd. paljon! No meillä tosin yöruokailut loppui 5kk:n iässä ja imetyskin sitten 8kk:n iässä, mutta tossa alussa siitä oli kyllä korvaamaton apu.
Sitterit oli myös kätevät ja toinen, mitä ilman en ole tullut toimeen, enkä tule edelleenkään, on helposti koottavat/purettavat matkarattaat, jotka on kevyet ottaa mukaan minne vaan - ilman niitä meillä ei mentäis varmaan minnekään!
T: Piia sekä Sanni ja Oskari 1v2kk
En nyt äkkiseltään osaa lisätä tähän mitään, mutta koitan jos saisin tän nousemaan takaisin tuonne kärkipäähän, niin uudet tulokkaat vois paremmin hyödyntää vinkkejä. :)
En varmaan tänne vielä maininnut, mutta meillä Bumbot on tullut tässä vaiheessa todella hyödyllisiksi kun vauvat ei vielä istu. Bumboissa saa istuttaa päälle 3kk vauvoja jos osaavat pitää päätään paikallaan :)
ELi niissä on hyvä leikittää ja myöhemmin varmaan syöttääkin.
Yritin alkuun steriloida päivittäin isoa kasaa pulloja, mutta se oli niin aikaa vievää ja hikistä hommaa jopa talvipakkasilla, että ostin samanlaiset ainun pullokuoret ja pullopusseja, jota käyttivät sairaalassa vastasyntyneiden osastolla. Keiteltäväksi jäävät siten vain tutit ja renkaat. Kuoreen käyvät ainun tuttipullojen renkaat. Sairaalassa käyttivät samaa rengastakin koko päivän, huuhtelivat sen vain syönnin jälkeen, joten itsekin olen käyttänyt samaa rengasta useamman kerran.
Tämä helpotti mielestäni kovasti heti lasten kotiuduttua. Nuo pullopussit ovat myös todella käteviä matkalla, ei tarvitse ottaa monia pulloja mukaan, vain tuo pullopussipaketti ja tuteja sekä kuori. Tämä ei ole välttämättä tietenkään kaikkein ekologisin vaihtoehto, mutta toisaalta olen sitten käyttänyt lapsilla kestovaippoja.
Minäkin allekirjoitan sen ohjeen, että mene siitä mistä aita on matalin, äläkä missään nimessä lue mitään normaaleja vauvaoppaita, niistä tulee vain huono omatunto ja ahistus!
- Lisäksi opettele antamaan itsellesi anteeksi
- Anna anteeksi myös läheisillesi, puolisolle, isovanhemmille, kummeille ja kaikille niille tietämättömille, jotka möläyttelevät tai tekevät älyttömyyksiä
- opettele kertomaan miksi et välitä em. kommenteista tai teoista, opettele siis selvittämään asioita, puhumaan, jos et ennen ole osannut
-pyydä apua, ota apua, vaikkapa vain anopin ruokaa tai pullaa, jos et muuta halua häneltä ottaa ;-)
- veljien lapset (13-20vee) olivat ihania lisäkäsiä ja -sylejä helpottamassa hektistä vauva-arkea, ja saivatpa siinä samassa hyödyllistä ehkäisykasvatusta !
- kuntamme oli ihana ja antoi puoleksi vuodeksi yhden kerran viikossa kodinhoitajan, myös hänellä teetätin ruokaa useammaksi päiväksi kerrallaan
- käytä eineksiä isommille, valmisruokia myös pienille. meillä vauvat söivät mössövaiheessa kerran päivässä purkkiruokaa, kerran kotiruokaa
- kun mössövaihe alkaa, keitä kerralla isompi satsi 1) perunaa 2) porkkanaa 3) kesäkurpitsaa 4) broileria 5) possua jne ja pakasta ne jääkuutiolokerikkoon. Seuraavana päivänä irrota palat pussiin tai rasiaan ja keitä seuraavaa ainesta isompi satsi. Kun yhden ainesosan keittää päivässä, saa tällaisella viikon työllä mössöruokaa kuukaudeksi! Ja pienet palat sulavat nopeasti mikrossa tai vesihauteessa.
- yhteiset tutit, tuttipullot ja lusikat & lautaset
- sähkösterilaattori pulloille ja rintapumpulle esim, avent
- rattaat/vaunut, joilla pääsee ihmisten ilmoille
- turvakaukalot toimivat autossa, keinusitterinä ja pahan räkätaudin iskiessä, voi vauva myös nukkua siinä tukehtumatta räkään!
- aktiivilelu lattialle, jossa roikkuu erilaisia leluja tuijotettavana ja huidottavana
- unohda yölliset vaipanvaihdot jos ei aivan pakko!
- kun lapset lähtevät liikkeelle, tee kodistasi mahdollisimman onnettomuusvapaa. eli kaikki mahdolliset pois, vaikka se tietääkin lukkoja oviin jne. Kaksosia ei kertakaikkiaan pysty koko aikaa pitämään silmällä.
