Käytittekö nuorempina turvavöitä?
Käytittekö nuorena kavereiden kanssa ajaessa turvavöitä? Piditkö vyötä aina myös takapenkillä? Takapenkillähän ei monet parikymppiset laita vieläkään vöitä päälle. Käyttikö kaverisi?
Kommentit (41)
Kyllä mun kaveripiirissä kaikki käyttivät (ja käyttävät) vöitä.
Aina, paitsi taksissa. Myös joskus ahtaalla takapenkillä jäi vyöt pois.
Nuorena kyllä mutta lapsena en pitänyt. Sain seistä autossa
Käytän, käytin. Ainoastaan joskus taksissa en pystynyt, jos oli liikaa porukkaa takapenkillä.
Lapsena en pitänyt. 60-70- luvulla en muista koskaan olleeni niin hienossa autossa että siinä olisi ollut turvavöitä takapenkillä. Kun turvavyöt alkoivat yleistyä pidin niitä aina. Myös bussissa tulee ensimmäisenä laitettua turvavyöt.
Olen tällä hetkellä parikymppinen ja turvavyö on, on ollut ja tulee olemaan aina kiinni, istuin sitten kuskina tai kyytiläisenä. Mielestäni ei ole mitenkään "siistiä" olla ilman turvavyötä... Menee samaan lapselliseen kategoriaan kuin autolla hurjastelu, homoksi haukkuminen yms. Jotkut valittaa että turvavyö tuntuu epämiellyttävältä, mutta mun mielestä turvavyön hyöty voittaa haitat reilusti...
Käytän itse ja samoin suurin osa kavereista.
Olen aina käyttänyt ja kaikki kaverinikin käyttävät. Koreassa katsottiin joskus pahasti, kun laitoin turvavyön kiinni. -N20
Tämä taitaa olla aika riippuvaista kaveriporukasta.
Nykyään turvavyön käyttö on yleiisempää kuin ennen.
Aina olen käyttänyt. Vyöttämänä autossa olo tuntuu kuin olisi alasti ja muutenkin vaaralliselta.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 21:25"]Aina olen käyttänyt. Vyöttämänä autossa olo tuntuu kuin olisi alasti ja muutenkin vaaralliselta.
[/quote]
Mistä tiedät, jos olet aina käyttänyt?
Jos vaikka ottaa takkia tai muuta pois ja löysää siksi aikaa vyön. Tai auto lähtee eikä ole samantien vöissä... kyllähän näitä tilanteita löytyy.
Kyllä. En tahdo sinkoutua ulos autosta.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 20:58"]
Tämä taitaa olla aika riippuvaista kaveriporukasta.
[/quote]
Tämä taitaa olla aika riippuvaista syntymävuodesta. Turvavyöpakko takapenkille tuli vasta v. 1987 :-). Ja kuten tässä jo mainittukin, kaikissa autoissa ei edes ollut turvavöitä takapenkillä ennen sitä.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 21:25"]Aina olen käyttänyt. Vyöttämänä autossa olo tuntuu kuin olisi alasti ja muutenkin vaaralliselta.
[/quote]
Sama. Kerran Venäjällä autosta puuttui turvavyö ja olo oli kuin munasillaan torilla.