Aftonbladet: Matala koulutustaso korreloi Suomessa rokotevastaisuuden kanssa
Rokottamattomia ovat siis pääosin se peruskoulun tupakkakööri.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008348426.html
Kommentit (299)
Vierailija kirjoitti:
Näkyyhän se jo terveydenhuollossakin. Rokottamattomia eniten lähäreissä, vähiten lääkäreissä. Väkisinkin naurattaa lähihoitajat, jotka on tehneet vähän omaa tutkimusta ja katsovat olevansa pätevämpiä kuin lääketieteen tohtorit.
Raha tätä maailmaa pyörittää...
Olen kaupassa opintojen ohella töissä ja huomannut saman, kaikki esimiehet ja muut opiskelevat työkaverit ovat rokotteen jo hankkineet mutta nämä koko elämän kaupassa olleet eivät ole eivätkä suostu hankkimaan rokotetta. Yksi näistä osallistunut joihinkin rokotevastaisiin mieleosoituksiinkin. Koko ajan sosiaalisessa mediassakin jotkut rokote- ja koronapsykoosit päällä ja muut työkaverit katkaisseet yhteydenpidon somessa.
Syksyn 1974 kuuma puheenaihe oli autoihin kaavailtu turvavyöpakko. Hannu Karpo ja Ensio Itkonen konkretisoivat tv-katselijoille, miksi laajasti vastustettua turvavyötä kannatti käyttää. Moni kansalainen vastusti kuitenkin turvavyöpakkoa.
Järkisyistä huolimatta ajatus turvavyöpakosta herätti suuressa osassa kansaa ankaraa vastustusta. Eduskunnassa lakialoitetta vastustivat etenkin keskustalaiset.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/10/28/suomalainen-ruletti-turvavyo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Totta kai musta tuntuu -fiilis on parempi pohja, jonka varassa päätökset kannattaa tehdä."
Kaikki ihmiset mutuilevat. Harva jaksaa kaivaa faktatietoja asioista. Ennakkokäsityksillä mennään.
No siksi juuri tutkijoita ja tutkimuksia on, ettei jokaisen tarvitse keksiä pyörää uudelleen! En minä ainakaan mutulla rokottautunut vaan luotan yhä terveydenhuoltojärjestelmään. Ymmärrän, että koronaa estävää rokotetta ei ole vielä keksitty. Sillä välin luotan siihen mitä on tarjolla. Rokote edes saattaa estää pahemmalta taudilta ja rahoittaa leviämistä. Parempi sekin kuin uikuttaa ja iloista.
Jo vain, rokote auttaa rahoittamaan taudin leviämistä joka kolkkaan. Kiitos rahoituksesta.
T. Pfizer
Vierailija kirjoitti:
Totuudet ovat oikeastikin harvoin 100-prosenttisia ja absoluuttisia. Esim. politiikka ja uskonto perustuvat aina lähinnä mielipiteiden pohjalta muodostettaviin näkemyksiin.
Et ehkä tiennyt, että luonnontieteessä ei totuus ole "sosiaalisesti rakentunut", vaan perustuu kiistattomiin matemaattis-fysikaalis-kemiallisiin faktoihin. Virologia on mikrobiologiaa eli luonnontiede.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kai Suomessa ihmisillä on nykyään jo ihan kohtalainen koulutustaso. Tuskin ainakaan kovin paljon huonompi kuin Ruotsissa...
Että siinä mielessä ko. Aftonbladetin näkemys on kyllä syvältä.
Aftonbladetin näkemys ei liittynyt mitenkään tähän.
Vaan siihen, miten rokotusmyönteisyys ja -kielteisyys esiintyvät eri lailla paljon ja vähän koulutettujen joukossa.
Eikä tämä ole vain lehden näkemys, vaan useissa viime vuoden aikana eri maissa tehdyissä tutkimuksissa toistuva tulos: Mitä vähemmän koulutettu, sitä todennäköisimmin rokotekielteinen.
Ja huomaa: tässä on kysymys suurista joukoista, tutkimustulosta ei siis kumoa väite "mutta kun minä ja minun 2 kaveria ollaan keskikoulu käyty ja ei olla otettu rokotusta".
Aftonbladet on aivan oikeassa. Asiaa on tutkittu ja uutinen pohjautuu tutkittuun tietoon.
Rokotekriittiset ovat tutkitusti vähemmän älykkäitä. Tämä nousi eteen kun suljettiin pois koulutus yms. tekijät.
”After adjustment for age, sex, and ethnicity, study members with a lower baseline cognition score were markedly more likely to be vaccine hesitant (odds ratio per standard deviation lower score in cognition; 95% confidence interval: 1.76; 1.62, 1.90).”
Minäkin pääsin melkein ylioppilaaksi ja olen kansalaistutkija, enkö ota rokotuksia koska ajatusten hallinta.
Rokotekriittisyys ja koronarokotekriittisyys ovat täysin eri asioita.
Rokotteista on oikeasti hyötyä, mutta koronarokotteesta ei ole.
Ainakin omassa työpaikassani ovat venäläiset kollegat jotka todella rokotevastaisia. Ovat sitä kampanjaa käyneet rokotteiden tulosta asti. Saa nähdä mitä tekevät kun napsahti rokotepakko. Korvaavaa työtä ei meille laitoshuoltajille ole tiedossa on pomo jo ilmoittanut vaan rokotuksista kieltäytyminen tietää palkanmaksun keskeytymistä kunhan asia lainvoimainen.
Miksi rokotevastaisuus niputetaan koronarokotusvastaisuuden kanssa samaan?
Vierailija kirjoitti:
Rokotekriittisyys ja koronarokotekriittisyys ovat täysin eri asioita.
Rokotteista on oikeasti hyötyä, mutta koronarokotteesta ei ole.
Useimmat kyllä ymmärtävät, että tämän keskustelun asiayhteydessä (ja Aftonbladetin uutisessa) viitataan koronarokotuskielteisyyteen.
Eli sikäli turha kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi rokotevastaisuus niputetaan koronarokotusvastaisuuden kanssa samaan?
Useimmat kyllä ymmärtävät, että tämän keskustelun asiayhteydessä (ja Aftonbladetin uutisessa) viitataan koronarokotuskielteisyyteen.
Eli sikäli turha kommentti.
No onhan sen kommentointien tasostakin huomannut että ei ole mitään kuuden ällä ylioppilaita nämä rokotevastaiset :D
Niinkö? Olen dosentti eikä minua olla lähestytty yhdelläkään kyselytutkimuksella aiheen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
No onhan sen kommentointien tasostakin huomannut että ei ole mitään kuuden ällä ylioppilaita nämä rokotevastaiset :D
Niin, olen sen verran koulutettu ettei tulisi mieleenikään derivoida ihmisen älykkyyttä tämän ylioppilaskirjoitusten tuloksista.
Hienoa propagandaa 👏🏼
KORONArokotetta ja PAKKOrokotusta vastustaa laaja kirjo ihmisiä kaikista yhteiskuntaluokista.
Sitä en kiistä etteikö aloituksen väittämä koske rokotevastaisuutta yleisesti.
Monet rokotevastaiset ovat heikosti koulutettuja. Silti selkeästi suurin yksittäinen rokotteita vastustava ryhmä on tohtoreiksi väitelleet. Heitä nyt sattuu olemaan numeerisesti vähemmän kuin muiden koulutustasojen ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Myönnetään, kirjoitin vain kaksi ällää, mutta onneksi silläkin sentään yliopistoon pääsi heittämällä.
t. rokotemyönteinen koronarokotevastainen
Tämä olikin mielenkiintoinen katsaus historiaan !