Minkälainen on aspergeria sairastava ystävänä?
Tai muita näitä adhd:tä ym sairastavat ihmiset, millaisia ystävänä?
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:06"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 22:58"]
Assit ovat kokemukseni mukaan todella helposti hyväksikäytettävissä. He kun uskovat kirjaimellisesti kaiken, mitä heille sanotaan.
[/quote]
Aika huolestuttava tämä maailma jos paskan puhuminen on sitä "normaalia" ja totuus taas on luonnehäiriöisten juttu. Itse olen tosi kirjaimellinen enkä voi ymmärtää epätotuuksia suoltavia ihmisiä. Ja juu, siitä johtuen mulla kyllä on sosiaalisia ongelmia, ts en hirveesti tykkää ihmisistä ollenkaan. Tämä voimistunut iän myötä, nuorempana en raukka varmaan edes tajunnut kuinka paljon paskaa ihmiset mulle puhui. Mulla sitten varmaan on toi aspenger..?
[/quote]
Voihan vihtori. Niinhän se varmaan sitten on. Mulla löytyy valokuvia 70-luvulta missä mulla on järjestetty kaikki barbikengät rivistöihin ja näin aikuisena mulla on ollut todellakin vaikeuksia ymmärtää miten lasteni kaikki kamat on sikin sokin ja barbeillakin voi olla eri pari kengät, niinhän Robinillakin on, ei sen niin väliä. Ja sitten kuin wikipediasta
"rituaalinomaiselta näyttävää toimintaa kuten lelujen järjestelyä riviin"
Paljon muutakin mikä osui ja uppos. Luin esim koko Raamatun 4. luokalla enkä ole edes uskonnollisesta perheestä, kunhan vain kiinnosti tietää mitä pitää sisällään.
Olen 40-v ja nyt av opetti että mulla onkin luonnehäiriö. Ollut ilmeisesti jo lapsuudesta saakka. Oikeesti, aika pysäyttävää.
Ei aspergeria "sairasteta". Huoh.
Adhd, innostava ja puhelias (pitää keskeyttää jos haluaa itsekin sanoa jotain). add myöhästelevä, hidas, huono myös puhelinkommunikaatiossa (kestää ikuisesti viesteihin vastaaminen). Molemmilla jutut poukkoilee
Ainakin tarkkaavaisuushäiriöiset ovat monesti hyvin sosiaalisia ja heillä voi olla paljon ystäviä. Käytös on tosin ailahtelevaa ja se vaatii ystäviltä hyväksyvää asennetta.
Ainakin mun adhd mies on aivan ihana :) välillä ihan hassuja juttuja mutta muuten todella järjestelmällinen ja ahkera mies. Pitää huolen perheestä, antaa hellyyttä ja rakastaa täysillä :)
Asperger kuuluu autismin kirjoon, kyse ei ole sairaudesta sanan varsinaisessa merkityksessä. Voit tarkemmin etsiä tietoa netistä, luotettavia lähteitä on monia.
T:2 (hoitsu, sairaalassa neurolla ollut töissä)
Se riippuu. Aspergereita on erilaisia, ja asperger on vain yksi puoli heissä. Heillä on myös erilaisia luonteita, ihan niinkuin neurotyypillisiäkin.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:06"]
Heill' ei ole ystäviä.
[/quote]
Miksi alapeukkuja? Kriteereihin kuuluu vaikeudet sosiaalisissa suhteissa
Suorapuheinen, kova analysoimaan asioita. Näin siis asperger-piirteinen ystäväni.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:49"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:06"]
Heill' ei ole ystäviä.
[/quote]
Miksi alapeukkuja? Kriteereihin kuuluu vaikeudet sosiaalisissa suhteissa
[/quote]
kun se ei ole sama asia!
Asperger on ennen kaikkea AITO. Se ei lähde pelaamaan ihmissuhdepelejä. Myös valehtelu ja esittämine on vastenmielistä.
Olen asperger-henkilö, joten voin vastata vain sellaista, mitä muut ovat sanoneet minusta. Erittäin hyvin joku tuolla jo totesikin, että aspergerin lisäksi meillä on myös persoonallisuus ;)
- Minusta sanotaan, että sanon aina suoraan. En koskaan pysty sanomaan, että jonkun vaate näyttäisi hyvältä tms, jos en ole sitä mieltä. Sitten en vain sano mitään, koska en nyt turhaan halua loukata, mutta minulle on siis hyvin vaativaa valehdella ja se on läpinäkyvää, kun teen sen. Tämä voi myös aiheuttaa konflikteja, jos en pysty sanomaan, että pitäisin jonkun uudesta poikaystävästä tms.
- Olen analyyttinen ja tasapuolinen. Toisaalta se on myös monille ärsyttävää, sillä en pysty ottamaan "heidän puoltaan" asioissa. Jos minulle tilitetään parisuhdehuolia, yritän usein löytää keskitietä.
- En välttämättä aina pidä koskemisesta. Se saattaa ahdistaa minua joskus suuresti. Hyvät ystäväni ovat oppineet antamaan minulle tilaa. Ei mitään "halataan, kun tavataan"-mentaliteettia. Sitten halataan, jos on aihetta (yleensä ei ole). Parisuhteessa halailen mielelläni.
- Kannan vahvaa huolta muiden hyvinvoinnista. Olen se tyyppi, jolta saa aina lainattua rahaa, muuttoapu järjestyy ja vastaan puhelimeen aamuyölläkin, jos tarve vaatii. Välitän myös kovasti eläinten hyvinvoinnista ja minulta on löytynyt ties mitä hylättyjä lemmikkejä.
- Olen hyvin sosiaalinen ja enemmistön mielestä hauska. Huumorintajuni on hyvin räävitöntä, sillä en tunne sosiaalista painetta samalla tavalla kuin muut. Sen takia olen tehnyt paljon stand upia. Toisaalta tarvitsen myös vastapainoksi paljon yksinoloa, sillä suuressa ihmisjoukossa minun pitää aina skarpata. Minun on helpompi kiinnittää huomioni vain yhteen ihmiseen kerralla ja yleensä haluan nähdä kavereita aina vain kahdestaan.
- En pidä puhelimessa puhumisesta, koska en aina ymmärrä, miten puhua ilman kasvoja, joista "luntata" tunnetiloja. On hankala paikkailla, jos töksäytän jotain valehtelematta, jos en voi nähdä, miten toinen reagoi sanomaani.
Tässä kai pääpiirteittäin, miten asperger osaltaan vaikuttaa kanssakäymiseeni ystävien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Addit ovat myös aitoja eivätkä petä. Hirveästi hyvänpäivän tuttuja mutta rakastuvat kerrallaan vain yhteen.
siksikö ovat poikamiehiä usein
Onko muut addit huomanneet sen, että ystäviksi valikoituu saman henkisiä ihmisiä? Minulla ainakin lähimät ystävät ovat samankaltaisia. Jos liikaa eroavaisuuksia ei kaverisuhde ikinä syvene, vaikka olisi kuinka hyvä tyyppi kyseessä.
Minulla on add poika jonka kanssa minulla on erityinen suhde. Harmi toisaalta, koska tämä add lapsi ei ole ainoa. Jotenkin ymmärrän tätä lasta todella hyvin ja olemme ns. Samalla aaltopituudella.