... tässäpä näin äkkiseltään. Meillä kaksoset jo 3vee + 6vee esikoinen. Nyt tuntuu, että tärkeimmät avut olisivat silmät selässä, pikajuoksijan lähtönopeus, everstin komennusääni ja duracel-pupun energiavarasto!
Zemppiä kaikille monikkoperheille. Oman kokemuksen pohjalta sanoisin, että tähän mennessä tiukimmat paikat olivat ekat 6 kuukautta ja juuri tuo kävelemään/juoksemaan/kiipeilemään lähteminen. Sitten alkaa helpottaa - eräällä tavalla ;-)
Viime keväänä ostettu kuivausrumpu on ollut kovassa käytössä. Maksoi maltaita, mutta on paras ostos ikinä. Muuten joka paikka olisi täynnä kuivavia rättejä. Olen myös unohtanut kaikki " kevyt" ohjelmat, kaappikuivaa vaan, jos joku vaate ei kestä niin, voi voi. Kuivausrummun kanssa jää myös yksi työvaihe väliin, kun pyykkiä ei tarvitse levittää kuivumaan. :)
Onko kukaan käyttänyt kestovaippoja vai onko vaan yksinkertaisempaa olla suosiolla kerttisvaipoilla???
Kuinka te joilla on jo ennestään yksi lapsi tai enemmänkin ennen kaksosia olette palloilleet lasten hoidon ja esikoisen huomioimisen välillä?
Meillä käytetiin tarjouskertakäyttövaippoja. Yhden lapsen kanssa olisin varmaan käyttänyt kestovaippoja, mutta armahdin itseäni sen verran =)
Muuta käytössä ollutta:
Yksösten sateenvarjorattaat. Niihin mahtui kaksikin istumaikäistä tiukan paikan tullen, eikä aina tarvinnut olla isoilla rattailla liikkeellä, jos käytti esim. vain toista lääkärissä ja mahtui bussiinkin paremmin.
Kantoreppu, niin kädet jäi vapaaksi tehdä jotain, jos toinen oli hereillä ja toinen vielä nukkui. Voi myös käyttää noiden yksösten vaunujen kanssa liikkuessa.
Konttauskypärät, kun ei todellakaan ehtinyt aina hätiin ja päät kolisi kävelemään opetteluvaiheessa.
Turvaistuin toimii myös sitterinä.
Frööpeli palikoiden musiikkivideot ja Muumit. Niillä sai jaloissakiinniroikkujat viihtymään sen aikaa, kun äiti teki ruokaa.
Voi sitä ihanaa vauva-aikaa. Niin ne vaan kaikki valvomiset ja itkut ja " ja tähän vielä lisää lapsia!!!" -kommentit unohtuu...
Mulla ei kauheasti ole noihin lisättävää, sitä paitsi pakko myöntää etten kauheasti vauva-ajasta muista (tytöt täyttää kesällä 4..)=)
Muutamaa esille tullutta asiaa haluan minäkin vielä painottaa. Eli, ota kaikki apu vastaan mikä on saatavilla ja opettele kertomaan harmituksesta. Itseäni katkeroitti aikanaan valtavasti se, että odotusaikana lupailtiin kuut taivaalta mutta sitten tyttöjen synnyttyä ei kukaan " uskaltanut" heitä hoitaa eikä muutakaan apua tarjottu, näytettiin varmaan pärjäävän niin hyvin. Näitä sitten yökaudet mietin mutta ääneen en saanut sanottua kenellekään. Se harmittaa näin jälkikäteen.
Ja se sotilaallinen järjestys, ehdottomasti =) Lapset samaan rytmiin vaikka mikä olisi. Ensikertalaisena mä en edes tajunnut että vauvat jaksaa olla hereillä niin lyhyen aikaa kerrallaan ja kuvittelin että vauva nukahtaa silloin kun on väsynyt *heeheheheh*. En nykyään pystyisi ajattelemaankaan sellaista elämää jolloin syödään milloin sattuu ja nukutaan kun sattuu huvittamaan. Rutiinit on meillä edelleen kova sana.
Onko nykyinen suositus tuttipullojen sterilointi? Minä en muista sellaista harrastaneeni sen jälkeen, kun tytöt täytti 3 kk. Astianpesukone meillä tosin on, eihän sen lisäksi tarvi pulloja enää keittää. Eikös nykyään saa vettäkin vauvoille antaa ihan keittämättä? Tyttöjen kohdalla noudatin vielä noita kaiken maailman sääntöjä, mutta heidän 1 v 8 kk pikkuveli on saanut elää " kuin pellossa" niiden suhteen ja terve ja reipas nassikka on. Ei ole pal pulloja keitelty ;) Eikä kyllä tuttejakaan. Tuntuis siltä, että varsinkin kaksosten kohdalla tuollaiset säännöt voisi unohtaa ja käyttää ihan vaan maalaisjärkeä.
Hyviä niksejä löytyy muuten myös Helsingin monikkoperheiden keskustelupalstalta, kannattaa käydä kurkkaamassa!