Aamulehden jouluinen kuva-arvoitus
Onko kukaan saanut ratkaistua? Itseltäni puuttuu vielä muutama joki, kahta muuta arvoitusta en ole vielä katsonut. Mukavaa aivojumppaa jouluksi :)
Kommentit (251)
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 17:06"]
Wikipedia tietää kertoa, että Aamulehti on julkaissut sarjakuvaa Ferd´nand nimellä Aapeli. Vanhemmat ihmiset, kuten minä, muistamme sen ilman Wikipediaa.
[/quote]
Kiitos paljon 200 lisätiedosta :) Tuo oli uutta tietoa ainakin minulle.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 17:44"]
Saisinko jotain vinkkejä vielä seuraavista punoa runoa -kuvista:
14, 16, 18,20, 24 ja 26. Sekä sanakieppi nro 5 on vielä hakusessa; mikä on tuo oranssinen merkki siinä?
[/quote]
Se oranssi-merkki on m:llä alkavan teknologiakonsernin logo.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 17:44"]
Saisinko jotain vinkkejä vielä seuraavista punoa runoa -kuvista:
14, 16, 18,20, 24 ja 26. Sekä sanakieppi nro 5 on vielä hakusessa; mikä on tuo oranssinen merkki siinä?
[/quote]
14: I:llä alkava kissa-eläin, otetaan pois jostain, mistä.
20: Mitä saatanalla on kuvassa päässään? (viittaa nobelisti Sillanpään lempinimeen)
24: Huitoa-verbin synonyymi perusmuodossa + mitkä kohteena (alkaa p:llä)
26: M:llä alkava USA:n osavaltio, rimmaa s:llä alkavan hajupommin kanssa.
Kiitos vinkistä sanakieppiin nro 5; nyt on nekin saatu valmiiksi jokien kanssa. Punoa runoa -kuva-arvoituksista toivoisin vielä vinkkejä tehtäviin 14, 16, 18, 20 , 24 ja 26. Olen kyllä miettinyt niitä, mutta en saa sanoja "rimmaamaan" keskenään. Esimierkiksi nro 16:ssa on kyse varmaankin nostokurjesta ja purjeista, mutta mihin sijamuotoon ne pitäisi laittaa? Ja sitten tuo kuva 26; se viittaannee jotenkin huomiseen, mutta entä nuo liput sitten? Jos jollain tätä sivua lukevalta puuttuu vielä ratkaisu jostain sanakieppi tai varrella virran kuva-arvoituksista, niin voin kyllä vinkata.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:23"]
Kiitos vinkistä sanakieppiin nro 5; nyt on nekin saatu valmiiksi jokien kanssa. Punoa runoa -kuva-arvoituksista toivoisin vielä vinkkejä tehtäviin 14, 16, 18, 20 , 24 ja 26. Olen kyllä miettinyt niitä, mutta en saa sanoja "rimmaamaan" keskenään. Esimierkiksi nro 16:ssa on kyse varmaankin nostokurjesta ja purjeista, mutta mihin sijamuotoon ne pitäisi laittaa? Ja sitten tuo kuva 26; se viittaannee jotenkin huomiseen, mutta entä nuo liput sitten? Jos jollain tätä sivua lukevalta puuttuu vielä ratkaisu jostain sanakieppi tai varrella virran kuva-arvoituksista, niin voin kyllä vinkata.
[/quote]
26: liput symboloivat kielen vaihtumista (kun käännetään kieltä norjasta suomeksi, mitä silloin tehdään)
Osaisitko antaa vinkkiä sanakiepistä 12 ja 16? En vain keksi mitään järkevää niihin, mikä rimmaisi.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:29"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:23"]
[/quote]
26: liput symboloivat kielen vaihtumista (kun käännetään kieltä norjasta suomeksi, mitä silloin tehdään)
Osaisitko antaa vinkkiä sanakiepistä 12 ja 16? En vain keksi mitään järkevää niihin, mikä rimmaisi.
[/quote]
Niin, ja tuossa 26 se verbi on käskymuodossa.
Osaako kukaan vinkata puno runoa -arvoitusta nro 22?
Kiitos, nyt tajusin!
Sanakiepin 12 olen ratkaissut niin, että käytän genetiiviä eli ex pressan ...... ja ....... mappi. Siinä voisi ehkä käyttää myös ssa- tai lla-päätteitä, mutta minusta omistusmuoto on parempi.
Sanakieppi 16 jälkimmäisessä osiossa on pula jostakin.
Onkohan näistä vinkeistä apua?
Olen itse ajatellut puno runoa nro 22:ssa, että kyse on monista sadoista......
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:54"]
Kiitos, nyt tajusin!
Sanakiepin 12 olen ratkaissut niin, että käytän genetiiviä eli ex pressan ...... ja ....... mappi. Siinä voisi ehkä käyttää myös ssa- tai lla-päätteitä, mutta minusta omistusmuoto on parempi.
Sanakieppi 16 jälkimmäisessä osiossa on pula jostakin.
Onkohan näistä vinkeistä apua?
[/quote]
Kiitos paljon vinkeistä, auttoivat!
Kiepeisrä puuttuu 9 ja 17; runoista 35 ja 8
Apua toivoo hyvän uuden vuoden kera tämän vuoden vuorottelija