Työn perässä muuttaminen
Kuvitellaan tilanne että olet työtön peruspäivärahalla tai esimerkiksi valmistumassa. Toisin sanoen on rahat ennestään tiukassa. Sitten joku tarjoaa työpaikkaa, mutta se edellyttäisi käytännössä muuttoa. Olisiko sinulle hyväksyttävissä että otat esimerkiksi lainaa uutta vuokra-asuntoa varten (ensimmäisen kuun vuokra ja takuu) kun sinulla on edessä neljän kuukauden koeaika, jolloin irtisanomissuojaa ei käytännössä ole?
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 14:09"]
Kuvitellaan tilanne että olet työtön peruspäivärahalla tai esimerkiksi valmistumassa. Toisin sanoen on rahat ennestään tiukassa. Sitten joku tarjoaa työpaikkaa, mutta se edellyttäisi käytännössä muuttoa. Olisiko sinulle hyväksyttävissä että otat esimerkiksi lainaa uutta vuokra-asuntoa varten (ensimmäisen kuun vuokra ja takuu) kun sinulla on edessä neljän kuukauden koeaika, jolloin irtisanomissuojaa ei käytännössä ole?
[/quote]Tottakai menen työn perässä. Sossu ja Kela eli käytännössä te-toimisto maksavat noissa tilanteissa muuttoavustusta, kun viet kaikki paperit virkailijoille. Lainan ottamista mikään taho ei edellytä.
Missä sen nykyisen asunnon takuuvuokra on? Eikös sen saa takaisin muuttaessaan? ja pitäähän vuokra maksaa joka kuukausi?
Jos tämä kuviteltu henkilö asuu opiskelija-asunnossa, onhan sieltäkin muutettava ennemmin tai myöhemmin ja ollaan samassa tilanteessa: jossain onasuttava ja vuokra on maksettava ja jossain vaiheessa tarvitaan se takuuvuokrakin.
Tietenkin tuossa on riski, että tulee sitten maitojunalla takaisin.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 14:13"]
[/quote]Tottakai menen työn perässä. Sossu ja Kela eli käytännössä te-toimisto maksavat noissa tilanteissa muuttoavustusta, kun viet kaikki paperit virkailijoille. Lainan ottamista mikään taho ei edellytä.
[/quote]
Ja vastatrollitkin voi jättää tekemättä. Sossu ei käytännössä maksa mitään, KELA ja TE-toimistolla on katto joka kattaa käytännössä enintään murto-osan todellisista kuluista.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 14:15"]
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 14:13"]
[/quote]
Ja vastatrollitkin voi jättää tekemättä. Sossu ei käytännössä maksa mitään, KELA ja TE-toimistolla on katto joka kattaa käytännössä enintään murto-osan todellisista kuluista.
[/quote]ai niin, sorry mä unohdin, tällä palstallahan EI SAA esittää myönteisiä mielipiteitä työn perässä muutosta vaan pitää liittyä kuoroon keksimään lisää tekosyitä, miksi ei voi mennä töihin!
Olen muuttanut työn perässä, vaikka minulla on perhekin jäänyt toiselle paikkakunnalle (lukioikäiset lapset). Työkkäristä sain tässäkin tapauksessa pienen muuttoavustuksen, se on varmaan virkalijasta kiinni, myöntääkö. Minulla tosin se tilanne, että mieheltä sain takuuvuokrasta osan lainaan ja vähän oli säästöjä. Mutta tapauksessa, jossa olisin yksinäinen, lähtisin mihin vaan.
Ei onnistu. En ole mikään vastavalmistunut, ja työelämässä olen ollut sen vuosikymmenen, sitä ennen muutaman vuoden yrittäjänä. Tällä hetkellä olen työtön virallisen määritelmän mukaisesti. En ala tätä omistusasuntoa myymään sen takia että joku työnantaja tarjoaisi jotain epävarmaa pätkää jostain toiselta puolen Suomea. Mutta ei hätää, en ole myöskään tässä loisimassa kenenkään kukkarolla joten kärttyisen keskiluokan ei tarvitse repiä pelihousujaan.
