Miksi valitsit asumismuodoksi omakotitalon, vaikka matkaa naapurin seinään on alle 10m?
Kommentit (134)
Usein ihmettelen suomalaista rakentamista. Tyhjaa tilaa olisi vaikka milla mitalla mutta ihmiset sullotaan toinen toisensa paalle ja sivuille. Henkirakoa tuskin jaa.
Sama veden saastamisen kanssa. Ymmarran sen alueilla joissa kasvaa vain hiekkaa mutta suomalaisilla on vaikka kuinka paljon jokia ja jarvia taynna vetta.
Pyykit pestaan kuitenkin parissa ruokalusikallisessa vetta ja jauhetaan niita koneessa sitten tuntikausia kun ei kayteta tarpeeksi vetta. Go figure.
Itse asun nykyään taas rivitalossa omakotitalo asumisen jälkeen. Viereen valmistui juuri omakotitalo jättimäisine ikkunoineen. Auto- ja pyörätielle näkyy hyvin kun talon isäntä röllöttää sohvalla ison mahansa kanssa pelkät alushousut jalassa. Hän ei joko tajua että on kuin näyteikkunassa tai ei välitä. Itse en henk. koht. haluaisi taloa postimerkin kokoisella tontilla lähellä muita, ennemmin sitten rivitalo (tai pari/erillistalo) mikä onkin nyt asumismuoto. Mun omaan makuun talon pitää olla sitten oikeasti omassa rauhassa että voi puhua omakotitalon rauhasta. Myin omani pois täysin järkisyistä, mm. töitä ei löytynyt sieltä suunnalta. Talo oli maalla päättyvän tien päässä, lähin naapuri n. 100m.
Vierailija kirjoitti:
Muutettiin sellaiseen ja oon nyt ymmärtänyt virheeni. Valittavat naapurit vieressä, mm. bileistä valitetaan (pidetty 1 x vuodessa), samoin koiran haukunnasta (toista perhettä häiritsi se päivisin ja toisia 21 jälkeen). Tehtiin koira-aita tohon. Tuntuu et rivarikämpässä asuisi.
Teidän koira haukkuu aamusta yöhön? Kyllä minuakin häiritsisi.
Jossakin päin Suomea okt tontit ovat niin pieniä, että ruohonleikkuri pitää viedä olohuoneen kautta takapihalle.
En halua taloyhtiön riitoja vaan teen itse asumista koskevat päätökset.
En halua maksaa muiden kustannuksia vain omani.
Haluan elää ilman kanta-astujia, rappuun tupakansavuja laskevia, juoppoja ja lapsilaumoja rapussa tai pihalla parveilemassa.
Haluan maksaa 300 e /kk asumiskulut 130 neliön kodista, mikä ei onnistu saman kokoisesta kerrostalokämpästä.
Siinä pieni osa syistä.
Ja TAAS liikkellä kymmeniä, jotka eivät antaisi toisten asua kuten kukin haluaa! Mikä ihme teitä vaivaa, kun aina pitää tulla tänne huutamaan että MINÄ en ainakaan voisi? No sitten et voisi! Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metrikin riittää katkaisemaan runkoäänet. Oma seinä, oma rauha.
Miksei rivitaloissa jätetä asuntojen väliin edes sentin rakoa, kun sekin varmaan riittäisi. Vaan kaiken pakko olla yhtä puuta että häiriöäänet olisivat taattuja.
Joskus 80-luvulla rakennettiin rivitaloja,joissa asuntojen välissä oli muutaman sentin ilmarako. Ulkopuolella oli joku peitelauta.
Yhdellä tutulla oli asunto tällaisessa talossa ja oli kyllä hiljainen.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi jos kumpikin tonttinaapuri soittaa kesällä musiikkia täysillä avoimista ikkunoista.
No höh, lähimpään naapuriin on n. 38 metriä. Tonttimme on 2500m2.
Köyhät asuvat noin ahtaasti kuin ap kuvaa.
Täydellinen hiljaisuus.
