Oudoin jouluherkkusi/-tapasi
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä herättää usein hämmästystä, joten kai se sitten on outo tapa:
Meillä joulupöydässä on kinkun tilalla makkaroita. Ei siis HK:n sinistä tms. vaan laadukkaita erikoisempi makkaroita.
Lienee aika harvinaista. Onko erilaisia kaloja, silliä? Kalkkunaa?
Itse syön n yhden viipaleen kinkkua+Kotisinappia, savulohta, lasimestarin silliä yms kalaa. Jauhelihamakaronilaatikkoa täytyy olla ja puolukkahilloa.
Jauhelihamakaronilaatikkoa jouluna? Eikös tota nyt saa jo kyllikseen pitkin vuotta? Onpa juhlavaa...
Eikö jouluna voi syödä lempiruokiaan eikä väkisin perinteisiä jouluruokia? Muistan itse, kun omat lapset olivat nuorempia, söimme kyllä perinteiset jouluruoat kinkkuineen ja laatikoineen, mutta lapset saivat toivoa myös oman jouluruoan, esikoinen toivoi joskus 5-6- vuotiaana jauhelihakeittoa ja kuopus saman ikäisenä makaroonilaatikkoa ja myöhemmin eineslihapiirakkaa. Myöhemmin eivät ole olleet omia erikoisuuksia vailla vaan ovat syöneet joulupöydässä, mitä ovat halunneet. Kerran oli leikkeleenä myös kyröläistä makkaraa savuporon, maksapasteijan ja kalojen lisäksi, kun sitä sattui kaupassa olemaan, mikä on harvinaista.
Savusauna. Tulipalopakkasillakin. Ei tietä, ei sähköä. Vesi avannosta. Kestää lämmittää koko päivän. Pimeä, hämärää. Lyhtyjä, kynttilöitä. TUNNELMAA
Me ei vietetä miehen kanssa joulua yhdessä. Kumpikaan meistä ei ole jouluihminen, joten se ei meitä haittaa. Jouluna on vaan hyvä aika käydä sukuloimassa. Molemmat menemme omille sukulaisille, jos menisimme yhdessä niin koko joulu menisi autossa edes takaisin. Pari kertaa kokeiltiin "joka toinen joulu systeemiä" mutta se ei ollut meidän juttu. Jos saamme lapsia, pitänee miettiä joulukuviot uusiksi, ehkä jopa joudun itse laittamaan joulua kotona, mitä en ole koskaan tehnyt.
Itsetehdyt pasteijat. Niitä on ollut jouluna tarjolla lapsuudesta asti.
Lapsena -60 luvun lopulla: tuore hiivaleipä, päälle voita ja lanttulaatikkoa