7 lisää, että olen nyt ollut tässä tilanteessa monta vuotta. Lapset on jo nuorinkin lähtenyt opiskelemaan viime syksynä. Olemme tottuneet tilanteeseen. Maksamme siis nyt kahta asuntoa ja jouduin hankkimaan auton, kun junien aikatauluja muutettiin hankalammaksi. Saan tietty verovähennyksiä, mutta ei ne kata kuin murto-osan kuluista. Itse asiassa työttömänä saisin käytännössä käteen saman, kun laskee kaikki asumisen kulut pois nettopalkasta, mutta en silti halua työttömäksi. En luultavasti saisi edes karenssia hankalan matkan vuoksi.
7+9 sanoo, että älkää nyt sanoko, että ei onnistu, vaan lisätkää se minä siihen. Minulta onnistuu. Työ, pienestä palkasta huolimatta on omaa alaani ja nyt jos tarjottaisiin töitä omalta paikkakunnalta, en enää tiedä ottaisinko vastaan. Palkan pitäisi ainakin olla hyvä. Pidän työstäni ja työpaikastani ja kun tällä kuitenkin elää, niin en valita. Moni kysyy, että miten sinä jaksat. Aika usein vastaan, että sillä tavalla, kun en tuhlaa energiaa asiasta valittamiseen.
Pienten kuntien sossut kyllä maksaa harkinnanvaraista muuttoavustusta kun sossuperhe muuttaa kunnasta pois ja maksavat ihan mielellään jos perhe lupaa olla palaamatta.
Nyt oli kyse siitä jos ottaa riskin että palaa maitojunalla ja joutuu mahdollisesti ulosottoon jos työ ei toimikaan. Me kaikki tiedämme ettei koeaikairtisanomisiin juurikaan puututa.
Itsellä edessä tämä ensi keväänä. Tarjottu töitä ja olen perheellinen. Vauva ja päiväkoti-ikäinen lapsi sekä mies. Ei todellakaan voida ottaa mitään lainoja jotta maksettaisiin asunnon takuuvuokrat. Tämä olisi sitten 5 muutto työn perässä. Todennäköisesti lähdetään mutta älkää te jauhako paskaa jotka ette asioista tiedä.
Aikaisemmat muutot on vuokrineen maksettu ihan itse ilman avustuksia ja on naurettavaa väittää, että kenelläkään on jatkuvasti sukan varressa tuhansia euroja. Yleensä 2kk takuu isommissa kaupungeissa poikkeuksetta. Tähän sitten tietysti tulevan kuun normi vuokra ja edellisen asunnon vuokra. Vähintään 3kk vuokraa vastaava summa pitää olla ja tämän päälle muuttokustannukset. TE-toimisto EI MAKSA sellaisia vaan kohtuullisina pidettävät muuttokulut.
Jos kukaan ei ole ajatellut asiaa pidemmälle niin yleensä muutto hoidettava ajoissa edellisestä asunnosta nykyiseen ennen työn alkamista. Ei niitä muuttoja hoidella enää töiden alettua perheen kanssa. Joten haistakaa te paska jotka väitätte työttömiä pummeiksi. Väitän ettei teistä 90% muuttaisi vauvan ja perheen kanssa yhtään minnekään vaikka mikä työ alkaisi.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 16:23"]
Itsellä edessä tämä ensi keväänä. Tarjottu töitä ja olen perheellinen. Vauva ja päiväkoti-ikäinen lapsi sekä mies. Ei todellakaan voida ottaa mitään lainoja jotta maksettaisiin asunnon takuuvuokrat. Tämä olisi sitten 5 muutto työn perässä. Todennäköisesti lähdetään mutta älkää te jauhako paskaa jotka ette asioista tiedä.
