Traficom kehottaa kansalaisia laittamaan takavalot päälle
https://www.is.fi/autot/art-2000008341007.html
Vihdoinkin joku herännyt siihen että se muutaman watin säästö on aivan naurettava siitä aiheutuvan vaaran lisääntymisen kannalta.
Kommentit (48)
Minulla meinasi tuon takavalottomuuden takia tulla kerran täpärä tilanne. Olin menossa käymään kaverilleni ja näin vastapuolen tienlaidassa auton pysäköitynä. Tullessani takaisin (edelleen päiväsaika) sama auto oli vieläkin siinä ja näytti ihan sammuksissa olevalta, kun takavalotkaan eivät palaneet. Yhtäkkiä se kuitenkin lähti liikkeelle kiilaten eteeni ja kyllä siinä meinasi pienet perkeleet lennellä suupielestä. Jos takavalot olisi palaneet, olisin edes jonkin verran katsonut että siinä on nyt auto liikkumisvalmiudessa.
No eikö se nyt vaan ole helpointa pitää niitä helkkarin perävaloja päällä aina kun ajaa, mitä niitä räpläämään.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku jaksaa kantaa huolta toisten autojen takavaloista? Minä olen tähän saakka onnistunut näkemään jokaisen takavalottomankin auton jo satojen metrien päähän.
Omassani on kyllä automatiikka, joka huomaa hämärän, sateen ja sumun sekä vaihtaa myös lyhyet ja pitkät tarpeen mukaan.
Monella alkaa näkö heikentyä kun tulee ikää vaikka ajokortissa on voimassaoloaikaa vielä toistakymmentä vuotta. Pimeässä ja huonoissa näkyvyysolosuhteissa muiden autojen havaitsminen vaikeutuu. Harmaa kurainen farmari tai maasturi ei erotu paskasesta tiestä tai puista. Jos harmaakaihi alkamassa nii kirkas auringonpaiste häikäisee kanssa.
Mä tiedän itse kun mulla on olut kaihi mutta se on jo leikattu, niin mikään ei ärsytä kuin noi jotka ajavat huonossa näkyvyydessä ilman että valot palaa. Syyttäkää itseänne jos pamahtaa. Meitä kuus- seitsemänkymppisiä pommeja alkaa olla niin paljon että sietäisi teidänkin varoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain roskamerkeillä hämäräkytkin ei toimi oikein.
Ei tässä mistään hämäräkytkimistä ole kysymys, ne pitää palaa aina jos auto on liikenteessä.
No, ei todellakaan pidä.
Niinpä. Kun ei pidä olla. On aivan sallittua ajaa perä pimeänä valoisalla ja hyvällä kelillä.
Kansalaiset kehottavat pääministeriä laittamaan etuvalot päälle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä mistään hämäräkytkimistä ole kysymys, ne pitää palaa aina jos auto on liikenteessä.
No, ei todellakaan pidä.
Niinpä. Kun ei pidä olla. On aivan sallittua ajaa perä pimeänä valoisalla ja hyvällä kelillä.
No miksi te sitten ajatte ne sammutetuina huonolla kelillä ja pimeässä. Esim parkkhalleissa tai tunneleissa takavalot syttyvät vain joka toisella (jos ne ei pala aina) . Ja pyllyävässä lumeessa jos muuten on valoisaa ne ei syty olenkaan. Alatteeko uskoa jos me perässätulevat alamme soitta torvea? Eibhän tööttääminenkään ole kiellettyä jos tarkoitus on varoittaa muita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ei todellakaan pidä.
-niin ei pidäkään olla mutta olisi suotavaa käyttää turvallisuuden ja näkyvyyden takia, aina "valollinen" auto näkyy paremmin olipa sitten kesä tai talvi, päivä tai yö
Takavalottomat autot lienee senverran uusia, että niissä on jo ledit jotka ei muutenkaan vie paljoa virtaa. Joten mikähän ihmeen tolkku tässä touhussa on olevinaan. Luulisi olevan itsestäänselvää, että tieturvallisuus menee kaiken piskuisen ekohihhuloinnin edelle.