Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pihiys ja säästäväisyys - missä menee raja?

Vierailija
25.12.2014 |

Antakaa ihan käytännön esimerkkejä missä menee mielestänne säästäväisyyden, pihiyden ja jopa sairaalloisen saituuden raja? Voiko sairaalloisen saituudenkin panna säästäväisyyden piikkiin?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokak on hyvä esimerkki. Syödään vain makaroneja ja kaurapuuroa, samalla kun tilillä on kuusinumeroinen saldo rahaa. Sen sijaan säästäväinen katsoo kilohintoja, ostaa ehkä tarjouslapputuotteita ja jättää ne kalleimmat fileet ostamatta, mutta syö terveellisesti. 

Vierailija
2/23 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin kategoriaan menisi kertakäyttöhaarukoiden ja veisten pesu ja uudelleenkäyttö niin kauan kuin kestävät?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästeliäs laskee ja vertailee hintoja/laatuja. Hankkii käytettynä jos mahdollista ja kuluttaa harkiten ja loppuun. Pihi varoo, nuukailee, laskelmoi, ei lahjoita/tarjoa muille. 

Vierailija
4/23 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös ekologista säästäväisyyttä, esimerkiksi yllä oleva kertakäyttöastioiden pesu.

Vierailija
5/23 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäväisyydestä on hyötyä, esim huonelämpötilan lasku hieman jotta säästyy energiaa.
Piheydestä on haittaa, esim laskee lämpöä liikaa säästön toivossa ja kaikki palelee

Vierailija
6/23 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se menis suunnilleen siinä, että tilillä on tuhansia euroja rahaa, eikä silti koskaan toteutettaisi mielihaluja (esim. matkat), koska ovat niin kalliita. Tiettyyn rajaan asti raha antaa turvaa, mutta jos ei siitä koskaan nauti, niin mennään rajan yli. Elämä on niin lyhyt ja arvaamaton, että siitä kannattaa nauttiakin.

Vierailija
7/23 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 18:27"]

Säästäväisyydestä on hyötyä, esim huonelämpötilan lasku hieman jotta säästyy energiaa. Piheydestä on haittaa, esim laskee lämpöä liikaa säästön toivossa ja kaikki palelee

[/quote]

Joo, tämä on hyvä esimerkki. Kotitaloni on pihistetty pilalle, kun kylppärin lattialämmitystä ei ole raskittu pitää päälläja sieltä kosteus ei ole haihtunut, eli alkaa homehtua. Piheys tarkoittaa sitä, että säästäminen menee niin liaallisuuksiin, että kääntyy itseään vastaan, kuten isäni piheys ilmenee. Minä taas olen se, joka pitää lämpötilat järkevinä, mutta ei liian kuumana. 

Vierailija
8/23 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tamppnien pesu ihan jees!

Vierailija
9/23 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesystävä pesee ja desinfioi kortsut käytön jälkeen ja niillä samoilla mennään siihen asti kun puhkeaa. Käyttänyt niitä jo aikaisempienkin hoitojen kanssa, niin vähän ällöö...musta vähän pihi ja olenkin asiasta huomauttanut...

Vierailija
10/23 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 18:18"]

Mihin kategoriaan menisi kertakäyttöhaarukoiden ja veisten pesu ja uudelleenkäyttö niin kauan kuin kestävät?

[/quote]

Riippuu tilanteesta. Jos kertakäyttöastoiden käyttö on muutenkin poikkeus ja kyseessä on vaikkapa mökkivarustuksen käyttö, pidän säästäväisyytenä. Näin siinä tapauksessa, että niitä käytetään ehkä muutaman kerran vuodessa eikä uusia muisteta ostaa.

Oikeasti säästäväisyys menee liian pitkälle silloin, kun se rajoittaa jollakin tavalla normaalia elämää.

Vierailija
11/23 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille poikkesi pari vierasta käymään jouluaattona. Katoin kahvikupit pöytään ja vieraat istuivat jo pöydässä. Varsinainen jouluvieraamme, täti, joka viettää meillä koko joulun, sieppasi kotiväkemme ja minun edestä kattamani kupit ja vaihtoi eteemme aamukahvilla käyttämämme mukit. Ettei tule tiskiä. Pyörittelin hieman silmiäni, mutta mitäpäs minä puuttumaan kun itsekin tavallaan olen vieraana äidilläni lapsuudenkodissani. Tämä on jo pimeää säästämistä.

N24

Vierailija
12/23 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäväisyys on ihan viisasta, ainakin jonkinlainen pahanpäivänvara on hyvä olla olemassa. Överiksi se menee siinä vaiheessa, jos ei vaikka pienentää omin päin sairauden hoitoon tarvittavien lääkkeiden annostelua. Sitten on vielä ne tapaukset, jotka kuppaavat kavereitaan ja sukulaisiaan eivätkä koskaan anna mitään takaisin. Siis vaikka itse matkustaa ilmaiseksi toisten kyydeillä, mutta omalla vuorollaan on bensarahaa vailla.

Vierailija
13/23 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piheys: ei hanki tarpeellisia ja terveyden kannalta olennaisia asioita. Säästäväisyys: ei hanki turhia asioita, joita ilmankin pystyy elämään terveellistä ja normaalia elämää.

Vierailija
14/23 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mistä tietää toisen rahatilannetta? Mulla on ainakin nyt oikeasti tiukkaa. Nolottaa sanoa kavereillekin joskus että pitää jättää menoja väliin rahatilanteen takia. Opiskelujen takia mulle jää nyt oikeasti rahaa vähän elämiseen. Ja onhan mulla säästöjä, mutta ne on sellainen puskuri enemmänkin. Jos on ei niin kiva meno, niin siitä mä säästän ja käytän puskurista mieluisampaan menoon. 

Vierailija
15/23 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin säästän heti ruuasta. Vaikuttaa varmaan pihiltä sitten.. Se vaan on tylsin meno mitä voi olla. En muutenkaan jaksa oikein laittaa ruokaa pitkän kaavan kautta. Tai lyhyen.

Vierailija
16/23 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
17/23 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen huomaa: ei rahaa hyväntekeväisyyteen koska eivät mene perille kuitenkaan. Vaikea jakaa kehuja mistään, päin naamaa, se on jotain itseltä pois. Vaikeus koskettaa jopa lähimpiä ihmisiä, ovat silläkin tavalla estyneitä.

Vierailija
18/23 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 18:18"]

[/quote]

mikä ettei jos ne ovat toimivia. tuota voisi tehdä kuka tahansa jos haluaa. 

Vierailija
19/23 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 01:04"]Kyllä sen huomaa: ei rahaa hyväntekeväisyyteen koska eivät mene perille kuitenkaan. Vaikea jakaa kehuja mistään, päin naamaa, se on jotain itseltä pois. Vaikeus koskettaa jopa lähimpiä ihmisiä, ovat silläkin tavalla estyneitä.
[/quote]

Kyllä. Tunnen juuri tällaisen ihmisen. Ihan kuin mikään positiivinen kommentti, onnittelu tms.olisi jotenkin itseltä pois. Kaikki pennit lasketaan tarkalleen myös parisuhteessa.

Vierailija
20/23 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 18:26"]

On myös ekologista säästäväisyyttä, esimerkiksi yllä oleva kertakäyttöastioiden pesu.

[/quote]

Niin, meillä muilla on tapana ostaa ihan kestovälineet ja pestä niitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi