Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

TÄHTIIN KIRJOITETTU VIRHE IKÄSUOSITUS

Vierailija
25.12.2014 |

Tyttöni 11v. haluaisi kovasti lukea tuon kirjan, toivoi joululahjaksikin, mutta mietin että sopiiko ihan tuonikäiselle..

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, en ole kirjaa lukenut

Vierailija
2/14 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmätiedä, mutta tyttäreni on 13-vuotias. Kävi katsomassa sen elokuvissa 12-vuotiaana, luki kirjan ja nyt sai joululahkaksi dvd:n. Tykkää kovasti siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaa en ole lukenut mutta elokuvan olen katsonut ja siinä ikäsuositus taisi olla 12. Surullinen ainakin oli

Vierailija
4/14 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä sopii tuon ikäiselle

Vierailija
5/14 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttö sai kirjan 12-vuotislahjaksi ja tykkäsi kovasti. Kirja on kiertänyt jo kaikilla kavereillakin luettavana.

Vierailija
6/14 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojelkaa tyttöjänne valheelliselta romantiikalta, etteivät he odota pojilta liikaa.

Vierailija
7/14 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sopii, omala kuudes luokkalaisella tyttölläni on kyseinen kirja ja dvd. Pitää siitä paljon.

Vierailija
8/14 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista!
AP

Vierailija
9/14 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 12 v on lukenut kirjan ja nähnyt leffan. Järkytyin kyllä itse vähän kun selailin tytön kirjaa ja siinä oli viittaus seksiin (päähenkilöt harrasti seksiä, ei todellakaan mitään yksityiskohtaista kuvausta, mutta joka tapauksessa). 

Vierailija
10/14 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi :) mä oon vasta 9 vee tytsy ja haluun lukee sen. Haluisin myös samalta kirjailijalta kirjan kaikki viimeiset sanat. Katottiin sitä tänään kirjakaupassa mut mun mummu kysy joltain kassatädultä ikäsuositusta. Se ikäsuositus (siis kirjan kaikki viimeiset sanat) oli 15. Siel oli kans tähtiin kirjoitettu virhe mut enkuks. Sain sit jonku Lumoleipomo kirjan. Se ei oo sellane "liian isojen" kirja. Haluun kuiteski sen tähtiin kirjoitettu virhe ja kaikki viimeiset sanat kirjat. Tylsää koska ne on isojen kirjoja:( mikä sen tähtiin kirjoitettu virhe kirjan ikäsuositus siis on? Sitä mä vaa

Vierailija
11/14 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kirja on hyvä, hauska eikä liian surullinen. Elokuva oli siihen verrattuna huono!

Vierailija
12/14 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 00:28"]Moi :) mä oon vasta 9 vee tytsy ja haluun lukee sen. Haluisin myös samalta kirjailijalta kirjan kaikki viimeiset sanat. Katottiin sitä tänään kirjakaupassa mut mun mummu kysy joltain kassatädultä ikäsuositusta. Se ikäsuositus (siis kirjan kaikki viimeiset sanat) oli 15. Siel oli kans tähtiin kirjoitettu virhe mut enkuks. Sain sit jonku Lumoleipomo kirjan. Se ei oo sellane "liian isojen" kirja. Haluun kuiteski sen tähtiin kirjoitettu virhe ja kaikki viimeiset sanat kirjat. Tylsää koska ne on isojen kirjoja:( mikä sen tähtiin kirjoitettu virhe kirjan ikäsuositus siis on? Sitä mä vaa
[/quote

No lainaa kirjastosta

Vierailija
13/14 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yläoulun äikänope, ja joudun työkseni miettimään juuri näitä asioita. Kirjoissahan ei varsinaista ikäraja ole, joten kirjan sopivuus riippuu lukijan henkilökohtaisesesta kehitystasosta. Tähtiin kirjoitetun virheen teemoja ovat rakkaus, sairaus ja kuolema. Se sisältää runsaasti intertekstuaalisia viittauksia, joiden ymmärtäminen vaatii monipuolistA tietoa maailmasta. Luokittelen sen yound adult -kirjallisuuteen, jonka kohderyhmä on ensisijaisesti 15-20-vuotiaat. Kun luin kirjan vuosi sitten, pidin sitä kasi- ja ysiluokkalaisten kirjana. Koin, etten ainakaan koko luokalliselle seiskoja voisi ottaa sitä yhteiseksi kirjaksi, koska se saattaisi olla osalle liian rankka tai vaike lukukokemus. Toisaalt ajattelin jo silloin, että kypsä, paljon lukenut sieskaluokkalainen voisi en lukea.

No - enpä osannut tuolloin arvata, millainen megahitti kirjasta tulee. En muista, milloin viimeksi yksittäinen kirja olisi nostattanut nuorissa tällaisen hypen. Lyhyessä ajassa kirjasta (+ leffasta) on tullut osa nuortenkulttuuria, ja luokassani olevat kappaleet revitään käsistä. Tämän seurauksena olen höllentänyt ikäsuositustani ja antanut jo tämän ayksyn seiskoille mahdollisuuden lukea Tähtiin kirjoitettu virhe yhtenä koulua varten luettavista kirjoista. Vapaaehtoisuus oli kuitenkin tärkeä pointti. Uskon, että vähän vanhemnat saisivat lukukokemuksesta enemmän irti, mutta toisaalta suurin osa on kirjasta silti tykännyt.

11-vuotiaalle kirjan teemat ovat rankkoja, selvästi isommalle suunnattuja. Jos sisäinen motivaatio lukea kirja on kuitenkin kova, antaisin yrittää. Lukisin kirjan ensin tai samalla itse, että voisin keskustella siitä lapseni kanssa. Voi myös käydä niin, että kirja tuottaa liian nuorelle lukijalle pettymyksen - näin on käynyt joillekin niistä 13-vuotiaista, jotka eivät vielä olleet kypsiä tähän teokseen tarttumaan.

Vierailija
14/14 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joo, äikänopen lukuisat lyöntivirheet johtuvat puhelimen näppäimistä - sokkona käytännössä naputtelen. :)