Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Imetyksen lopettaminen ja sopivan korvikkeen löytäminen allergiselle vauvalle- pyydän apuanne!

15.05.2008 |

Hei,vauvalla on havaittu allergioita ja oireilua on ollut suolistoperäisesti lähinnä. Olen ollut tiukalla dieetillä ja alan nyt väsyä siihen. Kokonaisuutena näen, että olisi järkevä alkaa lopetella imetystä kun poika täyttää 4-5 kuukautta (tiedän, että löytyy tuomitsijoita, mutta älkää pliis tässä tapauksessa vaivautuko. Koska ette tiedä meidän tilannetta)Miten imetys lopetetaan niin, että korvikkeen sopivuus varmistuu? Meillä ollut jatkuvasti käytössä Almiron peptid (annettu päivittäin 100-200ml tilanteesta riippuen, joskus enemmänkin jos en itse ole ollut paikalla). Mutta koskaan vauva ei ole saanut tätä pelkkänä ravintonaan vaan olen pääsääntöisesti imettänyt. Mitään erityisiä vaikutuksia en korvikkeella ole havainnut olevan. Tosin puklaamista on saattanut olla enemmän, mutta normaalin verran mielestäni sitäkin. Entä jos vauva yliherkistyykin imetyksen lopettamisen jälkeen tälle? Pelkään siis imetyksen lopettamisen seurauksia. Osittain on omaa syyllisyyttäkin taustalla. Ja pelkään myös läheisten syyllistämistä jos tämä homma ei toimikkaan ja vauva alkaa reagoida korvikkeelle..Ah miten on vaikeaa ja tunnesidonnaista touhua. Pyydän, että kerrotte kokemuksianne. Allergialääkärin puoleen toki käännymme, mutta käytännön tietoa elävästä elämästä saan varmasti paremmin teiltä.KIITOS! :x

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurjasti tsemppiä sinulle - tulin lähinnä vaan sanomaan rohkaisevan sanan ja antamaan vertaistukea. Älä välitä tuomitsijoista, sillä jokainen joka on tiukalla imetysdieetillä ollut niin osaa ymmärtää tilanteesi hyvinkin. Ja jokainen osaa itse arvioida parhaiten lääkärin avustuksella koska on oikea hetki siirtyä vastikkeeseen!!!Meillä on sama edessä -tiukkaa dieettiä takana 3kk ja poika nyt 5kk. Lääkärin kanssa tehtiin päätös että nyt kiinteiden aloituksen rinnalla imetän vielä kuukauden, ehkä kaksi -hätävarana meillä on neocate-resepti. Eli jos tulen itse esim kipeäksi ja antibioottikuurille, niin haetaan silloin vastike peliin! Itse ainakin ajattelen, että on poika ainakin ne ekat kuukaudet saanut rintamaitoa! Ja perheen/lapsen parasta ajatellen tiukka dieetti loputtomiin ei aina ole paras ratkaisu.. Meillä mennään näin kuukausi/viikko kerrallaan, sillä maidontulo on muutenkin hiukan vähentynyt... Tunteet on pelissä kun on kyse imetyksestä ja aina löytyy lähipiiristä arvostelijoita! Mutta muista että vain teidän perhe itse tietää tilanteen!!!!! Toivottavasti joku osaa kertoa sinulle kokemusta vastikkeiden aloituksen määristä ja muutoin paremmin!!!! JaksamisiaOonaliinu

Vierailija
2/2 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse lopetin imetyksen poikamme ollessa 5 kk, koska tiukasta dieetistä huolimatta poikamme reakoi koko ajan imetykseeni. Näin jälkikäteen, kun edelleen poikamme ruokavalioon kuuluu vain 4 ruoka-ainetta korvikkeen lisäksi, olen todennut, että en olisi koskaan voinut karsia omia ruokiani niin paljon, että olisin voinut jatkaa imettämistä.Jos haluat lopetalla imetystä vähitellen, niin suosittelen että teet sen lääkärin neuvottelun kautta, mutta käytännössä varmaankin se tapahtuu niin, että lisäätte korvikkeen määrää ja vähennät imetystä. Jos vauva alkaa reakoimaan korvikkeeseen, niin sitten lääkäri määrää teille uutta korviketta. Meillä korvikkeita jouduttiin kokeileemaan yhteensä 4 erilaista ennen kuin sopiva löytyi (almiron, nutramigen ja neocate eivät käyneet, nyt käytössä profylac). Pojallamme siis tällä hetkellä 4 sopivaa ruoka-ainetta; luumu, poro, bataatti ja kukkakaali. Ikää hänellä on 9 kk. Viljat eivät ole hänellä käyneet toistaiseksi (maissi, riisi, hirssi, tattari,kaura testattu). Nyt kokeilussa quinoa. Muutenkin kiellettyjen aineiden lista on pitkä jo nyt mm. mustikka, ruusunmarja, banaani, päärynä. possu ovat kiellettyjä viljojen lisäksi. Vauvanne on tosiaankin saanut jo ihan hyvin äidin maitoa ja oma mielipiteeni on että äidin pitää ajatelle myös omaa jaksamistaa, koska kun äiti voi hyvin niin se on vauvankin etu. Ja kun vauva voi reakoida mihin tahansa äidin syämään ruokaan, niin todella allergisen vauvan allergioiden selvittäminen on vaikeaa, jos ei voi olla varma siitä mitä vauva on saanut syödäkseen.Meidän tapauksessa oli siis parempi lopettaa imetys ja löytää oikea korvike ja aloittaa "metsästämään" sopiva ruoka-aineita. Tämä on vain omakohtainen kokemukseni ja jokaisessa perheessä tilanne pitää arvioida oman tilanteen mukaan.t. huhtikuunvauva

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla