Veikkauksia koska pörssit romahtavat
Nyt alkaa olla perinteisen ääliörallin loppuhetket käsillä, kun uusi raha alkaa olla kerätty pörssiin. Samaan aikaan nousukausi alkaa olla taputeltu ja kansainvälisellä sektorilla mm. Evergrande heiluu konkurssin partaalla. Mitä luulette, koska pa*ka osuu tuulettimen ja käynnistää historian suurimman laman? Suomessa on ennätys määrä velkaa ja maksuhäiriöisiä, joten kyyti tulee olemaan kylmää.
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se hyvin kasvava talous olisi jossain suuressa romahdusvaarassa? Ihmeellisiä kommentteja. Se että kurssit eivät nouse kuin vuosi sitten on täysin normaalia, mutta ei se mitään romahdusta tarkoita.
Juuri näin. Mieti, millainen romahdusvaara olisi sellaisessa tilanteessa, jossa talous ei kasvaisi vaan kutistuisi ihan hillittömästi. Tämä juuri on niin hullua: oli talous kasvussa tai laskussa, aina huudetaan romahdusta. Aina.
Lapsi hyvä. Lue mitä maailmalla tapahtuu. Opiskele ja yritä ymmärtää. Kyllä se siitä.
No mitä maailmalla on tapahtumassa. Alahan itse laulaa. Viimeksi kun itse katsoin, Fear and Greed -indeksi oli vahvasti ahneen puolella. Ja tiedätkö mitä se merkkaa?
Kesällä Fear and Greed oli punaisella ja se todella näkyi. Kaikki osakkeiden hinnat putosivat koko ajan, loppua ei näkynyt. Tilanne on aivan toinen nyt. Ja minä olen melko varma, että jotain keskustelupalstan tyhjänhuutelijaa enemmän Fear&Greed-indeksi tietää kyllä enemmän. Vaikka ei sekään kaikkea tiedä, niin silti. Bitcoin-etf juuri tullut markkinoille ja kaikkea muuta mukavaa tapahtumassa. Eli niin paljon kuin on näitä pelottavia talousuutisia, on myös positiivisia.
Vanha vitsi: lasi on koko ajan puoliksi tyhjä ja puoliksi täynnä.
En ole alkuperäinen kirjoittaja, mutta laitan hänen puolesta linkin
https://tfiglobalnews.com/2021/10/23/after-a-crippling-coal-crisis-chin…
En ole tutustunut Fear and Greed indeksin lukuihin, mutta tiedätkö mitä tarkoittaa maaiman taloudelle se, että tehtaat ajetaan alas energian puuttesta? Nyt on tulossa talvi ja voimaloita ajetaan maailmalla alas kun niihin ei riitä polttoainetta. Nyt sama pula koskee jo dielseliä eli kuljetuksetkin on vaarassa.
-eri
Tuo on aika hälyyttävää. Kiina on keskeisessä roolissa melkein jokaisen toimialan logistiikkaketjussa ja jos tehtaat on kiinni eikä kuljetukset toimi, niin lopputuloskaan ei voi olla hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä osakkeista sinällään mitään, mutta historiaa tuntevana AINA kun ns. "kadunlakaisijat alkavat sijoittamaan" on romahdus lähellä.
Juurikin tähän viittasin äskeisellä taksikuski, sairaanhoitaja viittauksella :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se hyvin kasvava talous olisi jossain suuressa romahdusvaarassa? Ihmeellisiä kommentteja. Se että kurssit eivät nouse kuin vuosi sitten on täysin normaalia, mutta ei se mitään romahdusta tarkoita.
Juuri näin. Mieti, millainen romahdusvaara olisi sellaisessa tilanteessa, jossa talous ei kasvaisi vaan kutistuisi ihan hillittömästi. Tämä juuri on niin hullua: oli talous kasvussa tai laskussa, aina huudetaan romahdusta. Aina.
Lapsi hyvä. Lue mitä maailmalla tapahtuu. Opiskele ja yritä ymmärtää. Kyllä se siitä.
No mitä maailmalla on tapahtumassa. Alahan itse laulaa. Viimeksi kun itse katsoin, Fear and Greed -indeksi oli vahvasti ahneen puolella. Ja tiedätkö mitä se merkkaa?
