Minkälainen on aspergeria sairastava ystävänä?
Tai muita näitä adhd:tä ym sairastavat ihmiset, millaisia ystävänä?
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 18:00"]
ADHD näkyy yleensä päälle päin, Asperger ei useimmiten näy, ellei ole todella voimakasoireinen, lähes Autismin tasoinen.
[/quote]
Ei ADHD:kaan välttämättä aina niin selvästi erotu. Vastoin yleistä käsitystä kaikki addit eivät todellakaan ole ylivilkkaita, vaan se voi näkyä esim. impulsiivisuutena tai pitkäjänteisyyden puutteena.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 22:31"]Assit ovat usein järjettömyyteen asti lojaaleja, melkosen sinisilmäisä ja joko takertuvia tai äärivarovaisia ystävyyssuhteissaan. Heillä ei useinkaan ole monia ystäviä, koska ne sosiaaliset vaikeudet ovat haaste, mutta ne, mitä heillä on, ovat pitkäaikaisia ja syviä.
[/quote]
Juu, tämä kuvaa minua täysin. En kestä pinnallisia ihmissuhteita, small talkia, kevyttä höpöttelyä. Tarvitsen todella paljon aikaa yksin. Parisuhteissa olen varmasti rasittava koska huolehdin koko ajan, onko kaikki hyvin. En voisi elää ilman syviä keskusteluja ja jatkuvaa uuden oppimista. Olen tahditon mutta en tahallani; en hallitse sosiaalisia sääntöjä kovinkaan hyvin, mutta ilmeisesti en ole täysin sietämätön koska saan kutsuja juhliin ym. siinä missä muutkin. Mulla on myös aivan ilmiömäinen muisti, mutta vain ja ainoastaan asioista joista olen henkilökohtaisesti kiinnostunut. Epäkiinnostavien ja mielestäni epäloogisten asioiden (esim. abstrakti matematiikka) oppiminen on lähes mahdotonta. Keskittymiskykyni on surkea ellen saa työskennellä / keskustella jonkin mielenkiintoisen asian äärellä. Keskusteluni poukkoilee mutta toisaalta saatan jatkaa ja jatkaa jostain kiinnostavasta asiasta... Koulussa olin pahasti kiusattu sinisilmäisyyteni takia, ja annan aina anteeksi ellei kyseessä ole (minun mielestäni) aivan järjetön rikos, kuten huumeiden käyttö tai välitys. Jos en jotain siedä, mieleni ei tule muuttumaan. Mutta kuten ylläoleva sanoi, ystävyyssuhteet kestävät ja olen äärimmäisen lojaali ystäviäni kohtaan. Terv. Asperger-ADHD-nainen, 30-vuotias. Oireet lähtivät tosissaan vahvistumaan vasta viime vuosina, vaikka erilaisuuteni oli jo lapsena nähtävissä.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 18:08"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 18:00"]
ADHD näkyy yleensä päälle päin, Asperger ei useimmiten näy, ellei ole todella voimakasoireinen, lähes Autismin tasoinen.
[/quote]
Ei ADHD:kaan välttämättä aina niin selvästi erotu. Vastoin yleistä käsitystä kaikki addit eivät todellakaan ole ylivilkkaita, vaan se voi näkyä esim. impulsiivisuutena tai pitkäjänteisyyden puutteena.
[/quote]
Kyllä ADHD:hen kuuluu olennaisena osana ylivilkkaus, johon toisinaan lasketaan kuuluvaksi myös impulsiivisuus, toisinaan taas ei. Ilman ylivilkkautta on "vain" ADD. Rauhallisilla mutta impulsiivisilla esiintyy molempia diagnooseja, lääkärin tulkinnasta riippuen.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:08"]
Adhd, innostava ja puhelias (pitää keskeyttää jos haluaa itsekin sanoa jotain). add myöhästelevä, hidas, huono myös puhelinkommunikaatiossa (kestää ikuisesti viesteihin vastaaminen). Molemmilla jutut poukkoilee
[/quote]
Tuo kuvailemasi ADD on ihan niinkuin minä! - en ole saanut diagnoosia vielä mutta tutkimus edessä. Näin addn näkökulmasta voisin sanoa että juuri nuo piirteet ovat todellakin tuottaneet ongelmia ihmissuhteissa erityisesti nuoruudessa. Loppujenlopuksi kuitenkin ne ystävät jotka oikeasti välittävät ja ymmärtävät, ovat pysyneet läheisinä läpi vuosien ja heitä arvostan ja kunnioitan tietysti suuresti. Ja arvostan kaikkia niitä jotka ymmärtävät muita ADD ihmisiä. Voin sanoa heidän puolestaan, että hekin varmasti arvostavat teitä enemmän kun voitte ehkä kuvitella, ja häpeävät noita piirteitään itsessään. Ne johtuvat aivojen erilaisesta toiminnasta, jossa ajaukset poukkoilevat niin paljon, että esimerkiksi kesken kaiken viesteihin vastaaminen vain katoaa mielestä. Se, että ADD ihminen ei vastaa, ei kuitenkaan ikinä tarkoita, ettei hän välittäisi sinusta, tai teistä. :) Jos joku haluaa kuvitella, miltä tuntuu olla ADD, se on hieman kuin laittaisit 20 televisiota päälle yhtäaikaa eri kanaville pään sisällä, ja koitat seurata niitä kaikkia yhtäaikaa, etkä kykene sammuttamaan yhtäkään.