Täysi päätösvalta oman elämän arvokkaimpaan omaisuuteen. Koska rempataan tai ei rempata. Mitä tehdään ja millä hinnalla. Ei tarvitse sopia eli tapella asoyn adukkaiden kesken päätöksistä.
Edullisuus. Juoksevat asumiskulut (vastikkeet + muut kulut) samankokoisissa (150m2) kt/rt-kämpissä ovat tähtitieteellisiä. Matalaenergia-okt:ssä hyvin kohtuulliset.
En ymmärrä yhtään niitä, jotka ostaa noita nykyomakotitaloja mukamas oman rahan toivossa 😂 Ahdettu kuin sillit purkkiin ja naapurit niin toisissaan kiinni, että kaikki kuuluu läpi omaan taloon. Hyvä ja uusi kerrostaloasunto on sata kertaa mukavampi ja rauhallisempi vaihtoehto. Sitten ymmärrän omakotitaloasujaa, jos lähin naapuri on sadan metrin päässä.
Ajatella, kun suomeen tehtäisiin miniomakotitaloja. Yksihuone wc sauna. Vieri viereen, muttei rivariksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei rivitaloissa jätetä asuntojen väliin edes sentin rakoa, kun sekin varmaan riittäisi. Vaan kaiken pakko olla yhtä puuta että häiriöäänet olisivat taattuja.
Joskus 80-luvulla rakennettiin rivitaloja,joissa asuntojen välissä oli muutaman sentin ilmarako. Ulkopuolella oli joku peitelauta.
Yhdellä tutulla oli asunto tällaisessa talossa ja oli kyllä hiljainen.
Porrastaminen on myös hyvä, minulla on naapurin ka ssa yhteistä seinää noin 1 m ja minulla päätyasunto. Eipä ole koskaan mitään kuulunut, vuonna 2003 ostin tämän.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä yhtään niitä, jotka ostaa noita nykyomakotitaloja mukamas oman rahan toivossa 😂 Ahdettu kuin sillit purkkiin ja naapurit niin toisissaan kiinni, että kaikki kuuluu läpi omaan taloon. Hyvä ja uusi kerrostaloasunto on sata kertaa mukavampi ja rauhallisempi vaihtoehto. Sitten ymmärrän omakotitaloasujaa, jos lähin naapuri on sadan metrin päässä.
Uusissa nykymääräysten mukaan rakennettuihin taloihin ei kylläkään kuulu mitkään perusäänet sisään. Meillä on matalaenergiapuutalo ja hädin tuskin edes ilotulitusrakettien ääni kuuluu sisälle. Mitkään naapurien äänet ei ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusissa nykymääräysten mukaan rakennettuihin taloihin ei kylläkään kuulu mitkään perusäänet sisään. Meillä on matalaenergiapuutalo ja hädin tuskin edes ilotulitusrakettien ääni kuuluu sisälle. Mitkään naapurien äänet ei ikinä.
Minun työkaverini osti uuden omakotitalon ja maksoi siitä satojatuhansia euroja. Viereisessä talossa naapurin poika pompotteli kesällä päivät pitkät koripalloa asfaltilla pihallaan ja kauhea pompottelun jyminä kuului sisälle koko ajan, vaikka kaikki ovet ja ikkunat olivat kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Muutettiin sellaiseen ja oon nyt ymmärtänyt virheeni. Valittavat naapurit vieressä, mm. bileistä valitetaan (pidetty 1 x vuodessa), samoin koiran haukunnasta (toista perhettä häiritsi se päivisin ja toisia 21 jälkeen). Tehtiin koira-aita tohon. Tuntuu et rivarikämpässä asuisi.
Siis kuvittelitko ettei omakotialueella ketään häiritse koiran haukunta, jos ja kun se on jatkuvaa tai usein toistuvaa ja vielä klo 21 jälkeen? Tajuatko että muiden ihmisten pitää saada nukkua rauhassa? Ja haukkuminen kyllä kuuluu toisen asunnon sisälle jonkin verran, jos asutaan suht vierekkäin.