Kesällä Fear and Greed oli punaisella ja se todella näkyi. Kaikki osakkeiden hinnat putosivat koko ajan, loppua ei näkynyt. Tilanne on aivan toinen nyt. Ja minä olen melko varma, että jotain keskustelupalstan tyhjänhuutelijaa enemmän Fear&Greed-indeksi tietää kyllä enemmän. Vaikka ei sekään kaikkea tiedä, niin silti. Bitcoin-etf juuri tullut markkinoille ja kaikkea muuta mukavaa tapahtumassa. Eli niin paljon kuin on näitä pelottavia talousuutisia, on myös positiivisia.
Vanha vitsi: lasi on koko ajan puoliksi tyhjä ja puoliksi täynnä.
En ole alkuperäinen kirjoittaja, mutta laitan hänen puolesta linkin
https://tfiglobalnews.com/2021/10/23/after-a-crippling-coal-crisis-chin…
En ole tutustunut Fear and Greed indeksin lukuihin, mutta tiedätkö mitä tarkoittaa maaiman taloudelle se, että tehtaat ajetaan alas energian puuttesta? Nyt on tulossa talvi ja voimaloita ajetaan maailmalla alas kun niihin ei riitä polttoainetta. Nyt sama pula koskee jo dielseliä eli kuljetuksetkin on vaarassa.
-eri
Tuo on aika hälyyttävää. Kiina on keskeisessä roolissa melkein jokaisen toimialan logistiikkaketjussa ja jos tehtaat on kiinni eikä kuljetukset toimi, niin lopputuloskaan ei voi olla hyvä.
Jep, esim. monia autotehtaita on kiinni komponenttipulan takia jo nyt ja tilanne tulee vaan pahenemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä osakkeista sinällään mitään, mutta historiaa tuntevana AINA kun ns. "kadunlakaisijat alkavat sijoittamaan" on romahdus lähellä.
No, minä en ole taksikuski, kadunlakaisija enkä hoitsukaan. Ja koska minä toisin kuin te kadunlakaisijat, uskon sentimenttianalyysiin (eli Fear&Greediin) enemmän kuin paniikkiuutisiin, olen oikeassa ja te väärässä. Ihan oman logiikkannekin mukaisesti.
Jatkakaa te taaperrusta. Joillekin kusi housuissa on tosiaan ihan sitä parasta huumetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minä en ole taksikuski, kadunlakaisija enkä hoitsukaan. Ja koska minä toisin kuin te kadunlakaisijat, uskon sentimenttianalyysiin (eli Fear&Greediin) enemmän kuin paniikkiuutisiin, olen oikeassa ja te väärässä. Ihan oman logiikkannekin mukaisesti.
Jatkakaa te taaperrusta. Joillekin kusi housuissa on tosiaan ihan sitä parasta huumetta.
Sä olet pelkkä ty*mä tirppa, joka ei ymmärrä muuta kuin vertaisryhmänsä kommentit 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ymmärtänyt lukemaasi vai etkö hahmottanut sen merkitystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene pitkään. Ennen vuoden vaihdetta. Maksakaa velat pois kun vielä kerkiätte.
No jaa, toisaalta voi olla että laman myötä kiihtyvä inflaatio syö velat.
Harhakäsitys. Se edellyttäisi, että palkankorotukset ylittäisivät inflaation ja korkojen yhteisvaikutukset. 70-luvulla näin kävi, kun korot olivat kiinteitä ja palkankorotukset suuria, mutta ei enää.
Onhan nykyäänkin lainoja joissa on kiinteä korko, korkokatto tai muita vastaavia järjestelyjä suojaamassa korkojen nousulta.
Inflaatio vaikuttaa ikävä kyllä koko ostoskoriin eikä pelkkään lainan korkoon. Koron nousulta voi tietysti suojautua, mutta sekin maksaa ja nostaa asuntolainan kokonaishintaa.
En minä ole muuta väittänytkään. Kyse oli vain siitä, mitä inflaatio tekee asuntolainalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene pitkään. Ennen vuoden vaihdetta. Maksakaa velat pois kun vielä kerkiätte.
No jaa, toisaalta voi olla että laman myötä kiihtyvä inflaatio syö velat.
Harhakäsitys. Se edellyttäisi, että palkankorotukset ylittäisivät inflaation ja korkojen yhteisvaikutukset. 70-luvulla näin kävi, kun korot olivat kiinteitä ja palkankorotukset suuria, mutta ei enää.
