Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvatusalan VAKAVA-koe 2022

opintoihin joskus
22.10.2021 |

Pistetäänpäs ryhmää tulille, minnes porukka aikoo hakea tänä vuonna VAKAVA-kokeella?
Onko kellään tietoa millon pääsykoetiedot yleensä päivittyvät nettiin?
Onko valmennuskurssi suosituksia?

Kommentteja vaan tulemaan!

Kommentit (1080)

Vierailija
981/1080 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollain tänään varasijat liikkuneet?

Vierailija
982/1080 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole liikkunut. En tosin ole ensikertalainen, joten paikkoja on mulle vähemmän tarjolla. Voi siis olla, ettei ne mulla enää liikukaan. Yleiseen ja aikuiskasvatustieteeseen Helsinkiin jäin 1. varasijalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
983/1080 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://nopat.me/soveltuvuuskoe.html

Jodelissa oli parikin ihmistä jakanut ystävällisesti soveltumiskokeen kysymyksistä tietojaan vuosilta 2021 ja 2022, joten otin vapauden ladata nuo Internetiin talteen. Täydensin myös hieman vuoden 2022 osalta kysymyksiä.

Soveltuvuuskoe muuttui v. 2020 valtakunnalliseksi. Ja silloin iski korona. Joka vuosi on ollut erilainen koe. Uskon, että korona entisestään on vaikeuttanut sitä, millaiseksi soveltuvuuskoe muodostuu. Ennen v.2020 soveltuvuuskoe piti sisällään mm. Ennakkotehtäviä, ryhmä-ja yksilökeskusteluja, oman hakemuskirjeen tekemistä tms. Yhtenäisellä kokeella haluttiin tarjota kaikille kokelaille sama mahdollisuus päästä mihin tahansa yliopistoon. Ennen siis yliopistoilla oli erilaiset kokeet. Mun mielestä voi ihan pelkästään arvaillakin, että mitä kysytään. Tottakai kysytään, miksi haluaa alalle tms. Itse vastasin kysymyksiin niin, että vastaukset koski luokanopettajaa. Olin miettinyt etukäteen jo vastauksia kysymyksiin mm. Miksi haluan luokanopettajaksi yms. Preppauskurssit, netti, some, kaverit yms. Tarjoaa tietoa, että millaiset kysymykset edessä on ja miten niihin valmistautua. YouTubessakin on videoita ja vinkkejä. Itse toimin juuri näin eli etsisin tietoja ja valmistauduin etukäteen. Seurasin myös kasvatustieteen uusimpia tuulia mm. Moninaisuutta. Näin ohjeistetaankin tekemään. Sain soveltuvuuskokeessa melkein Max. Pisteet.

Vierailija
984/1080 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole liikkunut. En tosin ole ensikertalainen, joten paikkoja on mulle vähemmän tarjolla. Voi siis olla, ettei ne mulla enää liikukaan. Yleiseen ja aikuiskasvatustieteeseen Helsinkiin jäin 1. varasijalle.

Itse jonotan myös "ei-ensikertalaisena" ja minulle tämä jonotus on täysin vieras kuvio. Jonotatko siis vain omaan kiintiöösi? Jos siis käytän sinua esimerkkinä, niin oletko varasijalla 1. omaan kiintiöösi vai vain jonossa ensimmäisenä. Ja jos näin, niin jos paikkoja vapautuu ensikertalaisten paikoilta, niin joku takaasi menee ohitse?

Vierailija
985/1080 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse jonotan myös "ei-ensikertalaisena" ja minulle tämä jonotus on täysin vieras kuvio. Jonotatko siis vain omaan kiintiöösi? Jos siis käytän sinua esimerkkinä, niin oletko varasijalla 1. omaan kiintiöösi vai vain jonossa ensimmäisenä. Ja jos näin, niin jos paikkoja vapautuu ensikertalaisten paikoilta, niin joku takaasi menee ohitse?

Olen siinä käsityksessä, että jonotan omaan kiintiööni. Mutta varmaksi en tiedä.

Vierailija
986/1080 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonotus on omaan kiintiöön. Muuten olisin jo saanut paikan.

