Missä on vika, jos terveysaseman päivystys on 5 tuntia
myöhässä jo kello 11.00 aamupäivällä?
Näin oli eilen täällä paikallisella terveysasemalla.
Itse menin 14.20 ja lääkärille pääsin 18.15. Neljän tunnin odotus tuolloinkin.
Mutta että jo aamusta on myöhässä reilusti, on uskomatonta.
Kommentit (102)
Psykkosipotilas voi aivan vallan hyvin odottaa päivystyksessä useita tunteja, tila ei ole millään lailla kiireellinen. Tähän johtopäätökseen ovat tulleet myös Helsingin päättäjät, sillä Auroran psykiatrinen päivystys yhdistetään juurikin näihin aikoihin lopullisesti Malmin päivystykseen (tavallinen terveyskeskuspäivystys).
Meneekö joku oikeasti vielä nykyään flunssan vuoksi lääkäriin? Menkää työterveyshuoltoon, jos olo on huono tai hakekaa sairaanhoitajalta todistus sairaudesta. Flunssa saa kestää 6 vk. Sen jälkeen voi mennä lääkäriin, jos edelleen vaivaa. Eihän se lääkäri sille kuitenkaan mitään voi. Juuri tuon takia terveyskeskuspäivystykset ovat helvettejä, kun siellä on samassa jonossa tavalliset flunssapotilaat, selkäkipuiset ja vakavasti sairaat.
Itse kävin eilen päivystyksessä uudelleen kuumeilevan, 1,5viikkoa huonosti syöneen ja vain sylissä istuvan sekä korvakipuisen taaperon kanssa päivystyksessä. Oli siis jo kerran kuume loppunut mutta alkoi nyt muutaman päivän kuluttua uudestaan, välissä ei ollut kunnolla parantunut. Lapsen tarkisti ensimmäisen kerran lääkäri heti siinä triagessa ilmoittautuessa mutta koska ei uskaltanut nuutuneisuuden vuoksi päästää kotiin, niin laittoi meidät eteenpäin. Tunti sitten odotushuoneessa odoteltiin että saatiin tulehdusarvot katsottua ja toinen lääkäri katsoi vielä uudelleen. Sitten päästiin antibioottireseptin kanssa kotiin.
Jos joutuu päivystyksessä 5 tuntia odottamaan niin ei ole mikään kovin sairas ja olisi todennäköisesti voinut odottaa maanantaillekin. Joskus harvoin tietysti virhearviointeja sattuu lääkärissäkin.
Minkäs teet, jos 39C kuumetta ja flunssaa, tiedän että selviäisin ilman lääkäriäkin, mutta saikkua ei saa viikonloppuna mitenkään muutenkaan kun työterveys on kiinni!
siinä on vika että sinne mennään yhä edelleen jonkun silmätulehduksen tai flunssan takia!
Kaikki ne joulunjatkajat selkäkipuiset ja nenän tukkoisuutta potevat tukkivat ovat siellä tukkimassa jonoja. Päivystyksessä hoidetaan tietenkin tärkeimmät asiat ensin. Eli jos on flunssa ja nenä tukossa, saa varmasti odottaa monta tuntia, koska kyseessä ei ole päivystysasia.
Lapsellekkin voi antaa kipulääkettä reilusti jos vaikka korvatulehdus tai muuta kivuliasta. Vain mahataudissa kuivuneet voi viedä tms. Ei yskän tms. Takia. Meilläkin taapero valvoo yskiessä kaikki yöt. Limaa on niin että hyvä jos henkeä saa kuin viime tipassa, 2 viikkoa kestänyt mut ei ole syy mennä päivystykseen. Varmistin kyllä.
Mun mielestä pitäs siinä ovella jonkun katsoa jo, että minkälainen hätä kyseessä. Kuumeen ja muiden nuhien takia ihan pitäisi jo käännyttää ovelta (+40eriasia). Ihmiset ruuhkauttavat päivystyksen, koska mennään sinne vaatimaan lääkärille pääsyä kun luulee olevansa hoitoa vaativassa kunnossa. Jos oikeasti tarvitsee päivystykseen mennä niin varmaan lanssilla menee se kyyti jo. Ja sitten myös valitetaan kun odotellaan kauan ...
Pitäisi jonkun lääkärin olla niinkuin eräs jo eläkkeellä oleva päivystäjä jouluaamuna: huusi odotushuoneeseen: "kaikki liikaa syöneet ja juoneet painukoot kotiinsa! Päivystys on kiireellisiä tapauksia barten ja ambulanssi menee aina muiden ohi, joten odotusaikasi on aika ok.
Myöskään siihen psykoosiin ei heti kuole.
15, meinaat että psykoosipotilas, eli harhoja näkevä ja kuuleva ihminen, on mielestäsi hyvää materiaalia seisottaa odotustilassa?
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 12:39"]Lapsellekkin voi antaa kipulääkettä reilusti jos vaikka korvatulehdus tai muuta kivuliasta. Vain mahataudissa kuivuneet voi viedä tms. Ei yskän tms. Takia. Meilläkin taapero valvoo yskiessä kaikki yöt. Limaa on niin että hyvä jos henkeä saa kuin viime tipassa, 2 viikkoa kestänyt mut ei ole syy mennä päivystykseen. Varmistin kyllä.
