Työn perässä muuttaminen
Kuvitellaan tilanne että olet työtön peruspäivärahalla tai esimerkiksi valmistumassa. Toisin sanoen on rahat ennestään tiukassa. Sitten joku tarjoaa työpaikkaa, mutta se edellyttäisi käytännössä muuttoa. Olisiko sinulle hyväksyttävissä että otat esimerkiksi lainaa uutta vuokra-asuntoa varten (ensimmäisen kuun vuokra ja takuu) kun sinulla on edessä neljän kuukauden koeaika, jolloin irtisanomissuojaa ei käytännössä ole?
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 16:52"]Nykyisin iso ongelma on, että vuokranantajat eivät suostu tekemään alle vuoden mittaisia sopimuksia, eli käytännössä menettää n. kuukauden vuokran jos tulee koeaikapurku.
[/quote]
Kyllä on vuokra-asuntojen välitysfirmoja, jotka tekevät vuokrasopimuksen toistaiseksi ja vuokratakuukin on kohtuullinen. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla Sato ja voi olla muitakin.
Muutin itse pääkaupunkiseudulla vuokra-asuntoon muutaman kuukauden ajaksi eikä tarvinnut tehdä mitään vuoden määräaikaista vuokrasopimusta. Vuokratakuu oli 250 euroa.
Muutettu on pätkätyön perästä, työkkäristä sain rahan haastattelureissuun ja työtodistuksen kirjoittamisreissua varten. En muuttanut omaisuuttani vaan perhe jäi lähtöpaikkakunnalle. Reissaamiset ja ikävä kävi kovaksi keväällä. Jatkopestiä ei irronnut, eikä perheellä ollut minkään laisia haluaja a) käydä paikkakunnalla b) muuttaa perässä. Matka oli pitkä. Ansioiden kanssa on vähän niin ja näin, rahallisesti olisi varmaan ollut sama, jos olisi maannut vain kotona. Mutta avartava kokemus. Nyt sitten voi taas masentua ja passivoitua ja valittaa.
Mä kyllä muuttain ja olen muuttanutkin.
Mun mielestä te liioittelette muuton kuluja ja riskejä. Joo, jos on 2kk takuuvuokra ja 1 kk vukranmaksu ja mahdolinen muuttoauton/pakun vuokra niin tekeehän se yhteensä yli 3kk vuokran.
Toisaalta tästä summasta se varsinainen vuokra olisi jossain asunnossa jollain paikkakunnalla maksttava joka tapauksessa.
Takuusumma taas on hyvin lyhytaikaisesti kiinni olevaa rahaa: totta on, että et yleensä ole saanut sitä entisestä asunnosta ulos kun joudut maksamaanseuraavan takuun, mutta ero ei ole monta päivää. Jos olet ottanut velan, saat sen maksettua pois mitä pikimmin ja jos et ota. mItään pikavppiä niin korkokin jää hyvinkin kohtuuliseksi (luottokortilla ei ehdi kertyä ollenkaa). Ja jos se uusi työpaikka menee pieleen, niin uudesta vuokra-asunnosta saa takuusumman takaisin ihan samalla tavalla.
Tällöin ylimääräiseksi kuluksi jää pakun vuokra. Niitähän saa rautakaupoista ja huonekalukaupoista joskus iomaiseksikin, eikä paria kymppiä enempää muutenkaan maksa. Toki, tällöin täytyy kantaa kalut itse.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 19:29"]
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 16:47"]
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 16:44"]
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 16:23"]
Itsellä edessä tämä ensi keväänä. Tarjottu töitä ja olen perheellinen. Vauva ja päiväkoti-ikäinen lapsi sekä mies. Ei todellakaan voida ottaa mitään lainoja jotta maksettaisiin asunnon takuuvuokrat. Tämä olisi sitten 5 muutto työn perässä. Todennäköisesti lähdetään mutta älkää te jauhako paskaa jotka ette asioista tiedä.
Aikaisemmat muutot on vuokrineen maksettu ihan itse ilman avustuksia ja on naurettavaa väittää, että kenelläkään on jatkuvasti sukan varressa tuhansia euroja. Yleensä 2kk takuu isommissa kaupungeissa poikkeuksetta. Tähän sitten tietysti tulevan kuun normi vuokra ja edellisen asunnon vuokra. Vähintään 3kk vuokraa vastaava summa pitää olla ja tämän päälle muuttokustannukset. TE-toimisto EI MAKSA sellaisia vaan kohtuullisina pidettävät muuttokulut.
Jos kukaan ei ole ajatellut asiaa pidemmälle niin yleensä muutto hoidettava ajoissa edellisestä asunnosta nykyiseen ennen työn alkamista. Ei niitä muuttoja hoidella enää töiden alettua perheen kanssa. Joten haistakaa te paska jotka väitätte työttömiä pummeiksi. Väitän ettei teistä 90% muuttaisi vauvan ja perheen kanssa yhtään minnekään vaikka mikä työ alkaisi.
[/quote]
Vaadi työnantajaa maksamaan asuminen koeajan yli tai pätkätyön tapauksessa koko työsuhteen ajaksi?
[/quote]
Saahan sitä vaatia. :D
[/quote]
Työsuhdeasunto on täysin normaali järjestely...
[/quote]
Varmaan pätkätyölle sen saa...
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 19:29"]
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 16:47"]
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 16:44"]
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 16:23"]
Itsellä edessä tämä ensi keväänä. Tarjottu töitä ja olen perheellinen. Vauva ja päiväkoti-ikäinen lapsi sekä mies. Ei todellakaan voida ottaa mitään lainoja jotta maksettaisiin asunnon takuuvuokrat. Tämä olisi sitten 5 muutto työn perässä. Todennäköisesti lähdetään mutta älkää te jauhako paskaa jotka ette asioista tiedä.
Aikaisemmat muutot on vuokrineen maksettu ihan itse ilman avustuksia ja on naurettavaa väittää, että kenelläkään on jatkuvasti sukan varressa tuhansia euroja. Yleensä 2kk takuu isommissa kaupungeissa poikkeuksetta. Tähän sitten tietysti tulevan kuun normi vuokra ja edellisen asunnon vuokra. Vähintään 3kk vuokraa vastaava summa pitää olla ja tämän päälle muuttokustannukset. TE-toimisto EI MAKSA sellaisia vaan kohtuullisina pidettävät muuttokulut.
Jos kukaan ei ole ajatellut asiaa pidemmälle niin yleensä muutto hoidettava ajoissa edellisestä asunnosta nykyiseen ennen työn alkamista. Ei niitä muuttoja hoidella enää töiden alettua perheen kanssa. Joten haistakaa te paska jotka väitätte työttömiä pummeiksi. Väitän ettei teistä 90% muuttaisi vauvan ja perheen kanssa yhtään minnekään vaikka mikä työ alkaisi.
[/quote]
Vaadi työnantajaa maksamaan asuminen koeajan yli tai pätkätyön tapauksessa koko työsuhteen ajaksi?
[/quote]
Saahan sitä vaatia. :D
[/quote]
Työsuhdeasunto on täysin normaali järjestely...
[/quote]
No vain tapauksissa, joissa palkataan ns. avainhenkilöitä, eli se on korkeampipalkkaisten juttu ja isoissa firmoissa. Kyllä minä sellaisia tapauksia tiedän, mutta kyseessä on ollut vähintään insinöörejä, eikä mitään pikkufirmoja. Mutta joku siivoushenkilö tai kaupan kassa; tuskinpa onnistuu. Eikä pienissäkään firmoissa onnistu isompipalkkaistenkaan kohdalla. Työnantaja voi avustaa tietyissä tapauksissa, mutta työsuhdeasunnot on eniten johtoportaan juttu.
Niin ja 20 on siis 7 eli itse muuttanut työn perässä. Asioista olen siis aika hyvin ottanut selvää ennen muuttoa.
24 jatkaa, että opiskelujen jälkeen ei juuri ollut rahaa säästössä, joten minulla oli kyllä kulutusluottoakin, kun muutin ekan kerran töiden perässä.