Missä on vika, jos terveysaseman päivystys on 5 tuntia
myöhässä jo kello 11.00 aamupäivällä?
Näin oli eilen täällä paikallisella terveysasemalla.
Itse menin 14.20 ja lääkärille pääsin 18.15. Neljän tunnin odotus tuolloinkin.
Mutta että jo aamusta on myöhässä reilusti, on uskomatonta.
Kommentit (102)
Olen pätkätyöläinen, ja minulla on vain hetkittäin mahdollisuus työterveyteen (siis täytyy olla oliko se nyt puoli vuotta samassa duunissa). Varaa työttömällä ei yksityiseen ole, ja silti en mene päivystykseen ellei ole jokin todella pielessä. Sairastan omalla kustannuksella, saikkua ei pätkätyöläiselle tipu.
Moni menee sinne aivan turhaan, ja kannustan minäkin työssäkäyviä menemään työterveyteen tai yksityiselle, teillä siihen on varaa. TAI sitten kärsivällisyyttä kehiin. Ota vaikka luettavaa mukaan, tai surffaa älypuhelimella (laturi messiin). Tämä on ihan asennekysymys (kuten niin moni).
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 12:29"]
Päivystykseen mennään jos tilanne on niin oaha ettei maanantaina olisi hengissä ilman apua.
[/quote]
niin elikkä murtuneella ranteella turha mennä.
raihnaiset vanhukset pidetään pakolla kotona ja ns hoitokontakti otetaan sitten päivystyksessä kun on kaatunut ja loukannut itsensä. Tämä tulee lisääntymään räjähdysmäisesti kun vanhusten laitoshoitoa ajetaan alas.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:52"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 15:53"]
Mielestäni niitä lääkäreitä pitäisi lisätä sinne päivystykseen. Jokainen pitäisi lääkärin otyaa vastaan. Pitäisi olla potilaalle 100 e hyvitysmaksu yli tunnin jonotusajalta. Näin kaikki olisi paremmin.
[/quote]
Ei vaan potilalle 100€ lisämaksu käyntimaksuun, jos käynti ei selvästi vaatinut päivystyskäyntiä.
[/quote]
Olen tietoinen tapauksista joissa mm. sydäninfarktin aiheuttamaan kipuun ehdotettiin keppijumppaa (kunnes tuli toinen infarkti) ja aivokalvontulehdus hoidettiin buranalla (tämä vauva olisi kuollut muutaman tunnin sisään ellei olisi päässyt muualle hoitoon).
Mä olen kerran päätynyt teholle ja siinä ei paljon vitkasteltu vaan kaikki toimi kuin elokuvissa. Sen jälkeen olen kummasti luottanut että apua saa kun on riittävä hätä.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 12:28"]
No minä odotin psykoosiepäiltynä kolme tuntia jatkokyytiä sairaalaan meidän päivystyksessä...
[/quote]
No ensinnäkään se EI ole päivystyksen syy jos sinä olet odottanut kolme tuntia jatkokyytiä psykiatriseen hoitoon.
Ambulanssi kyydit jaetaan kyseisen sairaanhoitopiirin hätäkeskuksesta (eli puh nro 112) kiireellisyyden mukaan. Eli sieltä sinun päivystyksestä sairaanhoitaja soittaa nro 112 ja keroo, että meillä olisi tällainen ja tällainen potilas menossalääkärin kirjoittamalla M1 lähetteellä psykiatrisen saiaalan päivystykseen psykoosi epäilynä. Se, milloin ambulanssi tulee sinua noutamaan, ei ole riippuvainen millään tavalla päivystyksestä jossa sinä odotit kolme tuntia.
Meidän kotikunnassamme on juuri näin. Esim. lasten korvatulehdukset hoidetaan AINA näin: ei ole aikoja -> tule päivystykseen. [quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 11:51"]
Ihmiset on liian sairaita. Eikun oikeasti, sinne päivystykseen mennään itkemään kun on nokka tukossa. Ihmiset on niin vieraantuneet todellisuudesta ja siitä mihin päivystys on tarkoitettu.
[/quote]
Tiedän erään kunnan, jossa terveyskeskukseen ei kerta kaikkiaan saa aikoja, koska lääkäreitä on aivan liian vähän. Kun uusia aikoja tulee ajanvarauskalenteriin, ne menevät saman tien. Niinpä ajanvarauspuhelimesta sanotaankin suoraan, että aikoja ei ole, tule päivystykseen.
[/quote]
VIKA ON SIINÄ, ETTÄ LÄÄKÄREITÄ EI PALKATA TARPEEKSI PURKAMAAN PÄIVYSTYSJONOJA!
Tehkää valitus sairaalan/terveyskeskuksen johtoportaalle. Vaikka ei se mitään auta.