[/quote]
Minäkin varmistin kolme kertaa heiltä ja kävin vielä paikan päällä. Kuumetta oli 40 astetta ollut viimeisellä varmistuksella 5 päivää, mutta eii ei se ole kuin flunssa syö paracetamolia lisää. Vaikka kuinka sanoin, että mulla ei ole flunssa, räkä ei valu ainut on kurkku-, keuhko- ja rintakipu niin flunssa se vain on. En päässyt edes ilman apua vessaan ja enkä pystynyt syömään mitään, siitä huolimatta päivystystä ei kiinnostanut. Oli mielestäni selvät keuhkokuumeen oireet, mutta ei heidän mielestään vain flunssa. 6 päivän kohdalla korviakin alkoi sattua silloin oli onneksi maanantai ja he ottivat minut terveyskeskukseen. Viimisillä voimilla raahauduin paikalle, istuin odotushuoneessa puolitajuttomana ja katsoin kun joku teini yli meikattuna ja pyntättynä vähän köhi viereisellä penkillä älypuhelin kädessä. Mulla oli sellainen olo, että kuolen kohta ja sitä aloin myös toivoa. Lääkärille päästyäni minulle todettiin ensin molepien korvien paha korvatulehdus, sitten katsottiin tulehdusarvot jotka olivat melkein 300 ja sitten minut vietiin ambulanssilla sairaalaan. Otettiin kaikki mahdolliset viljelyt ja näytteet ja keuhkokuvasta syy löytyi, nimittäin se keuhkokuume mitä olin itsekin epäillyt. 8 päivää olin sairaalassa ja sain 3 kertaa vuorokaudessa suonensisäisiä antibiootteja ja sen jälkeen kotona vielä 2 viikon kuuri suun kautta otettavia antibiootteja kolme kertaa vuorokaudessa. Se siitä varmistamisesta sitten.
Ohis: Mä aina sanon meidän lapselle, että vielä kun kikkailet (esim. kiipeilee vaarallisesti sohvalta tuolille tms.) niin eipä tehdäkään mitään kivaa, vaan vietetään ens yö päivystyksessä. Olen siis opettanut jo alle kouluikäiselle muksulleni, että päivystys on sellainen ikävä paikka, jossa on lääkäreitä, mutta jossa odotetaan tuntikausia ja siellä kuluu käytännössä koko päivä/ yö.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 12:28"]
No minä odotin psykoosiepäiltynä kolme tuntia jatkokyytiä sairaalaan meidän päivystyksessä...
[/quote]
Mitä tapahtui sen kolmen tunnin aikana?
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 11:51"]
Ihmiset on liian sairaita. Eikun oikeasti, sinne päivystykseen mennään itkemään kun on nokka tukossa. Ihmiset on niin vieraantuneet todellisuudesta ja siitä mihin päivystys on tarkoitettu.
[/quote]
Tiedän erään kunnan, jossa terveyskeskukseen ei kerta kaikkiaan saa aikoja, koska lääkäreitä on aivan liian vähän. Kun uusia aikoja tulee ajanvarauskalenteriin, ne menevät saman tien. Niinpä ajanvarauspuhelimesta sanotaankin suoraan, että aikoja ei ole, tule päivystykseen.
VANTAALLA TUO ON NORMAALIA- PEIJAKSESSA JOKA KERTA 4 TUNTIA VÄHINTÄÄN JONOTUS PÄIVYSTYKSESSÄ
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 11:51"]
Ihmiset on liian sairaita. Eikun oikeasti, sinne päivystykseen mennään itkemään kun on nokka tukossa. Ihmiset on niin vieraantuneet todellisuudesta ja siitä mihin päivystys on tarkoitettu.
[/quote]
Tiedän erään kunnan, jossa terveyskeskukseen ei kerta kaikkiaan saa aikoja, koska lääkäreitä on aivan liian vähän. Kun uusia aikoja tulee ajanvarauskalenteriin, ne menevät saman tien. Niinpä ajanvarauspuhelimesta sanotaankin suoraan, että aikoja ei ole, tule päivystykseen.
[/quote]
Mikä taas on ihan idioottimaista, koska se vääristää päivystyksen ideaa. Tuossa tapauksessa kaikkien maksukykyisten ja kärsimättömien kannattaisi mennä yksityiselle, saisivat hoidon oikeaan aikaan eivätkä tukkisi päivystystä, kun se on tarkoitettu kiireellisille tapauksille.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 12:42"]
15, meinaat että psykoosipotilas, eli harhoja näkevä ja kuuleva ihminen, on mielestäsi hyvää materiaalia seisottaa odotustilassa?
[/quote]
Miten ne harhat haittaavat toisia odotustilassa olevia?
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 13:20"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 13:07"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 12:42"]
[/quote]
Miten ne harhat haittaavat toisia odotustilassa olevia?
[/quote]
Et varmaan ole nähnyt :)
Olen itse hoitanut tuonkaltaista tapausta ja potilasta oli pitämässä seitsemän ihmistä, kun alkoi raivoamaan. Jos olisi ollut jossain odotushuoneessa, olisi raatoja tullut.
[/quote]
Miten antamasi esimerkki vastaa kysymykseeni, muuten kuin tietynlaisten potilaiden osalta? Etkö itse hoitajana tiedä, että psykoosi ei läheskään kaikilla, edes niillä harhoja näkeväilä tai kuulevilla potilailla, aiheuta aggressiivista reaktiota?
Ajattelin vain että jos psykoosiepäilty on odottanut 3 tuntia niin tuskin hän on mitään akuuttia vaaratilannetta sillä aiheuttanut. Vai onko sinulla oletus, että jokainen jolla vippaa päästä saattaa milloin vain tarvita 7 ihmistä pitelemään itseään?