Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapset pakko opettaa ilkeiksi (perhe kahvilassa)

Vierailija
27.12.2014 |

Kahvilan penkeille oli joku jättänyt halukkaille lukemista, ihan asiallinen lappunen uskonnosta, jossa kerrottiin Jeesuksesta ja oli yhteystietoja seurakunnista ja rukouksista ym halukkaille. Pieni lapsi löysi lapun ja alkoi haparoiden lukea sitä. äiti naurahti ja sanoi että se on roska, revi se ja heitä roskiin. lapsi jatkoi lukemista ja isä otti lapun ja repi sen. Lapsi kysyi mikä se oli, niin ala-arvoista haukkumista mm. hihhuli-roskaksi tai muuksi vastaavaksi kuulin. Jos itse olet ahdasmielinen, miksi pitää lapsikin opettaa samanlaiseksi ja vielä noin halveksien muita ihmisiä ja heidän uskoaan? En käsitä.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 15:35"]

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 15:31"]

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 15:26"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 15:21"] Miksei lapsille voi ihan rauhallisesti selittää että on erilaisia uskontoja ja me uskotaan eri tavalla kuin mitä tässä opetetaan. Eikös hyvät käytöstavat ja erilaisuuden sietäminen olis hyvä lasten oppia. [/quote] Miksi sitä uskontoa ei voi pitää rauhallisesti omana asianaan? Miksi sitä pitää tuputtaa väkisin jopa pienille lapsille ja ihmetellä kun kaikki eivät suhtaudu siihen niin neutraalisti? Mitä jos lapsen vanhemmat olivat vaikkapa joutuneet lähtemään vaikkapa vl-yhteisöstä ja haluaisivat vain unohtaa koko asian, mutta sitten tuputetaan näitä lappusia? Mikseivät uskovaiset voi vaan jättää muita ihmisiä rauhaan? [/quote] On monissa kahviloissa sanomalehtiäkin ja naistenlehtiä. Eihän kukaan valita siitä. Ei mitään oo pakko lukea.

[/quote]

Ihan oikeasti rinnastat sanomalehdet ja jonkun lahjon painamat laput toisiinsa? Huh.

[/quote]

lahkon

Vierailija
22/51 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tästä mieleen: Olin 5-vuotiaana yksin kotona, kun äiti kävi kaupassa. Ovikello soi ja sanoin postiluukusta, että äiti ei ole kotona enkä saa avata ovea. Siellä oli joku Jehovan todistaja tai vastaava, joka jäi kyselemään multa että olenko miettinyt mitä kuoleman jälkeen tapahtuu, muistan sen ahdistuksen vieläkin. Äiti ei ollut kovin hyvällä tuulella tullessaan kotiin kun näki minut lukemassa näitä jehovalappuja ja kyselemässä kauhuissani että miksi pitää kuolla ja pääsikö mummi tuonne paratiisiin. Ei tainnut olla ensimmäisenä mielessä suvaitsevaisuus toisten uskomuksia kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 15:31"]

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 15:26"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 15:21"] Miksei lapsille voi ihan rauhallisesti selittää että on erilaisia uskontoja ja me uskotaan eri tavalla kuin mitä tässä opetetaan. Eikös hyvät käytöstavat ja erilaisuuden sietäminen olis hyvä lasten oppia. [/quote] Miksi sitä uskontoa ei voi pitää rauhallisesti omana asianaan? Miksi sitä pitää tuputtaa väkisin jopa pienille lapsille ja ihmetellä kun kaikki eivät suhtaudu siihen niin neutraalisti? Mitä jos lapsen vanhemmat olivat vaikkapa joutuneet lähtemään vaikkapa vl-yhteisöstä ja haluaisivat vain unohtaa koko asian, mutta sitten tuputetaan näitä lappusia? Mikseivät uskovaiset voi vaan jättää muita ihmisiä rauhaan? [/quote] On monissa kahviloissa sanomalehtiäkin ja naistenlehtiä. Eihän kukaan valita siitä. Ei mitään oo pakko lukea.

[/quote]

Yleensä ne lehdet on jossain telineessä tai pinossa josta voi hakea lehden jos huvittaa. Ei niitä jaeta systemaattisesti jokaiselle penkille niin että niitä on vaikea olla huomaamatta.

