Miksi mielenterveysongelmaisia pelätään, syrjitään ja pilkataan?
Mielenterveyden ongelmat ovat yleisiä ja joskus vakavia, mutta usein ohimeneviä tai hallittavissa.
Silti aika usein kuulee ja lukee ihmisiltä harkitsemattomia heittoja, että esim. joku pitäisi laittaa suljetulle milloin mistäkin syystä. Tai että avohoito ei riitä jollekin, tai onko aamulääkkeet unohtuneet. Vain siksi siis jos ollaan eri mieltä asioista, aikuiset ihmiset...
Kun esimerkiksi oikeasti kuka tahansa alkaa kokea ennen pitkää psykoottisia oireita jos kärsii pitkään erittäin vakavasta äärimmäisestä unettomuudesta.
Toki on jonkin verran erittäin vaikeita ja vaarallisia mt-tapauksia, sitä on turha kiistää. Mutta on myös kaiken maailman intohimorikoksia jne. muita tapauksia, joissa tekijälle ei ole voitu löytää mitään diagnoosia. Ja usein mt-henkilö on vaarallinen jos kellekään niin itselleen.
TED-talk:eja olen nähnyt parikin, missä molemmat naiset ovat skitsofreenikkoja, mutta toinen Lontoossa psykologian tutkija ja toinen USA:ssa lakiprofessori. Tutkijan nimen muistan hyvin, hän on Eleanor Longden. Vakavan diagnoosin omaava voi siis yltää korkeaankin asemaan.
Eikö ihmisillä ole oikeasti enempää sydäntä tai tietoa? Mielenterveysongelmaiset ovat se yhteiskunnan yhteinen luvallinen ja pääasiallinen likaämpäri. Mutta pitääkö lyödä lyötyä? Alan menettää uskoani että ihmisten käsitykset ikinä muuttuisivat tästä ihmisryhmästä, joka on lopulta hyvin moninainen. Kuitenkin kiitos kaikille ihmisille ja tahoille jotka jaksavat yrittää asiaan vaikuttaa.
Kommentteja, ajatuksia, mitä vaan, mutta mielellään asiallista, kiitos!
Kommentit (62)
On sellaistakin hulluutta että työkaverit kiusaa niin sairaasti syyttää syyttä nimittelee suorastaan voi varastaa ja väittää mustamaalaten jotain väärin eikä ole totta . Usein uskontolahkoisia . Ne saa sillai itsensä näyttämään paremmilta . On myös ryöstelyä mies voi iskeä silmät mustaksi jos ei anna rahoja heille siitä seuraa masennusta ahdistusta ja talousvaikeuksia . Naisia on paljon joutunut uhriksi ryöstölle . Ulkomaataustaiset miehet varastaa naisilta . Sitten myös syyttää väärin perustein henkistä väkivaltaa niin naiset jää sairaslomalle . Siihen loppuu työnteko elämä ja harrastukset ehkä joku kissa tai koira jää jäljelle. Tahallista ilkeyttä seuraa sitten mielenterveystoimiston työntekijöiltä lisää . Kiitos kaikkien puolesta tästä hyvyydestä mitä Suomeen tuotte ulkomailta .
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina puhutaan sairaudesta ongelmana? Mulla oli masennus mutta ei se aiheuttanut ongelmia.
Miksi hakeuduit hoitoon, jos se ei ollut ongelma?
Psykoottinen voi peloissaan luulla vierasta demoniksi ja tappaa. Psykoottista on syytä pelätä, jos hän on erittäin voimakas tai aseistautunut.
Sitten on nämä natsittelijat . Jeesus sentään .
Vierailija kirjoitti:
Psykoottinen voi peloissaan luulla vierasta demoniksi ja tappaa. Psykoottista on syytä pelätä, jos hän on erittäin voimakas tai aseistautunut.
Ei kai demonia voi ampua kun se on paha henki . Mutta ihmisen näköisessä voi olla demoni henki tummahenki kyllä . Esim.thaimaassa on demonien patsaita ja poppamiehet kylissä . Arabit kivittää saat....naa kivillä mutta sehän on henki ei siihen kivet pysty . Siion.fi opettaa kyllä demoneista .
Mt potilailla on ikävä tapa asettaa muita ihmisiä kohtaan jatkuvasti vaateita erityiskohteluista. Ovat muille hyvin vaativia ja vaivalloisia.
Vierailija kirjoitti:
En tunne ketään mielenterveysongelmista kärsivää, siis en ainakaan tiedä tuntevani. Mutta minulle on selvinnyt, että täällä keskustelufoorumissa (ja olen katsellut näitä kirjoituksia vasta noin kuukauden), anonyymeina tänne kirjoittaa ärsyttävän moni sellainen, joka takuulla tietää että täällä ei ole psykiatreja tai psykologeja, joilta apua pitäisi kysyä. Ehei, pääasia tuntuu olevan, että saa valittaa. Katsohan läpi nämä aloitukset: „Ahdistaa...“ ja „Pelottaa...“ ja niin edelleen.
Mielenterveysongelmalliset - aivan oikein - painottavat sitä, että psykiatrille menoa ei pitäisi pitää sen ihmeellisempänä asiana kuin ortopedille menoa kun jalka on poikki. Totta. Mutta eipä täällä kipsijalkaiset kirjoittelekaan päivät päästään miltä tuntuu! Mielenterveysongelmista kärsivät kirjoittavat koko ajan! Ihmekö sitten, jos heidät toivoisi hornan kuuseen?
Oon ihan satavarma, että täällä on aloituksia liittyen fyysisiin vaivoihin enemmän. Täällähän esitellään jopa omin kuvin ihottumia ja paiseita.
Ahdistuksesta ja pelosta kirjoittaminen tänne ei ole sama asia kuin mt-ongelmat. Ahdistus ja pelko ovat tunteita, tunteet eivät ole sairaus. Jos sinulla ei niitä ole, olisin todella huolissani (kts. psykopaattiset piirteet).
Koska, mut-ongelmaiset ovat arvaamattomia ja saattavat käydä väkivaltaisiksi täysin ulkopuolisia kohtaan. Työelämässä ovat jatkuvasti saikulla.
Kyllä Persut ja missio maailma ajaa demoneja ulos herättää kuolleita osa ortodoksikirkosta osa hellarivapareista . Riihimäki .
Mies 56v kirjoitti:
Siksi koska mielenterveysongelmaiset ovat hulluja eikä heillä ole älyä päässä. He ovat tyhmiä, vielä tyhmempiä kuin kehitysvammaiset koska Luoja ei ole suonut heille yhtään älyä päähän.
Mikä on sinun mielenterveysongelmasi?
No onhan nuo asiat monesti pelottavia, varsinkin jos sairauteen liittyy poikkeuksellista tai arvaamatonta käyttäytymistä. Pelkoa ihmiset sitten käsittelevät erilaisilla mekanismeilla, kuten huumori, pilkkaaminen tai välttely. Ihan inhimillistä se on, vaikkakin kurjaa kohteen kannalta.
Ainakin mielenterveys hoitajia on hoidossa ja uskontolahkoissa paljon mm.cityseurakunta ja esy sekä hellareissa myös lääkäreitä siellä ne ajaa demoneja ja hihhuloi myös muissa uskonnoissa ja jogeina. On myös ihan guruja yksikin opettajan sijaisuuksia tekevä on ihan Intiassa ollut gurujen oppilaana ja meedioiden. Kaikki perustuu siihen että jos sua huijataan niin huijaukset jatkuu lääkärissä . ....
Vierailija kirjoitti:
En tunne ketään mielenterveysongelmista kärsivää, siis en ainakaan tiedä tuntevani. Mutta minulle on selvinnyt, että täällä keskustelufoorumissa (ja olen katsellut näitä kirjoituksia vasta noin kuukauden), anonyymeina tänne kirjoittaa ärsyttävän moni sellainen, joka takuulla tietää että täällä ei ole psykiatreja tai psykologeja, joilta apua pitäisi kysyä. Ehei, pääasia tuntuu olevan, että saa valittaa. Katsohan läpi nämä aloitukset: „Ahdistaa...“ ja „Pelottaa...“ ja niin edelleen.
Mielenterveysongelmalliset - aivan oikein - painottavat sitä, että psykiatrille menoa ei pitäisi pitää sen ihmeellisempänä asiana kuin ortopedille menoa kun jalka on poikki. Totta. Mutta eipä täällä kipsijalkaiset kirjoittelekaan päivät päästään miltä tuntuu! Mielenterveysongelmista kärsivät kirjoittavat koko ajan! Ihmekö sitten, jos heidät toivoisi hornan kuuseen?
Mielenterveysongelma on kuitenkin hiukan eri asia kuin katkennut koipi. Ensinnäkään ne eivät häviä muutaman kuukauden vuodelevolla ja ne invalidisoivat usein ihmisen pahasti, jos kyse on esim. kroonisesta sairaudesta. Toisekseen päänsisäinen tunne on myös kokonaisvaltaisempi kokemus kuin kipeä kinttu, johon voi ottaa kipulääkettä ja sitten ajatella muita asioita.
Olen mt-ongelmainen ja sairauden puhjettua jäin yksin. Ystävät kaikkosivat, sukulaiset ei haluaisi tuntea ym. Pelkäävät kai, että tämä tarttuu. En ole vaarallinen, kuin ehkä itselleni.
Jos voitais käyttää mielenterveysHÄIRIÖ sanan tilalle jotain neutraalimpaa niin ihmiset osais suhtautua niihin paremmin.
Vierailija kirjoitti:
No onhan nuo asiat monesti pelottavia, varsinkin jos sairauteen liittyy poikkeuksellista tai arvaamatonta käyttäytymistä. Pelkoa ihmiset sitten käsittelevät erilaisilla mekanismeilla, kuten huumori, pilkkaaminen tai välttely. Ihan inhimillistä se on, vaikkakin kurjaa kohteen kannalta.
Mielenterveyden pngelmista suurinpaan osaan ei liity arvaamatonta käytöstä, sellaista ns. hullua käytöstä. Usein oireet ovat syrjäänvetäytymistä, apeutta ja muuta huomattavasti vähemmän ihmetystä herättävää.
No sitten on noitia wicca noitia ja spiritismi woodoo kun ne on seonnut täysin nähtyään demoneja piruja . Ne näkee jotain kauheita näkyjä ja tulee hulluksi alkaa pelätä . Ei pidä meditoida mitään . Espoossa on kabbalistinoitia joilla on pirun kuvia ruokalautasella mustia piruja . Varastettuja huonekaluja ja ruokia viherkasveja . No sehän on sitä kirousta sitten että on huono olo . Esy.fi. Näilläkin on niitä myös Virossa. Ei pidä leikkiä mitään selvänäkijää reikihoitajaa tai woodoonoitaa . Astraltv. TV7 . Wicca kabbalaa woodoo new age .
Vierailija kirjoitti:
Jos voitais käyttää mielenterveysHÄIRIÖ sanan tilalle jotain neutraalimpaa niin ihmiset osais suhtautua niihin paremmin.
Saati mielenterveysONGELMAT :D
Mielensairaus riittäisi, mutta kun ”mielisairastakaan” ei enää käytetä.
Sairaus kuin sairaus, miksi ”mielen sairaus” ei olisi ihan hyvä (tai parempi)?
Antaisi sitä paitsi vibat, että tämän _sairauden_ voi parantaa. Häiriö kuulostaa kinkkisemmältä, ja mielenterveysONGELMAT nyt vaan tietävät ongelmia.
Usein sekoitetaan mielenterveysongelmat ja pahuus. Monet ihmiset ovat vain puhtaasti ilkeitä.. Niin ja toisaalta onhan psykopatia ja narsismikin jonkinlaisia mielenterveysongelmia, mutta kaikkia mt-ongelmia ei voi niputtaa samaan pinoon. Kritisoitavaa mun mielestä on juurikin se jos tekee jotain pahaa muille.
Esimerkki.. Mua käytettiin lapseni seksuaalisesti hyväksi. Myöhemmällä iällä sairastuin ahdistushäiriöön enkä ole saanut terapiasta apua. Ulospäin musta ei huomaa mitään: olen ahkera, sosiaalinen ja minusta pidetään. Silti paperilla minulla on mt-ongelma. Entä tämä pedofiili? Papereilla hän on täysin terve. Kumpaa varoisit enemmän, minua vai häntä?
Sama itselläni, olen kiltti, enkä voisi tehdä tietoisesti kenellekään pahaa. Tahattomastihan varmasti kaikki joskus loukkaavat toisia sanomisillaan tms. Olen ihan käsittämättömän arka ja kotoa lähtiessä oon suoraan sanottuna p*skanjäykkänä pelosta, kurkkua kuristaa jne. Mielestäni nään joidenkin naapureiden ilmeissä pelkoa, kun kohtaan heidät ja saan jotenkin sillä kuristuksen tunteesta kärsivällä kurkulla örähdettyä tervehdyksen. Ymmärrettävästi harva vastaa tervehdykseen...
Jos voisin valita, antaisin elimeni tarvitseville ja poistuisin vähin äänin ihmiskunnasta. Jotenkin pitää vaan yrittää sinnitellä.