Joululaulujen mysteerit
Tähtien valoa, hyvyyttä jaloa, lämmintä hymyä
Lahjaksensa kiltit lapset saa
No eipä oo kummoiset lahjat... Vaikka lienee tuo parempi kuin se, mitä tuhmat lapset mahdollisesti saavat. Pahuutta ja pimeyttä? Suljetaanko heidät komeroon koko jouluksi?
Kommentit (114)
"Hei tonttu ukot hyppikkää nyt on riemu raikkahin aika. Hetken kestää elämä sekin synkkää ja ikävää!
Kyllä on riemukasta!
Voi mikä nauru syntyiskään, jos isi sais tietää tän, että joulupukki suukon sai. Vai syntyiskö tappelu ja naapurit soittais poliisit ja isi oliski jouluyön putkassa...
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 21:16"]
Mä tässä kuuntelen just youtubesta joululauluja ja oon ihan varma että Loirin Näin sydämeeni joulun teen on jotenkin pikakelattu. Ennen se meni ihan varmasti hitaammin tuo kappale, tai sitten mun aivotoiminta on hidastunut...
[/quote]
Tuo seuraavakin kuulostaa ihan pikakeltulta ja ihan selvinpäin noita kuuntelen. Alan olla huolestunut :S
-äskeinen
Hei tonttu ukot hyppikkää nyt on riemu raikkahin aika, hetken kestää elämä sekin synkkää ja ikävää. ...
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 16:52"]
Miksi äiti suuteli joulupukkia???
[/quote]
Lutka on lutka joulunakin.
Minä luulin, että kätkyessään on verbi siinä seimi kätkyessään. Äänestän Vihreitä, mutta sen jo moni arvasikin.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 21:19"]
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 21:16"]
Mä tässä kuuntelen just youtubesta joululauluja ja oon ihan varma että Loirin Näin sydämeeni joulun teen on jotenkin pikakelattu. Ennen se meni ihan varmasti hitaammin tuo kappale, tai sitten mun aivotoiminta on hidastunut...
[/quote]
Tuo seuraavakin kuulostaa ihan pikakeltulta ja ihan selvinpäin noita kuuntelen. Alan olla huolestunut :S
-äskeinen
[/quote]En kuunnellut kappaleita, mutta muistaakseni joskus noita luvatta juutuubiin ladattuja joko nopeutetaan tai hidastetaan aivan aavistuksen verran, koska silloin laulua ei poisteta niin herkästi youtubesta tekijänoikeusseikkoihin vedoten. En ollenkaan muista miksi noin on, mutta olen tällaista jostain kuullut.
Isäni (viisikymppinen) luuli vielä pari vuotta sitten, että tässä biisissä joku Zeken tekee reippaan rekiretken. Eli tuo Zeken olisi nimi :D
"Elää saa niin riemullisen hetken, se ken tekee reippaan rekiretken"
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 20:47"]
Tulkoon joulu: "tulkoon toivo kansoille maan, pääsköön vangit vankiloistaan". Ei helkutti, mitä siitäki nyt tulis jos vangit vapautettais aina jouluna?! Kaikki murhaajat ja pedofiilit vapaaks vaan, onhan nyt sentään joulu.. Niin typerät sanat täs veisus, ettei mitään järkee :D
[/quote]
Olen ajatellut, että vangit viittaavat kuvainnollisesti ihmisiin, jotka eivät ole Kristuksessa vapaita.
"Hetken kestää elämä ja sekin synkkä ja ikävä...."
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 21:11"]"Me käymme joulun viettohon
niin maisin miettehin,
nuo rikkaan täyttää aatokset,
ja mielen köyhänkin:
Suun ruoka, juoma, meno muu.
Laps' hankeen hukkuu, unhoittuu."
Tuo viimeinen lause saa aina niskavillat pystyyn... :-/
[/quote]
Sehän siinä onkin, Jeesus-lapsi ei oo nykyjouluna kpvin korkeessa kurssissa.
"Hei tonttu-ukot hyppikä, nyt on riemun raikkahin aika. Hetken kestää elämä ja sekin synkkä ja ikävä". No on kyllä oikein suomalainen joululaulu ja kun lauletaan vielä niin pahuksen iloisesti!
Hei tonttu-ukot hyppikää...
..hetken kestää elämä ja sekin synkkä ja ikävä..
Hei tonttu-ukot hyppikää, nyt on riemu raikkahin aika.
Pessimistin joululaulu?
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 23:15"]"Hei tonttu-ukot hyppikä, nyt on riemun raikkahin aika. Hetken kestää elämä ja sekin synkkä ja ikävä". No on kyllä oikein suomalainen joululaulu ja kun lauletaan vielä niin pahuksen iloisesti!
[/quote]
jaha, tämä olikin tullut jo miljoonaan kertaan pahoittelen!
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 18:15"]
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 20:47"]
Tulkoon joulu: "tulkoon toivo kansoille maan, pääsköön vangit vankiloistaan". Ei helkutti, mitä siitäki nyt tulis jos vangit vapautettais aina jouluna?! Kaikki murhaajat ja pedofiilit vapaaks vaan, onhan nyt sentään joulu.. Niin typerät sanat täs veisus, ettei mitään järkee :D
[/quote]
Olen ajatellut, että vangit viittaavat kuvainnollisesti ihmisiin, jotka eivät ole Kristuksessa vapaita.
[/quote]
Taitaa se kuitenkin viitata ihan konkreettisiin vankeihin. Mm. Nelson Mandela oli 80-luvun Bothan pääministeri ja presidenttikaudella pitkään vankilassa, jolloin hallinto oli avoimen apartheid hallinto. Jaakko Löytty on tehnyt/suomentanut Tulkoon joulun ilmestymisen aikoihin vielä suorasanaisemman laulun aiheesta, "Kuinka Botha nukuit sä yösi", "vula Botha".
maallisin mielin käydään joulun viettoon ja jeesuslapsi unohtuu eli hukkuu hankeen.