Vierailija
24/51 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 15:37"]

Tuli tästä mieleen: Olin 5-vuotiaana yksin kotona, kun äiti kävi kaupassa. Ovikello soi ja sanoin postiluukusta, että äiti ei ole kotona enkä saa avata ovea. Siellä oli joku Jehovan todistaja tai vastaava, joka jäi kyselemään multa että olenko miettinyt mitä kuoleman jälkeen tapahtuu, muistan sen ahdistuksen vieläkin. Äiti ei ollut kovin hyvällä tuulella tullessaan kotiin kun näki minut lukemassa näitä jehovalappuja ja kyselemässä kauhuissani että miksi pitää kuolla ja pääsikö mummi tuonne paratiisiin. Ei tainnut olla ensimmäisenä mielessä suvaitsevaisuus toisten uskomuksia kohtaan.

[/quote]

Uskovaiset ne tietää miten ja mitä puhua lapsille.

Vierailija
25/51 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa lapuissa on kuitenkin sellainen viesti että "sinä ajattelet väärin ja olet väärässä", samalla voisi jättää kauneusleikkausmainoksia tai muuta vastaavaa.

Vierailija
26/51 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo oli lapsella typerät vanhemmat. En itsekkään pidä uskonnoista tai niiden tuputtamisesta, mutta tuo ei ollut mitenkään asiallinen tapa ratkaista asiaa. Vanhemmat olisivat nätisti voineet sanoa lapselle että lapussa puhutaan asioista joihin he eivät usko, mutta jotkut toiset uskovat, joten lapsi voi laskea lapun takaisin penkille ja olla lukematta sitä. Tuolla vanhempien tavalla kasvatetaan vain ahdasmielisiä kusipäitä, kyllä lapsen pitäisi itse saada aikanaan päättää mitä mieltä on uskonnoista, ei kasvaa siihen että ne ovat pahasta ja on ok loukata uskovia.

Vierailija
27/51 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 16:10"]

Jo oli lapsella typerät vanhemmat. En itsekkään pidä uskonnoista tai niiden tuputtamisesta, mutta tuo ei ollut mitenkään asiallinen tapa ratkaista asiaa. Vanhemmat olisivat nätisti voineet sanoa lapselle että lapussa puhutaan asioista joihin he eivät usko, mutta jotkut toiset uskovat, joten lapsi voi laskea lapun takaisin penkille ja olla lukematta sitä. Tuolla vanhempien tavalla kasvatetaan vain ahdasmielisiä kusipäitä, kyllä lapsen pitäisi itse saada aikanaan päättää mitä mieltä on uskonnoista, ei kasvaa siihen että ne ovat pahasta ja on ok loukata uskovia.

[/quote]

Niin mutta uskova saa vapaasti olla ahdasmielinen ja loukata uskonnottomia, homoja ja vaikka ketä.

Vierailija
28/51 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en olisi välttämättä hihhuliroskaksi sitä maininnut (vaikka sellainen toki se onkin), mutta olisin käskenyt viedä roskikseen joltain jääneen roskan ja sanonut, ettei kaikkeen kannata koskea ja kaikkea lukea, sillä se oli joillekin aikuisille tarkoitettu.

Vierailija
29/51 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
30/51 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskahan se olikin, kun oli jäänyt joltain penkille. Ei roskiin kuulukaan koskea. Kahvilan omistajana antaisin porttikiellon sille roskien levittäjälle ja maksattaisin siivouskulut. Kyllä ovat hihhulit alas vajonneet kun jo levittävät roskiaan ravintoloita myöten.

Vierailija
31/51 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 16:15"]

[/quote]

Niin mutta uskova saa vapaasti olla ahdasmielinen ja loukata uskonnottomia, homoja ja vaikka ketä.

[/quote]

Niin, kaikki uskovaiset ihmisethän ovat juuri samanlaisia. Tietenkään he eivät saa loukata ja olla ahdasmielisiä, mutta vaikka tälläisiä ihmisiä on, niin ei ole mikään pakko alentua itse samalle tasolle. Siinä tilanteessa voi itse olla se parempi ihminen ja opettaa saman lapselleen. Maailma olisi parempi paikka jos lapsia ei opetettaisi jo pienestä pitäen vastaamaan vittumaisuuteen vittumaisuudella.