Kaupatkin avaavat lisää kassoja ruuhkaa purkamaan, mutta kipeät ihmiset saavat odottaa tuntitolkulla hoitoon pääsyä. Katsokaas kun kaupan kassan ja lääkärin palkoissa on huima ero.
Tilanne ei tule ikinä muuttumaan, ellei olla valmiita palkkaamaan lisää lääkäreitä päivystykseen. Ja ei varmasti tulla palkkaamaankaan niillä palkoilla.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 12:31"]
siinä on vika että sinne mennään yhä edelleen jonkun silmätulehduksen tai flunssan takia!
[/quote]
Ajanvarauksenko kautta silmätulehdus ja flunssa on hoidettava? Ei sitä montaa päivää silmätulehduksen kanssa kannata odotella kotona ja joskus tarvitsee ihan tavalliseen lentsuunkin lääkärintodistuksen poissaoloon töistä.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 13:44"]
Meneekö joku oikeasti vielä nykyään flunssan vuoksi lääkäriin? Menkää työterveyshuoltoon, jos olo on huono tai hakekaa sairaanhoitajalta todistus sairaudesta. Flunssa saa kestää 6 vk. Sen jälkeen voi mennä lääkäriin, jos edelleen vaivaa. Eihän se lääkäri sille kuitenkaan mitään voi. Juuri tuon takia terveyskeskuspäivystykset ovat helvettejä, kun siellä on samassa jonossa tavalliset flunssapotilaat, selkäkipuiset ja vakavasti sairaat.
[/quote] Työterveyshuoltoni on kaupunki järjestänyt terveysasemalla ja päivystyksessä pyhinä ja viikonloppuisin. Työssäni joudun avustamaan riskiryhmään kuuluvaa henkilöä jolle flunssa on hengenvaarallinen. En voi olla pois töistä ilman todistusta eli valitettavasti joudun ruuhkauttamaan päivystystä flunssani vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 13:44"]
Meneekö joku oikeasti vielä nykyään flunssan vuoksi lääkäriin? Menkää työterveyshuoltoon, jos olo on huono tai hakekaa sairaanhoitajalta todistus sairaudesta. Flunssa saa kestää 6 vk. Sen jälkeen voi mennä lääkäriin, jos edelleen vaivaa. Eihän se lääkäri sille kuitenkaan mitään voi. Juuri tuon takia terveyskeskuspäivystykset ovat helvettejä, kun siellä on samassa jonossa tavalliset flunssapotilaat, selkäkipuiset ja vakavasti sairaat.
[/quote] Työterveyshuoltoni on kaupunki järjestänyt terveysasemalla ja päivystyksessä pyhinä ja viikonloppuisin. Työssäni joudun avustamaan riskiryhmään kuuluvaa henkilöä jolle flunssa on hengenvaarallinen. En voi olla pois töistä ilman todistusta eli valitettavasti joudun ruuhkauttamaan päivystystä flunssani vuoksi. Flunssapotilaat usein lähetetään juuri terveydenhoitajalle, tosin lääkäri kirjoitti sitten minulle pidemmän sairasloman edes näkemättä minua.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 12:39"]
Mun mielestä pitäs siinä ovella jonkun katsoa jo, että minkälainen hätä kyseessä. Kuumeen ja muiden nuhien takia ihan pitäisi jo käännyttää ovelta (+40eriasia). Ihmiset ruuhkauttavat päivystyksen, koska mennään sinne vaatimaan lääkärille pääsyä kun luulee olevansa hoitoa vaativassa kunnossa. Jos oikeasti tarvitsee päivystykseen mennä niin varmaan lanssilla menee se kyyti jo. Ja sitten myös valitetaan kun odotellaan kauan ...
[/quote]
Jorvissa kyllä katsotaankin. Korvakipuiset vauvat käännytetään oven suussa käymään apteekissa ja toivotetaan ei-päivystykseen.
Miksei niitä lääkäreitä palkata sinne päivystykseen niin paljon, että jonoja ei yleensä synny? Tuollaiseen niitä verorahoja pitäisi ensisijaisesti käyttää.
Odottamisajan pitäisi olla noin vartti.
Ärsyttää myäs ne hoitajat, jotka ottaa vastaan ja yrittävät miettiä, tartterko tuokaan lääkäriä ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 14:51"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 14:47"]
Kannattaa ottaa huomioon, että jotkut tarvitsevat sairastodistuksen töihin jo ensimmäisestä sairastamispäivästä (esim. jossain hoitoaloillla) . Tämä osaltaan tuo flunssasia tukkimaan päivystysjonoja.
[/quote]
Kannattaa muistaa se työterveyshuolto siinä vaiheessa.
[/quote]
Esimerkiksi HUSin työterveyshuolto on ihan paikallinen terveyskeskus.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 13:56"]
Minkäs teet, jos 39C kuumetta ja flunssaa, tiedän että selviäisin ilman lääkäriäkin, mutta saikkua ei saa viikonloppuna mitenkään muutenkaan kun työterveys on kiinni!
