Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko pikkumaista ärsyyntyä kun sukulainen kutsuu lasta "väärällä" nimellä?

Vierailija
22.10.2021 |

Kyseessä ei ole kuin yhden kirjaimen ero oikeaan, mutta puheessa kuulee kuitenkin selvästi. Käyttää kirjoittaessa myös, ja kyseessä ei ole tilanne etteikö tietäisi oikeaa nimeä.

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmistä pitää kutsua sillä nimellä, mikä on oikea nimi. Jos on joku lempinimi tai lyhennös niin sillä kutsutaan vasta silloin, kun ihminen itse sanoo, millä nimellä häntä voi kutsua. En siedä ihmisiä, jotka alkavat antaa omia lyhennöksiä tai lempinimiä muille. Itse kutsun ihmistä hänen oikealla nimellä ja lyhennöksenä tai lempinimellä vain mikäli ihminen itse sanoo, että häntä voi kutsua lempinimellä. Yleensä käytän koko ensimmäistä etunimeä.

Vierailija
62/77 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi on saanut oman puhuttelunimen. Eri asia jos lapsen nimeä ei ole hyväksytty ja siitä alkaa kehittämään jotain. Eräs tuttuni anoppi ei sietänyt lapsen nimeä Robert, kutsuu lasta Ristoksi. Selvä protesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo pikkumaista.

Mun kummisetä oli kumma nopeapuheinen kiusanhenki. Aina vähän jännitin häntä lapsena. Kerran sitten olin sanonut vanhingossa häntä kummitytöksi. Siitä alkoi vuosia kestänyt piina, että kuka kukin on. Onko hän kummityttö ja olinko minä kummisetä? Joka kerta mainitsi. Minä olin pieni, enkä tajunnut miksi hän kiusoittelee. Tunsin vain epämääräistä häpeää.

Nimesin toisen poikani nimellä, jota käytetään eri tavalla eri maissa. Nimi on tyyliin Leo. Kysymyksiä, kirjoitetaanko jo se Leeo, Lheo, Lheeo vai miten. Piti jankuttaa että siten, kuin se kirjoitetaankin. Suomenkielisiä ollaan ja nyt nimi pääsi kalenteriinkin. En tajunnut että ihmisillä on tarve vääntää hänen nimeään. Itse hän tykkää nimestään.

Vierailija
64/77 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi antaa lapselle hankalaa nimeä, esimerkiksi semmoista, jonka voi lausua monella tavalla.

Nimettiin esikoinen Henriksi. Suurin osa sukulaisista lausuu Henry. Työkavereille olen vääntänyt rautalangasta, ettei poika ole Henrik, vaan Henri.

Että tulikin valittua vaikea nimi!

Vierailija
65/77 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeteltiin miksi isoisoisän torppaan sanottiin Mialaksi. No hepun nimi oli Mia, joka oli lyhennys Jeremiaasta.

Nykyään ei kävis. Joku persu olis huutamassa perinteiden perään ...

Vierailija
66/77 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun nimeni on Rea. Lausun sen itse kahdella e-kirjaimella Reea ja suurin osa muistakin ihmisistä lausuu sen niin. Tuntemattomista ihmisistä joskus huomaa, että he arpovat oikeaa lausuntatapaa ja päätyvät sitten jompaan kumpaan. Hyvin harva kysyy, että miten minä itse nimeni lausun, vaikka minusta kysyminen olisi ihan ok ja ymmärrettävää. Itse kysyn vastaavissa tilanteissa usein oikeaa lausuntamuotoa, koska pidän parempana kysyä kuin olettaa ja lausua sitten väärin.

Satunnaisille henkilöille en usein viitsi alkaa lausuntamuotoa korjaamaan, mutta muille kyllä korjaan vaivihkaa. Yksi ihminen ainoastaan on ollut sellainen, joka tahallaan lausui aina nimeni yhdellä e-kirjaimella. Hänen mielestään se oli oikea tapa lausua nimeni, koska kirjoitusasu kerran on yhdellä e:llä. Hän sanoi minulle suoraan, kun yritin korjata häntä, että minä lausun oman nimeni itse väärin ja että minun tulisi muuttaa lausumistani. En jaksanut riidellä, joten hänelle olin sitten Rea yhdellä e:llä. Joskus se tietysti ärsytti, tosin lähinnä hänen asenteensa takia, ei niinkään nimen lausuntatavan takia.

Miksi lausut nimesi väärin? Rea ja Reea ovat kaksi eri nimeä.

Vierailija
67/77 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku sanoo nimesi tai lapsesi nimen väärin ärsyttääkseen sinua, älä kiinnitä "virheeseen" mitään huomiota. Näin hän, vaikkakin jatkaisi tätä huonoa tapaansa, ei ainakaan saa sitä mitä hakee, eli sinua ärsyyntymään.