Hyviä ystäviä aina kun sulla on nälkä. Ottavat vaan kalsareistaan uuden burgerin.
Assit ovat useimmiten suhteellisen älykkäitä, mutta todella kaavoihin kangistuneita, joka saattaa estää heitä käyttämästä kaikkea potentiaaliaan. Addit ovat luovempia, idearikkaampia ja sosiaalisesti taitavampia, mutta eivät läheskään yhtä älykkäitä.
Mulla adhd-kaveri ja hänelle kun puhuu jostain huomaa pian että hän ei kuuntele ollenkaan vaan kiinnittää huomionsa johonkin ihan muuhun... vaikka ohi ajavaan hienoon autoon. Itselle tulee aina tyhmä olo kun toinen ei yhtään pysty keskittymään siihen mitä puhut vaikka kyse olisi todella tärkeästä asiasta. Tulee sellainen olo ettei toista kiinnosta ja että hän ei arvosta sinua vaikka tiedän ettei hän mahda tälle mitään.
En viihtyisi kummankaan, addin enkä myöskään assin, seurassa. Addit ovat liian vauhdikkaita ja sähläävät liikaa, assit puolestaan liian sulkeutuneita ja kun puhuvat, niin eivät osaa keskustella vastavuoroisesti, vaan jauhavat omista mielenkiinnonkohteistaan.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 18:22"]
En viihtyisi kummankaan, addin enkä myöskään assin, seurassa. Addit ovat liian vauhdikkaita ja sähläävät liikaa, assit puolestaan liian sulkeutuneita ja kun puhuvat, niin eivät osaa keskustella vastavuoroisesti, vaan jauhavat omista mielenkiinnonkohteistaan.
[/quote]
Aikamoinen yleistys. Aspergeria ja ADHD:ta on kovin eri tasoista ja varsinkaan asseista ei läheskään aina huomaa assiutta ulospäin.
Eivät viihdy isossa ryhmässä, mielellään yksi tai korkeintaan kaksi kaveria, vaikeuksia tunnistaa ihmisten tunteita ja mielialoja, saattavat olla pitkiäkin aikoja omissa oloissaan pitämättä yhteyttä, rakastavat rutiineita, saattavat saada raivareita jos rutiineihin tulee muutos, osa hiljaisia, osa puheliaita mutta puheenaiheet ovat aika yksipuolisia ja mitään aitoa ja vuorovaikutuksellista keskustelua ei juurikaan osata, vaan se on ennemminkin luennoimista tai kyselyä.
Oma kokemukseni asseista on, että ovat usein hyvin kaavoihin kangistuneita ja joustamattomia, joille omat kiinnostuksenkohteet ovat paljon tärkeämpiä kuin muut ihmiset. Toki varmasti löytyy päinvastaisiakin tapauksia, en siis halua liikaa yleistää.
Minulla on yksi aspergerystävä yliopistolla ja varsin raivostuttava tapaus. Pienissä annoksissa hänen seura kuitenkin menee
-keskeyttää aina kesken oman juttuni
-puhuu erittäin vaivaannuttavia asioita, esimerkiksi hänestä on aivan ok puhua seksielämästään puolitutulle
-ei ymmärrä kehonkieltä
-ei ymmärrä, jos pahoittaa jonkun mielen, ei pyydä anteeksi koska ei ymmärrä tehneensä väärin vaikka hänelle sanoisi asiasta
paska, ainakin noi "tiedemiehet" aspergerpojat. sanovat asiat aivan liian suoraan.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 02:25"]
Asperger on ennen kaikkea AITO. Se ei lähde pelaamaan ihmissuhdepelejä. Myös valehtelu ja esittämine on vastenmielistä.
[/quote]
Toisaalta ihmissuhteen voi katkaista sanomatta asiasta mitään. Tai sanoen päin naamaa sensuroimattoman totuuden. Kuten "en hyödy sinusta niin paljon että kannattaisi olla kanssasi".
Mutta pahin on kyllä Aspergerin ja ADHD:n yhdistelmä. Voin vain kuvitella, millaista ristiriitaisuutta syntyy, kun rutiiniriippuvuuteen ja voimakkaisiin mielenkiinnonkohteisiin lisätään helposti pitkästyminen, keskittymisvaikeudet ja lyhytjänteisyys.