Vierailija
32/51 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 15:00"]

Wt porukka taas liikkeellä ollut ; )

[/quote]

niinpä, roskia levittelemässä ympäriinsä.

Vierailija
33/51 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
34/51 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 16:25"]

[/quote]

[/quote]

Niin, kaikki uskovaiset ihmisethän ovat juuri samanlaisia. Tietenkään he eivät saa loukata ja olla ahdasmielisiä, mutta vaikka tälläisiä ihmisiä on, niin ei ole mikään pakko alentua itse samalle tasolle. Siinä tilanteessa voi itse olla se parempi ihminen ja opettaa saman lapselleen. Maailma olisi parempi paikka jos lapsia ei opetettaisi jo pienestä pitäen vastaamaan vittumaisuuteen vittumaisuudella.

[/quote]

Eikös ne oo juurikin uskovat joiden tulisi kääntää se toinen poski?

Vierailija
35/51 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 16:28"]

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 16:25"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Eikös ne oo juurikin uskovat joiden tulisi kääntää se toinen poski?

[/quote]

Miten olisi sellainen vaihtoehto että molemmat osapuolet käyttäytyisivät asiallisesti? Idiootteja on molemmissa leireissä, niin kuin myös fiksuja ihmisiä.

Vierailija
36/51 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 15:17"]Kyllä mä suuttuisin jos mun lasta yritettäisiin aivopestä tuolla tavalla. Mikä raivo siitä syntyiskään jos vapaa-ajattelijat jättäisi tuollaisia lappuja mainoksina. Uskonto on henkilökohtainen asia, eikä sitä tarvitse missään kahviloiden penkeillä salaa mainostaa.
[/quote]

Minä ainakin olen törmännyt näihin vapaa-ajattelijoiden esitteisiin Tampereella

Vierailija
37/51 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä mä just luin? täällä joidenkin mielestä uskonto on asia jonka lapsi pystyy mielessään ymmärtämään ja käsittelemään. no ei todellakaan ole! ne lappuset uskonnon tuputuksineen ei ole lasten luettavaa, liian vaikeaa lapsen ymmärrykselle. nykyistä käytäntöä en tiedä, mutta aikanaan koulussa ala-asteella uskontotunnit oli kivoja. Jeesuksen elämästä kerrottiin tarinana, vähän kuin satuna. se oli lapsenkin helppo ymmärtää ja sisäistää, mielestäni se tapa sopii lapselle ei tuputtaminen.

Vierailija
38/51 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Ratkaisukeskeinen lähtömalli on se että lapsi kannattaa opettaa kriittiseen ajatteluun ja edellä mainittu tilanne on siihen oivallinen. Eivät vanhemmat voi kuitenkaan loputtomasti suojella lasta maailmalta, joten on parasta yrittää vaikuttaa lapsen kykyyn arvioida tietoa. Uskontoja ei kuitenkaan saada katoamaan sormien napsauksella.

Vierailija
39/51 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 16:32"]

mitä mä just luin? täällä joidenkin mielestä uskonto on asia jonka lapsi pystyy mielessään ymmärtämään ja käsittelemään. no ei todellakaan ole! ne lappuset uskonnon tuputuksineen ei ole lasten luettavaa, liian vaikeaa lapsen ymmärrykselle. nykyistä käytäntöä en tiedä, mutta aikanaan koulussa ala-asteella uskontotunnit oli kivoja. Jeesuksen elämästä kerrottiin tarinana, vähän kuin satuna. se oli lapsenkin helppo ymmärtää ja sisäistää, mielestäni se tapa sopii lapselle ei tuputtaminen.

[/quote]

Jos lapsi löytää penkiltä lapun, niin onko nimenomaan lapselle tuputettu uskontoa? Ehkä lappu oli tarkoitettu aikuisten, asioista jo paremmin ymmärtävien ihmisten luettavaksi? Tuputtavatko kaljamainokset _lapsille_ kaljaa ja automainokset autoja?

Vierailija
40/51 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän