Miksi mielenterveysongelmaisia pelätään, syrjitään ja pilkataan?
Mielenterveyden ongelmat ovat yleisiä ja joskus vakavia, mutta usein ohimeneviä tai hallittavissa.
Silti aika usein kuulee ja lukee ihmisiltä harkitsemattomia heittoja, että esim. joku pitäisi laittaa suljetulle milloin mistäkin syystä. Tai että avohoito ei riitä jollekin, tai onko aamulääkkeet unohtuneet. Vain siksi siis jos ollaan eri mieltä asioista, aikuiset ihmiset...
Kun esimerkiksi oikeasti kuka tahansa alkaa kokea ennen pitkää psykoottisia oireita jos kärsii pitkään erittäin vakavasta äärimmäisestä unettomuudesta.
Toki on jonkin verran erittäin vaikeita ja vaarallisia mt-tapauksia, sitä on turha kiistää. Mutta on myös kaiken maailman intohimorikoksia jne. muita tapauksia, joissa tekijälle ei ole voitu löytää mitään diagnoosia. Ja usein mt-henkilö on vaarallinen jos kellekään niin itselleen.
TED-talk:eja olen nähnyt parikin, missä molemmat naiset ovat skitsofreenikkoja, mutta toinen Lontoossa psykologian tutkija ja toinen USA:ssa lakiprofessori. Tutkijan nimen muistan hyvin, hän on Eleanor Longden. Vakavan diagnoosin omaava voi siis yltää korkeaankin asemaan.
Eikö ihmisillä ole oikeasti enempää sydäntä tai tietoa? Mielenterveysongelmaiset ovat se yhteiskunnan yhteinen luvallinen ja pääasiallinen likaämpäri. Mutta pitääkö lyödä lyötyä? Alan menettää uskoani että ihmisten käsitykset ikinä muuttuisivat tästä ihmisryhmästä, joka on lopulta hyvin moninainen. Kuitenkin kiitos kaikille ihmisille ja tahoille jotka jaksavat yrittää asiaan vaikuttaa.
Kommentteja, ajatuksia, mitä vaan, mutta mielellään asiallista, kiitos!
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Skitsofreenikoista useimmat ainakin ovat pelkkää ongelmajätettä. Jokaista sanomista pitää varoa, kun nämä tulkitsevat ne niin herkästi hyökkäyksenä sillä kokevat olevansa kaiken keskipisteessä. Tai vaihtoehtoisesti, jokin väärä sana voi tarkoittaa heti maailmanloppua ja kaiken romahtamista. Töihin heistä ei ole, hädin tuskin työtoimintaankaan. Eikä oikeastaan myöskään paljon muuhunkaan, hyvä kun suihkussa muistavat kerran viikossa käydä. Silti ovat valmiita käymään hoivaajansa kimppuun pienestäkin (väärintulkitusta) ärsykkeestä.
On sinulla varmasti vaikeaa kun jokaista sanomista pitää varoa. Ei voi olla helppoa ihmiselle jolla on tapana oksennella vaikka "ongelmajätettä" tämän tästä.
Enhän minä sitä nyt heille itselleen sano. Täällä voi kuitenkin asian sanoa siten, kuin se on. Vai voiko sittenkään, kun alkup. kommenttini on näköjään poistettu, kun joku olikin eri mieltä väitteestäni. Punavihreä keskustelun ote elää näköjään tässäkin ketjussa.
Kerran eräs skitsofreenikko veti kilarit pelkästään siitä, kun pyysin pitämään turvaväliä. Siinä sinulle esimerkkiä noiden sosiaalisista taidoista. Vielä paapoa pitäisi.
Huoh, juuri tämä asenne on tuo missä aloituksessa kerrottiin... Sinunkin lähipiirissä saattaa olla useampikin "sekopää" sinun siitä mitään tietämättä, sillä monesti mt-ongelmat eivät näy päällepäin. Itse asiassa olen aika satavarma, että tunnet ainakin yhden masennuksesta/ahdistuneisuudesta kärsineen ihmisen, mutta juuri kaltaistesi ahdasmielisten tollojen takia moni jättää kertomatta.