Missä vaiheessa niitä lapsia sitten kannattaa tehdä?
Jos ei kannata tehdä opintojen aikaan eikä vastavalmistuttua?
Nyt 21-vuotiaana on 6 vuotta opintoja edessä joten valmistun 27-vuotiaana. Sen jälkeen pitää olla työelämässä ennen kuin voi edes harkita lapsia? Eli aikaisintaan 30-vuotiaana vai?
Kommentit (37)
Ei lapsia KANNATA tehdä, ihan muista syistä jotkut niitä haluavat, toiset nuorina ja toiset vanhempina, molemmissa elämäntilanteissa on puolensa.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:15"]Sitten kun osaat olla puhumatta "tekemisestä" tai "hankkimisesta".
[/quote]
Eli en ikinä "hommaa" ipanoita
Sitten kun et tule muiden verronmaksajien rahapussille, jotta saat itsellesi ja perheellesi ruoan pöytään ja vaatteet päälle ja asunnon. Eli hankit koulutuksen, ammatin ja työn. JA sen jälkeen voit max. kaksi ehdä luvallani. Jos oot pönttöpää niin ei yhtään.
Minulle oikeat iät olivat 24-vuotiaana, 30-vuotiaana ja 39-vuotiaana.
Akateemisesti koulutettu, kauan kotiäitinkin olllut virkanainen
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 11:03"]
Lapsi voi olla parisuhteelle kriisi, onkin, mutta elämään kuuluu kriisit. Jos niitä juoksee karkuun saa juosta koko elämänsä.
[/quote]
Se, ettei väen väkisin hanki elämäänsä ylimääräisiä vaikeuksia ei ole mitään "karkuun juokemista". Onnellisen elämän kun voi elää aivan hyvin ilman lapsiakin, ja samalla säästyy aika paljon rahaa ja hermoja.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 10:18"]Ei yli 30v, liian vanha ja lapsi ei synny terveenä
[/quote) terveen ja älykkään lapsen sain 44 v
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 10:18"]
Ei yli 30v, liian vanha ja lapsi ei synny terveenä
[/quote]
mikäs sammakkoennustaja- tietäjä se siinä?
Hui hai.
silloin, kun on hyvä parisuhde ja tuntuu siltä opinnot kyllä pistäisin alkuun kunnolla ensin ja yrittäisin niitä edistää vaikka hoitovapaalla. Riippuu niin sun elämäntilanteesta.
mull oli eka opinnot ja työelämään ja sitä vasta tuli se oikea mies vastaan ja lapset hyvin pian. Olin reilusti yli 30.
olin kuvitellut saavana lapsia noin kolmekymppisenä. Olen aina ollut vähän pentumainen.
Minä sain ensimmäisen lapseni 23-vuotiaana ja toisen lapseni 25-vuotiaana, kolmannen 27-vuotiaana. Tässä välissä ja aikana kouluttauduin ensin sairaanhoitajaksi ja sitten luokanopettajaksi. Suosittelen tekemään lapset alta kolmekymppisenä, jos mahdollista, pääset uraputkeen ja saat helpommin vakityön valmistuttuasi kun lapset on jov "tehty". Jokainen tavallaan, itselleni olisi ollut täysin sietämätön ajatus odottaa 35-vuotiaaksi (joka ei millään mittapuulla ole kyllä nuori äiti).
Aikaisintaan 30-vuotiaana. Ja maksimissaan 2. Ja talous kunnossa. Ja psyyke.
Terveisin veronmaksajaraataja
Parasta miettiä oman elämäntilanteen kannalta, ei kysellä palstamammuleilta. Lapsiperheellinen opiskelija saa ihan samat tuet kuin lapsiperheellinen, joka on työelämässä, joten veronmaksajalle se on ihan yks lysti, koska ne lapset tekee.
Elämme todella sossuyhteiskunnassa jos ei kiimakuumeessa käy mielessä, miten lapsitehtailunsa elättää??? Minua ei kiinnosta tuoda ruokaa SINUN pöytääsi sen vuoksi että olet typerä ja ajattelematon ja luulet että kyllä JOKU elättää sinut ja mukelosi mielellään :)
Järjellä kun miettii, niin ei ikinä.
Lähtökohta on siinä, että miettii ns. varasuunnitelman. Miten pärjään lapsen kanssa, jos hankin sen nyt ja mies kuolee/jättää/sairastuu? Miten pystyn lapseni elättämään? Mitä pystyn lapselleni tarjoamaan?
Silloin kun miettii että milloinkas olisi hyvä aika lapsia tehdä, on vastaus yksiselitteisesti ei nyt. Lapsia ei kannata hankkia sillä mentaliteetilla, että sitten sekin on hoidettu. Lapsia kannattaa nykymaailmassa ihan oikeasti haluta. Vain sillä tavalla pysyy itse onnellisena ja pystyy pitämään parisuhteenkin kasassa. Sain itse kuopuksen 35-vuotiaana ja lääkäri kutsui minua nuoreksi äidiksi. Kun nauroin, että enkö 35-vuotiaana ole jo viime metrin synnyttäjä, niin lääkäri totesi, että yhä useammat pääkaupunkiseudun naiset hankkivat sen ensimmäisen lapsen vasta yli 35-vuotiaana. Tosin usein näillä ei ole mikään suuri perhe haaveissakaan, enintään kolme lasta parin vuoden välein.
Naisella on nyt lupa valita, miettiä ja harkita. Mitään ei ole pakko tehdä vain siksi että muut odottavat sinun tekevän niin. Kannattaa miettiä, mitä se lapsen hankinta oikeasti merkitsee. Vähän ilkeästi todettiin, että parisuhde päättyy siihen mutta ei se ole totta. Vain puolet avioliitoista päättyvät eroon ja näistäkin on osa uusintakierroksella eli jo kerran eronneita. 82% kaikista aviopareista on ensimmäisessä liitossaan (tilastokeskus) eli nuo eronneet tuppaavat erota uudelleen ja uudelleen. Mitä vankempi on parisuhteen pohja, sitä varmemmin pysytään yhdessä. Alle 30-vuotiaat eroavat tuplasti 40-vuotiaisiin nähden ja kolmikymppisetkin eroavat 25% vähemmän kuin kaksikymppiset (tilastokeskus).
Uskon, että nuorena sitä hätiköi ja ahnehtii, kuvittelee, että jos nyt ei saa kaikkea, ei sitä saa koskaan. Lapsia tehdään helposti epävakaaseen parisuhteeseen ja silloin, kun oma identiteettikään ei ole vahva vaan vasta muodostumassa. En väitä, että kaikkien parikymppisten pitäisi odottaa lastenteon kanssa mutta yritän kyllä sanoa että kannattaa miettiä ihan omaa elämää ja parisuhdetta eikä muiden odotuksia ja päättää asiat siltä pohjalta.