Onhan nykyäänkin lainoja joissa on kiinteä korko, korkokatto tai muita vastaavia järjestelyjä suojaamassa korkojen nousulta.
Inflaatio vaikuttaa ikävä kyllä koko ostoskoriin eikä pelkkään lainan korkoon. Koron nousulta voi tietysti suojautua, mutta sekin maksaa ja nostaa asuntolainan kokonaishintaa.
En minä ole muuta väittänytkään. Kyse oli vain siitä, mitä inflaatio tekee asuntolainalle.
Ainakin normaaleissa oloissa nostaa korkoja ja kun kaikki kallistuu, niin lainan maksaminen vaikeutuu. Mutta jos viittaat kenties siihen (en jaksa lukea koko ketjua), että hoitaa lainan, niin unohda.
Jaahas, olisikohan se hyvä aika ostaa osakkeita, kun vauvapalstalla kerran povataan romahdusta?
Kuhan inflaatio alkaa kunnolla laukkaamaan, niin tullaan rytinällä alas. Tällä hetkellä on niin kova elvytys menossa, että uskoisin romahduksen koittavan noin 8 vuoden päästä, kun esim eu pakettien maksut kunnolla alkavat.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, olisikohan se hyvä aika ostaa osakkeita, kun vauvapalstalla kerran povataan romahdusta?
Ainakin helmikuussa ostin, kun joku tietäjä kertoi pörssiromahduksesta. Kannatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin helmikuussa ostin, kun joku tietäjä kertoi pörssiromahduksesta. Kannatti.
Kurssien ollessa alhaalla on oikea hetki ostaa. Koronadippi ei kuitenkaan ollut taloudesta johtuva, joten se ei kestänyt pitkään. Mutta jos nyt talous dippaa, niin sitä sotkua ei selvitetä parissa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasta kun olet rahastanut kurssinousun, se on kannattanut. Siihen saakka kyse on virtualivoitoista.
Vierailija kirjoitti:
Kuhan inflaatio alkaa kunnolla laukkaamaan, niin tullaan rytinällä alas. Tällä hetkellä on niin kova elvytys menossa, että uskoisin romahduksen koittavan noin 8 vuoden päästä, kun esim eu pakettien maksut kunnolla alkavat.
Ei inflaatiota tarvitse odottaa 8 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjalta kannattaa ostaa. Nyt ollaan huipulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjalta kannattaa ostaa. Nyt ollaan huipulla.
Koska tulee pohjat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä katsot väärää indikaatiota. Yksikään romahdus ei ole tullut "suunnitellusti" eli siten, että Fear&Greed olisi ollut valmiiksi alhaalla. Aina on ahneus ollut vallalla ja riskinotto huipussaan. Energiakriisi on kuitenkin tässä ja nyt ja se tulee vaikuttamaan kaikkeen. Olemme suuren romahduksen äärellä
https://newsnationusa.com/news/usanews/gas-prices-skyrocket-as-the-glob…
Toinen mikä on usein liittynyt asiaan on myös asuntojen hintojen nousu, isoissa kaupungeissa/niiden liepeillä on hinnat nousseet huomattavasti, osin asuntosijoittajien haaliessa sijoitusasuntoja.
Päälle se, että eläminen kallistuu koko ajan/hinnat nousevat. Monella on se tilanne, että yksi "vastoinkäyminen" voi kaataa korttitalon koska velkaa on niin paljon.
Ja kyllä: on rikkaita jotka kyllä selviävät jne. mutta moni tavis on lähtenyt mukaan velaksi (esim. siis vaikka velkavivulla sijoitusasunto tmv.) ja tuollainen väistämättä "kuumentaa" markkinoita -> hinnoissa on "ilmaa", mutta kupla ei puhkea niin kauan kun "kaikki on hyvin".
Uskoisin että osakkeissa on sama, säännöllisestihän niissäkin milloin mikäkin "it-kupla" tai vastaava on puhjennut. Kun tavikset sijoittavat moni ei ehkä ymmärrä riskejä jne.
Minullakin on hieman rahastoja ja muutama osake, mutta ne on hankittu ajatuksella ettei rahalle ollut muutakaan käyttöä. Kyseessä on itselleni enemmänkin "testi" miten käy, hankin nuo osan 10v sitten ja osan pari vuotta sitten, ja olen "unohtanut" asian, ja katson joskus "eläkkeellä" sitten mitä noille on tapahtunut.