Vierailija
987/1080 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensikertalaiset jonottaa omassa jonossaan sekä kaikkien jonossa. Olen yhteen paikkaa ensikertalaisten varasijalla 25 ja kaikkien varasijalla 30. Jos ensikertalaisille varattu paikka vapautuu mun ensikertalaisvarasija on 24 mutta kaikkien varasija ei liiku. Jos kaikille varattu paikka vapautuu kaikkien varasija on mulla sen jälkeen 29 mutta ensikertalaisten varasija ei liiku.

Vierailija
988/1080 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minulla lukee noissa Oulun luokanopettajissa ihan eri tiedot?

Ensisijaiset hakijat 357, kaikki hakijat 357 (siis sama luku!), valitut 66, paikan vastaanottaneet 60.

Miten jossakin oli eilen, että valittuja olisi jopa 130 ja hakijoita 10x määrä. ??

Vierailija
989/1080 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensisijaiset hakijat 357, kaikki hakijat 357 (siis sama luku!), valitut 66, paikan vastaanottaneet 60.

Miten jossakin oli eilen, että valittuja olisi jopa 130 ja hakijoita 10x määrä. ??

Paikkoja 130, ensisijaiset hakijat 357, kaikki hakijat 1389, valitut 129, paikan vastaanottaneet 111

Vierailija
990/1080 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko sulla koneella täpätty vaikka joku suodatin ensikertalaiset?

Vierailija
991/1080 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin tässä, kun nuo tilastot ei nyt vaan kertakaikkiaan täsmää kaikilta osin Opintopolun tietojen kanssa. No, ohjeita lukemalla tietysti asia taas selkiytyi :D "Henkilöitä koskevat lukumäärät 1-4 näytetään arvona "1-4" ja neljää suuremmat lukumäärät pyöristetään lähimpään kolmella jaolliseen lukuun".

Vierailija
992/1080 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomipopin aamun Tuukka Tuke Tuukström aka Tuukka Ritokoski meni niin että heilahti Helsingin yliopiston luokanopettajakoulutukseen. Fiksu kaveri! :D

Vierailija
993/1080 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomipopin aamun Tuukka Tuke Tuukström aka Tuukka Ritokoski meni niin että heilahti Helsingin yliopiston luokanopettajakoulutukseen. Fiksu kaveri! :D

Samoin minä;  pitkäaikaistyötön "luuseri" av mamma.

Tyhmäksikin haukuttu, kun ei ole koulutusta, eikä sen vuoksi töitä.... Noh, muutaman vuoden kuluttua on.

Vierailija
994/1080 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinne Helsingin luokanopeen meni moni muukin, niin että heilahti. Oli minusta yllättävän alhainen sisäänpääsyraja.

Vierailija
995/1080 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jonot liikkunut kellään?

Vierailija
996/1080 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On liikkunut tänään yhen sijan.

Vierailija
997/1080 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole liikkunut perjantain jälkeen yhtään.

Vierailija
998/1080 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sinne Helsingin luokanopeen meni moni muukin, niin että heilahti. Oli minusta yllättävän alhainen sisäänpääsyraja.

Kyllä vaan monella jäi vain haaveeksi. Tuuppari on kova! <3

Vierailija
999/1080 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako joku selittää miksi valittuja on vähemmän, kuin aloituspaikkoja? Esim. viime vuonna Helsingin yliopiston luokanopettajan maisteriin oli hakijoita yli 90, paikkoja oli jaossa 12, mutta valittuja vain 5. Tiedän, että useammalla kuin näillä viidellä valitulla on ainakin hakukriteerit täyttyneet. Miksi kaikkia paikkoja ei täytetä?

Vierailija
1000/1080 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko se paikkojen täyttämättömyys johtua siitä, että kun 3.8 tai milloin se oli paikkojen täyttäminen loppuu, kaikki eivät ole "kerenneet" ottaa varasijalta vastaan paikkaa, koska jokaisella on aikaa harkita paikkaa ja loput eivät kerkeä sitä ottamaan..?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi