ASO:n hakeminen, varallisuus
Oon varmaan tyhmä mutta en tajua. Olisin kiitollinen jos joku selventää miten tää menee.
Eli: ASOon on varallisuusrajat ja selvitys varoista on tehtävä esitäytetyllä veroilmoituksella. Kuitenkin mun 2020 veroilmoituksessa lukee varojen kohdalla vain "Näet erittelyn OmaVerossa. Tarvittaessa voit pyytää erittelyn Verohallinnon palvelunumerosta." OmaVerosta en mainittua erittelyä löydä. Vero.fi chattibotti ohjeistaa "Veroilmoitus ei ole enää vuoden 2017 jälkeen sisältänyt erillistä erittelyosaa. Vastaavat tiedot ovat kohdassa Varat, joka on esitäytetyn veroilmoituksen lopussa." Just. Pitääkö mun siis soitella tonne Verohallinnon palvelunumeroon jotta saan sen erittelyn ja miksei se näy automaattisesti?
Ja toinen juttu. Ainakin HASOn sivuilla varoiksi lasketaan vain asunto-osakkeet, kiinteistöt, rahastot, osakkeet yms mutta ei lainkaan tilitalletuksia. Jos varallisuusrajat paukkuu, niin riittääkö että väliaikaisesti myy esim. osakkeita käteiseksi?
Minulle aso oli tässä elämänvaiheessa hyvä ratkaisu.
Huonojen elämänvalintojen, erojen ym. seurauksena minulla ei ollut yhtään varallisuutta, joten en saanut lainaa omaan. Vuokrat taas ovat niin korkeat, että en sitä maksamalla pysty säästämään omistusasuntoon yhtään. Tässä asossa saan tavallaan pakkosäästettyä muutaman sata euroa joka kuukausi oman asunnon käsirahaa, kun maksan asolainaa.