Koiran/koirien haukunta häiritsee aina, oli asumismuoto mikä tahansa. Ei ehkä päivisin mikään parin minuutin haukunta, mutta jos se on jatkuvaa räksyttämistä ja vielä iltaisin tapahtuvaa, niin kannattaa alkaa kouluttamaan koiria tai ottaa kokoaikaisesti sisälle, niin saatte itse nauttia räksyttämisestä.
Mikään tässä maailmassa ei varmaan ole yhtä ärsyttävää kuin koirien pitämä meteli. Tai noh jonkun känniääliön bilettäminen ja musiikin huudattaminen on yhtä ärsyttävää, mutta muut asiat jäävät kauaksi taakse.
Jos olisi varaa, niin rakennuttaisin itselleni jonkinlaisen 'bunkkerin' mihin ei mikään ulkopuolinen ääni pääsisi häiritsemään. Niin hyvät äänieristykset laittaisin. Mutta kun en ole lottovoittaja, eikä omasta palkkatyöstä saa tarpeeksi massia, niin korvatulpilla ym. metelin vaimentajilla mennään toistaiseksi, koska naapurit ovat syvältä sieltä äänineen ja seinät ovat paperia.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi olen ihmetellyt sitä, että taloihin laitetaan valtavat ikkunat, vaikka viereinen tie/talo on ihan vieressä eikä ole mitään näkösuojaa. Sitten noissa ikkunoissa on jatkuvasti sälekaihtimet tai verhot kiinni. Toki sama ongelma olisi pienempien ikkunoiden kanssa, mutta niissä ei kuitenkaan ihan samanlaista akvaariofiilistä tulisi.
En ymmärrä, miksi pitää aina olla verhot edessä, miksi ei saa näkyä mitään ulos. Itseäni ei haittaa yhtään, vaikka ohikulkija hetken sisään näkisikin. Avoimet verhot antavat avaruuden tunnetta asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Tonttimme on 1500 neliötä ja kauniit tuija aidat kiertävät tonttiamme , toisella pitkällä sivulla on tuuhea kuusiaita. Eivät ole koskaan naapurit häirinneet, pikemminkin päin vastoin. Jos apua kaivataan , niin se on ok. puolin ja toisin.Ostoksille on matkaa pari km. siellä on terveysasemasta lähtien kaikki tarpeellinen. Itse omalla käytöksellä voi vaikuttaa , mitenkä naapurit suhtautuu. Terassillemme voi saunasta nakuna mennä vilvoittelemaan , eikä kukaan kyttää /saatika näe terassillemme.
Tämä ongelma ei koske sinua, koska sinulla on iso tontti. Aloitus koski taloja, joissa on pieni tontti, nykyään noin 800 neliötä. Olisiko sinulla jotain aloitukseen liittyvää sanottavaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tonttimme on 1500 neliötä ja kauniit tuija aidat kiertävät tonttiamme , toisella pitkällä sivulla on tuuhea kuusiaita. Eivät ole koskaan naapurit häirinneet, pikemminkin päin vastoin. Jos apua kaivataan , niin se on ok. puolin ja toisin.Ostoksille on matkaa pari km. siellä on terveysasemasta lähtien kaikki tarpeellinen. Itse omalla käytöksellä voi vaikuttaa , mitenkä naapurit suhtautuu. Terassillemme voi saunasta nakuna mennä vilvoittelemaan , eikä kukaan kyttää /saatika näe terassillemme.
Tämä ongelma ei koske sinua, koska sinulla on iso tontti. Aloitus koski taloja, joissa on pieni tontti, nykyään noin 800 neliötä. Olisiko sinulla jotain aloitukseen liittyvää sanottavaa?
Niin, 800 neliön tontille mahtuu koirankoppi ja autokatos talon lisäksi.
Kerros- ja rivitalossa joutuu tekemään yhteistyötä muiden osakkaiden kanssa ja tehdä päätökset niin että muutkin hyväksyvät. Omakotitalossa on oma herransa ja itse yksin vastuussa. Mutta kyllä se omakotitalon pointti on se tontti, ja sen pitää olla mahdollisimman iso kuten vanhoilla alueilla vielä on, mutta uusilla just ja just talo mahtuu.