Vierailija
68/77 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun nimeni on Rea. Lausun sen itse kahdella e-kirjaimella Reea ja suurin osa muistakin ihmisistä lausuu sen niin. Tuntemattomista ihmisistä joskus huomaa, että he arpovat oikeaa lausuntatapaa ja päätyvät sitten jompaan kumpaan. Hyvin harva kysyy, että miten minä itse nimeni lausun, vaikka minusta kysyminen olisi ihan ok ja ymmärrettävää. Itse kysyn vastaavissa tilanteissa usein oikeaa lausuntamuotoa, koska pidän parempana kysyä kuin olettaa ja lausua sitten väärin.

Satunnaisille henkilöille en usein viitsi alkaa lausuntamuotoa korjaamaan, mutta muille kyllä korjaan vaivihkaa. Yksi ihminen ainoastaan on ollut sellainen, joka tahallaan lausui aina nimeni yhdellä e-kirjaimella. Hänen mielestään se oli oikea tapa lausua nimeni, koska kirjoitusasu kerran on yhdellä e:llä. Hän sanoi minulle suoraan, kun yritin korjata häntä, että minä lausun oman nimeni itse väärin ja että minun tulisi muuttaa lausumistani. En jaksanut riidellä, joten hänelle olin sitten Rea yhdellä e:llä. Joskus se tietysti ärsytti, tosin lähinnä hänen asenteensa takia, ei niinkään nimen lausuntatavan takia.

Nimen haltija päättää Suomessa miten nimensä lausutaan.

Vierailija
69/77 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Marjo ja haluaisin, että minua sanottaisiin Marioksi, koska Super Mario on ollut lapsesta asti lempihahmojani. Mutta sitkeästi kaikki sanovat Marjo, vaikka olen päättänyt, että nimi äännetään Mario.

Vierailija
70/77 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ole koskaan tavannut Pia-nimistä naista jota oikeasti sanottaisiin Piaksi.

Yksi Mia mulla on kaverina, ja joskus lähipiiri kutsuu häntä Miaksi, korostetun lyhyellä iillä, mutta se on olevinaan vitsailua.

Tean kyllä tunnen, samoin Ninan totta kai.

Vierailija
71/77 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani antoivat nimekseni Eevaleena. Kouluvuosina kaverit alkoivat kutsua Eveliinaksi. Aikuisena muutinkin nimeni Eveliinaksi. Ja kas, kutsumanimekseni muotoutuikin EVE.

Vierailija
72/77 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimen haltija päättää Suomessa miten nimensä lausutaan.

It is not Bucket, it is Bukee😂 ei se ihan noin ole. Suomessa sanotaan kuten kirjoitetaan. Pia sanotaan Pia.

Vierailija
73/77 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Maria nimi sanotaan usein pohjanmaalla Marja muodossa. Ne on pohjanmaalla muutenkin kielivammaisia, ei osata edes d kirjainta sanoa. Danny on Räni ja siihen tyyliin.

Kuv ottaa tuollaiset poh ja laaset kank ea kieliset,

Vierailija
74/77 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenkielisen ihmisen nimen lausun niin kuin se kirjoitetaan. Pia on Pia ja Piia on Piia. Minulla oli isoisä, jonka nimi oli Johan, lausuttiin Johan. Omalle lapselleni yhtenä nimivaihtoehtona oli Julia, mutta se hylättiin, koska useimmat lausuvat sen joko 1,5 tai 2:lla uulla.

Siis antakaa lapselle sellainen nimi, jota haluatte käytettävän.

Vierailija
75/77 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuosta. Minun nimessä on keskellä j kirjain. Jostain syystä eräs sukulainen väänsi sen ij:ksi. Hassua, eikö.

Vierailija
76/77 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin sanot, että lapsen nimi on XX eikä XY, älä kutsu lasta XY:ksi. Jos jatkuu ja se sukulainen on vaikka Aila-täti, alat kutsua sitä sitä Reino-sedäksi. Käytät nimeä koko ajan. "Ottaako Reino-setä lisää kahvia? Reino-setä, mitä olet tehnyt viime aikoina?" Puhut kovaan ääneen ja katsot suoraan silmiin. Jos XY-nimen käyttö jatkuu, huudat vaikka toisesta huoneesta: "XX, mitä Reino-setä sanoi sinulle?"

Uskomatonta, että täällä kommentoijien mielestä nimen vääntely on okei. Ei ole, koskaan. Minä korjaan nimeäni väärin sanovat joka kerta. Yleensä nämä vanhemmat setämiehet projekteissa, "Anni ehtii varmaan tehdä tämän--" "Minun nimeni on Anne." Niin monta kertaa ja julkisesti, että oppivat. Miesten nimet eivät mene ikinä sekaisin, mutta ainoan naisen nimi mahdoton opetella? Niin varmaan. Ovat alkaneet oppia, koska minä en tuollaista siedä.

Vierailija
77/77 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se pikkumaista. On se myös sikäli väärin, että suomen kielessä puhekieli on vapaa. - Kokonaan eri asia on, jos isovanhemmat solvaavat lasta, mutta aloituksesta ei saa sitä kuvaa, pikemminkin niin, että se on heidän käyttämänsä hellittelynimi. Epäilen, että jos he tietävät jonkun lapsesi kaiman, he eivät käytä ko. hellittelynimeä hänestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi