Traficom kehottaa kansalaisia laittamaan takavalot päälle
https://www.is.fi/autot/art-2000008341007.html
Vihdoinkin joku herännyt siihen että se muutaman watin säästö on aivan naurettava siitä aiheutuvan vaaran lisääntymisen kannalta.
Kommentit (48)
Trafikom on vähän myöhässä kehotuksessaan. Tieliikennelaki ja asetus ovat määränneet valojen käytöstä jo aikaa sitten.
Vain roskamerkeillä hämäräkytkin ei toimi oikein.
Paljon vaarallisempaa on, kun ajellaan pilkkopimeällä kaupungissa palaneilla polttimoilla. Siinä on mukana yrittää nähdä näitä sankareita peruutuskamerasta.
Vierailija kirjoitti:
Vain roskamerkeillä hämäräkytkin ei toimi oikein.
Hämäräkytkin ei ymmärrä tiestä roiskuvaa sadevettä tai loskaa, kyllähän siellä tuulilasin yläreunassa valoa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Trafikom on vähän myöhässä kehotuksessaan. Tieliikennelaki ja asetus ovat määränneet valojen käytöstä jo aikaa sitten.
Nykyinen tieliikennelaki sallii takavaloitta ajamisen kun ajajan mielestä ei ole pimeää tai näkyvyys muuten huonontunut. Käytännössä johtanut siihen että liian moni ummikko ajaa autuaan tietämättömänä persvaloistaan luottaen autonsa tehdasasetuksien automatiikkoihin, joka ei esimerkiksi tajua sumusta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vain roskamerkeillä hämäräkytkin ei toimi oikein.
Ei tässä mistään hämäräkytkimistä ole kysymys, ne pitää palaa aina jos auto on liikenteessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain roskamerkeillä hämäräkytkin ei toimi oikein.
Hämäräkytkin ei ymmärrä tiestä roiskuvaa sadevettä tai loskaa, kyllähän siellä tuulilasin yläreunassa valoa riittää.
Eikä sumua. Päivällä voi olla vallan valoissaa ja silti näkyvyys 20m.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain roskamerkeillä hämäräkytkin ei toimi oikein.
Hämäräkytkin ei ymmärrä tiestä roiskuvaa sadevettä tai loskaa, kyllähän siellä tuulilasin yläreunassa valoa riittää.
Kyllä minun autossa syttyy valot tihkusateella keskipäivällä heinäkuussa. Mutta kyse onkin siitä, että kytkin on säädetty toimimaan oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vain roskamerkeillä hämäräkytkin ei toimi oikein.
Vain idioottikuski kuvittelee että takavaloja tarvittaisiin ainoastaan hämärällä.
Kyllästyttää nämä liikennettä vaarantavat valoitta ajavat autoilijat. Teen jatkossa jokaisesta pimeällä valoitta ajavasta sankarista poliisille rattijuopumusilmoituksen rekisterinumeron perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Mä laitan aina PITKÄT päälle näitten valottomien takana. Jonkun niitä pitää opettaa.
Ne paksukallot ei vaan ymmärrä edes siitäkään, kokeiltu on.
Vakuutusyhtiöt eivät korvaa jos takavalot pimeänä ajava kuski saa peräänajossa niskavamman. Onnettomuuden katsotaan säästä riippumatta olleen edelläajavan syy.
https://www.ts.fi/teemat/auto+ja+liikenne/1074023908/Peraanajossa+naise…
parempi neuvo on laitattaa huollossa ne takavalot palamaan automaattisesti aina.
vihreitten älyttömyyksiä koko himmeli.
poliisien pitäisi valvoa ja sakottaa ilman takavaloja ajavia.
Miten joku jaksaa kantaa huolta toisten autojen takavaloista? Minä olen tähän saakka onnistunut näkemään jokaisen takavalottomankin auton jo satojen metrien päähän.
Omassani on kyllä automatiikka, joka huomaa hämärän, sateen ja sumun sekä vaihtaa myös lyhyet ja pitkät tarpeen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
parempi neuvo on laitattaa huollossa ne takavalot palamaan automaattisesti aina.
vihreitten älyttömyyksiä koko himmeli.
Ajelen työnantajan autolla. Enkä siten sanale mitään huollossa. Olen laittanut valot erikseen päälle, kun huomaan työkavereiden ajelevan ilman takavaloja (sama automalli, sama ta). Vaikka valot on erikseen laitettu päälle, ei takana pala mitään. Ainoastaan sumuvaloilla näkyy takavalot. Ja se sumuvaloilla ajaminen ärsyttää muita tielläliikkujia
Vierailija kirjoitti:
Miten joku jaksaa kantaa huolta toisten autojen takavaloista? Minä olen tähän saakka onnistunut näkemään jokaisen takavalottomankin auton jo satojen metrien päähän.
Omassani on kyllä automatiikka, joka huomaa hämärän, sateen ja sumun sekä vaihtaa myös lyhyet ja pitkät tarpeen mukaan.
Se että sinä näet ei tarkoita sitä että KAIKKI näkevät pimeän auton hyvin. Jo pelkästään valoisallakin valot lisäävät auto erottumista huomattavasti. Moni ei edes tiedä palaako omassa autossa valot takana vai ei ja ajetaan mm. sumarit päällä jotta mukamas nähdään paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku jaksaa kantaa huolta toisten autojen takavaloista? Minä olen tähän saakka onnistunut näkemään jokaisen takavalottomankin auton jo satojen metrien päähän.
Omassani on kyllä automatiikka, joka huomaa hämärän, sateen ja sumun sekä vaihtaa myös lyhyet ja pitkät tarpeen mukaan.
Se on hienoa että sinä et ole esimerkiksi koskaan joutunut ajamaan sakeassa sumussa, mutta me muut emme ole yhtä onnekkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trafikom on vähän myöhässä kehotuksessaan. Tieliikennelaki ja asetus ovat määränneet valojen käytöstä jo aikaa sitten.
Nykyinen tieliikennelaki sallii takavaloitta ajamisen kun ajajan mielestä ei ole pimeää tai näkyvyys muuten huonontunut. Käytännössä johtanut siihen että liian moni ummikko ajaa autuaan tietämättömänä persvaloistaan luottaen autonsa tehdasasetuksien automatiikkoihin, joka ei esimerkiksi tajua sumusta mitään.
Itse asiassa turvallisuuden ei tule pohjautua siihen käyttääkö joku perävaloja vai ei, tai jarruvaloja tai takasumuvaloja. Ajoneuvon nopeus on aina sovitettava niin että sen voi pysäyttää kokonaan näkyvissä olevan tien osalla. Eli edessä pitää näkyä niin paljon tyhjää tietä että sillä matkalla saa pysäytetyksi. Jos ei ole varma onko edessä näkyvä pätkä tyhjää tietä, ajetaan liian kovaa, niin yksinkertaista se on.
Mä laitan aina PITKÄT päälle näitten valottomien takana. Jonkun niitä pitää opettaa.