Aikaisemmat muutot on vuokrineen maksettu ihan itse ilman avustuksia ja on naurettavaa väittää, että kenelläkään on jatkuvasti sukan varressa tuhansia euroja. Yleensä 2kk takuu isommissa kaupungeissa poikkeuksetta. Tähän sitten tietysti tulevan kuun normi vuokra ja edellisen asunnon vuokra. Vähintään 3kk vuokraa vastaava summa pitää olla ja tämän päälle muuttokustannukset. TE-toimisto EI MAKSA sellaisia vaan kohtuullisina pidettävät muuttokulut.
Jos kukaan ei ole ajatellut asiaa pidemmälle niin yleensä muutto hoidettava ajoissa edellisestä asunnosta nykyiseen ennen työn alkamista. Ei niitä muuttoja hoidella enää töiden alettua perheen kanssa. Joten haistakaa te paska jotka väitätte työttömiä pummeiksi. Väitän ettei teistä 90% muuttaisi vauvan ja perheen kanssa yhtään minnekään vaikka mikä työ alkaisi.
[/quote]
Vaadi työnantajaa maksamaan asuminen koeajan yli tai pätkätyön tapauksessa koko työsuhteen ajaksi?
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 16:44"]
[/quote]
Vaadi työnantajaa maksamaan asuminen koeajan yli tai pätkätyön tapauksessa koko työsuhteen ajaksi?
[/quote]
Saahan sitä vaatia. :D
Nykyisin iso ongelma on, että vuokranantajat eivät suostu tekemään alle vuoden mittaisia sopimuksia, eli käytännössä menettää n. kuukauden vuokran jos tulee koeaikapurku. Se on se tosiasiallinen korvaus, minkä voi vaatia tuossa tilanteessa. Itsellä oli hyvä tuuri kun sain toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen, mutta minulla taas työpaikka osoittautui hyväksi valinnaksi ja myös päinvastoin, työnantaja on ollut minuun tyytyväinen.
Kyllä aika moni jättää tekemättä työttömäksi joutuessaan monta sellaista asiaa, mitä töissä ollessaa uhoaa tekevänsä. Juuri yksi tuttava jäi työttömäksi ja ei voi muuttaa, vaikka hänellä ainoa lapsikin on muuttanut opiskelemaan 500 km päähän. Mulle ei tätä uskalla valittaa mutta facebookissa joskus, kun unohtaa, että minäkin olen kaverina. 7.
En muuttaisi. Asun vuokralla mutta irtaimistoa on paljon, sen ostamiseksi on tehty vuosia töitä. Muutto on iso projekti, jo pelkästään se pakkaaminen. En laita kirppistä pystyyn ja muuta tuntemattomaan kaupunkiin vapautuvan varastotyöntekijän paikan takia muutamaksi kuukaudeksi. Yhtä hyvin joku toinen työtön kyseisestä kaupungista voi ottaa paikan mielellään vastaan? Miksi juuri minut valittaisiin täältä yli 100km päästä?
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 16:47"]
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 16:44"]
[/quote]
[/quote]
Saahan sitä vaatia. :D
[/quote]
Työsuhdeasunto on täysin normaali järjestely...
Pitäisi olla sellainen työ jonka todella todella haluan. Ja hyvä palkka. Koeajaksi etsisin tosin väliaikaisasunnon (ihan vaikka yhden huoneen) eli en vielä muuttaisi koeajan aikana pysyvästi. Ja minulla ei ole pieniä lapsia, siinä tilanteessa en muuttaisi riskillä.
Lapsuudenperheeni muutti useita kertoja isän työn perässä. Samoin olen itse olen muuttanut.
Ensimmäinen työpaikkani oli valmistumisen jälkeen oli noin 500 kilometrin päässä silloiselta kotiseudultani. Myöhemmin olen muuttanut sitten pääkaupunkiseudulle, jonne taas oli satoja kilometrejä edellisestä asuinpaikastani.
Ehei.