[/quote]
Jos työnantaja vaatii saikkulapun päivystysaikaan sairastuneelta, niin työnantaja myös järkkää työterveyshuollon päivystysaikaan.
[/quote]
Ei sellaista velvollisuutta ole.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 11:51"]
Ihmiset on liian sairaita. Eikun oikeasti, sinne päivystykseen mennään itkemään kun on nokka tukossa. Ihmiset on niin vieraantuneet todellisuudesta ja siitä mihin päivystys on tarkoitettu.
[/quote] Meillä maalla ei varmaan ihan niin herkästi lähdetä, kun päivystys on toisessa kaupungissa, matkaakin tulee kymmeniä tai satoja kilometrejä. Mutta tokihan siellä ruuhkaa varmaan on, en tiedä monenko paikkakunnan ilta- ja viikonloppupäivystys siellä samassa sairaalassa hoidetaankaan. Mua jaksaa jotenkin ihmetyttää että joillain on päivystykset samalla paikkakunnalla ja niihin mennään ihan joka asian vuoksi...
No, taitaapa se monella muullakin paikkakunnalla olla sama edessä kuin meillä on ollut aina.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 19:06"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 12:31"]
siinä on vika että sinne mennään yhä edelleen jonkun silmätulehduksen tai flunssan takia!
[/quote]
Ajanvarauksenko kautta silmätulehdus ja flunssa on hoidettava? Ei sitä montaa päivää silmätulehduksen kanssa kannata odotella kotona ja joskus tarvitsee ihan tavalliseen lentsuunkin lääkärintodistuksen poissaoloon töistä.
[/quote]
Tk:ssa pitäisi olla joka päivälle akuuttiaikoja tällaisia varten. Mä olen terveyskeskuslääkäri ja mulla n. puolet työajasta on ajanvarausta ja puolet päivystystä, mun potilaat on oppineet sen että mulle pääsee arkena virka-aikana hoidattamaan asiansa ja käyvät hyvin vähän päivystyksessä. Jos kaikkialla toimisi näin, päivystyksessä hoidettais vain oikeasti akuutit (murtunut ranne ja iso haava kuuluvatkin päivystykseen) ja resurssi riittäisi suurimman osan ajasta hyvin.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 19:12"]Miksei niitä lääkäreitä palkata sinne päivystykseen niin paljon, että jonoja ei yleensä synny? Tuollaiseen niitä verorahoja pitäisi ensisijaisesti käyttää.
Odottamisajan pitäisi olla noin vartti.
Ärsyttää myäs ne hoitajat, jotka ottaa vastaan ja yrittävät miettiä, tartterko tuokaan lääkäriä ollenkaan.
[/quote]
Nykyisellään jo julkisen sektorin kustannukset ovat naurettavan kovat. Terveydenhuolto vie niistä jo suuren osan. Kysyntää on juuri niin paljon kuin tarjontaa, joten pitää oikeasti miettiä, mihin palvelutasoon tällä maalla on varaa. Täällä ihmiset ovat oppineet natisemaan kaikesta oletusarvoisesti. Ei ole oikeasti tarkoituksenmukaista, että kaikki pääsisivät lääkäriin vartissa. Ollaan kiitollisia siitä, miten asiat toimivat tällä hetkellä.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 19:12"]
Miksei niitä lääkäreitä palkata sinne päivystykseen niin paljon, että jonoja ei yleensä synny? Tuollaiseen niitä verorahoja pitäisi ensisijaisesti käyttää. Odottamisajan pitäisi olla noin vartti. Ärsyttää myäs ne hoitajat, jotka ottaa vastaan ja yrittävät miettiä, tartterko tuokaan lääkäriä ollenkaan.
[/quote]
Se työpanos on pois päiväaikaisesta työstä ja kalliimpaa. Kaikkea ei voi saada. Kuntien olisi järkevää panostaa siihen, että terveyskeskusten päiväaikainen miehitys olisi kunnossa, jolloin päivystykseen ei vuotaisi potilaita jotka ei sinne kuulu, jolloin päivystyksen jonotusajat jäis inhimillisiksi.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 14:51"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 14:47"]
Kannattaa ottaa huomioon, että jotkut tarvitsevat sairastodistuksen töihin jo ensimmäisestä sairastamispäivästä (esim. jossain hoitoaloillla) . Tämä osaltaan tuo flunssasia tukkimaan päivystysjonoja.
[/quote]
Kannattaa muistaa se työterveyshuolto siinä vaiheessa.
[/quote]
Meidän työterveyshuolto on avoinna ma-pe 8-15. Ajan saa yhtä varmasti kuin lottovoiton. Jos sairastun klo 17 ja on meno yövuoroon, on pakko mennä päivystykseen, todistuksen tarvitsen 1. päivästä alkaen.